main gear troubles

  • Topicstarter Topicstarter Bjiwke
  • Startdatum Startdatum
B

Bjiwke

Guest
Hallo,

ik ben nu iets meer dan een maand bezig met vliegen, na een aantal weken op de SIM heb ik me buiten gewaagd... Met het te verwachten resultaat: CRASH!
Nu merk ik dat die main gear nogal snel wat tanden verliest bij een crash, bestaat er main gear die niet zo snel breekt? Of is er een manier om dit te voorkomen? Voorbeeld als je merkt dat je crashed ergens een manier van voorkomen dat de main gear blokkeert op je pinion?

Grtz,

Kevin
 
Hallo,

ik ben nu iets meer dan een maand bezig met vliegen, na een aantal weken op de SIM heb ik me buiten gewaagd... Met het te verwachten resultaat: CRASH!
Nu merk ik dat die main gear nogal snel wat tanden verliest bij een crash, bestaat er main gear die niet zo snel breekt? Of is er een manier om dit te voorkomen? Voorbeeld als je merkt dat je crashed ergens een manier van voorkomen dat de main gear blokkeert op je pinion?

Grtz,

Kevin

Tsja, als je zelf wilt leren vliegen, dan is het zaak om je throttle mode zo in te stellen dat stick achter=motor uit. En dan niet tot het laatst proberen je kist met vol vermogen te redden, maar zodra je ziet dat het misgaat en je weet dat je het niet meer kunt voorkomen, gas dicht zodat de kracht van de tandwielen is.

Meer kun je er eigenlijk niet aan doen, of je moet een manier vinden om te voorkomen dat je bij een crash met de hoofdrotor de wereld raakt. Dat bestaat ook, en dat heet trainingskruis in combinatie met héél voorzichtig aan doen....:p

Groet, Bert
 
Verder moet je daar niets aan doen.

Als het tandwiel niet stript, wat gaat er dan kapot?
Waarschijnlijk veel duurdere onderdelen (iig de regelaar)
 
Hi Bjiwke,

Hoe zit het met de andere onderdelen? Main shaft, feathering shaft, tail boom, tail shaft? Mijn ervaring is dat een helicopter crash vaak een package-deal aan onderdelen kapot tot gevolg heeft.

Ik heb net als jij geleerd buiten te vliegen met eerst simulator. Na de simulator buiten vliegen is, ondanks dat de simulator je redelijk voorbereidt, een groot verschil. Daarom is het belangrijk om zo rustig mogelijk te starten. Geen rare dingen doen, eerst "hopjes" maken, dan langzaam moeilijkere manoeuvres. Een trainingskruis kan hierbij helpen. Ik ben voor het leren nose-in hoveren zelfs zover gegaan om een coaxial te kopen. In de sim kon ik het al makkelijk, maar in het echt heeft deze stabiele coaxial me zeker geholpen meer vertrouwen te krijgen bij mijn 450 heli.

Helaas is mijn ervaring dat de main gear makkelijk stript als je crashed. Dit heeft weer als voordeel dat andere mechanica (motor) minder snel deze klappen hoeven op te vangen.

Ik hoop dat je wat aan deze ervarings-tips hebt. Succes met verder leren!

groet,
Alex
 
Verder moet je daar niets aan doen.

Als het tandwiel niet stript, wat gaat er dan kapot?
Waarschijnlijk veel duurdere onderdelen (iig de regelaar)

Exact! Toevallig gister net mijn "hoofdtandwiel" om kunnen dopen naar "Wiel" omdat de tandjes op het veld liggen. Zo'n hoofdtandwiel kost niet veel en is erg makkelijk te vervangen. Als je pinion, regelaar, motor as of iets dergelijks kapot zou gaan, is dat duurder en moeilijker te repareren.
 
Hi Bjiwke,

Hoe zit het met de andere onderdelen? Main shaft, feathering shaft, tail boom, tail shaft? Mijn ervaring is dat een helicopter crash vaak een package-deal aan onderdelen kapot tot gevolg heeft.

Ik heb net als jij geleerd buiten te vliegen met eerst simulator. Na de simulator buiten vliegen is, ondanks dat de simulator je redelijk voorbereidt, een groot verschil. Daarom is het belangrijk om zo rustig mogelijk te starten. Geen rare dingen doen, eerst "hopjes" maken, dan langzaam moeilijkere manoeuvres. Een trainingskruis kan hierbij helpen. Ik ben voor het leren nose-in hoveren zelfs zover gegaan om een coaxial te kopen. In de sim kon ik het al makkelijk, maar in het echt heeft deze stabiele coaxial me zeker geholpen meer vertrouwen te krijgen bij mijn 450 heli.

Helaas is mijn ervaring dat de main gear makkelijk stript als je crashed. Dit heeft weer als voordeel dat andere mechanica (motor) minder snel deze klappen hoeven op te vangen.

Ik hoop dat je wat aan deze ervarings-tips hebt. Succes met verder leren!

groet,
Alex


Er waren idd nog onderdelen geraakt... Tail boom, main shaft, main gear & een stel bladen...

Nu ik probeer rustig aan, maar met de recente wind is het soms moeilijk om hem onder controle te houden. Ik ben ook te geneigd om te vliegen, kan het niet laten... Plus dat ik wel panikeerde toen ik controle verloor...
Vermoedelijk zal ik de volgende keer wat rustiger aan doen, wachten tot er minder wind is en vooral jullie tips meenemen... Zoals de motor uit bij throttle down...

Alvast bedankt voor alle tips!

Kevin
 
NIET dmv je stick je motor leren uitdoen, hier ga je later met rondvliegen spijt van krijgen! Programmeer je throttle hold dat hij alleen je gas uit doet met een schakelaar.
 
NIET dmv je stick je motor leren uitdoen, hier ga je later met rondvliegen spijt van krijgen! Programmeer je throttle hold dat hij alleen je gas uit doet met een schakelaar.


Waarom? Daar krijg je alleen maar spijt van als je een keer vergeet je idle-up AAN te zetten (zoals ik twee weken terug toen ik voor het eerst in jaren weer eens een looping probeerde) maar verder maakt het niks uit hoor.... er zijn zat mensen die hun hooveren altijd zo ingesteld hebben, en bij rondvlucht probleemloos via een idle-up vliegen....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
het is mijn inziens altijd veiliger om throttle hold te (leren) gebruiken.
Als je tijdens de vlucht dreigt te crashen en je enige optie is gas-stick omlaag dan boor je hem extra hard in de grond of je drukt hem een willekeurige kant op weg, wellicht richting publiek of autos.
Met throttle hold blijft je heli normaal bestuurbaar zolang je headspeed hebt en wanneer hij dan toch de grond (of iets/iemand) raakt is de meeste energie uit de bladen en heb je het minste schade aan heli en omgeving.
 
@ DannyvG & Laurens:

Jongens, het gaat hier wel om een beginner die vraagt hoe hij tijdens het leren hooveren eventuele schade aan zijn main gear kan voorkomen....

Als je op een halve meter boven het gras schuifelt, en het loopt uit de klauw, dan denk ik niet dat er ook maar iemand is (zelfs een gevorderde) die dan op tijd zijn throttle-hold weet te vinden. Let wel, het gaat om de reaktie op "oeps het gaat mis" voor een beginner, niet om een geplande autorotatie of zo... Dan is "gas dicht=motor uit" eigenlijk de enige beschikbare optie, want ook een 3D expert heeft nog steeds maar de normale menselijke reactiesnelheid van een halve seconde, en die halve seconde is meer dan genoeg om je heli tegen de grond te hebben liggen voordat je de throttle hold geactiveerd hebt.

Als echter iemand wil beginnen met leren vliegen, met een pitchcurve van -15 tot +15, ja..... Dan ram je met die reflex toch wel je heli in de grond. Maar wie is er nou zo stom om met een dergelijke pitchcurve te beginnen met leren vliegen? Je leert toch ook niet de hellingproef in een F1 wagen? Of achteruit inparkeren met een tank?

Tegen de tijd dat om het even wie, aan rondjes vliegen toe is, heeft zo iemand al een paar weken of maanden redelijk foutloos gehooverd, en is die reflex om bij ieder wissewasje het gas dicht te trekken er allang uit. Het aanleren van een symmetrische pitchcurve en het gebruik van de throttle hold komt dan pas aan de orde.....

D.w.z. als je al throttle hold gaat gebruiken, want in mijn optiek is dat echt uitsluitend bruikbaar voor geplande autorotaties, niet voor het redden van je heli

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Ik zie toch nog wel vaak dat de reactie van pitch terugtrekken er nog inzit, wat alleen extra schade oplevert. Zeker als je doorgaat vliegen met idle up. Het is veel makkelijker om in het begin te leren met een throttle hold ingesteld.

Voor beginners stel ik meestal geen symmetrische pitchcurve in, maar wel met 0 graden pitch in het midden en rond de 11 boven.
 
Back
Top