Lipo checkers (eigenlijk elke accuchecker) zijn vrij nutteloze apparaten. Ik bezit er ook een, en het heeft wel doel, namelijk louter kijken of je niet vergeten bent een lipo te laden voor je gaat vliegen/rijden/varen/etc.
Verder heeft het nul en generlei waarde en moet je er ook zeker geen conclusies aan verbinden mbt. de laadtoestand etc. Bij de meeste moet je ook niet kijken naar verschillen tussen cellen, omdat ze met teveel tolerantie gebouwd zijn en vaak slecht gecalibreerd.
Om uit te leggen waarom een % op basis van het voltage niet goed werkt, hier is een voorbeeld van een ontlaadcurve van een lipo:
Wat je ziet is dat een lipo in het begin vrij snel van de 4.2v naar het nominale voltage zakt (3.7v), daar een tijd 'omheen' blijft hangen, en dan helemaal instort.
Het punt is, dat het nominale voltage voor elke lipo marginaal verschilt, voor bv. een Hyperion lipo ligt bovenstaande grafiek in zijn geheel iets hoger dan voor bv. een Zippy.. en dat soort verschillen kunnen zelfs tussen cellen van hetzelfde merk in hetzelfde pack voorkomen.
Dus.. die lipo-checker meet 3.6v en heeft dan een conversitabelletje waarin 3.6v ingeschaald is op 30% capaciteit over. Alleen vlieg jij met een oudere lipo die van zichzelf al bij een restcapaciteit van 80% al op 3.6v zit. Jouw lipo checker zal dan 30% zeggen, terwijl er in werkelijkheid nog veel meer inzit.
Andersom werkt dit ook, dus dat de lipo checker 80% aangeeft op een nagenoeg leeg pack.
De enige manier om te zien hoeveel er 'uit' een pack gehaald is, is laden met een lader die aangeeft wat ie laadt.
Dan vergeet ik in dit hele verhaal nog even het stuk met belast meten tov onbelast meten.. voorbeeld uit de praktijk, ik vlieg met een 2m toestle en 8s lipo's. Daar trek ik zo'n 90~100A aan stroom uit. De lipo-cutoff van mijn regelaar staat op 3.2v. Als ik nu vlieg, zal hij op een bepaald moment in de lipo-cutoff springen. Als ik dan land zal de accu z'n voltage weer herstellen naar vlak onder de 3.7v, de lipo checker geeft op dat moment bv. 40% aan.
Dan zou ik kunnen denken.. op een volle accu kan ik 8min vliegen, dus op 40% moet ik toch minimaal nog 2~3 minuten kunnen vliegen. De waarheid is dat er helemaal niet meer te vliegen valt, zou ik dan weer opstijgen, zou ik mss nog net van de grond afkomen, en dan een probleem hebben.