Scharnierlijn - vliegrichting

Ik ben een beetje aan het stoeien met een nieuwe vleugel. Één van de dingen wat ik me afvraag is de scharnierlijn.
Moet deze haaks op de vliegrichting lopen?
Wat is het effect als de scharnierlijn richting de tip iets naar voren of juist naar achteren loopt.
Als je over je hele vleugel hetzelfde profiel hanteert zonder washout, is het dan van belang om de de scharnierlijn overal op exact het zelfde percentage van de koorde te laten lopen??
 
Ik ben een beetje aan het stoeien met een nieuwe vleugel. Één van de dingen wat ik me afvraag is de scharnierlijn.
Als je over je hele vleugel hetzelfde profiel hanteert zonder washout, is het dan van belang om de de scharnierlijn overal op exact het zelfde percentage van de koorde te laten lopen??

Ja, maar hetzelfde profiel over de gehele vleugel en geen washout wordt een steriele oefening, zo lijkt het mij althans . . .

Yves
 
Laatst bewerkt:
Waarom? Er zijn bakken vol met kisten die dat hebben.. bv. nagenoeg alle kunstvlucht/3D kisten..

Ik betwijfel of er vershillen zijn tussen hoe scharnierlijnen lopen, en als die er al zijn, of er veel mensen zijn die dat gaan merken..
 
Afhankelijk van het profiel moet de scharnier lijn op hetzelfde percentage liggen. Bijna alle DLG profielen hebben een knik in de bovenkant van het profiel waar het scharnier moet zitten. Bij Drela en GT profielen is dat op 30%. Bij HM51 op 27% Het na voren laten lopen van deze lijn geeft weinig merkbare effecten behalve dat je zwaartpunt naar voren moet en je neus dus effectief korter word. Het heeft dus massatraagheids voordelen maar gewichts nadelen. Door het naar achteren laten lopen van de tip kan een het scharnier daar terplaatse verder naar voren komen waardoor je een grotere instel/valshoek krijgt aan de tip in thermiekstand dat daardoor weer stabiliteitsproblemen kan geven.
 
Afhankelijk van het profiel moet de scharnier lijn op hetzelfde percentage liggen. Bijna alle DLG profielen hebben een knik in de bovenkant van het profiel waar het scharnier moet zitten. Bij Drela en GT profielen is dat op 30%. Bij HM51 op 27% Het na voren laten lopen van deze lijn geeft weinig merkbare effecten behalve dat je zwaartpunt naar voren moet en je neus dus effectief korter word. Het heeft dus massatraagheids voordelen maar gewichts nadelen. Door het naar achteren laten lopen van de tip kan een het scharnier daar terplaatse verder naar voren komen waardoor je een grotere instel/valshoek krijgt aan de tip in thermiekstand dat daardoor weer stabiliteitsproblemen kan geven.

thanx, ik snap het
 
hier loopt de scharnierlijn niet helemaal haaks op de vliegrichting

index.php
 
Back
Top