Snapflap

Even een vraagje in de ronde.

Wat geniet de voorkeur?
Snapflap proportioneel aan hoogteroer of als "punch-in"
en dan vanaf waar? 50% uitslag op hoog of meer?

Vragen over vragen!:confused:

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens
 
Leesvoer voor snapflap staat bij de oosterburen: F5B - SnapFlap

Ik heb hem lineair met het hoogteroer ingesteld. Waarom? Het was de makkelijkste mixer in m'n zender. Een gedegen antwoord kan ik dus niet geven. Maar een snapflap die ineens in komt zou in mijn ogen wel eens voor verrassingen kunnen zorgen.
 
Laatst bewerkt:
@Johan, die site kende ik reeds.
Ik heb al heel veel sites en forums doorgestruind voor info.

Het was mijn bedoeling te vragen wat iedereen als voorkeur heeft.

Zelf heb ik nu een deadband van ca 50% up en dan komt de snapflap liniair in.
Uitslagen conform het F5B.uk recept voor de Enigma.

De deadband heb ik zo gekozen om tijdens de stijgvlucht geen last van snapflap te hebben.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens
 
Rob, rond het midden van je hoogteroer wil je geen snap flaps omdat je dan enkel klein correcties aan het vliegpad aan het maken bent en de vleugel niet zoveel lift hoeft te produceren. Bij het wijzigen van het profiel produceer je alleen meer weerstand. In de bocht als je veel up geeft moet de vleugel wel hard werken en is snap flap goed en bij de moderne modellen zelfs nodig om stromingsafbreek te voorkomen. Mijn modellen hebben dus eerst een tijdje niks en dan komt de snap flap er linear bij in zodat ik zeker weet dat ik de vleugel niet in de problemen komt met minder dan vol up op de knuppel. Hoeveel snap flap kan je dan op hoogte uit proberen net zoals hoeveel up op je hoogteroer. Trek je een keer wat minder hard aan de knuppel, komt het ook nog goed.
 
Stijgvlucht heeft bij mij een andere vliegfase, zonder snapflap.

Als je dat doet moet je opletten dat je niet met getrokken knuppel het rak in vliegt, het gas los laat en ineens je snapflaps er bij komen waardoor het model er een ''all over the sky'' vlieg patroon aan over houd.

;)
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je een punt. Gelukkig vlieg ik meestal meskant het rak in zonder hoogte, maar wellicht maak ik die fase nog wel een keer gelijk aan de speedfase. Eerst maar eens tijdens een oefenvluhtje proberen.
 
En hoe zien de anderen (Gerben, GJVO, Joris etc.) dit gebeuren?

Zoals gezegd: Eerst ca. 50% van up niks (deadband) en dan liniair meelopend.
Mij persoonlijk (en Jos blijkbaar ook) bevalt dat zeer goed.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens
 
Ik heb de snapflaps gewoon meelopen , dus niets op 50% van de uitslag.
Daar ben ik nog niet aan toe, eerst maar eens constant 40 rakjes halen, dan gaan we wel verder tweaken.
Mijn snapflap uitslagen kunnen ook nog wat groter maar de S16 moet wat ronder gevlogen worden dus vandaar dat ik nog niet maximaal snapflap heb staan.

GJ
 
Ik heb tot 54% niks, dan springen de snapflaps bij.
Volup is zo ingesteld dat de bocht krap wordt, maar niet te krap zodat het model doodvalt.

Groet,
Gerben
 
Mozes... hoe krijg ik dat nu weer in de EVO... 50% Dual rate?

En... hoe combineer je dat met en speed stand... achterlijst up?... of combineer dat helemaal niet met elkaar?
Wanneer gebruik je speedstand in het parcours? Rakkenvlucht of alleen de stijgvlucht?
 
Laatst bewerkt:
Ja dat kan ook in de Evo. Heb al gezien hoe, moet het alleen nog even uitproberen en dan maak ik wel een nieuwe tutorial voor je.
 
Bas... laat je nou niet gek maken door al deze info.
Bouw het ding gewoon recht toe recht aan op, veranderingen in de zender kan je altijd doen.
Eerst gewoon rechtdoor vliegen, strak om de rakjes keren en strakke stijgvluchten maken.
Daar is veel meer in te halen dan in de onzin van snapflaps op een bepaalde manier aansturen.
Pas als je strak tussen de rakken door kan sturen zal je verschil merken met de aansturing in de flaps.
Ik begin er nu een beetje aan te denken maar 41 rakjes was dus ook mogelijk zonder al die nadenkerij over wanneer de snapflaps inkomen..

GJ
 
Dat weet ik wel GJ... maar het is toch goed om er mee bezig te zijn.
Ik zet voor voor het komende weekend de Wilco ook op de schakelaar.
Gewoon om te wennen. De spoilert gaat dan op des knuppels.

Weer een vraag... spoiler knuppel is nu nog gas... dus met ratel... en niet centrerend. Wordt normaalgesproken gespoilert vanuit centrale stand knuppel (dus gewoon op veerspanning)?
Voor de enigma staat het nog op stroef... en is de volle slag van onder naar boven...
 
Ik weet niet of het nu al goed is om er mee bezig te zijn.
Voor mezelf sprekend, ik begin er nu pas naar te kijken maar het heeft totaal geen prio.
Er zijn nog teveel andere dingen waar ik me in kan verbeteren.
1 ding tegelijk anders loopt mijn kop vol.

Je remmen..
Mijn zender is ook op ratel.
Volgas is alles neutral, dus vliegmode.
gas dicht is volle rem, butterfly.
Ik vlieg dus normaal gesproken volgas.

GJ
 
Mooi! Als dat prettig werkt, dan houd ik dat ook aan.

Jongens... ik zal blij zijn als de Enigma vliegt. En alles eerst standaard. Ook dat was ik van plan...
Maar.... aangezien ik me toch in die MPX aan het verdiepen ben... is het wel degelijk handig voor mij om die zaken tot op zekere hoogte te doorgronden. :p
 
Ja en wat ik zo zag in Middle Wallop kan GJ nog wel eens een paar rakken winnen door wat meer te oefenen en strakker te vliegen.

;)

Rob, ga jij straks in eens 40+ rakken neerzetten?
 
Inderdaad Jos,
2 a 3 rakjes zijn er nog wel te halen door wat strakker te vliegen.
Oefenen?? Dat doe je tijdens de wedstrijd...

GJ
 
Back
Top