Ik zie dubbelle blades

Hallo, de blade tracking is niet helemaal goed ofzo.
Het lijkt net alsof ik 2 blades bovenelkaar zie, als ik hoover,
dit terwijl de pitch symetries is afgesteld.
Waar kan dit aan liggen???
De dampers lijken nog goed.
Model : HK450
b.v.d.
 
Haha zoiets noem je bladspoor. Op het oog met stilstaande heli kun je dit nooit precies checken. In de vlucht kijken hoeveel het is, en dan 1 van de bladen even bijstellen tot het weg is.
 
Idd. het blad dat je uitkiest iets van een stipje op zetten met stift ofzo zodat ja net het testen wel weet welk blad je aan het veranderen bent ;)
 
Het fenomeen heet "bladspoor". De bladen lopen dus niet in hetzelfde "spoor" en dit kan afgesteld worden.

Dit doe je door 1 van de 2 bladen te merken (stipje met een stift ofzo er op zetten) en de lengte van het linkje aan de bladhouder van deze aan te passen. Deze ietsje in of uitdraaien, kijken of het effect minder wordt of meer en dan daarvanuit in of uitdraaien tot de bladen goed op een lijn draaien.

Kwestie van trail and error, daarom iedere keer kleine aanpassingen maken en testen tot het goed zit.

(wow er wordt ineens snel gereageert :P)
 
Ok dank U allen.
Ik zal nog even het veld opgaan zo.
Weer wat geleerd, ik dacht dat ik wel alles goed had nagemeten, zo werkt het dus niet.

Edit : En hij is weer vlijmscherp.
 
Laatst bewerkt:
Op de tafel kan ie perfect zijn, maar tijdens de vlucht kan hij dan alsnog afwijken..
Heeft ook een beetje te maken met de belasting op de bladen, misschien beetje speling in 1 van de linkjes (zal niet, anders merk je dat wel) of gewoon het blad wat een beetje anders reageert
 
het beste is ook om het te doen bij de kant van de heli waar de bladen naar je toe komen, niet die van je weg gaan, dit kan nog schelen soms
 
Misschien een domme vraag, maar moet je niet eerst je blades gaan balanceren?
Ik dacht namelijk dat ongebalanceerde blades ook voor bladspoor zorgen?
 
Balanceren moet zowieso, daarna ga je pas bladspoor checken

En ongebalanceerde bladen merk je snel genoeg...
 
Misschien een domme vraag, maar moet je niet eerst je blades gaan balanceren?
Ik dacht namelijk dat ongebalanceerde blades ook voor bladspoor zorgen?

Nee. Bladspoor en blade tracking hebben NIETS met elkaar te maken.
Tegen de tijd dat onbalans zo groot is dat er hierdoor zichtbaar bladspoor ontstaat (wat theoretisch wel zou kunnen als je naar het krachtenplaatje kijkt en uitgaat van een flex-vrij systeem) is je heli 5 seconden geleden al kapotgerammeld....:yes:

Meestal is namelijk de flex in het rotorsysteem (zelfs bij extreem stijve rotorkop en bladen) al zo groot dat een kop hevig kan schudden vanwege onbalans, maar de bladen nog steeds in het zelfde spoor lopen.

De trekkracht in een rotorblad kan oplopen tot meerdere honderden kilo's bij een .60 of .90 heli, en zelfs bij een 450 op toeren beloopt het nog een paar tientallen kilo's; die bladen strekken zich wel....

Groet, Bert
 
Ik balanceer mijn blades niet, ze zijn altijd goed, tot nu toe. ( FireFox Ep100 kloon rommel blades zijn rommel!!! )
Ik test wel even hoe de afwijking is, maar dat is micrometer werk,
ik zou een aparte tool voor moeten hebben voor die presiesie.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top