Orlice 3.1 van Wanitschek

Ik heb weer een mooi project uit de zeventiger jaren ontdekt en inmiddels in mijn bezit.

eerst maar een paar foto's om een idee te krijgen
full
full
full


Enige informatie die ik kan vinden staan in de wiki op rc network

Orlice von Wanitschek 3m

Deze heeft schuim/abachi vleugels (wegen per stuk 670 gram) met een E392 profiel, wat 'tolle" flugeigenschaften zou moeten opleveren.

geheel weegt 3,1 kg ongeveer, wat vooral zowat de helft voor rekening van de vleugels komt, en de nodige servo zwaargewichten uit vintage tijden, koploper is een simprop contest van dik 60 gram die het intrekbare wiel bedient.

Ik denk dat het niet verkeerd is om enig gewicht te gaan besparen.

Ik heb de servo trays eens goed beetgepakt en kon ze zo uit de romp pakken zonder veel kracht, de bouwer had een voorliefde voor siliconenkit en plakte hier alles mee vast:confused::rolleyes:

Ik wil voordat ik dit moois ga restaureren eigenlijk eerst gevlogen hebben om te kijken hoe het vliegt en anders eventueel ribbenvleugels gaan bouwen op een later tijdstip in 3.10 of 3.40 spanwijdte.

Eerst maar eens de kraak in de romp tussen wortel en cockpitkap repareren.
Omdat de romp erg slap is onder vleugel maar enige versterkingen aanbrengen onder vleugel gat van intrekbaar wiel dichtmaken en versterken (misschien later weer monteren?:confused:

Romp heeft erg veel ruimte en is al voorzien van sleepkoppeling.

Ik wil er wel mee kunnen lieren of hoogstarten, dus in de bodem enige versterking aanbrengen, en haak(en) op een nog uit te zoeken plaats monteren.

groet


Terence
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het wel een mooi ding.
En inderdaad, met de moderne servo's en materialen moet er zeker het een en ander te verbeteren zijn.

Succes!
 
gadverepielekus ,das pas lekker .alleen die servoplaat ,dat kan echt niet .
en goede ribben vleugels met een modern profieletje zullen het een fijn zwevertje maken
 
gadverepielekus ,das pas lekker .alleen die servoplaat ,dat kan echt niet .
en goede ribben vleugels met een modern profieletje zullen het een fijn zwevertje maken

nee die servoplaat ziet er niet echt uit en samen met de servo's erg zwaar.

Ik ben op zoek naar de ribben tekening en misschien wel een iets moderner profiel gebruik inderdaad, misschien zijn er forumleden die een idee hebben over het profiel en de daar bijbehorende constructie qua liggers etc., dan kan ik daar eens over gaan denken

groet


Terence
 
HQ profiel of een worthmann zou best wel een kunnen

Opzet van de vleugels wil ik volgens het bestaande model houden, ik wil graag een beetje all round profiel, wel goed thermieken maar ook nog behoorlijk snelheid kunnen maken en steken.
Ik las op rc network over een nieuw gebouwde cirrus met een Hq profiel (HQ 3/12, ab QR 1° geschränkt, Querruder, reduzierter V-Winkel (ich glaube 8° gesamt).

Ik wil liever niet de romp verbouwen, zodat de bestaande vleugels ook nog passen. Vleugelbevestiging is strip 15 x 2 mm en dat voelt goed solide aan.

Iemand ideeen of een ander profiel advies?

groet


Terence
 
vleugelprofiel van de wortel rib over nemen .in scannen . daarna verkleinen naar de tip rib en beiden uitprinten . liggers uittekenen en neuslijst (eindlijst maak je van de eindbeplanking en zo maak je 2 schuurmallen .v stelling bouw je in in de vleugel.

Index of /Orlice

wat beetje gegevens
 
vleugelprofiel van de wortel rib over nemen .in scannen . daarna verkleinen naar de tip rib en beiden uitprinten . liggers uittekenen en neuslijst (eindlijst maak je van de eindbeplanking en zo maak je 2 schuurmallen .v stelling bouw je in in de vleugel.

Index of /Orlice

wat beetje gegevens

Serge,

Dank je voor deze info, er is niet zo veel over te vinden en dat vind ik nou ook weer leuk (ik hou van een beetje uniek).

De romp is eigenlijk heel gaaf, heeft wel het e.e.a. aan verstevigingen nodig rondom de vleugel en cockpit, maar dat stelt weinig voor.
Ik heb kontakt gehad met steinhardt modellbau en die gaat morgen kijken of hij nog een ribben bouwplan heeft.

een beetje moderner profiel zou ook best mooi kunnen zijn en op een degelijke manier gebouwd (voldoende stijfheid en torsiebestendigheid) en dan kan het een hele mooie kist zijn met een uniek uiterlijk.

groet


Terence
 
als je de vleugels op zet zoals die van de metrick en dan met dubbele liggers (op 25% en 75 % van de rib) met webbing van 1,5mm en dikte van de liggers van 5x3 vuren op 25% en balsa op75% . zul je gek moeten doen om ze te breken in de lucht indekking van1,5mm cabstrips ook 1,5. dan krijg je een lichte vleugel en stijf als een plank
 
Hoi,

Orlice is een echte thermiekvlieger. Langzaam dus.
Het profiel wat er op zit is een Eppler 392. Dat heeft een (voor mij gigantische) welving van 3,8%.
Wel vind ik E392 een beetje gedateerd profiel.

Ik heb eens gekeken wat ik met een modern profiel kan doen. De nieuwe HQ/Acro-3/10 als uitgangspunt, welving naar 3,8%, dikte naar 10,15%.
Hier het vormverschil:

full


De onderkant is vrijwel gelijk, de eventuele profielaanvorming op de romp moet achteraan iets opgedikt worden. Maar dat kan goed met ingedikte epoxy en glassbubbles.

Oké, vervolgens de aerodynamische performance:

full


Hier vind ik de verschillen best groot. Met name in de lage Reynoldsgebieden en dan bij de hogere Cl-waarden (precies het gewenste vliegdomein, nl. thermiek) wordt een stuk beter gepresteerd.

Ik zou (als ik nieuwe vleugels ging maken) kiezen voor dat HQ-profiel.
Ik zou geen ander profiel op de tip zetten, maar wel -1,0 graad tipverdraaing inbouwen.

N.B. Ik mail de coördinaten wel even naar je privé-adres.

Gr. Dirk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je het draadje bekeken van Arjan Harmans met zijn wanitchek-scheibe-l-spatz-3-motorspatz die had ook zware vleugels, Arjan maakte zich er zorgen over, maar nu is-ie af en blijkt heel fijn te vliegen.

Gewoon een mooi toestel, andere vleugels kan altijd nog...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je het draadje bekeken van Arjan Harmans met zijn wanitchek-scheibe-l-spatz-3-motorspatz die had ook zware vleugels, Arjan maakte zich er zorgen over, maar nu is-ie af en blijkt heel fijn te vliegen.

Gewoon een mooi toestel, andere vleugels kan altijd nog...

Hallo Bart,

Dat draadje heb ik natuurlijk ook bekeken en het vliegbeeld gezien in de video's.

Ik wil ook eerst met de bestaande vleugels een paar vluchten maken en kijken hoe dat bevalt.

Ik denk wel dat het geen kwaad kan om het dode gewicht in de romp net voor het zwaartepunt te verminderen, en te zorgen dat servo tray's etc goed vast zitten, en niet groter zijn als nodig met een paar modernere(lichtere) servo's.

Ik loop toch ook met het idee om geheel tegen scale zwevers gedachte in deze te voorzien van een E-motor (sssst). Dus daar wil ik rekening mee houden met de inbouw.

Ik heb na veel geklooi eindelijk alle siliconenkit verwijderd en de romp ontvet etc., Nu ga ik eerst de scheur repareren en versterken aan de binnenzijde met glasmat en epoxy.

Dan nieuwe (demontabele ) servo trays en stuurkabels monteren.

Voorlopig laat ik het intrekbare wiel eruit en maak gat dicht omdat ik een lierhaak wil monteren die volgens tekening van Wanitschek daar moet komen.

Kortom genoeg te doen en dan kan ik ondertussen ook nog eens na denken over het voorstel van Dirk (bedankt hoor:p)

groet



Terence
 
Laatst bewerkt door een moderator:
...om geheel tegen scale zwevers gedachte in deze te voorzien van een E-motor (sssst). Dus daar wil ik rekening mee houden met de inbouw.
Ja natuurlijk... schaal is mooi, maar als 't in de kast blijft staan omdat je geen mogelijkheid hebt om in de lucht te komen is iets minder schaal mooier.

Ik vind het opmerkelijk dat Dirk zegt dat 't een thermiekzwever is. als ik naar de vormgeving kijk zou ik denken, een acro zwever. Vooral door die kaarsrechte vleugel... maar een acrozwever zou vast geen gewelfd profiel hebben...
 
Ja natuurlijk... schaal is mooi, maar als 't in de kast blijft staan omdat je geen mogelijkheid hebt om in de lucht te komen is iets minder schaal mooier.

Ik vind het opmerkelijk dat Dirk zegt dat 't een thermiekzwever is. als ik naar de vormgeving kijk zou ik denken, een acro zwever. Vooral door die kaarsrechte vleugel... maar een acrozwever zou vast geen gewelfd profiel hebben...

Hallo Bart,

IN de wiki op rc network
Orlice von Wanitschek 3m

Is het een zwever met thermiek eigenschappen en geschikt voor helling tot middelmatige wind, maar hij ziet er wel erg acro achtig uit met ongeveer 2 graden totale v stelling denk ik. De vleugels die erbij zijn zijn 24 mm dik (ongeveer 10,8%) maar de wortel op de romp is net geen 27 mm (ongeveer 12%) dus ik denk dat er al eens andere vleugels bijgemaakt zijn met een iets ander profiel aan de onderzijde en de entry is iets vlakker en de neuslijst iets scherper.

Volgende week heb ik de tekening binnen en kan dan e.e.a. eens bekijken.

wat de motor betreft ben ik het met je eens, mijn vliegkansen met dit model en straks ook de ASW 15 zijn dan vele malen groter en met de oplossing van Arjan met het neusje op een prop adaptor ziet hij er weer erg schaal uit.

groet


Terence


Terence
 
@Bart:
Ook de Orlice staat op mijn wensen lijstje (maar een stuk lager dan de Genesis II en de Fafnir).
Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb (er is erg weinig info te vinden over Orlice) maar ook het origineel was een thermiekkkist. En ja, zo oogt hij niet.

@Terence:
Met die HQ/Acro moet je niet te dun gaan. Een 6m Grob Astir die ik mbv. FLZ-Vortex heb ontworpen persteerde beter (ook bij high-speed) met een 13% dikke vleugel als met een 12%, of een verlopend (12% --> 10%) profiel. Exact zoals Helmut Quabeck had voorspeld.
En ook prettig: HQ/Acro heeft liever een tikkie meer, dan mnder vleugelbelasting. Ik denk dat hij zich beter voelt bij 50-55gr/dm2 dan bij 45 gr/dm2. En balasten tot 75 gr/dm2 (mits voldoende sterk gebouwd) zal hij je zeker niet kwalijk nemen.
En dat kan hij best hebben als je die 5 à 10 gr/dm2 extra aan een sterkere vleugel besteed.

Dirk.
 
Back
Top