Orlice 3.1 van Wanitschek

ontwerp vleugel

Goedemorgen,

Dirk en Aurectar bedankt voor deze info, ik leg dit soort zaken een poosje bij mezelf in de week voor ik een definitief plan ga maken en hoop jullie medewerking te krijgen bij definitieve constructie etc. van de vleugels.

Ik ben inmiddels na repareren en versterken, weer bezig om een uitneembare servo tray voor rolroeren en remkleppen te maken en te verlijmen in de romp.
Hierna nieuwe stuurkabels voor v staart in romp aanbrengen en spelingsvrij verlijmen.

groet

Terence

vorderingen

Door het slechte weer genoeg tijd gevonden om verder met de Orlice te gaan.

Servo tray rolroeren en remkleppen gemaakt, aluminium u profielen in de romp gemaakt (bedankt voor de tip Jacob) en hierin een multiplex tray strak pasgemaakt, die moet de beukenhouten pen die er nu niet in kan maar vervangen.

Nieuwe servo tray voor v-staart gemaakt en uitneembaar gemaakt.

full

Geheel tegen de zweef puristen in (maar anders ligt die veel te lang op de plank) de zaag maar in de neus gezet.

De romp heeft een erg ronde neus en de meste spinners zijn erg spits en dat leek me niet, bij Hangar samen naar een oplossing gezocht, dit is dus een spinner voor een vaste prop geworden. Na het nodige aanpassen en een tussenstuk pasgemaakt te hebben kan er toch een klap prop in.

De ronding aan de bovenzijde is niet helemaal in lijn (spinner is iets boller), onder klopt het heel aardig.
full
full

Ik heb intussen een 2,4 ghz zender gekocht en hier maar eens mee aan het uitzoeken ( nog geen v-staart gehad) alles is weer anders als mijn oude Futaba zender maar wel eenvoudiger als je de vertaling van Corien erbij heb(bedankt:p)

full

Alles in de romp gelegd en zwaartepunt gecontroleerd, er hoeft geen lood bij en weegt nu 2800 gram ongeveer.

full

Nu nog even een plaatje op de rompbodem maken om de accu vast te zetten en alles goed af monteren en bekabeling netjes wegleggen.

Hopelijk dinsdag op een mooi weiland maar eens proberen en kijken hoe hij vliegt:yes:

groet

Terence

Laatst bewerkt door een moderator:
Terence denk je wel even aan een sleepkoppeling :-)
Gaaf ding trouwens

Hallo Arjan,

Sleepkoppeling zat in het neusje, maar daar ga ik zeker een nieuwe voor maken.
Ruimte zat voorin de romp gelukkig, eerst de voor de accu een mooi plaatje maken zodat ik goed kan schuiven om het zwaartepunt vliegend goed te krijgen en er ook nog gewicht bijkomt van sleepkoppeling.

Het is echt een aparte kist met een niet alledaags uiterlijk:)

groet

Terence

kijk dat ziet er al veelbelovend uit terence erg mooi gemaakt :yes: dat met dat u profiel is meschien ook wat voor mijn bingo:grin:

Johan, moet je eerst die siliconenzooi er uitpeuteren en dat valt denk ik niet mee. want je heb wel hechting nodig voor die alu profielen.

groet

Terence

Johan, moet je eerst die siliconenzooi er uitpeuteren en dat valt denk ik niet mee. want je heb wel hechting nodig voor die alu profielen.

groet
Terence
Siliconen is te verwijderen mbv. (was)benzine.
Doekje goed nat maken, op de siliconen leggen, beetje 'soppen' (siliconen zwelt op en wordt zacht van benzine), poetsen, poetsen, en nog eens poetsen. Op het eind wel telkens een schoon stukje doek pakken.
Op deze manier kun je de siliconen 100% verwijderen. Maar he s flink wat werk.

Dirk.

Siliconen is te verwijderen mbv. (was)benzine.
Doekje goed nat maken, op de siliconen leggen, beetje 'soppen' (siliconen zwelt op en wordt zacht van benzine), poetsen, poetsen, en nog eens poetsen. Op het eind wel telkens een schoon stukje doek pakken.
Op deze manier kun je de siliconen 100% verwijderen. Maar he s flink wat werk.

Dirk.

In de romp van de Orlice zaten de servo trays ook met siliconen gemonteerd.

Ik heb de siliconen kit zover mogelijk weggesneden en daarna met siliconenoplosser van HG (bij Gamma verkrijgbaar) ingesopt en een half uur laten weken, dit 4 keer herhaald en hierna de romp van binnen met spiritus (opgaaf HG) ontvet en alles gecontroleerd op vettig gevoel, nog 3 plekjes 2 x behandeld en opnieuw ontvet met spiritus. Hierna was alle siliconenshit wel weg, maar koste een dag werk bij mekaar.
Maar je heb wel weer hechting om te lijmen etc.

groet

Terence

oke bedankt voor jully info mannen :yes:en ja idd ik vind die siliconen echt troep!! deze ga ik zeker verwijderen enne weer:ontopic: met de orlice komt het ook helemaal goed het lijkt me n erg goede maar ik denk ook snelle zwever niet?

het lijkt me n erg goede maar ik denk ook snelle zwever niet?
Ik ben met je eens, Orlice oogt als een snelle zwever, maar het origineel was dat absoluut niet. Dat was een thermieker pur sang. Volgens mij is de 3m40 uitvoering van Wanichek dat ook.

Met je igen profilering zou je er natuurlijk wel een snelle kist van kunnen maken, maar of je (jij) dat wilt ...

Gr. Dirk.

Ik ben met je eens, Orlice oogt als een snelle zwever, maar het origineel was dat absoluut niet. Dat was een thermieker pur sang. Volgens mij is de 3m40 uitvoering van Wanichek dat ook.

Met je igen profilering zou je er natuurlijk wel een snelle kist van kunnen maken, maar of je (jij) dat wilt ...

Gr. Dirk.

Hallo Dirk,

Na mijn test vlucht gisteren die minder voorspoedig verliep als ik wilde moet ik hier nog maar eens goed over na denken.

Na een handstart was ik er al wel achter dat met het profiel wat de bestaande vleugels hebben, het toch wel een erg rappe zwever is zo.

Hierna met enige twijfel van mijzelf toch een start gemaakt met gebruik van de motor, kist met behoorlijke snelheid en motor erbij horizontaal gegooid door een ander maakte hij snelheid en heel licht stijgend met snelheid, viel de kist abrut weg over de linker vleugel:rolleyes: (schade: kraak in bovenindekking bij de remklep en remklep los in vleugel, romp is zo zeker sterk genoeg en heeft geen schade opgelopen)

Ik heb gisteravond alles nog eens nagelopen en profiel van de vleugels nog eens bekeken en vergeleken met E 293, bovenzijde is gelijk onderzijde tot aan de ligger is totaal anders.

Conclusie voor mij is nu, ik ben nog niet toe aan zo'n snel profiel en/of dit profiel heeft hele kritische eigenschappen, en heeft weinig "draagkracht" met lagere snelheid.

Ik zal vanavond eens een doorsnede van de wortel overnemen en ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

Voorlopig eerst met langzamere zwever veel ervaring opdoen en dan besluit nemen over de te kiezen vleugels etc., al met al een mooi leermoment voor mij (en misschien anderen)

groet

Terence

zo te horen heeft de orlice dezelfde start eigenschappen als mijn condor .deze kun je ook niet als zwever uit de hand gooien (te hoge vliegsnelheid nodig )

wat ik doe is met de motor aan weggooien . eerste stuk rustig naar beneden laten gaan over de eerste 10 tot 15 meter ,tot hij een meter boven de grond is of soms een halve meter en dan tik ik rustig aan de up . zo kan hij rustig snelheid opbouwen en dan pas kun je sturen . jou toestel ging dus eigenlijk al tegen overtrek snelheid weg , dan ga je klimmen (want je gevoel zegt hoogte is veilig ) en dan heb je overtrek en donder je over 1 vleugel weg .

zul je zondag wel zien .

sjeetje das wel erg jammer terence:sad: kon je niet even wachten tot zondag dan hadden we hem samen even ingevlogen:yes: hopelijk krijg je hem nog gerepareerd voor zondag dan gaan we hem eens goed invliegen:yes:

OK. E392 is een sterk gewelfd profiel (3,8% !!!). Daarmee moet een kist op loopsnelheid kunnen vliegen (de huidige HQ/Acro-serie gaat zelfs niet verder dan 3%). Er moet dus wat anders aan de hand zijn. In mijn ogen zijn er 2 mogelijke oorzaken:
  • kist is (veel) te zwaar.
    Wat is het gewicht?
  • Zwaartepunt ligt (veel) te ver naar voren.
    Waar ligt het zw-punt tov. de neus wortelrib?
Realiseer je dat je bij zo'n V-staart het instelhoekverschil niet of nauwelijks kunt meten.

Dirk.

Als ik dit zo lees lijkt het mij ook dat het zwaartepunt veel te ver naar voren ligt. Haal er maar eens een partij lood uit, goede kans dat je een heel andere kist krijgt.

Bedankt voor alle reactie's:p

Ik ga proberen op alle vragen antwoord te geven

Zwaartepunt volgens tekening van Wanitscheck op 75 mm

gewicht van kist: romp kompleet met v roeren 1760 gram en vleugels 1355 gram totaaal 3115 gram (incl motor, accus etc)

vleugel oppervlak is 230+110/2*1500*2vleugels = +/-51dm2

vleugelbelasting is dus +/- 61 gr/dm2:rolleyes:

Ik heb het profiel van de vleugel overgenomen en een scan van de wortel van de tekening van Wanitscheck.
En een foto van de vleugel aan de romp met het verschil aan de onderzijde.

full
full
full

Ik heb een Dymond 3548 gemonteerd met 60 amp regelaar en 3 S 3300 dymond accumet 11x7 klapprop.

De motor weegt net zoveel als het lood wat in de neus zat, ik moest het accupakket al behoorlijk naar achteren schuiven om het zwaartepunt goed te krijgen.

Ik hoop alle vragen zo een beantwoord te hebben en ben benieuwd naar jullie reacties.

groet

Terence

Laatst bewerkt door een moderator:
Back