Interglide 2011

E-Zwever

PH-SAM
Misschien leuk voor de zweef enthousiasten.
Gedurende het weekend vindt op de vliegbasis van Deelen een groot F3J-evenement plaats met wel 140 deelnemers uit binnen en buitenland.
Was vorig jaar ook als toeschouwer aanwezig en erg onder de indruk van het geen hier te zien is.
Het begint al bij de start als plotseling 10 zwevers met een rotvaart in de hoogte gelanceerd worden, 3 seconden later vertikaal naar beneden gaan en vervolgens verder omhoog schieten naar een 200 meter. Hierna lijkt het of ze op hun dooie gemak een beetje rondvliegen, lekker op het gemakje...niets is echter minder waar.
Het toestel moet precies 10 minuten boven blijven. Ja, als je dan niet goed kunt vliegen of geluk hebt lukt dit niet!
Het volgende probleem doemt na deze 10 minuten op. Het model moet exact bij de 600-ste seconde bij een doorgetrokken streep landen. En dat met 10 toestellen in de lucht die tegelijkertijd moeten landen. Op de achtergrond hoor je ook nog eens het aftellen van de tijd tot deze 10 minuten verstreken zijn. Spannend, spannend.
Diep respect voor iedereen die dit lukt.
Natuurlijk, de toestellen waar mee gevlogen wordt zijn niet bepaald gebouwd met triplex en balsa maar van moderne kunststoffen en dus niet goedkoop.

Dus als je tijd over hebt en nieuwsgierig bent.....op naar Deelen.
Oh ja, aangezien het een militaire basis is moet je je wel even van te voren aanmelden.

Groetjes, E-Zwever.
 
ik ben niet bekend met F3J competitie, maar bij ons op de club zit de belgische top... zelf vind ik het niet erg moeilijk om de tijd juist in te schatten. zo heb ik ooit een wedstrijd (hukkepack) gewonnen, en was 1 vlucht 9.59min, en 0-1 landing, en de 2e was op de kop 10min en 1-2 landing...

heb zelfs ooit gepresteerd om van "heel hoog" met een zwevertje dat enkel staartsturing had toch nog op 9.59binnen te komen...


waar ik op doel is dat zelfs piloten die dit nog nooit eerder deden, dit wel eens erg goed zouden kunnen doen!
zeker geen ervaring nodig in het oefenen op doel enz.

lieren daarentegen is wel ervaring in nodig. anders hang je bij de buur in de lijn.


aan allen, deelnemen!
ik geloof niet dat er strikte beperkingen staan op het soort toestel. volgens mij mag je bv nog steeds met een amigo meedoen ofzo :)
(verbeter me als ik fout zit!)
 
waar ik op doel is dat zelfs piloten die dit nog nooit eerder deden, dit wel eens erg goed zouden kunnen doen!
zeker geen ervaring nodig in het oefenen op doel enz.

Daar ben ik het niet me eens!
Om een wedstrijd te winnen moet je beter zijn dan je concurrenten.
Voor een beginner is het zo goed als onmogelijk om in de top mee te draaien.
Lukt dat wel, dan ben je een uitzondering (een super talent!) en binnen korte tijd wereldkampioen.

Johannes
 
waar ik op doel is dat zelfs piloten die dit nog nooit eerder deden, dit wel eens erg goed zouden kunnen doen!
zeker geen ervaring nodig in het oefenen op doel enz.

Alsjeblieft zeg......ik heb nog nooit zulke onzin gehoord. Denk je niet dat als (als!) het al zo makkelijk was dat voor iedereen zou gelden? En dat de toppers na uren trainen en honderden starts dan een beetje beter zijn?
F3J is een zeer spannende en complexe wedstrijdsport.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb 9 jaar vrij actief F3J gevlogen. In die 9 jaar is het mij 1 keer gelukt om een vijfde plaats te bereiken. Meer zat er domweg niet in omdat ik niet de tijd had om te trainen. Om met de top mee te kunnen draaien zul je heel veel moeten vliegen en trainen.
Doe eens mee met een wedstrijd en ondervind het zelf eens zou ik zeggen.

OP het onderstaande reageer ik maar niet.;)
Het is allemaal zo makkelijk als je het ziet.

-----------------------------------------------------------------------------------------
waar ik op doel is dat zelfs piloten die dit nog nooit eerder deden, dit wel eens erg goed zouden kunnen doen!
zeker geen ervaring nodig in het oefenen op doel enz.
-----------------------------------------------------------------------------------------
 
Daar ben ik het niet me eens!
Om een wedstrijd te winnen moet je beter zijn dan je concurrenten.
Voor een beginner is het zo goed als onmogelijk om in de top mee te draaien.
Lukt dat wel, dan ben je een uitzondering (een super talent!) en binnen korte tijd wereldkampioen.

Johannes

beste johannes, ik zeg ook niet dat je aan de top moet meedraaien... ik wil maar zeggen dat mensen geen schrik moeten hebben om in dat mooie F3J gebeuren te gaan instappen. het is niet erg om laatste te worden in je eerste 5 wedstrijden. je zal immers veel leren.

je toestel kennen is wel heel belangrijk om te gaan inschatten hoe lang ie er over doet om naar die 10min te gaan mikken.

ik vind het erg belangrijk dat mensen niet denken van "hier hoor ik niet thuis!". je wordt als beginnend piloot altijd welkom geheten.
 
@ arjan, ik ben ook niet aan het praten over aan de TOP mee te draaien, maar om te beginnen met het F3J gebeuren.
je mag niet bang zijn om eens onderuit te gaan.
op wedstrijden leer je immers veel dingen die je nooit kan leren op training of vrij vliegen.

maar als jullie zo praten, begrijp ik waarom de jeugd en beginnende piloten niet meer durven instappen in t competitie niveau... zo is het ook in het F3K gebeuren. geen jeugd, desondanks ik erg goede jongeren F3K piloten ken.

je moet ergens beginnen beste mensen, dat heb jij ook moeten doen. dus niet zo neerbuigend aub.
ik bedoel dit niet slecht
 
beste johannes, ik zeg ook niet dat je aan de top moet meedraaien... ik wil maar zeggen dat mensen geen schrik moeten hebben om in dat mooie F3J gebeuren te gaan instappen. het is niet erg om laatste te worden in je eerste 5 wedstrijden. je zal immers veel leren.

je toestel kennen is wel heel belangrijk om te gaan inschatten hoe lang ie er over doet om naar die 10min te gaan mikken.

ik vind het erg belangrijk dat mensen niet denken van "hier hoor ik niet thuis!". je wordt als beginnend piloot altijd welkom geheten.

Ok, dan heb ik jouw verhaal niet goed begrepen. Omdat ik het F3J gebeuren volg weet ik dat het extreem moeilijk is om te winnen.
Maar nu begrijp ik jouw boodschap, wat je wilt zeggen is dat de drempel niet hoog is om aan een F3J wedstrijd deel te nemen. Dat is inderdaad correct. Met een simpele houtbouwzwever mag je al meedoen. Het is maar net wat je doelstelling is, wil je presteren zal je merken dat de concurrentie extreem aanwezig is. Dat maakt deze wedstrijd ook zo boeiend omdat in de top op het scherpst van de snede wordt gestreden.

Johannes
 
@fireforx309 je hebt wel een punt hoor (mijn laatste opmerking was grappig bedoeld). Bij de DLG wedstrijden in Nederland (en België?) is het ook helemaal niet erg als je nog niet zo ervaren bent. Er zijn natuurlijk wel toppers voor wie het serieus is, voor de rest is het alleen een leuk dagje vliegen en leren van de toppers. Dat geldt voor f3j natuurlijk ook.

Maar... Holland glide is een internationale wedstrijd van de top van Europa. Misschien hoor je daar als beginner niet echt thuis. Er is ook een Nederlandse f3j tour waar je als gewone sterveling misschien beter thuis voelt. Meer info over deze Nederlandse f3j tour op: WWW.F3J-Sport.nl

Volgende wedstrijden: 11 september, 25 september (Rosmalen), 2 oktober (Egmond). Tijd genoeg om te trainen ;)
 
waar ik op doel is dat zelfs piloten die dit nog nooit eerder deden, dit wel eens erg goed zouden kunnen doen!zeker geen ervaring nodig in het oefenen op doel enz.

Iedereen die een beetje verstand heeft van F3J vliegen weet dat trainen op het landen juist heel belangrijk is om met een goede score te eindigen.
Een landing exact op het doel is immers het verschil tussen een goede of slechte score. Daarbij wil ik graag opmerken dat F3J wedstrijden in uiteenlopen conditities worden gevlogen, bij veel en weinig wind. Je zal dus met je kist moeten trainen op doellandingen in uiteenlopende omstandigheden om een goede score te kunnen halen. Succes komt niet vanzelf.
 
Ik ben er 6 en 7 augustus bij als tijd waarnemer. Sta ik midden tussen de toppers ;)
2 dagen mn ogen uit kijken en op de stopwatch natuurlijk.

Gr Lyckele
 
@ ariel, dat is wat ik bedoel ja... ik ben zeker van de mening dat we met een hobby bezig zijn... ikzelf probeer in de loop van de jaren die nog komen naar de top van het F3K gebeuren te mikken, maar ik ben zeker niet van de instelling dat het stressen moet zijn op een wedstrijd. ikzelf sta altijd super ontspannen te vliegen.
net als op een vrije zaterdag avond.

de doellandingen, die lukken inderdaad beter met veel training, maar het kennen van je toestel is de enige noodzaak. dan lukt het landen als vanzelf. tenslotte moet je van jezelf niet verwachten dat je je eerste wedstrijden afrond met 5vluchten van 9.59min en landing van 98 ofzo.

je moet ergens beginnen.


ik ga helaas niet tot in nederland raken voor de holland glide, maar onze club MACH herentals zal zeker vertegenwoordigd worden door enkele van onze betere piloten. (ik vermoed zeker 5-6 mensen)

hopelijk wint david claeys niet weer alles ;)

succes aan allen!
en nieuwelingen die willen vliegen. laat je zeker niet afschrikken door de stress die gepaard gaat met wedstrijden. sommigen worden er beter van!!
het blijft maar een hobby. geen broodwinning
 
.................. maar ik ben zeker niet van de instelling dat het stressen moet zijn op een wedstrijd. .................

Denk je nou echt dat elke deelnemer aan een wedstrijd staat te stressen ??
dit is een veelgemaakte denkfout durf ik te stellen. Bij het vliegen van een wedstrijd is er natuurlijk het wedstrijdelement, presteren, maar dat heeft bitter weinig met stressen te maken. En dat is iets wat iedere wedstrijdvlieger kan beamen ......

Zelf heb ik er een dikke 35 jaar wedstrijdvliegen op zitten en dat heb ik altijd met heel veel PLEZIER gedaan ;)

Wedstrijdvliegen is (of vrije vlucht,of F3J of F3K) proberen het maximale uit je toestel en jezelf te halen; dat is geen stressen maar kicken:yes:
 
Ik moet de spelregels nog ontvangen maar volgens mij is het puur tijdwaarneming (denk dat iedere deelnemer zn eigen coach mee neemt)

Gr Lyckele

F3J is teamsport. Een team bestaat in principe uit 4 man.
De piloot/vlieger/deelnemer, 2 helpers om de kist op te slepen en een helper die bij de vlieger staat en de vlieger informeert over de verstreken tijd, andere kisten in bellen etc. (noem dat maar de coach dan)....
 
Dat was precies mijn vraag: Ben jij de coach zoals Arno beschrijft?

Hi Wubbe

ik weet niet precies hoe het tegenwoordig geregeld is maar ik denk dat Lyckele als tijdwaarnemer actief is. De coach is je teammaat waarbij het toch wel belangrijk is om als ingespeelt team aan een dergelijke wedstrijd te beginnen .
 
Back
Top