Gisterenavond even wezen vliegen, maar het begin was alles behalve goed. rond de klok van 19:00 was ik op het veld, alles controleren en dan de lucht in. Moest alle zeilen bij zetten om m goed aan de grond te zetten. Wat was het geval? De lijmverbinding van mijn hoogte roer had het begeven en deze verbinding zat alleen nog vast aan een krimpkous.
met als gevolg dat ik voor 80% up moest geven omdat mijn hoogteroer verkeerd stond. na een geslaagde noodlanding maar ff naar huis gereden en een definitieve oplossing gemaakt. Deze verbinding gaat nooit meer los.
Wel erg lekker dat je een vliegclub/veld hebt op nog geen 3 km afstand. (ben inmiddels lid van die club) Om 20:00 weer op het veld, een korte vertrimming van het zwaartepunt en gáán met die zwever...
het zwaartepunt stond véel te ver naar voren in het begin, met als resultaat een niet al te beste glijhoek én snelheid, met als gevolg een zwever die te gevoelig is voor tipstal. (verbeter mij maar als ik er naast zit)
Na de trimming is het zwaartepunt bijna goed, ik merk een snellere zwever die beter luistert naar het hoogteroer. Richtingsroer heb ik meer uitslag gegeven, want daar deed ie niet zo veel op. (nu wel, maar ik had er meer van verwacht) daarbij merkte ik op dat ie minder gevoelig werd voor tipstal, strakker stuurt en een rustiger vlieggedrag heeft.
Nu kan ik er snaarstrak mee vliegen. (voor zover deze beginneling kan vliegen dan

) Toch nog wat vragen, omtrend het vlieggedrag.
Met name over de tipstal, want dat doet ie alleen over rechts! Als de snelheid er uit gaat zonder aankondiging ''floep'' en weg is ie. Echt alleen over rechts, want links krijg ik het niet voor elkaar. En als ik niet uitkijk dukt ie zo in een vrille, en ik ben nog niet ervaren genoeg om m daar ''bewust'' uit te sturen. Ik wil daar dan ook nog op oefenen. (al dan niet met hulp van mijn vliegclub)
Ik heb ff zitten klooien op hoogte, om te zien wat de zwever doet als ik vol links en hoogte geef. En mooi gecontroleerd vliegbeeld naar beneden waar je met gemak een correctie op kan uitvoeren om weer rechtuit te kunnen vliegen.
Doe ik het zelfde naar rechts, krijg ik de meest rare vliegbeelden met hier en daar een tipstall en vrille als gevolg. Ik heb sowieso het idee dat de bochten rechts wat moeilijker gaan dan naar links. Ik weet niet wat het is maar het voelt zo aan. Vliegbeled naar rechts lijkt op het oog goed te gaan, maar mijn gevoel geeft anders aan.
In een paar berichten eerder had ik al aangeven dat mijn ailerons meer naar rechts getrimt staan. Ik denk dat dat een rol speelt in het vlieggedrag. (met name op de tipstal naar rechts, want vliegen doet ie verder als een streep!) Ik heb de instelhoek meter op beide vleugels gehad, en meet geen verschil...
Wie kan mij hier antwoord op geven?