Alka 13 van Reichard

Zo, dat is met een sisser afgelopen!
Het had veel erger gekund. Als ik het goed heb gezien reageerde je razendsnel met tegensturen. Dit was je redding anders was het toestel op de weg geknald.

Wat de precieze oorzaak was kan ik niet zeggen maar het was zeker de turbulentie die je toestel heeft gegrepen en uit zijn koers heeft gesmeten met als gevolg een tipstal. Ja dan gaat het naar beneden of je wil of niet.

De volgende vlucht bij minder wind of een andere locatie met geen of minder obstakels.
Succes met de volgende vlucht.

Johannes
 
Ik kan niet goed zien waar de wind vandaan kwam.
Misschien ken je de termen circuit, downwind, base en final?

circuit2.png


Zo te zien vloog je een circuit. Final is tegen de wind in, downwind met de wind mee. Het vervelende met een modelvliegtuig is dat je de vliegsnelheid ten opzichte van de wind (luchtsnelheid) moeilijk kunt schatten. Je enige referentie is de grond en daar gaat het vaak mis.

Voorbeeld: vliegtuig vliegt 40km/h, de wind waait met 25 km/h. Als je tegen de wind invliegt bedraagt je grondsnelheid 40-25=15km/h. Met de wind mee is de grondsnelheid 40+25=65 km/h. Oftewel om je airspeed gelijk te houden moet je voor je gevoel héél erg hard met de wind mee vliegen. En tegen de wind in lijkt het belachelijk langzaam te gaan. Dat tegen de wind in gaat vanzelf goed, dmeestal ga je dan harder vliegen en dat geeft niks. Op downwind is een ander verhaal.

En daar gaat het bij beginners (sorry... :-) ) heel vaak fout. Downwind wordt vaak veel te langzaam gevlogen en als je dan een bocht gaat draaien naar base overtrekt het vliegtuig. Je hoort ook heel vaak dat een vliegtuig met de wind mee slecht vliegt en snel overtrekt. Dat is onzin. Als je de luchtsnelheid gelijk houdt maakt het voor een vliegtuig geen klap uit of je met de wind mee, of tegen de wind in vliegt. Als een vliegtuig zich op downwind beroerd gedraagt komt dat door jou. Je schat de snelheid niet goed in en gaat te langzaam vliegen.

Met vlagerige wind is het nog veel listiger; als je al te langzaam downwind vliegt en je krijgt een windvlaag sta je ineens stil ten opzichte van de lucht. Paf :-)
Bij vlagerige wind moet je altijd wat sneller vliegen om dit probleem te voorkomen.

Ik denk dat het hier ergens mee mis is gegaan.
 
Bedankt voor de reacties!

@Johannes,

Ook ik dacht dat het turbulentie was, en ja ik heb idd razendsnel tegengestuurd om het geheel op te vangen. Anders was het asfalt schrapen en nu alleen wat gras wegpeuteren...:D

Ik ga de volgende keer zeker met wat minder wind vliegen, die kwam nu wel uit een ongunstige hoek.

@Arjan,

Geen probleem dat je mij een beginneling noemt, want eigenlijk is dat ook zo. Jouw plaatje met de termen kende ik nog niet, dat maakt het een en ander wel duidelijk. Ik was idd een circuit aan het vliegen, en met het plaatje van jouw hield ik wel rekening mee. (zonder het gezien te hebben hield al wel rekening met wat jij aandraagd, waarvoor dank)

Had al snel genoeg in de gaten dat ik de Alka sneller moest laten vliegen, om niet zoveel last te hebben van de turbulentie. Maar downwind vliegen en het probleem wat jij aandraagt herken ik wel! Want ik vind het idd heel moeilijk om met downwind de snelheid in te schatten. Ik merk het aan de zwever, hij dan gaat trager de bocht om. Maar dat probeerde ik juist nu te voorkomen.

je ziet ook net voordat ie de scherpe bocht naar rechts maakt dat ik al bezig was met de base-final naar links! Maar met jouw zéér heldere en duidelijk uitleg, en mijn on-ervarenheid heb ik hier wel enorm van geleerd!
Ik begrijp precies wat jij uit wil leggen, en ik steek er dan ook enorm veel van op.

Ik ben het wel met jouw mening eens.

Bij vlagerige wind moet je altijd wat sneller vliegen om dit probleem te voorkomen.

Ik denk dat het hier ergens mee mis is gegaan.

Erg veel geleerd vandaag...:yes:
 
Laatst bewerkt:
oftewel wind mee drukken om snelheid te maken(iets down geven )

de laatste bocht die je in zet is inderdaad overtrek over de binnenste vleugel in de bocht .

en ervaring doe je op door fouten te maken .

en met wind leer je juist sturen ,waardoor je dus sneller leert reageren ,wat je later alleen maar helpt .
 
Blij dat je het snapt. Hele hordes mensen beweren dat hun vliegtuig met de wind mee slecht vliegt. Dat heeft helemaal niks met het vliegtuig te maken maar met de piloot. Dit is denk ik de belangrijkste reden waarom modelvliegen in bepaalde opzichten moeilijker is dan 1:1 vliegen, je mist de voor vliegerij essentiële informatie over je airspeed.

Je moet voor de grap eens Googlen op "downwind stall" ; er is ontzettend veel over geschreven (en ruzie gemaakt :-) )
 
Gisterenavond even wezen vliegen, maar het begin was alles behalve goed. rond de klok van 19:00 was ik op het veld, alles controleren en dan de lucht in. Moest alle zeilen bij zetten om m goed aan de grond te zetten. Wat was het geval? De lijmverbinding van mijn hoogte roer had het begeven en deze verbinding zat alleen nog vast aan een krimpkous.

met als gevolg dat ik voor 80% up moest geven omdat mijn hoogteroer verkeerd stond. na een geslaagde noodlanding maar ff naar huis gereden en een definitieve oplossing gemaakt. Deze verbinding gaat nooit meer los.

Wel erg lekker dat je een vliegclub/veld hebt op nog geen 3 km afstand. (ben inmiddels lid van die club) Om 20:00 weer op het veld, een korte vertrimming van het zwaartepunt en gáán met die zwever...


het zwaartepunt stond véel te ver naar voren in het begin, met als resultaat een niet al te beste glijhoek én snelheid, met als gevolg een zwever die te gevoelig is voor tipstal. (verbeter mij maar als ik er naast zit)

Na de trimming is het zwaartepunt bijna goed, ik merk een snellere zwever die beter luistert naar het hoogteroer. Richtingsroer heb ik meer uitslag gegeven, want daar deed ie niet zo veel op. (nu wel, maar ik had er meer van verwacht) daarbij merkte ik op dat ie minder gevoelig werd voor tipstal, strakker stuurt en een rustiger vlieggedrag heeft.

Nu kan ik er snaarstrak mee vliegen. (voor zover deze beginneling kan vliegen dan;)) Toch nog wat vragen, omtrend het vlieggedrag.

Met name over de tipstal, want dat doet ie alleen over rechts! Als de snelheid er uit gaat zonder aankondiging ''floep'' en weg is ie. Echt alleen over rechts, want links krijg ik het niet voor elkaar. En als ik niet uitkijk dukt ie zo in een vrille, en ik ben nog niet ervaren genoeg om m daar ''bewust'' uit te sturen. Ik wil daar dan ook nog op oefenen. (al dan niet met hulp van mijn vliegclub)

Ik heb ff zitten klooien op hoogte, om te zien wat de zwever doet als ik vol links en hoogte geef. En mooi gecontroleerd vliegbeeld naar beneden waar je met gemak een correctie op kan uitvoeren om weer rechtuit te kunnen vliegen.

Doe ik het zelfde naar rechts, krijg ik de meest rare vliegbeelden met hier en daar een tipstall en vrille als gevolg. Ik heb sowieso het idee dat de bochten rechts wat moeilijker gaan dan naar links. Ik weet niet wat het is maar het voelt zo aan. Vliegbeled naar rechts lijkt op het oog goed te gaan, maar mijn gevoel geeft anders aan.

In een paar berichten eerder had ik al aangeven dat mijn ailerons meer naar rechts getrimt staan. Ik denk dat dat een rol speelt in het vlieggedrag. (met name op de tipstal naar rechts, want vliegen doet ie verder als een streep!) Ik heb de instelhoek meter op beide vleugels gehad, en meet geen verschil...

Wie kan mij hier antwoord op geven?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er kan een bouwverschil in zitten, vooral de neuslijst kan anders geschuurd zijn. Andere mogelijkheid is dat de ene tip meer wash-out heeft dan de andere. Of dat ze niet onder dezelfde hoek aan de romp zitten.
Je kunt het alleen ontdekken door heel zorgvuldig te kijken en te meten...of het laten voor wat het is. De meeste kisten die ik heb vallen ook altijd over dezelfde vleugel weg. Mij maakt dat niet zoveel uit, normaal gesproken vlieg je toch zo dat je níet overtrekt.

Daarnaast, verschillende profielen en vleugels hebben verschillende overtrekeigenschappen; er zijn er (met name de snellere) die heel abrupt hun lift kwijt raken. Andere zakken heel rustig door. Daar kun je weinig (niks) aan veranderen.

Nog even over het uit een spin komen: wat je moet doen is alle knuppels gewoon neutraal en het toestel met de neus naar beneden snelheid op laten bouwen. Ik ken geen zwevers die dan door blijven tollen. Als je weer vaart hebt geeft je rustig up en trek je hem er weer uit.
Het gaat alleen mis als je richting of rol blijft geven, of als je te vroeg/hard up gaat trekken. Dan zal hij direct wéér overtrekken.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg, er staat genoeg over geschreven hier op dit forum. (na ff zoeken, sorry voor de vraag) Duidelijk is wel om (tijdens de spin of vrille) niet aan de rol en hoogteroeren te komen. Alleen het richtingsroer in tegengestelde richting brengen tot de spin over en dan pas het hoogteroer rustig trekken.

Ik ga mij maar eens aanleren om het op deze manier te doen.
 
Richting heb je niet nodig. Gewoon alles neutraal, neus eventueel drukken zodat je snelheid krijgt en dat was het.
 
Dus gewoon wachten tot ie gestopt is met draaien? (voor mijn gevoel blijft ie door draaien)

Ik ga het van de week proberen hoor.... (met de piepzwever, dat dan weer wel :mrgreen:)
 
Als je de neus drukt en snelheid opbouwt gaat hij weer vliegen in plaats van overtrekken, en dan stopt hij ook met draaien. Waarom zou hij door gaan met draaien?
 
een vrille is idd een spiraal neerwaarts door dat er geen voldoende aanstroming over de vleugels was , ,je toestel gaat neerwaarts en bouwt dus weer snelheid op en vliegsnelheid . als de vliegsnelheid daar is komt hij uit de spiraal ,behalve als je zwaartepunt te ver naar voren ligt ,dan gaat hij door of als je geluk hebt draait hij een slag of 3 extra ,bij een achterlijk zwaarte punt stopt hij direct .
bij een goed zwaarte punt zul je een halve slag draaien nadat je de roeren los hebt gelaten .

een vrille insturen is makkelijk .horizontaal vliegen en rustig aan meer hoogte trekken tot je ziet dat de neus weg zakt dan vol richting er bij ,en voia daar is je spiraal .

nu laat je de knuppels los na 2 slagen , je toestel zal zich zelf herstellen .

zoniet (ivm zwaarte punt ) down drukken totdat hij sneller gaat .down los en vol richting tegen .
 
Inmiddels de vleugels gewogen, er zit 1 gram verschil in... Woensdag mijn eerste (les) vlucht op de club, eens kijken wat voor idee ze daar hebben...
 
Vandaag, vliegles. Dat werd examen = geslaagd!

Vanmiddag mijn toegewezen instructeur op bezoek gehad, en op een onstpannen manier over RC vliegtuigen en echte zwevers gepraat onder het genot van een kop thee. (mijn instructeur vliegt ook met 1:1 toestellen)

Daarna naar het veld en de Alka 13 opgebouwd. Kreeg teven een compliment hoe de Alka 13 gebouwd is. Eenmaal klaar voor de vlucht begon het steeds harder te waaien.
Ik greeg ook de vraag of ik wel wilde vliegen met deze wind.

Tuurlijk wil ik vliegen, ben er nu toch. Eenmaal in de lucht begon het nóg harder te waaien, zo hard dat de Alka 13 stil hing in de lucht. (als je dan bedenkt dat dit zwevertje snel gevlogen moet worden)

Tijdens het vliegen gaf ik zelf aan dat ik het te hard vond gaan waaien, mijn instructeur dacht er hetzelfde over. ''zet m maar aan de grond'' was zijn antwoord. Welliswaar een veld verder, maar wel netjes aan de grond.

Ik hoefde niet meer te bewijzen dat ik mijn rondje kon vliegen. ''met zo'n wind vliegen en goed aan de grond zetten, dan weet je wel waar je mee bezig bent'' was zijn antwoordt...

Vanaf vandaag mag ik zelfstandig mijn rondjes vliegen op de club....
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd!
En wat een puike instelling voor een instructeur/examinator. Je beoordelen op wat werkelijk telt, of je veilig met je model om kunt gaan en het beheerst. Super.
 
Back
Top