Alka 13 van Reichard

Ja. In principe wel. Hangt ervanaf of je genoeg inlijmhoogte overhoudt.
Vaak maken ze dit ook van printplaatmateriaal uit de elektronica ...

Dirk.

Ik heb de voet er afgeknipt, ff een beetje met de Dremel spelen, dotje lijm erop en klaar...

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor het hoogteroer heb ik deze oplossing, afgekeken van de beschrijving van mijn Elipsoïd. Stevig en toch eenvoudig los te maken voor vervoer.

full

Accu en servo houder, waarbij een kleine aanpassing voor het uittrimmen tbv COG.
De accu staat met 2 schuimpjes naar voren geschoven, en met deze basis plaats ik de complete houder in de romp.

full

full

full

De COG ligt 5 cm vanaf de voorlijst. Met de 2 schuimpjes voor de accu lijm ik de houder vast in de romp. Dit doe ik om de volgende rede, mocht er een zwaardere accu in komen kan ik altijd de 2 schuimpjes weghalen waardoor ik de accu wat naar achteren kan schuiven. Hierdoor hoef ik geen lood toe te voegen om het zwaartepunt goed te krijgen.

Hier mijn zelfgemaakte weegschaal.

full

Met ronde uiteinden.

full

Inmiddels de Alka klaar op de regelaar en stekker voor de accu na. (HK duurt ff) Toch nog 1 vraag. Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik de instelhoek kan meten van mijn stabilo? ik wil dit goed doen, maar weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken.

Moet ik hiervoor dure apparatuur kopen of is het mogelijk om dit op een andere manier te doen?

Nu ff wachten op de regelaar, stekker, stabilo controleren en dan de maiden!

Inmiddels de Alka klaar op de regelaar en stekker voor de accu na. (HK duurt ff) Toch nog 1 vraag. Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik de instelhoek kan meten van mijn stabilo? ik wil dit goed doen, maar weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken.

Moet ik hiervoor dure apparatuur kopen of is het mogelijk om dit op een andere manier te doen?

Nu ff wachten op de regelaar, stekker, stabilo controleren en dan de maiden!

zie home page van PH-AJH helemaal onderaan

http://home.concepts.nl/~ha16580/downloads/EWD gesch.xls

Is heel duidelijk

Terence

De Alka 13 staat klaar voor de maiden. Heb even moeten wachten op de onderdelen, een 40 Amp regelaar en 3 1800 Mah Lipo's. Met de motor en prop trek deze setup 220 watt aan vermogen, stilstaand wel te verstaan. De amperage komt niet boven de 20,5 Amp, zo hou ik mijn regelaar ook nog heel.

Totaal gewicht van deze zwever is 870 gram, mijn uitgangspunt was onder de 900 gram te blijven. Alles uitgewogen, zender ingesteld en nu maar wachten op wat beter weer.

Toch nog 1 vraag, want ik heb het idee dat deze zwever sneller gevlogen moet gaan worden. Wat gebruikelijk is om een zwever eerst op te gooien, maar ik denk dat dat met deze niet echt gaat lukken. (lees te weinig snelheid) Of heb ik het mis?

Maw, hoe zouden jullie dit aanpakken.

Iemand anders laten gooien :-)

Zonder gekheid, vrijwel alle zwevers zijn wel vanuit de hand te starten als ze maar goed zijn uitgetrimd en dus min of meer vanzelf vliegen. Bij een eerste vlucht weet je dat natuurlijk nog niet en kan het fijn zijn om je handen aan de knuppels te hebben. Dus iemand anders even laten gooien.

als de vleugels recht en zonder verdraaing zijn , je zwaarte punt klopt, roeren staan neutraal ,instelhoeken kloppen . dan zou hij zo al moeten vliegen

als je hoogte op links zit en richting ook ,gas op rechts en rol op rechts . dan is het rechts gooien bovenhands en lichterlijk naar beneden of recht vooruit,met de duim aan de knuppel .

en als hij echt goed zweeft kun je zelfs . de zender op de grond leggen , toestel weggooien , zender pakken , gas naar voren en vliegen maar.

mix wel een iet wat down mee met je gasknuppel ,net zolang fummelen tot hij rustig klimt met vliegsnelheid.

maar dat kun je het beste na je eerste klim doen ,(je weet gevoelsmatig de hoeveelheid down die je geeft tijdens de klim ) de onthouden down stand op de grond geven . opmeten en in de mix met gas mee mixen .

Ik heb de zwever getrimt volgens het boekje, wat omschrijft 5 cm vanaf de voorlijst. Opvallend is dat het niet plus-minus is omschreven, er staat exact 5 cm. Dat gaat wel goedkomen, instelhoek stabilo is 1,5 graden gemeten met mijn nieuwe meter. (hier op dit forum op de kop getikt)

Vleugels zijn recht, zonder verdraaing en alle roeren staan neutraal. Ik vlieg mode 2, en gooi met links op, zou moeten lukken dan. Met jullie adviezen durf ik het wel aan om alleen te gooien.

Ik had alleen mijn bedenkingen, omdat de zwever 870 gram weegt, met een span van 1,37m. Tot nu toe ben ik een zwever gewend van 2meter en 960 gram.

@ Serge, zoals jij het omschrijft is wel leuk om te lezen, ik beleef zo weer mijn eerste vlucht ever.... (dat met down mee mixen is heel herkenbaar, zo deed ik dat ook met mijn eerste zwever. na 2 keer stond ie goed)

Van de week maar eens een zwever laten vliegen dan....

Ik heb de zwever getrimt volgens het boekje, wat omschrijft 5 cm vanaf de voorlijst. Opvallend is dat het niet plus-minus is omschreven, er staat exact 5 cm. Dat gaat wel goedkomen, instelhoek stabilo is 1,5 graden gemeten met mijn nieuwe meter. (hier op dit forum op de kop getikt)

Vleugels zijn recht, zonder verdraaing en alle roeren staan neutraal. Ik vlieg mode 2, en gooi met links op, zou moeten lukken dan. Met jullie adviezen durf ik het wel aan om alleen te gooien.

Ik had alleen mijn bedenkingen, omdat de zwever 870 gram weegt, met een span van 1,37m. Tot nu toe ben ik een zwever gewend van 2meter en 960 gram.

@ Serge, zoals jij het omschrijft is wel leuk om te lezen, ik beleef zo weer mijn eerste vlucht ever.... (dat met down mee mixen is heel herkenbaar, zo deed ik dat ook met mijn eerste zwever. na 2 keer stond ie goed)

Van de week maar eens een zwever laten vliegen dan....

ik ga met wat pech zaterdag ook vliegen , je kunt dan evt ook naar elten komen .mits het niet te ver voor je is .en er is stroom in de vorm van 12 en 220 volt .

Serge,

Ik had graag willen komen, jammer dat ik die dag mag werken. Ik waardeer je gebaar enorm, en de afstand is niet een probleem voor mij. Misschien iets voor de volgende keer?

De Alka 13 heeft zijn maiden gehad. De eerste paar keer de zwever opgegooid om de eerste trim te kunnen maken. Echt lekker ging dat niet, simpelweg dat deze zwever toch wel wat snelheid nodig heeft. Komt er nog bij dat het wat meer begon te waaien, maar het weerhield mij er niet van om toch te gaan vliegen.

Daarnaast kwam erbij dat ik de roeren teveel uitslag had gegeven waardoor de Alka erg nerveus overkwam. Na wat expo en d/r ingesteld te hebben nog eenmaal gegooid, en maar meteen de lucht ingestuurd...

Man, dat ding vliegt echt lekker!!!!! :yes: Wat een fijn zwevertje, na wat fijntrimming blijkt het een heel strak vliegend, en als je wil een hele directe zwever te zijn.Motorvermogen meer dan genoeg, het ding gaat kaarsrecht omhoog als het moet. Heb nog geen moment gehad dat ik verkeerd stuurde, ook niet met de turbulentie eenmaal boven het keetje. Ook dat was prima op te vangen, en dat landen met de ailerons omhoog is echt kicken. Niks nerveus, gewoon stabiel en goed sturend met de flaps omhoog, je merkt echt dat de lift eruit gaat en wat sneller naar beneden komt.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik lande met ailerons omhoog, en zou niets anders meer willen. De snelheid blijft er in, maar je landingsbaan word wel korter.

Nu nog ff de puntjes op de i zetten, en ik heb er weer een goed sturende zwever bij. (ga nu met brede smile naar bed)

Filmpje komt morgen, want deze maiden staat erop!

gefeliciteerd kerel.daar neem ik een borrel op.

nu je eerste thermiek vinden en genieten ,je kunt altijd langskomen om samen te vliegen .

@serge,

Ik neem er ook een op. En we gaan samen zeker een keer vliegen.

Kon het niet laten om het filmpje nu al te posten.

Filmpje is niet echt je-van-het, het was tegen de schemer aan en dat trekt de camera niet. Vliegen doet ie super, vandaag maar even fijntrimmen. Zoals het er nu naar uitziet blijft het rustig weer met weinig wind.

Toch nog 1 vraag, omtrent de Ailerons. Ik heb de zwever hierop behoorlijk moeten trimmen naar rechts, wat ook te zien is aan de stand van de ailerons. ( 1 a 2 mm) Hij vliegt nu wel perfect horizontaal, zonder te hoeven corrigeren. Moet ik hier nog iets aan veranderen, of zo laten ne niet meer naar om kijken? Ik weet niet hoe dit komt namelijk.

gewoon vliegen

je kunt de fohn pakken en de vleugel verdraaien en dan de folie weer strak fohnen en dan controleren met je instelhoek meter .

maar ik zou gewoon eerst lekker vliegen en als alles lekkerloopt dan rustig gaan verbeteren .

hoogteroer uitslag vlieg je in door loopings te draaien . en je knuppel steeds verder naar achteren te trekken , rolkt je zwever er uit is je uitslag te groot omdat je dan overtrek op je hoogteroer krijgt .

rolroeren een difrentiatie op zetten (lees omhoog gaande slag meer als neergaande) van een 30tot40 %.
en wat het ook lekker doet als je op hoogte zit en met de start is je richtingsroer meemixen op je rolroeren voor een 50% .

rolroeren een difrentiatie op zetten (lees omhoog gaande slag meer als neergaande) van een 30tot40 %.
en wat het ook lekker doet als je op hoogte zit en met de start is je richtingsroer meemixen op je rolroeren voor een 50% .

De difrentiatie had ik al op de rolroeren gezet, staat nu op (dacht ik) op 40% toevalllig. De richting meemixen met de rolroeren, daar ga ik mee aan de slag. Moet alleen ff wachten op een schakelaar zodat ik de mixfunctie aan en uit kan zetten.

Laatst bewerkt:
Net nog even wezen vliegen, wat leterlijk met een sisser is afgelopen. Op het vliegveld waaide het behoorlijk, had zelf zoiets van ''net aan''. Want in de lucht maakt het niet zoveel meer uit. Je vliegt tenslotte door de lucht nietwaar?...

Bij het inzetten van de landing had ik zoiets van ''het waait wel erg hard''. Erg veel turbulentie vanaf 8 meter hoogte. Had echt moeite om te landen, dan maar en paar keer de bocht maken en gewoon opnieuw proberen. Met als gevolg het onderstaande filmpje als resultaat. In 1 seconde compleet de zwever kwijt en niet meer onder controle. Een vreemde draai als gevolg met een tegenreactie van mijn kant uit. Die reactie is enigzins mijn geluk geweest, anders was ik op de weg beland.

Vanaf een meter of 8 loodrecht naar de grond toe, en in het zachte gras beland. Schade, niks..... Echt helemaal niks. (pfwwwiewww)

Maar nu wil wel weten wat er mis ging, en als ik zo vrij mag zijn...

De wind was behoorlijk, onder een hoek van 45 graden op de weg, met daarachter een bos met bomen. Ik denk dat de wind in (combinatie met de bomen én een schaftkeetje wat er staat) zo is gaan draaien waardoor de Alka door verdraaide wind van richting is veranderd met de crash als gevolg.

Wat denken jullie.

Ik dacht toen het gebeurde van, ''he, storing, dat kan toch niet?'' maar eenmaal bij de zwever bleek alles gewoon perfect te werken... Een stuurfout is het (denk ik) niet geweest van mijn kant uit, op dat moment deed ik niets. Het was ''floep-en-weg-was-ie''

Back