fbl voor recreatie

Voordeel :
- Minder onderdelen die stuk kunnen in een crash / onderhoud nodig hebben
- Iets minder stroom verbruik
- Vliegt gewoon altijd lekker strak, ook met iets wind

Nadelen :
- Kost toch best wat
- Gevoel is iets anders, maar een vstabi oid is heel goed naar eigen wens in te stellen.
 
Is een persoonlijk iets..

Fbl is echt niet perse voor 3d vliegers, en de voordelen voor een 3d vlieger zijn dezelfde als voor een "normale" vlieger
De voor/nadelen zijn gewoon hetzelfde als het lijstje wat regelmatig voorbij is gekomen

Heb je het geld er voor over, en heb je zin/tijd/gelegenheid om je een beetje te verdiepen in de werking van het apparaat, zul je heel vrolijk worden van je heli

Doe je het niet, dan blijft hij vliegen zoals je gewend bent...

Maar dat zul je zelf moeten zeggen
 
Wat zou het effect zijn op vliegen met hardere wind?
Ik heb nu een flybarred Trex500 en zou ook met hardere wind willen kunnen vliegen (4-5 Bft). De nieuwe Trex600 staat in de planning en ik ben benieuwd of de extra uitgave voor de EFL versie het vliegen met meer wind rechtvaardigd.

Ben benieuwd of dat er bij jullie ervaring is.

Pieter.
 
FBL heeft zowieso een ander gevoel en vliegt wat anders.
Kun je eenmaal vliegen zonder vaak te crashen, zou je het kunnen proberen

voordeel van een fbl is dat hij een beetje heading hold op zn gyro's heeft.
Oftewel, hoover voor je met een constante zijwind, je hangt hem weg en hij zal daar redelijk lang blijven hangen.
Een FB versie zal eerder uit balans gaan en gecorrigeerd moeten worden.

Maar in rondvlucht moet je gewoon de wind corrigeren, zoals je met een flybar ook doet
Misschien een haar minder, maar het moet nog steeds.

Alles hangt van de piloot af..
Kun je met flybar niet in windkracht 5 vliegen, zal fbl dit makkelijker maken, maar het zal het niet meteen makkelijk maken.
 
Misschien een stomme redenatie, maar heeft het ontbreken van de paddles geen positief effect (minder oppervlak)? of speelt dat nauwelijks een rol.
 
Misschien een stomme redenatie, maar heeft het ontbreken van de paddles geen positief effect (minder oppervlak)? of speelt dat nauwelijks een rol.

Zeker wel, langere vliegtijd omdat er minder massa hoeft worden rond gedraait. Goedkoper in crashes want geen flybar onderdelen. Meer kracht.

Een fbl goed afstellen kost wel meer tijd dan paddles en vereist ook wat meer nowhow.

Smacktalk rc (ookal vlieg je geen 3d) heeft een leuke aflevering gemaakt over de voor en nadelen. Nadelen zijn er naar mijn mening met de huidige kwaliteit niet meer. Bijvoorbeeld zegt ie in de eerste vid dat smack niet lekker gaat met fbl, en maakt maanden later dit filmpje :D, idd gaat voor geen meter ;)

[media=youtube]XAJcG4DqqQA[/media]

http://www.smacktalkrc.com/previews/download.php?file=QT001Preview-HD

http://www.smacktalkrc.com/previews/download.php?file=EP010Preview-HD
 
Laatst bewerkt door een moderator:
FBL heeft zowieso een ander gevoel en vliegt wat anders.
Kun je eenmaal vliegen zonder vaak te crashen, zou je het kunnen proberen

voordeel van een fbl is dat hij een beetje heading hold op zn gyro's heeft.
Oftewel, hoover voor je met een constante zijwind, je hangt hem weg en hij zal daar redelijk lang blijven hangen.
Een FB versie zal eerder uit balans gaan en gecorrigeerd moeten worden.
Dus eigenlijk maakt het vliegen gemakkelijker en is het toch ook een hulpmiddel ;) De reden waarom het bij F3C niet is toegestaan? dan heb je immers veel hover-figuren. Met een flybar heb je dan toch iets meer zelf te corrigeren.
Goedkoper in crashes want geen flybar onderdelen. Meer kracht.
Of duurder omdat de servo's in een crash meer te verduren krijgen? die flybar is toch nog wel een van de goedkoopste onderdelen.
Ik vind dat heading hold gevoel op de rotor toch niet zo ideaal maar misschien maakt een goede estab als een mikado v-bar daar wel het verschil.
 
Dus eigenlijk maakt het vliegen gemakkelijker en is het toch ook een hulpmiddel ;) De reden waarom het bij F3C niet is toegestaan? dan heb je immers veel hover-figuren. Met een flybar heb je dan toch iets meer zelf te corrigeren.

Of duurder omdat de servo's in een crash meer te verduren krijgen? die flybar is toch nog wel een van de goedkoopste onderdelen.
Ik vind dat heading hold gevoel op de rotor toch niet zo ideaal maar misschien maakt een goede estab als een mikado v-bar daar wel het verschil.

Niet makkelijker in een hover wat mij betreft, zeker niet.
Een flybar heeft veel meer een zelfstabiliserende werking, een FBL unit stabiliseerd niet maar houd slechts de rotatie t.o.v. de aarde vast.
En dat gevoel en hoe strak die HH is/voelt kan je op de betere Units afregelen.
Dus heb je een kleine drift in je hover dan blijft die er ook in tot je hem zelf weer vlak legt.
i.c.m. wat wind, waardoor de heli wel in zijn geheel van zijn plek wordt geblazen, oogt het zeker niet stabieler en zo voelt het ook niet echt vind ik.

De servo's krijgen sowiezo meer te verduren btw, ook in vlucht.
Zijn echt continu in beweging in een vlucht.
Dus moet je het liefst kwaliteit servo's gebruiken.

De grootste voordelen heb je in fast forward flight en tijdens pirouette figuren, dan scheelt het best veel stuurwerk.
 
Laatst bewerkt:
Niet makkelijker in een hover wat mij betreft, zeker niet.
Een flybar heeft veel meer een zelfstabiliserende werking, een FBL unit stabiliseerd niet maar houd slechts de rotatie t.o.v. de aarde vast.
En dat gevoel en hoe strak die HH is/voelt kan je op de betere Units afregelen.
Dus heb je een kleine drift in je hover dan blijft die er ook in tot je hem zelf weer vlak legt.
i.c.m. wat wind, waardoor de heli wel in zijn geheel van zijn plek wordt geblazen, oogt het zeker niet stabieler en zo voelt het ook niet echt vind ik.

De servo's krijgen sowiezo meer te verduren btw, ook in vlucht.
Zijn echt continu in beweging in een vlucht.
Dus moet je het liefst kwaliteit servo's gebruiken.

De grootste voordelen heb je in fast forward flight en tijdens pirouette figuren, dan scheelt het best veel stuurwerk.

Pirouettes zijn met FBL inderdaad gewoon geweldig om te doen. Ik ervaar het wel stabieler in hover en ook zeker makkelijker te vliegen met wind.
 
Moet je het maar eens met een 90 size flybar of 90 size FBL aanvoelen, dan snap je wat ik bedoel.
Met een flybar zijn je correcties veel soepeler en minder direct, soort ingebouwde expo, maar dan anders.. :)
iets minder "digitaal"
 
Dat is waarschijnlijk ook een beetje persoonlijk..

Ik snap wel wat je bedoelt, fb is minder direct dus voelt wat organischer

Daarentegen ben ik het directe van fbl gewend, en persoonlijk vind ik het prettig
Zeker met een stevige constante wind, omdat je het apparaat ertegenin kan hangen, en de estab houdt die hoek vast, dus blijft ie netjes op zn plek
Fb doet dat niet

Maar dat is en blijft persoonlijk
Goed ook, anders verkoopt niemand nog een flybar
 
Ik ga een rare vergelijking maken, is het iets zoals een auto rijden met handversnelling of automatisch schakelen?
 
Voor alleen recreatie vliegen zou ik geen fbl systeem aanschaffen. nergens goed voor.. en zonde van je geld. Wel leuk die voordeeltjes maar onder aan de streep valt dat toch alleen maar tegen ;)
 
Vergelijking is helemaal niet zo raar om een idee te geven met iets waarmee je bekent bent. Vergelijking carburateur vs injectie gaf ik omdat hierbij ook een mechanisch iets wordt vervangen door een electronisch aangestuurd onderdeel. Hierbij heb je ook het verschil dat het een analoog is en het ander digitaal wat je kan voelen in de besturing Bij auto's in mindere mate dan bij motoren.
Vlieg sinds kort ook fbl en ik vind het stabieler maar net als injectie geeft het wat minder gevoel. Ook is injectie natuurlijk wat minder makkelijk zelf af te stellen:p
 
Er zit nog een nadeel aan:

Het vliegen is volledig ontkoppeld van de stuurimput (moet je mischien even over nadenken mischien, maar het is echt zo)

Hoewel je de heli nog steeds moet sturen, vliegt de heli zelfstandig (wat in dit verband iets heel anders is dan "autonoom").

Daardoor is alle feedback verdwenen. Ga met een mCPx tussen huizen (turbulentie) hooveren bij 4 Bft, en je merkt wat ik bedoel. De heli blijft vlak, word uitsluitend in het verticale vlak heftig op en neer gestuiterd omdat er geen verticale versnellingssensor in zit.

Dat lijkt leuk, maar heeft ook tot gevolg dat zolang de FBL-stabilisatie dat kan, hij ALLES zal compenseren, tot aan het achterstevoren monteren van rotorbladen aan toe! Maar valt er bijvoorbeeld een servo uit, dan zullen de andere servo's de hoek in lopen: omdat het systeem alles WIL compenseren, tegelijkertijd ook nog de volledige controle over de servo's heeft, jíj níét, terwijl de heli niet doet wat het systeem verwacht.
Zonder FBL electronica, heb JIJ als piloot in elk geval nog de controle over de resterende servo's, en dat kan onder omstandigheden het verschil tussen ongecontroleerd crashen en een geslaagde noodlanding of minimaal beperken van de schade betekenen

Ik voor mij geef met heel grote afstand de voorkeur aan gewoon "acoustisch vliegen" dan voel ik tenminste wat er aan de hand is met de wind, maar ook met eventueel de heli zelf....

(en zonder FBL heb je op de rotorkopstangen na, ook niks af te stellen, zeker geen "2352 parameters" waar je een studie IT, meet en regel techniek voor moet volgen om het te snappen)

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Back
Top