fbl voor recreatie

Er zit nog een nadeel aan:

Het vliegen is volledig ontkoppeld van de stuurimput (moet je mischien even over nadenken mischien, maar het is echt zo)

Hoewel je de heli nog steeds moet sturen, vliegt de heli zelfstandig (wat in dit verband iets heel anders is dan "autonoom").

Daardoor is alle feedback verdwenen. Ga met een mCPx tussen huizen (turbulentie) hooveren bij 4 Bft, en je merkt wat ik bedoel. De heli blijft vlak, word uitsluitend in het verticale vlak heftig op en neer gestuiterd omdat er geen verticale versnellingssensor in zit.

Dat lijkt leuk, maar heeft ook tot gevolg dat zolang de FBL-stabilisatie dat kan, hij ALLES zal compenseren, tot aan het achterstevoren monteren van rotorbladen aan toe! Maar valt er bijvoorbeeld een servo uit, dan zullen de andere servo's de hoek in lopen: omdat het systeem alles WIL compenseren de volledige controle over de servo's heeft, jíj níét, terwijl de heli niet doet wat het systeem verwacht.
Zonder FBL electronica, heb JIJ als piloot in elk geval nog de controle over de resterende servo's, en dat kan onder omstandigheden het verschil tussen ongecontroleerd crashen en een geslaagde noodlanding of minimaal beperken van de schade betekenen

Ik voor mij geef met heel grote afstand de voorkeur aan gewoon "acoustisch vliegen" dan voel ik tenminste wat er aan de hand is met de wind, maar ook met eventueel de heli zelf....

(en zonder FBL heb je op de rotorkopstangen na, ook niks af te stellen, zeker geen "2352 parameters" waar je een studie IT, meet en regel techniek voor moet volgen om het te snappen)

Groet, Bert

Het vliegen is volledig ontkoppelt. Niet echt mee eens. Hier hoor ik veel mensen over die al jaren flybar vliegen. Bij ons op de club heeft echter het merendeel met flybarless het sim gevoel. Dus meer connected dan flybar.

Er wordt gesproken over verschillende ervaringen vrees ik ;)
Er is een enorm verschil tussen het vliegen van een grote zware machine, een turbine of brandstof aangedreven schaalmodel, of een benzine heli...
het vliegen van een micro met een behoorlijk strakke stabilisatie, die je dus tegenwoordig ook hebt.
en het vliegen van een high performance 3D elektro of nitro aangedreven pot boom RC helikopter.

Ik heb zelf het meeste ervaring met de laatste.
En heb wel degelijk de volledige controle over mijn model.
Dat de servo's veel meer doen dan ik met mijn knuppels doe is een feit.
Maar die "connected feel" is juist iets waar je naar zoekt met een FBL unit.
En daar komt bij sommige systemen soms inderdaad wel wat bij kijken om dat lekker af te stellen.
Maar ik vind het dan ook iets wat je pas moet gaan verkennen als je al kunt vliegen.
Dan weet je namelijk in ieder geval hoe de heli hoort te reageren op je stuurinputs.

Ik heb eigenlijk de vraag gesteld omdat ik nu t rex 500 met flybar vlieg ( t begint te gaan) en als volgende heli had ik een mikado 500 se op het oog.
Zal wel groot verschil zijn tussen die 2 :confused::sleepy:

Er wordt gesproken over verschillende ervaringen vrees ik ;)
Er is een enorm verschil tussen het vliegen van een grote zware machine, een turbine of brandstof aangedreven schaalmodel, of een benzine heli...
het vliegen van een micro met een behoorlijk strakke stabilisatie, die je dus tegenwoordig ook hebt.
en het vliegen van een high performance 3D elektro of nitro aangedreven pot boom RC helikopter.

Ik heb zelf het meeste ervaring met de laatste.
En heb wel degelijk de volledige controle over mijn model.
Dat de servo's veel meer doen dan ik met mijn knuppels doe is een feit.
Maar die "connected feel" is juist iets waar je naar zoekt met een FBL unit.
En daar komt bij sommige systemen soms inderdaad wel wat bij kijken om dat lekker af te stellen.
Maar ik vind het dan ook iets wat je pas moet gaan verkennen als je al kunt vliegen.
Dan weet je namelijk in ieder geval hoe de heli hoort te reageren op je stuurinputs.

Helemaal mee eens. Iedereen wil tegenwoordig gelijk fbl omdat ze paddles lelijk vinden (kan ik inkomen trouwens)
Ik kan ook alleen oordelen over top setups voor 3d ragbakken :D FBL maar dat connecte gevoel kan ik helemaal inkomen. Alleen hoor je eigenlijk alleen maar hoe "niet connected" mensen het vinden vliegen. Ik ben bang dat dit toch aan de setup ligt.

Met hobbyking servos zal hem niet worden. Zelfs Align servos vind ik al teveel speling hebben.

Ik heb eigenlijk de vraag gesteld omdat ik nu t rex 500 met flybar vlieg ( t begint te gaan) en als volgende heli had ik een mikado 500 se op het oog.
Zal wel groot verschil zijn tussen die 2 :confused::sleepy:

Dag en nacht. Waarom niet eerst lekker leren op de 500? Dat vind ik al gewaagd. Ik ben begonnen met een 450 en nieuwe dingen probeer ik daar nog steeds eerst op. Lekker goedkoop en vergevelijk. Een logo crashen omdat je de basis nog moet leren is geen pretje en zal je zin in de hobby negatief beinvloeden denk ik.

Tenzij je net als ik vanaf het begin zeker weet dat het wat voor je is en je erg lang doet om je ideale setup te bouwen. Eerst lekker met deze vliegen en uitzoeken of je uberhaubt crasherig bent.

Het vliegen is volledig ontkoppelt. Niet echt mee eens. Hier hoor ik veel mensen over die al jaren flybar vliegen. Bij ons op de club heeft echter het merendeel met flybarless het sim gevoel. Dus meer connected dan flybar.

Hoef je het niet mee eens te zijn, maar het is gewoon een meet-en-regel technisch feit.....
Is net zo iets als het er niet mee eens zijn dat je zelf geen gas geeft als de auto op cruise control staat.......

De tuimelschijf IS gewoon volledig ontkoppeld. Jij merkt dat niet zo erg, omdat die FBL electronica de heli min of meer laat doen wat jij stuurt, en om dat te doen moet de tuimelschijf "ongeveer" hetzelfde doen als wanneer je zelf zou sturen.....
maar hoe je het ook wend of keert: die tuimelschijf is volledig ontkoppeld van de sticks, net zoals de positie van de hekrotorservo ook volledig ontkoppeld is van de stick als de gyro in HH mode staat (met stick in middenstand, KAN de hekrotorservo blijvend iedere positie in het stelbereik hebben, probeer het maar op de bouwtafel).

Weliswaar zijn de algoritmen zodanig aangepast dat de tuimelschijf met op de grond staande heli niet de hoek in loopt, zoals een HH gyro soms wel doet, maar dat wil niet zeggen dat de boel niet ontkoppeld is, dat is niet meer of minder dan gewoon een geavanceerd regelgedrag van de huidige systemen

Enne.... als het meerendeel met FBL het sim gevoel heeft.... is het dus eigenlijk "echter dan echt"? Waarom denk je dat een sim niet echt overeenkomt met de werkelijkheid van een flybar heli? Dan ben je dus met een FBL electronica een heli aan het laten simuleren dat hij zich gedraagt zoals de simulator zich gedraagt wanneer hij een flybar heli nadoet......:confused:

Groet, Bert

PS: ik vlieg flybarless zónder electronica, en sinds kort ook mét..... geloof me, ik weet het uit eerste hand, dat die tuimelschijf ontkoppeld is van de sticks.... een rigid rotor zonder electronica is namelijk wél zéér rechtsstreeks gekoppeld aan de sticks en die vliegt en voelt héél anders...... Geeft veel en veel meer feedback

Laatst bewerkt:
Hoef je het niet mee eens te zijn, maar het is gewoon een meet-en-regel technisch feit.....
Is net zo iets als het er niet mee eens zijn dat je zelf geen gas geeft als de auto op cruise control staat.......

De tuimelschijf IS gewoon volledig ontkoppeld. Jij merkt dat niet zo erg, omdat die FBL electronica de heli min of meer laat doen wat jij stuurt, en om dat te doen moet de tuimelschijf "ongeveer" hetzelfde doen als wanneer je zelf zou sturen.....
maar hoe je het ook wend of keert: die tuimelschijf is volledig ontkoppeld van de sticks, net zoals de positie van de hekrotorservo ook volledig ontkoppeld is van de stick als de gyro in HH mode staat (met stick in middenstand, KAN de hekrotorservo blijvend iedere positie in het stelbereik hebben, probeer het maar op de bouwtafel).

Weliswaar zijn de algoritmen zodanig aangepast dat de tuimelschijf met op de grond staande heli niet de hoek in loopt, zoals een HH gyro soms wel doet, maar dat wil niet zeggen dat de boel niet ontkoppeld is, dat is niet meer of minder dan gewoon een geavanceerd regelgedrag van de huidige systemen

Enne.... als het meerendeel met FBL het sim gevoel heeft.... is het dus eigenlijk "echter dan echt"? Waarom denk je dat een sim niet echt overeenkomt met de werkelijkheid van een flybar heli? Dan ben je dus met een FBL electronica een heli aan het laten simuleren dat hij zich gedraagt zoals de simulator zich gedraagt wanneer hij een flybar heli nadoet......:confused:

Groet, Bert

PS: ik vlieg flybarless zónder electronica, en sinds kort ook mét..... geloof me, ik weet het uit eerste hand, dat die tuimelschijf ontkoppeld is van de sticks.... een rigid rotor zonder electronica is namelijk wél zéér rechtsstreeks gekoppeld aan de sticks en die vliegt en voelt héél anders...... Geeft veel en veel meer feedback

Nou mijn 450 vliegt ook als de sim zo strak en daar zit gewoon een flybar op. Ik ben van mening dat setup erg veel uitmaakt. Geloof me, ik voel een vertraging en die zit er gewoon niet op. (sbus mischien geen idee, maar tis er niet) Volgens mij kunnen we hier eindeloos over door gaan. Het grappige. Mensen op onze club die al heel lang flybar vliegen klagen over de vertraging, terwijl ik een goed afgestelde vbar met top servos toch echt veel directer en precieser vind reageren. Vertraging kan ik al helemaal niet mee vliegen. Gewichtjes op de flybar das pas vertraging.

En ongeveer mijn beweging ook niet. Elke milimeter die ik beweeg, doet mijn heli ook. Uiterst precies.

Waar brutus naar toe wil, is dat jij het eind van de servo slag niet aan voelt komen

Bij nOn estab vliegen(wat brutus doet) voel je aan jouw input wat de invloed van wind etc op jouw heli is, en je voelt hoever de servo's gedraait zijn

Theoretisch kan het dus voorkomen dat de heli de volle servoslag gebruikt om tegen de wind in te corrigeren, waardoor de heli op dit moment dus niet aan jouw stuurcommando kan voldoen

Ik ben ondertussen aan een estab gewend, het vliegt goed
Maar met mn non estab machine merk ik veel meer in de sticks wat de
Wind voor effect op de heli heeft

Lastig uit te leggen, niet rot bedoelt, maar daarvoor zou je eigenlijk een keer non estab gevlogen moeten hebben
Dan merk je ook opeens hoeveel de estab eigenlijk wegstuurd

Nou mijn 450 vliegt ook als de sim zo strak en daar zit gewoon een flybar op. Ik ben van mening dat setup erg veel uitmaakt. Geloof me, ik voel een vertraging en die zit er gewoon niet op. (sbus mischien geen idee, maar tis er niet) Volgens mij kunnen we hier eindeloos over door gaan. Het grappige. Mensen op onze club die al heel lang flybar vliegen klagen over de vertraging, terwijl ik een goed afgestelde vbar met top servos toch echt veel directer en precieser vind reageren. Vertraging kan ik al helemaal niet mee vliegen. Gewichtjes op de flybar das pas vertraging.

En ongeveer mijn beweging ook niet. Elke milimeter die ik beweeg, doet mijn heli ook. Uiterst precies.

Hohohoho, nu heb je het op eens over iets heel anders.... je hebt mij nooit over een (al dan niet merkbare) vertraging gehoord. Ik heb het ook niet over al dan niet direct of precies.....

Ik heb gezegd: de servobeweging is ontkoppeld van de stickbeweging. Dat is iets héél anders.

Ik bedoel dit absoluut niet lullig, dus vat het ook niet zo op..... maar als we allebei over iets anders praten (jij over hoe direct de heli al dan niet reageert, en ik over de meet-en-regeltechnische kring van de aansturing)
dan zullen we het inderdaad niet snel eens worden....

Echter: ik heb er bij gezegd: "Hoef je het niet mee eens te zijn, maar het is gewoon een meet-en-regel technisch feit....." dus je hád kunnen weten dat ik het daar over had....

Verder trek je met die "ongeveer"-zin mijn tekst nogal uit verband.... ik beweer niet dat een FBL "ongeveer" of onnauwkeurig stuurt.... Beter lezen: er staat dat als jij via een FBL-systeem stuurt, de servo's ongeveer hetzelfde (zouden moeten) doen, als wanneer je zelf (rechtsstreeks) zou sturen ofwel: wanneer je zonder FBL dezelfde manouvre zou vliegen.... en dat is ook logisch, want de heli's zouden namelijk ook ongeveer dezelfde bewegingen moeten uitvoeren niet?
Aangezien voor diezelfde manouvre de stickbewegingen met of zonder anders zijn (met FBL heb je het makkelijk, zonder FBL stuur je je een ongeluk) is daarmee al direct aangetoond, dat de servobewegingen van de sticks ontkoppeld zijn.

Ik weet ondertussen na 28 jaar scrap en minder erge scrap gevlogen te hebben, echt wel wat strak is en wat niet. Maar wat een FBL vlieger onder strak verstaat, is iets héél anders als wat een rigid vlieger onder strak verstaat.

Dat een V-bar met goede servo's sneller reageert is nogal wiedus: dat systeem geeft op het moment van sturen extra uitslag aan de tuimelschijf om de beweging sneller op gang te brengen om daarna weer terug te nemem zodra de gewenste rollrate bereiekt is. Vergelijkbaar aan dat jij met je auto extra gas geeft als je een andere auto in wilt halen: je wilt niet alleen maar wat harder rijden, je wilt zo snel mogelijk op die hogere snelheid zitten....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Waar brutus naar toe wil, is dat jij het eind van de servo slag niet aan voelt komen

Niet alleen het eind van de servoslag, maar ook de grenzen van de heli....
Voor de huidige 3D machines niet echt van toepassing (die grenzen liggen ogenschijnlijk buiten het vliegtechnisch haalbare) maar voor een meerblads schaalheli zijn die grenzen echt tamelijk makkelijk te overschrijden. En de E-stab ontneemt je alle feedback over het naderen van die grenzen volledig!

enne.... uiteraard komen de grenzen van wat je zelf aan kunt, ook een stuk dichterbij zonder E-stab.... maar dat had je al gemerkt, toch? ;)
Groet, Bert

Dag en nacht. Waarom niet eerst lekker leren op de 500? Dat vind ik al gewaagd. Ik ben begonnen met een 450 en nieuwe dingen probeer ik daar nog steeds eerst op. Lekker goedkoop en vergevelijk. Een logo crashen omdat je de basis nog moet leren is geen pretje en zal je zin in de hobby negatief beinvloeden denk ik.

Tenzij je net als ik vanaf het begin zeker weet dat het wat voor je is en je erg lang doet om je ideale setup te bouwen. Eerst lekker met deze vliegen en uitzoeken of je uberhaubt crasherig bent.
Mijn crashes heb ik gemaakt met coaxen, 1 msr vernield en 1 esky honeybee (evenrap verkocht) Nu vlieg ik mini titan en de t rex 500 door elkaar en tot nu toe zonder crash. t'zal nog wel eens voorvallen dat zeg ik niet. Daar ga ik nu mijn zomerseizoen mee vliegen. Die logo zou voor volgende winter te bouwen zijn + set up.

Het is een vraag die ik mezelf ook al eens gesteld heb. Heeft het zin om mijn Trex500 om te bouwen naar FBL? Ik doe het dus gewoon niet omdat ik de voordelen niet zie. Zeker met mijn beperkte vliegkunsten, beetje rondjes vliegen, achtjes enzo. Als ik de grenzen tegen kom van wat ik de heli kan laten doen zal ik eens gaan kijken of FBL mij verder helpt. Voorlopig dus nog niet ;)

FBL helpt je niet verder... welliswaar heeft het voordelen bij 3D vliegers omdat er minder bewegende delen in de rotor zitten. De heli vliegt ook anders, niet gemakkelijker maar zonder bijwerkingen.

Voor de recreatievlieger is het eigenlijk zinloos, tenzij je prijs stelt op het fraaie uiterlijk van zo`n rotorkop.

Voor de recreatievlieger is het eigenlijk zinloos, tenzij je prijs stelt op het fraaie uiterlijk van zo`n rotorkop.

Alsof je zo'n kop niet met het handje kunt vliegen.....:p

het is dus voor de recreatievlieger totaal zinloos, ZELFS als je een mooie tweebladskop wilt hebben....

Groet, Bert

PS: als het zonder "bijwerkingen" vliegt, vliegt het DUS per definitie makkelijker voor de 3D vlieger. Moet je dus niet zeggen dat het niet makkelijker vliegt, want dat doet het wel degelijk. Dat is zelfs voor een niet-3D vlieger als ik tijdens hoover al te merken, terwijl hoover nou nét niet het sterkste punt van FBL electronica is....

Als ik het goed begrijp heeft het voor mij geen enkele zin om nu FBL te gaan. De persoon waar ik mijn heli's aanschaf is er eigenlijk ook niet voor en dat is dan nog tegen zijn commerce.
Ik wou eigenlijk naar logo gaan omdat 1- mooie heli en kwaliteit 2- ik wil groter gaan dan 500size maar wil geen 2 pakken lipo's in 1 heli.
De logo kon met 6s 5000 mah.
Nu zijn er niet veel andere die dat kunnen omdat ze zwaarder zijn.
Of weten jullie alternatieven:tank:

Ik vlieg al geruime tijd met een Trex 500FBL, met een naar verluid "slechte" Gaui GU-365 erin :p. Ik ben hiermee begonnen omdat ik 5-blad ga vliegen en niet direct een dure heli wilde riskeren. Dit systeem vliegt ronduit geweldig (sport, geen 3D) en nu merk ik het verschil niet echt meer tussen flybar- en geen flybar terwijl ik constant overstap tussen beide typen helis. Bijkomend voordeel is dat de headspeed een hele stap omlaag kan zodat je nogal wat langer vliegt met dezelfde accu.
Dat plugged-in gevoel kan ik beamen, de heli doet exact wat jij vraagt omdat de electronica stuurt wat jij wilt ondanks wind etc. MAAR het gaat nog steeds niet vanzelf!

Of jij dit toe wilt passen of niet hangt af van je eigen motivatie. Ik vind het iig alleen al geweldig dat ik die hele kopstangetjeswinkel incl afstellen, speling etc kwijt ben.

Grt, Marco.

Ik vlieg al geruime tijd met een Trex 500FBL, met een naar verluid "slechte" Gaui GU-365 erin :p. Ik ben hiermee begonnen omdat ik 5-blad ga vliegen en niet direct een dure heli wilde riskeren. Dit systeem vliegt ronduit geweldig (sport, geen 3D) en nu merk ik het verschil niet echt meer tussen flybar- en geen flybar terwijl ik constant overstap tussen beide typen helis. Bijkomend voordeel is dat de headspeed een hele stap omlaag kan zodat je nogal wat langer vliegt met dezelfde accu.
Dat plugged-in gevoel kan ik beamen, de heli doet exact wat jij vraagt omdat de electronica stuurt wat jij wilt ondanks wind etc. MAAR het gaat nog steeds niet vanzelf!

Of jij dit toe wilt passen of niet hangt af van je eigen motivatie. Ik vind het iig alleen al geweldig dat ik die hele kopstangetjeswinkel incl afstellen, speling etc kwijt ben.

Grt, Marco.
Ik vindt een FBL kop ook netter. :vamp:

Back