Davy, Arjan.
Ik denk dat Davy het wel begrijpt maar wat onduidelijk schrijft.
In een normale situatie zal een vliegdekschip ALTIJD tegen de wind in varen voor de "lanceringen".
In de luchtvaart en de scheepvaart spreken we meestal over "knopen" voor snelheid en voeten voor hoogte, ik kan er ook niks aan doen...OK, zweefvliegers, niet boos worden, jullie de km/u en meters hoogte....)
Voorbeeld:
Windsnelheid 15 knopen
Het vliegdekschip vaart bvb 20 knopen.
(Voor de specialisten, stilstaand water...)
Een jet, klaar voor de start met de neus naar voren zal dus zónder iets te doen al een vliegwind van 15 +20=35 knopen over de vleugels voelen. Het maakt voor de vleugel niks uit uit wat de oorzaak daarvan is, de voorwaartse snelheid van het schip of de wind.
Deze "wind" wordt gewoon gemeten met een windmeter en is erg belangrijk, in navy kringen wordt het WOD genoemd, Wind Over Deck.
Dus de vleugels leveren al een Lift die overeenkomt met die 35 knopen.
Stel dat de jet een vliegsnelheid moet hebben van bvb 150 knopen aan het eind van het dek om veilig weg te kunnen vliegen, dan hoeft het maar energie te krijgen om de resterende 115 knopen op te bouwen. Dat is "gratis" energie!
De startcrew bepaalt dan de druk van de stoomcatapult aan de hand van het type vliegtuig, het gewicht (brandstof, bewapening) en WOD.
De vlieger geeft volgas, plus naverbrander, laat alles los (de startsequence is volautomatisch!!!), de cat gaat op druk en weg issie. Als het goed is heeft de kist aan het eind van het dek dan minimaal een luchtsnelheid van 150 knopen en klimt veilig weg.
Teveel of te weinig CAT druk en het gaat verkeerd.
Vraag schiet me te binnen, op het moment dat de kist het dek verlaat, wat is dan de "Grond"snelheid (ten opzichte van de aarde dus, het water in dit geval....)
En met welke snelheid verwijdert het zich van het schip?
(stik, ik moet nu zelf ook ff nadenken, haha!) Gewoon ff tekenen.