Tandwiel problemen

Ik vlieg met een HDX 500SE en overlaatst was mijn pinion afgesleten en heb ik zo mijn main gear vernield. Ik dacht, geen probleem ik koop een nieuwe pinion maar dit keer van betere kwaliteit. Ik vond er dan eentje waar bij stond:

Try our new Rhino Gear pinions! No more days of landing after a flight of EXTREME 3D to find your pinion teeth looking as if they have melted away, or snapping a pinion in-flight due to improper hardening!

dus ik dacht, net wat ik nodig heb !

goed, dat tandwiel dus besteld goed afgeleverd. Gelukkig heb ik ook gelijk 2 main gears besteld.

Ik had alles terug netjes gemonteerd en vervangen, maar bij het optoeren maakte de heli een nogal snerpend geluid, dat ging meteen weer weg dus verder geen aandacht aan geschonken.
Ik heb zo 2x 6 min gehovert bij 2000 RPM. Alles was weer netjes afgesteld dus ik kon weer gaan vliegen.

Op het plein stijg ik dus op, ik vlieg 1 ronde en mn main gear is weeral afgeschraapt.. dit keer was er dan niets aan de pinion te zien..
En ik ben er zeker van dat hij niet te los tegen de main gear aan zat.

Waar zit mijn fout? volgens mij moet het aan de pinion liggen, er stond bij dat hij geschikt was voor 500 size heli's, maar daar begin ik aan te twijfelen..

Grt Dennis
 
was het toch wel dezelfde modulus? Dus mod0.5 oid?
Staat voor de afstand tussen de toppen van de tanden.

Misschien zijn je maingear behoorlijk ovaal? heb je compleet rondom de speling gechecked?

Toer je wel rustig genoeg op? Of heb je misschien hele abrupte idle up wisselingen?

Ergens speling of versleten lagers oid?
 
ik denk dat de modulus idd ietsje verschilt, maar dat staat er niet op..
als je hem zo erover liet rollen leek het wel te kloppen..

welke pinion kunnen jullie dan aanraden voor een 500 heli? liefst 12T
ik had er van die goudkleurige, maar die hield het ook maar 15 vluchten uit..
 
ik denk dat de modulus idd ietsje verschilt, maar dat staat er niet op..
als je hem zo erover liet rollen leek het wel te kloppen..

welke pinion kunnen jullie dan aanraden voor een 500 heli? liefst 12T
ik had er van die goudkleurige, maar die hield het ook maar 15 vluchten uit..

Ik heb toch de indruk dat je dan wat verkeerd doet....

Gewoon, omdat er geen module 0.92357 o.i.d. bestaat.
In deze klassen zijn over het algemeen 0.5, 0.7 en 1.0 de meest voorkomende, en dezen passen niet "op het oog" op elkaar.

en ook 15 vluchten met een pinion is nogal aan de lage kant, voor welk merk dan ook.
Zelfs goeiekoop spul als E-Sky en dergelijke hebben al een betere levensduur.

Weet je zeker dat de tandflankspeling OK was? Zelf draai ik er een sigarettenvloeitje tussen, druk dan de motor aan tot het pinion in het tandwiel steekt (niet als een idioot strak aandrukken natuurlijk), zet de motor vast en draai het vloeitje er weer tussenuit. Daarna even .controleren of je geen zwaar lopende punten hebt, en dan moet het eigenlijk goed zijn

Overigens, module staat niet voor de afstand tussen de toppen van de tanden, Die verschilt heel licht afhankelijk van het aantal tanden (heeft te maken met de vorm van de tandflanken, als die d.m.v. afwikkeling getekend worden, dan moet namelijk bij lage tand-aantallen de flank en de top licht anders van vorm worden om passeerruimte voor de tanden van het grote tandwiel te geven).
Moduul geeft de verhouding weer tussen het aantal tanden en de diameter van de steekcirkel.
namelijk (Diameter steekcirkel)/(aantal tanden), waarbij de steekcirkel gedefinieerd is als de diameter op de halve tandhoogte.

Groet, Bert
 
Moduul geeft de verhouding weer tussen het aantal tanden en de diameter van de steekcirkel.
namelijk (Diameter steekcirkel)/(aantal tanden), waarbij de steekcirkel gedefinieerd is als de diameter op de halve tandhoogte.

En dan is PI (3,14) toch MOD1.0 als uitkomst van diameter/aantal tanden?
 
ik heb nu niet de tijd meer om dit allemaal te testen, want ik vertrek morgen op reis maar bij die pinion van hobbyking lag het echt wel aan de kwaliteit volgens mij..
en gisteren kan het wel mijn fout geweest zijn :)
 
En dan is PI (3,14) toch MOD1.0 als uitkomst van diameter/aantal tanden?

Dat is volledig correct als diameter = diameter steekcirkel.... Echter, bij mod 1 steekt de tand 1 mm boven de steekcirkel uit, bij mod 0.5 maar 0.5 mm. Verder, aangezien de diameter kan varieren maar deze tandhoogte niet, verandert de verhouding tanden/diam.steekcirkel niet, maar de verhouding tanden/buitendiameter WEL.... en daarmee verandert DUS de afstand tussen de toppen van de tanden, afhankelijk van het aantal tanden.... voor ons maakt het weinig uit, maar probeer eens moduul 25 of zo..... dan gaat het al echt pijn doen tussen die tandwielen....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Back
Top