Mijn eerste Easy star build

He ho allemaal.

Geinspireerd door wat ik allemaal op de FPV meeting heb zien rondvliegen ga ik na wat kletsen met Sander en Remy beginnen met mijn allereerste Easy.

Ik hoop hiermee een veelzijdig vliegtuigje te krijgen waar ik voorlopig mee vooruit kan en mee kan groeien.

Inmiddels zijn de spulletjes besteld en voila, hier is ie!




Omdat er heel veel info her en der in de verschillende draadjes staat, maar dit soms moeilijk terug te vinden is probeer ik per mod/deel van de build met foto's, tekst en uitleg te laten zien wat ik gedaan heb... of in dit stadium.. ga doen.
 
De Setup:

Easy star......White edition :confused::confused:
2200 KV HXT 2835 motortje van Hobbyking
APC 6x4E prop
30 Amp Robbe Roxy brushless ESC
Chainlink UHF
1.2 Ghz VTx (800mw BEV-RC)
540 VTL Sony OSD camera van securitycam2000
ImmersionRC EZOSD
3 of 4x Robbe 10g servo's
 
Laatst bewerkt:
De layout plannen:

(disclaimer: de meeste ideeen heb ik NIET zelf verzonnen, maar komen voor het grootste deel van Sander, Remy en uit de verschillende EZ* topics op dit en andere fora)



Ik wil een plat dak maken met ABS plastic vanaf de motor pod tot aan de canopy en daarop de ESC en de VTX plaatsen.

De OSD komt voor in de neus en kan zo ongestoord naar satelieten zoeken

De Chainlink Rx wordt begraven in de staart en komt daar ondersteboven in om zo alle servo kabels intern te houden. Chainlink heeft geen 90 connectors waardoor het anders een rommelig geheel wordt. Ingebouwd in het midden zit de UBEC (3amp, filtered, hobbyking) die de servo's en de Rx van stroom voorziet. De stroomkabel van de ESC wordt niet gebruikt. Ik vroeg me wel nog af hoe ik de accu kabel van ESC naar current sensor het best kan laten lopen: via de voorkant (komt hij dicht langs de VTx kabel te liggen) of via de achterkant (komt hij dicht langs de chainlink de servo kabels en de RSSI kabel te liggen)

De chainlink antenne komt op de staart, zover mogelijk bij alle storende ellende vandaan. Ik wil alleen ook de servo's van het hoogte en mogelijk richtingsroer op de staart plaatsen en ik vraag me af of de servodraden die dan gedeeltelijk parallel lopen met de antennedraad nog voor problemen gaan zorgen.

De vleugels wil ik recht buigen, voorzien van rolroeren, een verlengde carbon staaf en, voor extra stijfheid, nog een carbon strip vertical inlijmen.

Ik wil 2 canopy's gaan maken: 1 met een pannable camera, 1 met een briljante mount voor zowel Gopro als flight camera, gezien bij zowel Sander als Remy. De canopy wordt vastgehouden met magneetjes. Deze hebben een trekkrcht van 2Kg per stuk en ik ben benieuwd hoeveel anderen er gebruiken en waar zij ze plaatsen.

Ik denk er over om het richtingsroer vast te zetten: scheelt weer een servo en ik heb dan dat kanaal vrij om de camera te pannen. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

De romp wordt verstijfd door er glasvezel staafjes in te lijmen waar normaal de buizen van hoogte en richtingsroer en de buis voor de (35mhz) antenne lopen. Daarnaast wil ik het geheel licht glassen voor wat extra stijfheid en bescherming bij een wat hardere landing.

Nogmaals, niet mijn ideeen, maar ik maak dankbaar gebruik van het pionierwerk van de meer ervaren vliegers onder ons.

Ik hoop dit project snel wat meer vorm te kunnen geven en met updates bij te houden. op dit moment wacht ik nog op de motor en ben ik de rest aan het uittekenen en plannen.

Wordt vervolgd,

Maarten
 
Video zender zit best dicht op OSD.

Je zou de GPS kabels van de OSD kunnen verlengen zodat je de OSD achterop bij de chainlink antenne zet.
 
enkele vrijblijvende tips.

Aangezien je de vleugelbuis toch al gaat vervangen gebruik de originele buis om de romp te versterken. Als je kijkt zie je in de romp helften een sleuf aan de achterzijde. Verleng die naar voren en lijm daar de originele vleugelbuis in. De vleugels plat maken zou ik niet doen. Daarmee haal je heel veel (eigen)stabiliteit weg. Rolroeren ja, maak die ongeveer 40 cm lang en een schoollineaal (2,5 a 3 cm) breed. De originele vleugelbuis vervange je natuurlijk door een gelijk dikke masief koolstof staaf. De gaten boren met een messing buis waar je een soort van zaagprofiel in gelsepen hebt. Probeer deze zover mogelijk door te boren. Die platte koolstof strip lijm die als achterlijst bij de rolroeren. Verder dan geen extra versterkingen nodig.

Laat niks aan de onderzijde van de romp uitsteken, dat breekt gegarandeerd bij de landing af.

Voor de inbouw van diverse onderdelen van het FPV susteem heeft Rob een heel mooi platform gemaakt welke je onder de cockpitkap kan wegwerken. Ik heb dit perfect passend ingebouwd en door die dubbele vloer heb ik meer plats in de cockpit ruimte om spullen in weg te werken. Ik heb daar de OSD, de GPS en de lipo voor de fpv-set op zitten. Onder dat platform zit de ontvanger, de regelaar en de motoraccu.
 
Allereerst, Maarten, leuk dat je ook weer aan de Ez gaat!

Tweede: Alle lof gaat naar Sander.

Tco1, ik ben niet helemaal met je eens. Mijn romp is zonder glasvezel buis zo sterk, je slaat er een deuk mee in een koekblik. Door de romp te glassen en de zeikanten te voorzien van glasvezel word het geheel licht, maar oersterk. Zo'n zware glasvezel buis zorgt ook nog eens voor een rottig CG, mede door de servo's die in de staart worden verwerkt.

Daarnaast, Rolroeren maken op een EZ is ( mijn ervaring nu naar de 4de EZ) alleen erg znvol als je de tips plat maakt. Je kunt de rolroeren dan ver naar buiten plaatsen zodat ze erg effectief worden en onnodig veel drag veroorzaken. Met de rolroeren midden op de vleugel veroorzaak je alleen een hoop drag, en is alleen ietwat effectief als je je richtingsroer mee mixt.
De originele glasvezel buis is sterk zat voor jou setup. Vlieg je Sander style, met zijn setup, dan is het noodzakelijk om de buis te verlengen.
 
Laatst bewerkt:
Hela mooi, de discussies komen goed op gang. Lekker brainstormen met zijn allen.

Baggus; In mijn vorige vliegtuig zat de OSD nog dichter op de VTx, onder de carbon spar en onder de ESC ennog kreeg ik in 1 minuut genoeg satelieten om te gaan vliegen. Ik heb er wel vertrouwwen in, maar mocht het zo toch niet blijken te werken dan is een verlengde GPS kabel een mooie optie.

Tc01 ik volg zoals Remy al schreef de setup van Sander met 3 veel dunnere en lichtere glasvezel staafjes aan de buitenkant in een A-frame opstelling, met elkaar verbonden door heel licht glasvezel doek. Ik heb de easy star van Sander in m'n handen gehad en dat ding is super stijf.

Daarnaast doe ik liever en carbon buis in de vleugel dan een massieve staaf. Ik denk dat de buis meer dan sterk genoeg is en wel een stuk lichter dan een massieve staaf. Mocht dat niet zo zijn, kan ik natuurlijk altijd nog switchen.

Ik had idd van meerdere bronnen begrepen dat een vlakke vleugel de rolroeren beter tot hun recht laat komen, dus dat wilde ik wel gaan doen. Ik heb meerdere manieren gelezen, van verfbrander tot hete stoom en kokend water, maar wil het eerst zoals Sander aanraadde met een hele hete douche straal gaan proberen.

Remy, ik wilde de buis wat verrlengen en die carbon strips toevoegen om te zorgen dat de vleugel recht blijft. Ook opties open houden om evt een nog pittiger setup toe te
voegen. Als je trouwens hier de foto van de gopro + flightcam mount wilt plaatsen kan iedereen gelijk meegenieten.

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken en de kritische noten en ik hoop snel met een update te kunnen komen.

Maarten
 
Laatst bewerkt:
jep, Theo ook aan de FPV, alleen hang ik niet elke keer alles aan de grote klok. Filmpjes maak ik er nog niet mee.

@Ramsus, ik heb nu de 4de of 5de easystar, en allemaal met rolroeren zonder vlakke vleugel. Hij is superwendbaar en reageert ook heel snel op de rolfunctie. Zelfs snaprolls zijn geen probleem.

In de versie die ik nu vlieg zit die glasbuis in de romp om deze te versterken. Daarnaast is het kielvlak en stabilo afneembaar door 2 bouten. Als ik vlieg zonder het FPV spul erin heb ik geen last van een achterlijk zwaartepunt, dat zit zo goed zonder extra gewicht. Als ik het FPV spul erin hang dan zit de zender daarvan op de staart halverwege het kielvlak en de rest zit op dat plateau wat Rob maakt. Daardoor word hij iets neuslastig wat ik er botweg eruit trim.

Ohja, bij de easystar die ik nu vlieg is de vleugelbuis nog origineel van lengte, maar wel al van koolstof. Bij rollen en snaprolls buigt de vleugel behoorlijk door. Daarvoor komt wel binnenkort een nieuwe vleugelset waar ik dan wel een veel langere masieve staaf erin lijm, bijna nog vergeten, mijn easystar is nu ook voorzien van wielen en wel de wielen van de funcub..................grondstart en taxieën naar de startbaan/pits is nu ook mogelijk.
 
Nog een plaatje dan? Komt ie:

sander_style_ez.jpg


Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Back
Top