De layout plannen:
(disclaimer: de meeste ideeen heb ik NIET zelf verzonnen, maar komen voor het grootste deel van Sander, Remy en uit de verschillende EZ* topics op dit en andere fora)
Ik wil een plat dak maken met ABS plastic vanaf de motor pod tot aan de canopy en daarop de ESC en de VTX plaatsen.
De OSD komt voor in de neus en kan zo ongestoord naar satelieten zoeken
De Chainlink Rx wordt begraven in de staart en komt daar ondersteboven in om zo alle servo kabels intern te houden. Chainlink heeft geen 90 connectors waardoor het anders een rommelig geheel wordt. Ingebouwd in het midden zit de UBEC (3amp, filtered, hobbyking) die de servo's en de Rx van stroom voorziet. De stroomkabel van de ESC wordt niet gebruikt. Ik vroeg me wel nog af hoe ik de accu kabel van ESC naar current sensor het best kan laten lopen: via de voorkant (komt hij dicht langs de VTx kabel te liggen) of via de achterkant (komt hij dicht langs de chainlink de servo kabels en de RSSI kabel te liggen)
De chainlink antenne komt op de staart, zover mogelijk bij alle storende ellende vandaan. Ik wil alleen ook de servo's van het hoogte en mogelijk richtingsroer op de staart plaatsen en ik vraag me af of de servodraden die dan gedeeltelijk parallel lopen met de antennedraad nog voor problemen gaan zorgen.
De vleugels wil ik recht buigen, voorzien van rolroeren, een verlengde carbon staaf en, voor extra stijfheid, nog een carbon strip vertical inlijmen.
Ik wil 2 canopy's gaan maken: 1 met een pannable camera, 1 met een briljante mount voor zowel Gopro als flight camera, gezien bij zowel Sander als Remy. De canopy wordt vastgehouden met magneetjes. Deze hebben een trekkrcht van 2Kg per stuk en ik ben benieuwd hoeveel anderen er gebruiken en waar zij ze plaatsen.
Ik denk er over om het richtingsroer vast te zetten: scheelt weer een servo en ik heb dan dat kanaal vrij om de camera te pannen. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
De romp wordt verstijfd door er glasvezel staafjes in te lijmen waar normaal de buizen van hoogte en richtingsroer en de buis voor de (35mhz) antenne lopen. Daarnaast wil ik het geheel licht glassen voor wat extra stijfheid en bescherming bij een wat hardere landing.
Nogmaals, niet mijn ideeen, maar ik maak dankbaar gebruik van het pionierwerk van de meer ervaren vliegers onder ons.
Ik hoop dit project snel wat meer vorm te kunnen geven en met updates bij te houden. op dit moment wacht ik nog op de motor en ben ik de rest aan het uittekenen en plannen.
Wordt vervolgd,
Maarten