LiFePo4

Ik ben bijna geheel afgestapt van de lipo cellen .
Zijn misschien wel goed maar ik heb er veel poespas mee gehad en daarom ben ik zo'n 2 jaar geleden overgegaan op LiFePo4 cellen .
Ik gebruik cellen met een capaciteit van 1100Ma en ze leveren nominaal 3.3volt .
je kunt ze dieper ontladen , en meer dan 1000 keer laden , mechanisch zijn ze sterker , per ongeluk een lichte sluiting maken betekend niet het einde van je celpakket .en zo kan ik nog wel verder gaan .
Hebben ze ook nadelen , Jazeker !!!! :confused:
De paketten die ik samen heb gesteld zijn 1100Ma dat wil zeggen dat de vliegtijd tenopzichte van een lipo 3s 2200Ma erg kort is .
Je moet de paketten zelf samenstellen , met of zonder balancer kabel , en dit moet erg secuur gebeuren !!
Het gewicht van een 4s LiFePo4 pakket is ongeveer gelijk aan een 3s 2200Ma lipo pakket .
Maar ik heb elektrozwevers dus dat is voor mij geen groot probleem .
Na twee tot drie keer het toestel omhoog brengen laad ik ze weer bij .
Als ze bijna helemaal leeg zijn duurt dat ongeveer 12 minuten
Ik gebruik hiervoor een B6 lader die ik bij Hobby king heb gekocht .
en die functioneert prima .
Op het veld heb ik altijd een gel accu bij me 12 volt 7Amp voor het laden , is genoeg en lekker licht .
Als je goed zoekt op internet zijn de cellen goedkoop aan te schaffen de prijs ligt dan lager dan Lipo cellen .
Ik heb erg goede ervaring met deze cellen :p:p
 
Grootste nadeel van de LiFePo cellen: een pakket van vergelijkbare spanning en capaciteit met een bepaald lipo-pakket is ongeveer 45% zwaarder dan een lipo.
Daarnaast zijn ze slechts in een beprkt aantal capaciteiten verkrijgbaar, 1100mAh en 2300mAh. De enige goede cellen zijn van A123 systems en die zijn niet echt goedkoop. We hebben veel andere getest, maar de ervaring leert dat die veel minder stroom kunnen leveren en de spanning onder belasting is nog lager. Daarnaast hebben ze een veel slechtere levensduur.

In het begin was de snellaadbaarheid nog een groot voordeel, je kon ze met 10C laden. We gebruikten 6S1P 2300mAh cellen in een lestrainer, dan kon je met 2 accu's de helemiddag constant (en dan bedoel ik ook echt constant, 25 a 30 vluchten) doorvliegen.
Met de komst van de huidige 40C en meer lipo's, die je met 5C en meer kunt laden, is dat voordeel ook weggevallen.

Al met al liggen mijn LiFePo pakketten nu al weer een hele tijd in de kast, en vlieg ik weer met Lipo's. In een lichte electrozwever waar het meergewicht niet heel dramatisch is, zouden ze nog een leuk plaatsje kunnen hebben. Als je dan bedenkt dat je met een lipo voor wat betreft het gewicht "gratis" 50% meer capaciteit mee kunt nemen voor langere vluchten...

Gerben
 
A123 is een merknaam, LiFePo4 is een soortnaam.

Elke fabrikant kan LiFePo4 accu's maken.

Dat A123 cellen een kortere levensduur hebben t.o.v. Li-Po cellen kan ik niet bevestigen.

Drie en een half jaar geleden heb ik een aantal A123 celen in gebruik genomen. Belast deze met zo'n 40 Ampere. Met deze nieuwe accu's heb ik een gesimuleerde vlucht gemaakt en de motorlooptijd, propellertoerental en tijdverloop gelogd. Kort geleden deze gesimuleerde vlucht precies herhaald. Wat blijkt, noemenswaardig geen verschil.

Misschien dat bij hogere stroomsterkten dan 40 Ampere wel verhoogde slijteage optreedt, maar daar kan ik niets over zeggen. Voor mij zijn het robuste cellen die tegen een stootje kunnen. Iets zwaarder, maar zeker geen 45%, dan een vergelijkbaar pakket Li-Po's, maar voor mijn toepassingen is dat geen bezwaar.

Gelijktijdig aangeschafte Li-Po's van een bekend merk hebben al lang te maken met een fors capaciteitsverlies en onder belasting dalende spanning.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even 2 pakketjes gewogen:
6S LiFePo, 2300mAh A123 : 476gram
5S LiPo, 3300mAh 30C Turnigy: 479gram.

De spanning onder belasting van een 6S LiFePo pakket is iets lager dan van een LiPo pakket, maar voor het vergelijk zitten ze dicht genoeg bijelkaar. De LiPo is dus met hetzelfde gewicht duidelijk in het voordeel vwbt de capaciteit.

Zoals vermeld in mijn vorige post is de A123 de enige goede LiFePo. De cellen van andere merken zijn duidelijk slechter. De levensduur van A123 LiFePo's is best goed, de cellen zijn wat robuuster dan LiPo's, maar de 1000cycli die geclaimd worden hebben wij niet gehaald, ook niet met A123 cellen.

Gerben
 
Zoals vermeld in mijn vorige post is de A123 de enige goede LiFePo. De cellen van andere merken zijn duidelijk slechter. De levensduur van A123 LiFePo's is best goed, de cellen zijn wat robuuster dan LiPo's, maar de 1000cycli die geclaimd worden hebben wij niet gehaald, ook niet met A123 cellen.
Gerben

Gerben,

Kun je ons deelgenoot maken van de resultaten van de testen, laad- en ontlaadcurves bv, en fabrikanten en/of merken?
Ben zelf op zoek naar 10 Ah cilindrische cellen met schroefdraadaansluiting.

mvg,

Paul
 
Hallo Gerben,

De A123's die ik (veel) gebruik kunnen tegen een stootje, LiPo's gaan naar verloop van tijd minder worden, ik heb dat nog niet gemerkt met de A123's je gebruikt 1000 x laden als een soort benchmark, kun je dat verduidelijken ?

Als ik met LiPo's zo zou omgaan als met de A123's dan waren ze al meteen stuk gegaan. A123's kunnen enorme stromen aan (iemand heeft er een Volkswagen bus op gestart, zo'n startmotor daar kan zomaar 100 A doorheen).

Ik ontlaadt ze ook tot op de bodem (ik gebruik duidelijk geen BEC nee...).

De stelling dat het gewoon betere accu's zijn durf ik wel aan. Wel jammer dat er meteen kopietjes op de markt komen die alle voordelen weer gelijk teniet doen.
 
Hoi Paul,

Het is al even terug dat we met LiFePo vlogen. We hebben wat verschillende merken getest destijds, het bleek dat alleen de A123's een behoorlijke spanning hadden bij stromen van zeg rond de 40A, plus dat de capaciteit van andere merken bij deze stromen te wensen overliet.

Pasgeleden kreeg ik een linkje van Val, wat je wellicht interesseert:
Winston Battery Limited

Marcel,
Lipo's kun je ook prima auto's op starten hoor. In de F5B gebruiken we de lipo's tot 100C (oftewel 350A uit een 3600mAh pakket in mijn geval), en dan nog gaan ze vrij lang mee. Dat red je gewoon niet met een LiFePo, ergens rond de 120A gaan ze ook bij kortstondige pieken volledig door de hoeven, 40A is de maximale continue stroom waar je nog een beetje een redelijke spanning overhoudt. Vorig jaar nog de diesel op LiPo gestart toen de auto-accu toch leek bleek na een dag, probleemloos. Er circuleert op youtube zelfs een filmpje waar ze een dikke V8 langere tijd "doorstarten" op een LiPo.
De benchmark van 1000 cycli komt bij A123 systems vandaan. Zal wel kunnen, maar niet bij het typische misbruik zoals dat in de modelbouw voorkomt. Ik zeg niet dat LiFePo cellen slecht zijn, als je iets super-degelijks zoekt en het gewicht en de beperkte capaciteit je niet uitmaakt, prima, je kunt er lang lol van hebben. Maar persoonlijk ben ik van mening dat er voor de meeste toepassingen betere LiPo's zijn. Levensduur is inderdaad wat korter van een LiPo, maar meestal zijn er alweer nieuwere en betere LiPo's voordat m'n "oude" LiPo's versleten zijn.

Gerben
 
Laatst bewerkt:
Het is nu inmiddels drie jaar verder en ik vlieg nog steeds met dezelfde LiFePo4 cellen .
Het geleverde vermogen is niet merkbaar minder geworden .
Bij elektrozwevers met heel weinig ruimte gebruik ik nog wel 2s Lipo's .
In deze drie jaar heb ik eenmaal een cel moeten vervangen omdat hij een te lage spanning aangaf .
Natuurlijk , aan elk type batterij kleven wel een aantal negatieve punten , maar tot nu toe bevallen de LiFe packs mij het beste .
 
Gebruik mijn Li-FePo4 pakketten 2100mAh inmiddels 6 (zes) jaar. Doen hun werk nog steeds uitstekend!
 
Back
Top