Brushless 1/8 HPI Savage

Heb mijn Savage nog niet zo lang maar hem al behoorlijk
de sporen gegeven inclusief de nodige jumps. Heb nog niets defekt tot nu toe, een Savage is behoorlijk bullitproof. Misschien dat 1 van de langere rijders andere ervaringen hebben?

Heb wel alle lagers vervangen in de wielen aangezien daar speling in zat maar zo heb ik hem overgenomen, oorzaak onbekend. Misschien een zwak pint van de Savage, lagers kosten errug weinig gelukkig;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thanx Pieter maar die heb ik vanmiddag al gevonden en kom daarmee op dit resultaat.

Differential Ratio: 3,22
Transmission Ratio: 2,2
Other Ratio: 1
Spur Tooth Count: 44
Pinion Tooth Count: 20
Total Voltage: 7.40
Motor KV: 2350
Tire Diameter (inches): 6,3
Tire Ballooning (inches): 0
Motor Current Draw: 0
Motor Coil Resistance: 0
Spur/Pinion Ratio: 2.2 : 1
Total Ratio: 15.5848 : 1
Tire Circumference (inches): 19.79 inches (502.72 mm)
Rollout: 1.27:1
Total Motor Speed: 17390 RPM
Vehicle Speed: 20.91 mph (33.59 km/h)
Effective KV Value: 2350
KT constant: 0.58 oz-in/A
Motor Torque: Amperage not specified...
Final Torque: Amperage not specified...
Final Power: Amperage not specified...

Ik kan mij dus niet voorstellen dat de snelheid 33,59 km/h is. Nu zijn er nog wat extra faktoren die de snelheid omhoogbrengen zoals het baloonen van de banden op hoge snelheid. Dus bij baloonen meer diameter band, dus omloopsnelheid, dus meer topsnelheid. Maar dan nog,,,,,,,

Als ik de berekening maak voor mijn omgebouwde savage X 4.6 big block
naar Savage E met MMM KV2200 ik op 46.62 Mph kom wat een 74Km/h zou zijn.

Mvg
Vipe
 
Laatst bewerkt:
Dat is een mooie snelheid, wat is het gewicht van je wagen eigenlijk met die conversie?

Kun jij bovenstaand verhaal mbt het delen van de waarden bevestigen/ontkrachten Pieter?

8 kilo Savage :cool: als je die tegen je beentjes krijgt vliegt hij er wel los door :vamp:


over het ontkrachten, heb je dit niet verkeerd ingevuld?
--> Total Voltage: 7.40volt? je wil dus bedoelen dat je op 2 cellen rijd :p 2 cellen lipo zijn ook 8.4 volt dus in totaal moet je voltage op 16.8 staan ;)

ik kom met jouw gegevens aan 53.5 mph :cool:
 
Hallo allemaal,

Ik zit er over te denken een savage flux hp aan te schaffen. Kunnen jullie mij vertellen of er nog zwakke punten aan deze auto zijn en of ik er direct een aantal onderdelen bij moet bestellen?

Alvast bedankt!

Hey Renco, ik heb eigenlijk nog niet veel schade gehad aan de wagen, gewoon de normale schade die je kunt verwachten.
Als er iets breekt zijn het meestal de onderst A arms, af en toe eens een upper arm maar die kun je makkelijk en vooral goedkoop kopen. Een goede raad van veel Savage rijders, koop geen aluminium parts.... Slechtste aankoop die je kunt doen en ik spreek ook uit ervaring :rolleyes:

Als je iets in alu wil kopen en dan puur omdat het een echte grote verbetering is zijn het de integy rear hub carriers: Integy HD Aluminum Rear Hub Carrier for HPI Savage XL, Purple

Reden is dat je die achterste toe links kwijt bent want die breken echt teveel, en zitten gewoon in de weg :)

Wat sommigen ook doen is de stuurinrichting upgraden naar alu parts (steering knuckles en c-hubs) maar over het algemeen word alu echt afgerade. Alu buigt trouwens en stuurt alle kracht van de impact door naar andere onderdelen die anders gespaard blijven door de flexibiliteit van de plastieken onderdelen zoals bv de draagarmen, shocktowers,....

Als je dus wat onderdeeltjes extra wil kopen, koop dan wat extra armpjes. Gebruik ook een spanbandje om de hinge pins op hun plaats te houden ;)

Pinions heb ik nog nooit gestripped , ik ben wel geen backflip man en meestal vertrek ik ook niet vol gas dus ik spaar mn aandrijving wel iets :)

Als je nog vragen hebt stel ze maar hier, er zijn genoeg mensen die je zullen helpen!

handige sites als ik daarvoor reclame mag maken op het forum zijn:
HPISavageForum.com - Powered by vBulletin
Savage-Central.com -- The #1 (And Largest) HPI Savage Site on the Net » Your one stop Savage Information Center

die zijn echt specifiek voor de savage bedoelt en je kan er veel lezen over alles wat je eigenlijk maar wil te weten komen over de Savage, nitro en flux ;)
 
8 kilo Savage :cool: als je die tegen je beentjes krijgt vliegt hij er wel los door :vamp:


over het ontkrachten, heb je dit niet verkeerd ingevuld?
--> Total Voltage: 7.40volt? je wil dus bedoelen dat je op 2 cellen rijd :p 2 cellen lipo zijn ook 8.4 volt dus in totaal moet je voltage op 16.8 staan ;)

ik kom met jouw gegevens aan 53.5 mph :cool:

Ik rijdt op twee 2s LiPo's parallel, zou dus uit moeten komen op 2x2x3,7=14,8 Volt. Jij gaat in jouw berekening uit van de maximale spanning van een 2s LiPo welke 4,2 Volt is, in mijn berekening ga ik uit van de nominale spanning welke 3,7 Volt is. Maar om idd de maximaal mogelijke snelheid te berekenen zou ik uit moeten gaan van de maximaal Voltage van de LiPo's.

Moet je bij Parallel schakeling ook de voltages bij elkaar optellen dan? Ik dacht dat dat alleen gold bij in serie geschakelde LiPo's :confused:

Differential Ratio: 3.22
Transmission Ratio: 2.2
Other Ratio: 1
Spur Tooth Count: 44
Pinion Tooth Count: 20
Total Voltage: 16.80
Motor KV: 2350
Tire Diameter (inches): 6.3
Tire Ballooning (inches): 0
Motor Current Draw: 0
Motor Coil Resistance: 0
Spur/Pinion Ratio: 2.2 : 1
Total Ratio: 15.5848 : 1
Tire Circumference (inches): 19.79 inches (502.72 mm)
Rollout: 1.27:1
Total Motor Speed: 39480 RPM
Vehicle Speed: 47.48 mph (76.27 km/h)
Effective KV Value: 2350
KT constant: 0.58 oz-in/A
Motor Torque: Amperage not specified...
Final Torque: Amperage not specified...
Final Power: Amperage not specified...
 
Dat klopt maar het gaat om de berekening van het maximaal (theoretisch) haalbare snelheid. Dus met volle LiPo's in je eerste speedrun naar topsnelheid.

Maar ik houdt het liever bij het nominale Voltage van 7,4 Volt.

Moet alleen nog even uitzoeken of ik (bij parallel rijden) met twee LiPo's ook de voltage moet optellen in de berekening of niet.....:confused:
Dus 7,4 Volt of 14,8 Volt, ik denk dat dit alleen opgaat wanneer je in serie rijdt namelijk.
Ben al flink aan het Googelen maar kom geen goed antwoord tegen.
 
Dat klopt idd als je van stromen uitgaat.

In de tabel in deze link R/C Calculations moet je de voltage van een cel opgeven en het aantal cellen. Wat moet ik hier invullen is mijn vraag.
Ik rijdt dus parallel met 2x 2s5000mAh LiPo's.

Met mijn denkwijze geef ik in;
Parallel 3,7 Volt met twee cellen en is het voltage daarmee, totaal 7,4 Volt.
Serie 3,7 Volt met vier cellen en is het voltage daarmee, totaal 14,8 Volt.

Volgens mij blijft de voltage bij parallel schakeling gelijk en in serie verdubbelt deze.

Edit; ik zie dat je je post aangevuld hebt met een linkje, deze bevestigd mijn (onze) theorie ;)
 
Ik ga niet van stromen uit. 2s2000mah = 7,4 volt 2000 mah.
Als je parallel rijdt met 2x2s 5000mah lipos dan is het voltage inderdaad 7,4v en ampere = 10.000mah

Als je in serie schakelt is het niet per se zo dat het voltage verdubbelt: 2s + 4s = 6s
 
Laatst bewerkt:
Dit is de uitleg uit de link;

Lipos wired in series (+ to – ) will increase the total voltage of a pack. For example, two 2s lipos wired in series will create a 4s lipo. The mah capacity & C ( discharge ) rating will remain the same.

Lipos wired in parallel (+ to +, - to -) will increase the total mah available, For example, two 2s 5000mah lipos in parallel will create a 2s 10,000mah lipo. The voltage & C rating remains the same.

Dus mijn 2x 2s Lipo's van 7,4 Volt worden in serie 14,8 Volt en parallel blijft dit 7,4 Volt. Vnadaar dat de snelheid dan zo laag blijft in de berekening.
Maar wanneer ik dus ga rijden en alles parallel heb geschakeld gaat ie echt wel harder dan 35 km/h en dat vind ik vreemd namelijk. Dus klopt er iets niet in de berekening lijkt mij.

De s achter 2s staat voor serieschakeling van de cellen aanwezig in 1 LiPo.
The 's' after 2s for example means Series, and is how many cells are wired in series within that pack (it does not stand for cells). The 'p' after 2s2p for example is how many cells are wired in parallel within that pack (if any). A 2s2p pack has four cells in total, with 2 pairs of cells wired in series to create a pair of 2s lipos, then they are wired in parallel to double the mah capacity. This is why some lipo packs in the 6000-8000mah range are often 2s2p or 4s2p packs which are rather large in size; see below for a diagram showing the basic principle of Series vs Parallel arranged cells:

 
Laatst bewerkt:
Maar wanneer ik dus ga rijden en alles parallel heb geschakeld gaat ie echt wel harder dan 35 km/h en dat vind ik vreemd namelijk. Dus klopt er iets niet in de berekening lijkt mij.



In jouw geval zal het voltage op topsnelheid niet tot 3.7v inzakken. Je rijdt namelijk met 10.000mah. Al zouden dat maar 20c lipo's zijn, dan heb je alsnog 200a continu tot je beschikking.

Daarnaast moet je ook het balloonen meerekenen.
 
Nee dat gebeurd ook niet denk ik. En balloonen heb ik idd even buiten beschouwing gelaten om het simpele feit dat ik nergens kan achterhalen wat de totale diameter dan word. Ik denk dat een inch (2,54 centimeter) een redelijke aanname is?

Ik ga hier nu uit van 4 Volt LiPo spanning (2x parallel) en 1 inch ballooning effect;

Differential Ratio: 3.22
Transmission Ratio: 2.2
Other Ratio: 1
Spur Tooth Count: 44
Pinion Tooth Count: 20
Total Voltage: 8.00
Motor KV: 2350
Tire Diameter (inches): 6.3
Tire Ballooning (inches): 1
Motor Current Draw: 0
Motor Coil Resistance: 0
Spur/Pinion Ratio: 2.2 : 1
Total Ratio: 15.5848 : 1
Tire Circumference (inches): 26.08 inches (662.31 mm)
Rollout: 1.67:1
Total Motor Speed: 18800 RPM
Vehicle Speed: 29.79 mph (47.85 km/h)
Effective KV Value: 2350
KT constant: 0.58 oz-in/A
Motor Torque: Amperage not specified...
Final Torque: Amperage not specified...
Final Power: Amperage not specified...

Geeft nog steeds een zeer lage snelheid van 47.85 km/h

Ik kom uit op ruim 95 km/h als ik de LiPo's in serie zou zetten trouwens.
 
Wat het voltage werkelijk is, kom je alleen achter met een datalogger.
Het balloonen moet je schatten op basis van wat je ziet.

+/-47km/u is een leuke snelheid hoor. Prima voor de wat krappere bash plekken. Hogere snelheid heeft alleen zin als je veel ruimte hebt. Ik stel mijn auto's af op +/-50km/u.
 
Tijdens het bashen is het voor mij ook niet zo van belang. Ik heb laatst op een groot vlak parkeerterrein gereden en die snelheid is zeker hoger dan die 47 km/h, al weet ik dat je je daarop kan verkijken.

Gezichtbedrog ivm schaal van de auto en de snelheid kunnen verkeerd interpretatis opleveren ;)

Zo ziet onder water elk objekt er 25% groter uit dan in werkelijkheid, dus een bierblikje word al snel een biervaatje :D
 
Laatst bewerkt:
hey iedereen, vraagje heb vandaag mijn savage 4.6 big block
met de kit van HPI zelf omgebouwd naar een FLUX, nu is de
Monster Mamba KV2200 onderweg om in dit beest in te leggen.

Welke setup zou ik deze geven, spur 44 pinion 20 ?
ik ga hier voor 2x 2cell 40C 5000Mah insteken en dit gaat puur
bash mobile worden.

thx
Greetz
Vipe
 
Back
Top