Sven heeft FPV gevlogen! [Video]

Wheheh owja, bij Remy zal dat deel het waarschijnlijk WEL doen. :D
Ben trouwens wel benieuwd of die turnigy UBEC zo warm mag/hoort te worden.
 
Denk niet dat dat veel zou boeien. Grond is meestal gewoon een vrije doorlaat volgens mij, dat er nog een grond op de outlet zat is denk ik puur voor et inline kabel gemak. ;) Bij mijn systeem gaat de grond gewoon buitenom ipv over et PCB, net als mijn oude 5v voeding.
 
naja, remy zal daar vast ook wel het een en ander over weten :P dus ook DAT zal wel goedkomen.....

ben wel benieuwd, of er al wat aan de REMO gedaan is :P hihi
 
Ej Sven,

Even snel tussendoor,

van een ding snap ik geen k*t.

je hebt 2 regelaars in de vleugel, en 2 servo's. alleen ook 4 servo stekkers?

Normaal heb je één servo stekker voor het linker rolroer, één voor het rechte rolroer, en één van de motoren. Die zijn parallel met elkaar. Dus signaal op signaal, massa op massa, en één rode.

Hoe zit dat hier?

Mijn layout van Futaba is als volgt:

kanaal 1 rolroer
kanaal 2 hoogteroer
kanaal 3 gas
kanaal 4 richtingsroer
kanaal 5 rolroer

Korst samengevat:

Als je 2 regelaars parallel op elkaar aansluit moet je de signalen bij elkaar proppen. Die heb jij nu los. Wuzzupp with that?
Wel gebruik je nu beide BEC's.

Volgens mij denk ik veel te moeilijk na, maar ik kom dr ef geen wijs uit:hammer:
 
Laatst bewerkt:
Beide BEC's gebruiken zou ik niet doen, dat is vragen om problemen. Eentje kiezen en van de ander de rode draad losmaken. Er zijn regelaars die er kapot van gaan, anderen kunnen het weer wel hebben.

Ik heb het draadje verder niet gelezen of gevolgd, maar als je het over 2 regelaars hebt, ga ik er vanuit dat je twee ESC's bedoelt, en het dus een tweemotorige kist is.

In principe kun je dan beide regelaars op één kanaal zetten, alleen heb je dan niet de mogelijkheid om de toeren onafhankelijk van elkaar te regelen. Afhankelijk van een hele berg factoren, kan dat ervoor zorgen dat je motoren niet dezelfde snelheid draaien.

Daarom is het beter om, als je zender dat kan en je nog een ontvangerkanaal vrij hebt, beide regelaars op een eigen kanaal te zetten, in dit geval kun je dan de 1e op kanaal 3 zetten en de 2e op kanaal 6. Daarna maak je in je zender een mixer aan tussen kanaal 2 en kanaal 6.

Voordeel van die methode is dat je de motoren en het synchroon lopen ervan kunt finetunen op je zender.
 
Ik had hem op kanaal 7 geprikt en samen gemixt in de zender, met als gedachte dat de motoren dan eventueel mee gemixt en afgesteld konden worden voor dergelijke zaken. Sommige tweemotorige kisten mixen de motoren zachtjes mee op de rudder zodat het wat mooier door de bocht gaat, want met flinke neuzen gebeurt het wel eens dat ze in de bocht de kont omlaag duwen (inverse rudder effect).

De BECs konden samen aangesloten worden omdat het voltage verschil slechts 0.02v was, dat heb ik speciaal nog gevraagd hier. Een enkele BEC van 2A zou namelijk misschien wat weinig zou zijn voor de 5 of 6 servos die er in de nemo zitten.
 
Laatst bewerkt:
Beide BEC's gebruiken zou ik niet doen, dat is vragen om problemen. Eentje kiezen en van de ander de rode draad losmaken. Er zijn regelaars die er kapot van gaan, anderen kunnen het weer wel hebben.

Mits verschil tussen BEC A en BEC B <=0.05V (50mV) is dat geen probleem, zeker met lange servokabels ertussen.

In principe kun je dan beide regelaars op één kanaal zetten, alleen heb je dan niet de mogelijkheid om de toeren onafhankelijk van elkaar te regelen.

Kan, maar is wat omslachtig. Gewoon van beide ESC's op dezelfde zender op hetzelfde kanaal de eindpunten calibreren. De motoren draaien niet harder dan dat de ESC voorschrijft dus enig verschil in RPM is dan alleen te wijten aan de stand van de throttle stick en een eventueel verschil tussen de ESC's. Als je gelijke ESC's gebruikt met identieke instellingen is het verschil feitelijk nul, immers beide ESC's krijgen dezelfde PWM voor hun kiezen en zullen dan ook hetzelfde toerental draaien.

Mochten er dan toch nog verschillen zijn, b.v. omdat er niet twee identieke ESC's gebruikt worden, dan is e.e.a. makkelijk(er) bij te regelen met het richtingsroer. Als ik heel eerlijk ben merk je dat echter niet op zo'n klein kistje, de motoren staan té dicht op de romp om van een paar (tiental) RPM meer of minder opeens links of rechts de kist de bocht om te sturen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 

Twee identieke ESC's draaien NIET hetzelfde toerental. Zeker niet als er ook zaken als 'auto-endpoints' in het geding zijn, maar ook als je de endpoints fixxed, draaien 2 ESC nagenoeg nooit hetzelfde toerental.

Of je dat merkt of niet.. tsja, dat hangt ook een beetje van jezelf af denk ik en de eisen die je aan het vlieggedrag van een kist stelt. Niet synchroon lopen van de motoren met het richtingsroer corrigeren vind ik persoonlijk een 'hack' en ook niet zo'n fraaie. Om even achterwege te laten dat het kan zijn dat je ook nog rolroer moet gaan mixen ivm. de downthrust die bij niet synchroon lopen voor de ene motor groter danwel kleiner zal zijn dan voor de andere.

Nagenoeg elke (futaba) zender heeft de mogelijkheid tot het maken van mixers, als je zender dat kan, is het altijd beter een mixer te gebruiken voor de throttlecurves, dan om een throttle/rudder mixer te gebruiken.

Met betrekking tot het voltage ben ik het óók niet met je eens, theoretisch klopt wat je zegt, alleen de praktijk is toch echt iets anders. Voor regelaars worden componenten gebruikt met een bepaalde tolerantie, die afwijkingen in spanning geven, wat voor problemen kan geven. Bij het inpluggen van e.e.a. kan er bv. een verschil zijn in wanneer de BEC 'online' komt, en dan kunnen er al zaken mis gaan.

Ik zie niet in waarom je risico's zou gaan lopen met 2 bec's geheel parallel geschakeld, terwijl dat helemaal niet nodig is.

Je had het eerder over gemak van een oplossing (een ferrietkern heeft iedereen wel in huis); mbt. de regelaars is wat ik voorstel verreweg de makkelijkste en snelst te implementeren oplossing. Mbt. de BEC is het de veiligste oplossing, en het behelst niet meer dan het loshalen van één draadje.

Ik zie dan niet in wat het voordeel zou zijn van toch zaken op één kanaal samenvoegen of parallel schakelen, ik zie er alleen nadelen aan.

Als het nou zo was dat er voordelen aan 'de andere oplossing' zaten, bv. dat de BEC's de belasting nét niet aankunnen, of je maar een vierkanaals ontvanger hebt, of, of.. dan kan ik mij er iets bij indenken anders kan ik geen enkele reden bedenken waarom je het op die manier zou willen oplossen.

Mbt. 'omslachtig', dat zal ik maar onder stemmingmaken samenvatten, daar jouw oplossing voor hem nu omslachtiger is, immers het systeem is al zodanig dat er 2 kanalen in gebruik zijn. Voor wat ik voorstel hoeft hij alleen maar éénmalig een mixer in te stellen en af te stellen. In jouw oplossing moet hij eerst de bekabeling gaan veranderen, en dan alsnog een mixer aanmaken, en dan vliegt ie met een wringende kist met verhoogde drag ;)

Verder zal ik er niet over discusseren, het is uiteindelijk zijn keuze.

De BECs konden samen aangesloten worden omdat het voltage verschil slechts 0.02v was, dat heb ik speciaal nog gevraagd hier. Een enkele BEC van 2A zou namelijk misschien wat weinig zou zijn voor de 5 of 6 servos die er in de nemo zitten

Kijk, dat zou een geldig argument kunnen zijn, als het waar is. Wat voor servo's hebben we het hier over?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Twee identieke ESC's draaien NIET hetzelfde toerental. Zeker niet als er ook zaken als 'auto-endpoints' in het geding zijn, maar ook als je de endpoints fixxed, draaien 2 ESC nagenoeg nooit hetzelfde toerental.

Oh zeker wel, helemaal als je beide op dezelfde zender, op hetzelfde kanaal en liefst nog tegelijkertijd via een Y-kabel hebt gecalibreerd. Hoe ik dat zo zeker weet? Nou da's simpel, ik vlieg ook met multicopters, daar is een identieke RPM per kanaal identiek, ik meet de RPM dan ook na met een optische toerentalmeter. Ik zie zelden >25 RPM verschil en dat ga je in de lucht echt niet merken.

Met betrekking tot het voltage ben ik het óók niet met je eens, theoretisch klopt wat je zegt, alleen de praktijk is toch echt iets anders. Voor regelaars worden componenten gebruikt met een bepaalde tolerantie, die afwijkingen in spanning geven, wat voor problemen kan geven. Bij het inpluggen van e.e.a. kan er bv. een verschil zijn in wanneer de BEC 'online' komt, en dan kunnen er al zaken mis gaan.

Online komt? In de regel zijn de lineaire BEC's waar we het hier over hebben altijd direct 'online'. Dit volgt simpelweg uit de regellus die eromheen hangt. Wat geschakelde BEC's betreft moet ik je wél gelijk geven, die schakel je NOOIT parallel. Lineaire BEC's is echt geen probleem, sterker nog, knip maar eens de krimpkous van een ESC met lineaire BEC, in 99 van de 100 gevallen zitten daar twee 7805 regelaars gewoon vrolijk parallel.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Oh zeker wel, helemaal als je beide op dezelfde zender, op hetzelfde kanaal en liefst nog tegelijkertijd via een Y-kabel hebt gecalibreerd. Hoe ik dat zo zeker weet? Nou da's simpel, ik vlieg ook met multicopters, daar is een identieke RPM per kanaal identiek, ik meet de RPM dan ook na met een optische toerentalmeter. Ik zie zelden >25 RPM verschil en dat ga je in de lucht echt niet merken.

Stuur je die regelaars in je quadcopter toevallig aan met een I2C signaal ?

Als het linaire becs zijn, zou ik ze sowieso niet gebruiken als 2A niet voldoende is. Van 11.1 naar 5 is 6.1v, maal 2A is al
12Watt aan warmte. Daarmee kun je solderen.

Verder ga ik er niet op in. Zo heel veel maakt het allemaal ook niet uit.
 
Stuur je die regelaars in je quadcopter toevallig aan met een I2C signaal ?

Als het linaire becs zijn, zou ik ze sowieso niet gebruiken als 2A niet voldoende is. Van 11.1 naar 5 is 6.1v, maal 2A is al
12Watt aan warmte. Daarmee kun je solderen.

Verder ga ik er niet op in. Zo heel veel maakt het allemaal ook niet uit.

Nou, precies, als je dan twee lineaire BEC's hebt met <=50mV verschil in uitgangsspanning en je zet ze parallel dan wordt het totaal te dissiperen vermogen toch nog enigzins verdeeld.

Het is misschien wel handig om even te melden dat de maximale stroom zoals vermeld bij een lineaire BEC piekwaardes zijn, als je werkelijk 2A gaat vragen dat zal na luttele minuten de thermische beveiliging van de 7805 aanspreken en wordt gewoon de uitgangsspanning afgeschakeld. Met enige hysteresis komt deze dan na enige tijd weer terug (als e.e.a. iets is afgekoeld) en dan begint e.e.a. weer van voren af aan. Dat lijkt me niet de bedoeling :(

Ik gebruik daarom een lineaire BEC meestal niet, behalve bij simpele (kleine) modellen met 2..3 servo's. In de regel pak ik een 3A schakelende BEC en sluit de BEC van de ESC helemaal niet aan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Nu zal een kleine FPV kist niet zo gek veel stroom vreten met zijn servos natuurlijk..
Dus geen reden tot paniek volgens mij hoor.
Het is bij de eerste vlucht niet ontploft iig.
 
Even snel voordat ik m'n bericht begin: Geen zin om mixers in te stellen dus ik heb de 2 servo stekkers even via een adpatertje tot één gemaakt. Het werkt prima nu, en zal mij helpen bij de maiden FPV flight.

Goed, even een tijdje niks van me laten horen, maar dat was niet voor niks!
Druk bezig geweest met je Nemo Sven, het was uit eindelijk meer werk dan verwacht.
Goed, zo kwam de doos binnen:
65bh9y.jpg


Direct de doos los gesneden en daamnn een doos vol papier:
263zs7s.jpg


Daarna even alles bekeken ( geen foto nodig volgens mij, we weten allemaal hoe Sven zijn Nemo deruit zag). en plannetjes gemaakt.

De eerste dingen die mij zo opvielen had ik eerder al beschreven, en heb deze dus ook aangepast.
De dingen die zijn aangepast:

Kabels flink korter gemaakt.
OSD vast gemaakt en voorzien van een paaltje wat de reset knop in kan drukken van buitenaf.
Een pan servo op de neus gemaakt en hier de cam bovenop gezet. (verassinggg, ik wist dat je dit graag wilde;))
Neuskapkje aangepast zodat het geheel er in past ( je mag zelf het voorkapje uit snijden wanneer je de camera besluit te pannen;))
een nieuw richtingsroer derop. Heel simpel, depron en een stukje glasvezel voor de stevigheid. Ingetaped met verpakkingstape.
Draden voorzien van andere stekkers, filter opnieuw gemaakt, e.a. aangepast om het onderhouden en prutsen te vergemakkelijken.
Oude motormounts er af gehaald, en nieuwe motoren derop gemaakt.
Props gebalanceerd en veel gekl**t met veel verschillende propadpaters. Uit eindelijk liepen de GWS propjes i.c.m. de propsavers het mooiste en dus hiervoor gegaan.
Regelaars vervangen voor grotere en deze met een dean gesoldeert.
Speling uit de rolroeren gehaal, schanieren beter vast gezet.
speling uit het hoogteroer en richtingsroer gehaald.
Accu bakje dieper gemaakt, en er iets uitgehaald om een 3s2200 te laten passen.

En daarna nog een hoop klein grut, ik zal vast wel wat vergeten zijn!

Sven, wat een eikel ben je toch:rolleyes: Ik had het idee om verschillende webshops te mailen om te vragen ofdat ze niet het e.a. wilde sponseren.
Dit door het hele verhaal uit te leggen om zo aan wat spulletjes te komen,
Nou, dat viel vies tegen:( Man! Verdorie iedere webshop kende je! Ik snap d'r niks van. Vele wilde niet mee werken doordat ze wisten hoe je in elkaar zat. Dan weer zeuren om enkele euro's, dan weer mopperen dat de shops niet wilde versturen of bepaalde dagen, etc. haha..Mooi K*t. Uit eindelijk 2 shops gevonden die ondanks alles toch graag mee wilde werken.
Zo heeft www.rctechnics gezorgt voor een 2 motoren, en heeft RC Hobby parts gezorgt voor 2 regelaars, krompkous etc!
11av3bp.jpg


Geweldige service van beide zaken, en toevallig ook de 2 zaken waar ik erg graag bestel. Beide versturen ze snel, zijn de prijzen goed, en hebben veel op voorraad. Mag ook wel gezegt worden denk ik zo:)

RCtechnics, en rchobbyparts hartstikke bedankt voor jullie hulp!

Setup:

3s2200
2x 1450kv motoren met 7x3 props, 7x4 props of 8x4 props, alleen worden deze nog geknipt..al loopt het prima.
en 2x himodel 30A regelaars. ( wat groot, maar niet veel groter dan je 12A regelaars. Nu weet ik iig zeker dat we geen gezeik van je krijgen te horen dat je regelaar is uitgefikt)

Goed, alles aangesloten en alles werkt naar behoren. De roertjes werken prima, de motoren doen het prima, en de FPV setup werkt prima. Wegens de vierdaagsefeesten ben ik er niet meer aan toe gekomen om de Nemo vandaag FPV te vliegen dus met een beetje geluk zal dit morgen gebeuren.
De Nemo word opnieuwe ingevlogen, er word gespeeld met de props, de FPV gear word even aan de tand gevoelt. Natuurlijk zal ik ook nog even testen hoelang het kistje wilt blijven vliegen!

Wat valt er voorderest nog te zeggen? Niks, volgens mij. Het was in ieder geval meer werk dan gedacht:(..POver het budget? Ik had uit kunnen komen, maar met hulp van beide webshops kon ik ruim binnen het budget blijven.

Ik denk dat je hier straks een prima Nemo aan overhoud, en er een hoop plezier aan zult beleven.
Ik heb je hier nu mee geholpen, dus verwacht niet van mij dat ik de volgende keer lief blijf doen als je de handdoek weer in de ring gaat gooien wegens een gebroken propje:mrgreen:
Sven, ik zal je zo'n gruwlijke virtuele schop onder je reet geven dat dat dat....:mrgreen: ;)

Goed, wat foto's:

tadaa:
2emzrsl.jpg


Jup, erg grote props, deze worden nog 1" geknipt Waarom zo groot? "omdat 't kan!".
24awk0i.jpg


de pan servo:
i6cuud.jpg


het uitgefreesde neusje:
5nkr3a.jpg


onderkant. ( pv, volgende keer éérst een vakje uitsnijden vor de regelaars, die eruit plukken met een tangetje, en de rest met de bout)
2d1ty8h.jpg


3s2200 in de uitgeholde ruimte:
rwt4qr.jpg


en tot slot de binnekant waarbij de draden zijn ingekort, de osd van buitenaf gereset kan worden, en het e.a. netjes onder mekaar is weg gewerkt.
2heyosp.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gaaf !!!!

Een echte REMO !!!!!!!!

Mooi gedaan Remy en zo snel ook !

Leuk/aardig/goed van de webshops ! Bij 1 bestel ik idd ook altijd.
 
Wow.. tsja.. ik ben er stil van. :D
Mijn eerste indruk: Is dat wel mijn nemo??

Je hebt de kabels flink ingekort, dat was ook wel hard nodig inderdaad. Is het nog gelukt met de UBEC trouwens? Dat was een behoorlijk rommeltje toen ik het op het veld nog even snel in moest bouwen. Ik zie hem niet eens meer zitten, zo strak en netjes is het ingebouwd, daarom vroeg ik het me af. ;)

En toch een pan camera, daar ben ik echt ontzettend blij mee! Ik had die optie al opgegeven ivm. de camera stekker die door et krappe stuk misschien af zou breken als het zo bewegen, maar dat heb je mooi opgelost door het kabeltje aan de camera te tierippen, slim! Voorlopig blijft ie even gefixeerd staan hoor, maar erg leuk dat je eraan gedacht hebt, iets om naar uit te kijken. :yes:

De nieuwe staart is niets om over te klagen, dat heb je erg elegant weer gefixt. Ik bedenk me nu dat ik zo dom geweest ben de rol oranje tape niet in de doos te mikken, maar het ziet er wat mij betreft prima uit zo, niks meer aan doen. :) (psst.. de "N" is er nu vanaf gevallen door de nieuwe staart. Maar daar dan een "R" van!! :D)

En die propellers, dat zijn flinke japen. ;) Ik gok 8x4? Daar heb ik letterlijk een tas vol van liggen van toen ik nog "fietsbel" kitjes kocht voor al mijn vliegtuigen, dus de handdoek gaat voorlopig nog niet in de ring om een gebroken propeller. :lol: Wat bedoel je eigenlijk met geknipt? Heb je kleinere propellers nodig? Ik heb een paar APC-E 7x5 propellers, is dat misschien wat?

En Himodel regelaars, ik gebruik er ook een paar, prima spul. Heb je nog wat gedaan met de BECs? Er is nogal wat discussie gaande over het wel of niet samenvoegen van 2 identieke regelaars. ;)

Was de speling op de rolroeren echt zo erg? Ik snap er eigenlijk niets van, ik moest de quicklinks echt met moeite door het roerhoorntje persen om hem er doorheen te krijgen. Waarschijnlijk doel je op de wat ruim gebogen Z-bends bij de servo's? Die waren stock uit de doos, ik vond ze ook wat lomp, maar had helaas geen veerstaal meer.

Het accubakje valt me 100% mee, zelfs het klepje gaat er nog op volgens mij. Ik was bang dat het gat een heel stuk drastischer moest om de accu erin te krijgen ivm. zwaartepunt, maar dit ziet er toch echt keurig uit.

En dat ik erg pro china ben, dat is geen nieuws meer blijkbaar. :lol: Waarschijnlijk heb ik daarmee op wat lokale tenen getrapt, waarvoor excuses. :( Toch leuk dat er twee shops waren die bereid waren je te helpen met je reddingsactie! Klasse van RCtechnics en RC Hobbyparts! :thumbsup:

En ondanks dat de motoren wat forser zijn, moet ik toch zeggen dat ze erg lekker in de motor bays passen. En nog oranje ook! Mooier kan je het niet verzinnen.

De servo/ESC bakjes snijd ik overigens eerst altijd in, en daarna duw ik er een slijpsteen in met mijn dremel, dat werkt redelijk goed en het stinkt niet zo verschrikkelijk als verbrand schuim (Die lucht wil je niet in je slaapkamer ;))

Morgen wordt het dus waarschijnlijk de grote dag voor de nieuwe vis, ik kan echt niet wachten om te horen hoe het beestje zich houd met zijn nieuwe uitrusting. Doe je wel een beetje voorzichtig? KNMI roept namelijk dat er morgen een beste bui kan gaan vallen, en het is dan wel een vis, maar zwemmen kan ie denk ik niet. ;)

Wederom een Remywerkje van de bovenste plank.
Het kreupele beestje naar nijmegen verschepen heeft absoluut geen windeieren gelegd, en ik heb nu al enorme zin om mijn eerste dollemans rit te gaan maken met deze opnieuw geboren REMO!

Bedankt Remy!
En natuurlijk ook RC Technics en RC Hobbyparts!
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet dat je die speling niet zag. Hoe kan het dat je het hebt moeten persen?
Ik heb de stangetjes nu allemaal één gaatje lager zitten, en zitten er echt strak in. Het scheeld al meer als de helft.
Je voelt het nog wel als je hem weer thuis hebt.

Ook de gaatjes die je hebt gemaakt in de glasvezel hoorntjes zijn te groot. Alleen daar zit nog de enigste speling op.
Ik heb ze niet meer aanngepast. Waarom niet? lang zat met dat ding bezig geweest:(
 
Back
Top