accu's met verschillende Mah. gebruiken in serie/parallel

hoi,


Ik heb hier wat afgespeurd maar naar het schijnt is het mogelijk om ontladen lipo's, zelfs met verschillende Mah's in parallel in één ruk vol te laden. (bv. een 6cell 4000mah en een 6cell 4500mah.)

Ik heb een setup in m'n E-fiets van 4x 4000mah (2x in serie en 2xparallel)
zodoende 12 cellen 8000mah.

Is het nu ook mogelijk om bv 2x 4500mah in serie te zetten en 2x 4000mah ook in serie, en dan deze twee parallel samen te nemen?


Ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit niet kan, ik weet alleen niet precies waarom??? En klopt het ook dat men verschillende capaciteiten van lipo's in parallel tesamen kan laden???
 
Ja inprinciepe is dit geen enkel probleem...
Hetzelfde zie je met 2s2p lipo packs....

2 serieel, en 2 parralel, en je mag gerust 2 van deze weer parralel zetten....

Parralel, mag van verschillende capaciteit. Serieel moet van dezelfde capaciteit.

serieel is verhogen van de spanning, niet van de cap.
Parallel, is verhogen van de cap. niet van de spanning.
 
Ga alsjeblieft zonder verstand van zaken niet zitten knoeien met accus en hanteer de basis regel:

Pakket uit meerdere accus ALLEEN GELIJKE Cellen zoals ron al aangeeft.
Gelijke leeftijd, capaciteit, gebruiksverleden, merk, etc etc.
 
Ga alsjeblieft zonder verstand van zaken niet zitten knoeien met accus en hanteer de basis regel:

Pakket uit meerdere accus ALLEEN GELIJKE Cellen zoals ron al aangeeft.
Gelijke leeftijd, capaciteit, gebruiksverleden, merk, etc etc.


Het gaat totaal niet om knoeien, maar om theorie...

Ik heb al verschillende tests gezien waarbij verschillende (maar toch gelijk aantal cellen) accu's worden ontladen door een verbruiker.

Daarbij lijkt het dat beide accu's vanwege interne weerstanden (en logische fysica/chemie??) allebei tegelijk ontladen zijn zonder één van de twee te diep te ontladen.
 
Ja, dat twee parallel geschakelde cellen gelijke spanningen hebben, is niet zo vreemd. Daar zorgt de natuurkunde voor.
 
Dus als je niet het antwoord krijgt wat je wilt horen, dan ga je dat ergens anders zoeken???
 
Blacklist.jpg


Prima hebben we deze functie voor.

Het was een waarschuwing omdat als je niet weet waar je mee bezig bent dit alleen onder begeleiding moet doen en niet zomaar vanaf een stukje tekst op internet.

de verhalen lipo in brand etc etc is voor 99% van de tijd gebruikersfout.
 
... Ik heb al verschillende tests gezien waarbij verschillende (maar toch gelijk aantal cellen) accu's worden ontladen door een verbruiker.
Daarbij lijkt het dat beide accu's vanwege interne weerstanden (en logische fysica/chemie??) allebei tegelijk ontladen zijn zonder één van de twee te diep te ontladen.
De resultaten zullen niet erg éénduidig zijn geweest, anders had je dit topic niet gestart neem ik aan.
 
OK, je krijgt het antwoord wat je wilt van mij. JA je kan en mag accu's met verschillende capaciteiten parallel zetten en zo gebruiken en laden!

Is dat verstandig? NEE, duidelijk niet. Waarom niet? Wel daar zijn al de nodige uitgebreide draadjes over op dit forum, met een klein beetje zoekwerk kan je die wel vinden.

Even in het kort: De accu met de laagste inwendige weerstand zal de meeste stroom leveren. Hij kan daardoor overbelast worden. Daardoor kan die accu dus kapot gaan en dat kan dan weer andere gevolgen hebben. Maar er zijn meer redenen om het niet te doen. Als je die wilt weten moet je even op zoek gaan naar de reeds bestaande draadjes.

Al met al is het advies om het dus niet zo te doen en ALLEEN gelijke accu, dus van gelijke capaciteit, type, leeftijd en gebruikshistorie parallel te schakelen. Dus alleen wanneer je nieuwe accu's koopt kan je die parallel schakelen en zo gebruiken. Dan loop je het minste risico en zullen de accu's de langste levensduur hebben.
Succes.
 
De packs worden gebruikt in een electrische fiets, ze worden dus TOTAAL niet belast...


Ik heb 4 nieuwe 5000mah zippy's en 2 lichtgebruikte 4500 mah nanotechs.

De accu's worden over een tijdsspanne van + 2 uur leeggetrokken, wat dus totaal niet te vergelijken valt met bv. een high voltage heli...

Dus ik versta voor de volle 100% dat het niet aangeraden word indien je ze leegtrekt in pakweg 6 minuten, maar voor dit doeleinde zie ik er geen problemen in?


Nu versta ik dus ook dat wanneer men parallel schakelt van verschillende capaciteiten, de accu's toch tegelijkertijd leeg zijn, nl. de spanning blijft ALTIJD gelijk in een parallelle schakeling.

Alvast bedankt voor de mensen met een goeie onderbouwing van het probleem!
 
Ze zakken inderdaad vrijwel gelijk in spanning. Enkel onder een hele hoge belasting zouden er problemen kunnen ontstaat als gevolg van de verschillende interne weerstand en de kans dat één van de pack's meer stroom gaat leveren dan een ander pack en daardoor overbelast wordt. Als ze inderdaad zo laag belast worden als je zegt dan zou er geen enkel probleem moeten zijn!
 
Twee parallel geschakelde cellen hebben altijd precies gelijke klemspanningen. Echter door verschillen in inwendige weerstand kan de EMK van de individuele cellen verschillend zijn. De EMK (Electro Motorische Kracht) is niet te meten. Zelfs onder de kleinste belasting speelt de inwendige weerstand een rol en wordt de EMK door het meetinstrument verkeerd aangegeven.

In de De tweede wet van Kirchhoff wordt dit alles verklaard.
 
Dat hangt er van af wat je onder "leeg" verstaat. In ieder geval is de klemspanning van beide accu's gelijk. Omdat de ontlaadkarakteristiek van de twee parallel geschakelde verschillend kan zijn, het gaat dan om de restcapaciteit in relatie tot de spanning, kan daar verschil in zijn.

Dat is ook precies de reden dat altijd wordt aangeraden precies gelijke cellen parallel te schakelen.
 
Het gaat ook maar om cellen van 5000 mah met 500 mah cap. Verschil. Het is ook maar tijdelijk, ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja inprinciepe is dit geen enkel probleem...
Hetzelfde zie je met 2s2p lipo packs....

2 serieel, en 2 parralel, en je mag gerust 2 van deze weer parralel zetten....

Parralel, mag van verschillende capaciteit. Serieel moet van dezelfde capaciteit.

serieel is verhogen van de spanning, niet van de cap.
Parallel, is verhogen van de cap. niet van de spanning.

Excuseer:rolleyes: Hoe kom je erbij dat bij serie dezelfde capaciteit nodig is?? Alleen de ontlaad stroom moet bij beide batterijen hetzelfde zijn!
Daarom wordt er altijd aangeraden dezelfde types te gebruiken.
Het kan zijn dat 2 batterijen van 4000mA een andere ontlaadstroom hebben en bij een hoog afgenomen vermogen elkaar kapot maken.

Edit: sorry voor mijn evt. harde verwoording (n.a.v. van NPS's post): het was bedoeld ter extra info.
Grzz, John
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Excuseer:rolleyes: Hoe kom je erbij dat bij serie dezelfde capaciteit nodig is?? Alleen de ontlaad stroom moet bij beide batterijen hetzelfde zijn!
Daarom wordt er altijd aangeraden dezelfde types te gebruiken.
Het kan zijn dat 2 batterijen van 4000mA een andere ontlaadstroom hebben en bij een hoog afgenomen vermogen elkaar kapot maken.

Grzz, John

Als je je eerste bericht plaatst, dan moet je natuurlijk zeker van je zaak zijn en een ervaren forummer niet proberen de loef af te steken.

Natuurlijk moet bij serieschakeling van cellen de capaciteit gelijk zijn. Zal proberen het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.

Elke cel in de serie moet, hoe zeg je dat simpel, "mee kunnen doen". Als de in serie geschakelde cellen een ongelijke capaciteit hebben, is de cel met de laagste capaciteit het eerst uitgeput. De spanning van de cel daalt terwijl andere cellen nog volop meedoen. Als dat dalen ver genoeg doorgaat komt de cel onder de minimum celspanning. Dat betekent dat de cel kapot is...

Denk maar aan het spreekwoord "de ketting is zo sterk als de zwakste schakel". Dat gaat voor veel zaken op. Ook voor accu's.
 
Laatst bewerkt:
Twee parallel geschakelde cellen hebben altijd precies gelijke klemspanningen. Echter door verschillen in inwendige weerstand kan de EMK van de individuele cellen verschillend zijn. De EMK (Electro Motorische Kracht) is niet te meten. Zelfs onder de kleinste belasting speelt de inwendige weerstand een rol en wordt de EMK door het meetinstrument verkeerd aangegeven.

In de De tweede wet van Kirchhoff wordt dit alles verklaard.

Lol.. Op een knooppunt moet energie hetzelfde zijn. Dus verdubbeling van spanning geeft halvering van stroom.;)
Ach, die beste Kirchhoff had er vast geen idee van hoeveel vliegtuigen in de lucht blijven door zijn bevinding:o
 
Back
Top