Bestaan er 1:8 elektro onroads?

  • Topicstarter Topicstarter Endeavour
  • Startdatum Startdatum
E

Endeavour

Guest
Ik heb van een kennis een Tamiya T01 gekregen omdat hij er niets meer mee deed. In eerste instantie best een leuke en snelle auto. Nu wil ik wel zelf één bouwen (veel leuker) en zat te denken aan een T05 v2, maar hoor ook veel goeds over de Sakura S Zero. Bedoeling is op een asfalt circuit te rijden.

Het liefste zou ik echter een schaal 1:8 onroad bouwen omdat die net wat groter zijn. Ik kan er echter heel weinig over vinden, alleen nitro wagens. Ik ga liever voor elektro. Zijn die wagens er en zo ja heeft iemand een goede tip?
 
Kyosho heeft er ook 1.
Ermenracing verkoopt de serpent.
Je moet dan wel 2 lipo's hebben en een goede Brushless set(kost al snel €300)
1:8 is wel erg duur en er zijn nog geen klasse's voor.
Waarom geen pro10?
 
Op een grotere baan viel mij op dat de 1:10 kleiner aandoet dan wanneer je 'm voor je ziet. Schaal 1:8 lijkt naar mijn idee gewoon wat mooier.
Aan de andere kant vindt ik de serpent achtige bodies veel minder mooi dan de semi schaal auto's. Zie daarnaast idd dat 1:8 voor zover ze er al zijn wel erg duur is!

Dan toch eerst maar een 1:10 bouwen.
 
Inderdaad waarom geen pro10. Is toch ook 235mm breed en gaat ook erg hard! Weet niet op welk circuit je wil gaan rijden? Maar de pro10 klasse is er weldegelijk en ook zelfs een NK klasse!
De klasse is ook wel gewoon lekker vrij qua regelementen. 10,5 turn brushless en regelaar vrij en banden vrij etc. Dus genoeg vrijheid en erg veel snelheid!
 
Op een grotere baan viel mij op dat de 1:10 kleiner aandoet dan wanneer je 'm voor je ziet. Schaal 1:8 lijkt naar mijn idee gewoon wat mooier.
Aan de andere kant vindt ik de serpent achtige bodies veel minder mooi dan de semi schaal auto's. Zie daarnaast idd dat 1:8 voor zover ze er al zijn wel erg duur is!

Dan toch eerst maar een 1:10 bouwen.

kijk maar even naar een paar foto's van de pro10 race van gisterenmach-zac-open-club-pro10-rijders-unite-20
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pro 10 is dus een iets grotere wagen dan de normale schaal 1:10 wagens begrijp ik?
 
Klopt. De auto's zijn een stukje breder dan de 4wd toerwagens! die zijn 190mm breed en pro10 ( breed ) is 235mm breed ;-) dat scheeld wat. En het is gewoon gaaf die pro10 klasse. Welk circuit wil je eventueel gaan rijden?
 
Yups, als je dat soort kappen mooi vind zou ik zeker Pro10 gaan rijden! Veel mooier en leuker dan een 190mm 4wd toerwagen...
 
Op zich is Groningen het dichtste bij. Heb net in een ander forum al wat meer over deze (pro 10) klasse gelezen. In elk geval is wel duidelijk dat 1:8 geen echte meerwaarde heeft t.o.v. het veel hogere bedrag wat je voor dergelijke wagens moet neertellen.
 
Bedankt voor alle info! Zal me nog wat inlezen en misschien ga ik nog naar Dortmund eind deze week. Ben daar eerder geweest, maar als je niet weet wat je wilt zie je door de bomen het bos niet meer..
 
Pro 10

Ben me aan het oriënteren op Pro10.
Is het niet een groot nadeel dat:
- er bijna geen clubs zijn die een clubcompetitie rijden in deze klasse?
- er op het NK er weinig Pro10-rijders zijn?
- dat er ook internationaal niet heel veel animo voor deze klasse is?
Hoe zie je dat?
Overleeft deze klasse het wel?
Ik wil niet vanalles aanschaffen en dan tot de slotsom komen dat deze klasse ten dode is opgeschreven.

Waar kun je eigenlijk wat rijden in deze klasse?
Alleen Mach clubcompetitie?
NK, met erg weinig mensen, tussen de 5 en 10?
En dan? Benelux+race
Komt er een EPS?


Yups, als je dat soort kappen mooi vind zou ik zeker Pro10 gaan rijden! Veel mooier en leuker dan een 190mm 4wd toerwagen...
 
Als iedereen die Pro10 mooi vind zo gaat denken, ja dan gaat het fout ja... De klasse is uprising weer dus... Hoe meer mensen ermee gaan rijden hoe meer ervoor zal komen. Kwestie van mensen aansteken met het Pro10 virus zodat het verder aan zal slaan.

Waarom zou je kijken of er internationaal animo voor is. De meeste hebben toch dat rijders niveau niet om internationaal dingen te doen dus laten we eerst in NL de klasse weer omhoog halen en dan zien we wel verder...

Met het NK komen er ook steeds meer mensen bij alsmede op de MACH, het gaat niet heel snel maar het gaat wel. Dus ja, kom er gewoon bij zou ik zeggen. Er is echt wel genoeg te rijden als je alle races voor Pro10 wil rijden dan ben je in het buitenseizoen best druk als je kijkt naar de MACH ZAC, NK, Benelux+ en RCLeMans...
 
En in groningen word op dit moment geen proten gereden,maar als je kijkt dat er wel een stuk of 8 leden zijn met een proten.
Maar die rijden ook met een f1 of een toerwagen waar op dit moment wel een competitie in is.

Als je wel in groningen wil rijden en niet veel geld wil uitgeven is de f1 klasse echt iets om naar tekijken.Kun je dan altijd nog beslissen als je racen in club verband leuk vind en of een proten iets voor je is.
En of er in club verband mee gereden gaat worden(kun je bv onderling afspreken)
De f1 is kwa opbouw redelijk het zelfde als een proten(starre as etc).
 
Pro10 jeej or neej

Dus:

- MACH ZAC. Wat is dat? Zomeravondcompetitie? Hoeveel mensen gemiddeld? Hoeveel wedstrijden? Lidmaatschap van Mach verplicht? (ik ben niet zo'n clubman). Welke klassen? Indoor of outdoor? Gelijk met andere klassen, zols TC en brandstof? (liever geen herrie en stank..)

- NK. 6 Wedstrijden. Licentie verplicht? Lidmaatschap van een club verplicht? Wat ik zie is tussen 5 en 10 mensen. Dasnieveul...:(

- Benelux+ race. Elk jaar één race met Beneluxrijders? Hoeveel rijders gemiddeld? Welke klassen?

- RC Lemans. 6 Wedstrijden in Velp, Oberhausen, Bad Breisig, Heemstede, Rucphen en Apeldoorn. Hoeveel rijders gemiddeld? Welke klassen? Ook indoor? Gelijk met andere klassen, zoals TC en brandstof?

- EPS. Waarschijnlijk 5 races. In Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, UK en Zweden. In ieder geval pancar 1/12. Pancar 1/10 bij voldoende belangstelling. Indoor en/of outdoor? Gelijk met andere klassen zoals TC en brandstof?

Dat is het zo'n beetje?

Voor de duidelijkheid. Als ik kies voor Pro10 dan is het niet dat ik al deze wedstrijden zou moeten rijden. Het gaat me in deze fase erom dat ik een beeld krijg over de stand van zaken m.b.t. deze klasse. Het gaat me om BOB. Dat is Beeldvorming, Oordeelsvorming en Besluitvorming.

Nog ideeën over welke auto? Ik neig naar Corally 10SL. Waarom ver zoeken wat je dichtbij kunt krijgen. De auto is volgens mij goed. Alles is gemakkelijk en snel te krijgen.

Indoor is 200 mm en outdoor is 235 mm?
Hoe werkt dat als je indoor en outdoor rijdt? Moet je dan twee auto's hebben?

Je hebt het over "het buitenseizoen". Wat is "het buitenseizoen"?

Hoewel ik er nog niet uit ben moet ik zeggen dat de klasse me bijzonder aanspreekt. Zeker nu ik weet dat er toch behoorlijk wat te rijden valt.
Een punt is wel dat ik eerst wat andere rc-spulletjes moet verpatsen (touringcarspul) voordat ik serieus "investeer" in de pro10. Het geld groeit namelijk niet op mijn rug........;)

Bedankt voor je inbreng zover.


Als iedereen die Pro10 mooi vind zo gaat denken, ja dan gaat het fout ja... De klasse is uprising weer dus... Hoe meer mensen ermee gaan rijden hoe meer ervoor zal komen. Kwestie van mensen aansteken met het Pro10 virus zodat het verder aan zal slaan.

Waarom zou je kijken of er internationaal animo voor is. De meeste hebben toch dat rijders niveau niet om internationaal dingen te doen dus laten we eerst in NL de klasse weer omhoog halen en dan zien we wel verder...

Met het NK komen er ook steeds meer mensen bij alsmede op de MACH, het gaat niet heel snel maar het gaat wel. Dus ja, kom er gewoon bij zou ik zeggen. Er is echt wel genoeg te rijden als je alle races voor Pro10 wil rijden dan ben je in het buitenseizoen best druk als je kijkt naar de MACH ZAC, NK, Benelux+ en RCLeMans...
 
- MACH ZAC = Zaterdag Avond Competitie. De clubcompetitie van de MACH die 6 races telt die elk op een zaterdagavond gereden worden. Deze races zijn "open" en je hoeft dus niet persé lid te zijn om mee te rijden.

- NK = 6 races door het hele land, idd nu nog ergens tussen de 5 en 10 rijders. Elke NK klasse heeft helaas last van lage rijdersaantallen maar iedere rijder die erbij komt is er één toch. (het glas is niet half leeg maar half vol ;)). Voor licenties enzo, kijken op de NOMAC site.

- Benelux+ race was dit jaar één race ja maar dat was om te kijken of het een succes was. Dat was het dus volgend jaar iig weer een maar de plannen om het uit te breiden naar een Benelux+ serie zijn er en dan ga je over meerdere races praten in Be, NL, Lux, DE en Frankrijk wellicht.

- RCLeMans = 6 races, voor verdere info kan je beter naar de site gaan van RcLeMans. (weet ik niet uit mijn hoofd maar dat weten andere wel...)

Heel leuk dat je BOB geleerd hebt in een opleiding maar volgens mij gaat het erom hoe graag je iets wil rijden. Als je écht graag Pro10 wil rijden dan ga je dat doen, ook al is het met 10 rijders. Wij hebben gemiddeld meer LOL op races met elkaar dan grotere groepen mensen in andere klasses...

De Corally 10SL is gewoon een goede auto, niks meer en niks minder. Hij is in principe makkelijk om te bouwen naar 200mm maar het animo voor indoor WGT is klein. De meeste rijden dan 1/12 pancar indoor.

De meeste rijden 235mm buiten maar met een 200mm kan je ook meekomen op de buitenbanen. 235mm is net iets leuker rijden, da's de ervaring van mensen zelf...

Het buitenseizoen is het seizoen dat we buiten rijden, lijkt me niet moeilijk toch? De MACH heeft een outdoor seizoen en een indoor seizoen. Voor verdere info daarover, zie de MACH site.

Het geld groeit ons allemaal niet op de rug, daarom draait alles om keuzes maken. Ik denk dat Pro10 rijden een leuke en goede keuze is. Elk jaar komen er weer een paar rijders bij die enthausiast zijn dus het aantal stijgt. Je moet alleen niet verwachten dat je binnen een paar seizoenen ineens op 30+ rijders zit. Dat is een utopie. Dat werkte zo ook niet dat de 1/12 weer uit zijn coma kwam een aantal jaren geleden in nederland. Dat duurt even.

Nogmaals, als je het echt een gave klasse vind. Ga het rijden en leg even naast je neer dat er nog wat minder rijders zijn. Maar maak collega-rijders enthausiast over de klasse zodat we op die manier de klasse promoten en zo weer meer mensen krijgen. Dát is de manier namelijk om de klasse weer goed op de kaart te zetten...

Als op een club 3 mensen met een Pro10 de klasse rijden en er zijn er 10 die er een hebben staan die zeggen: "ik rij niet mee want er zijn te weinig rijders..."
Als al die 10 gewoon niet zouden zeggen wat ze zeggen maar de auto pakken en gaan rijden heb je ineens een rijdersveld van 13 man. Vicieuze cirkel? Ik denk het wel namelijk... Het is makkelijk om te zeggen, ik rij niet want er zijn te weinig mensen. Dan mis je A. heel veel lol en B. mooie races. Met 7 auto's op de baan is het echt al een leuke race en hoe meer erbij komt hoe leuker het wordt. Onthou dat even voordat je dingen gaat roepen als ik wil niet rijden omdat er weinig rijders zijn... ;)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top