Vintage Glider Treffen Enkhuizen wordt Zondag 25 september

PH_AJH

Forum veteraan
Okidoki, daar gaan we weer!

We hebben besloten het treffen morgen vanwege de harde wind niet door te laten gaan.
De uitwijkdatum is zondag 25 september - en dat zal een prachtige nazomerdag worden :-)


Er is voor zondag 11 september een alternatief (niet-vintage) programma voor de liefhebbers; om 12 uur verzamelen bij de parkeerplaats naast de Ketelbrug (Noordoostpolder zijde) en gaan we daar hellingvliegen.
Bij ZW west lopen we naar de oostkant van de brug, als het echt zuid is rijden we even om naar Schokkerhaven



Op zondag 11 september 2011 is er het VGT Zomertreffen en we zijn dan te gast bij Modelvliegclub Pegasus te Enkhuizen. De organisatie is in handen van Ariel (Johannes) en mij. We vliegen daar op een prachtig vlak, vrij liggend veld waar uitstekend gesleept kan worden bij alle windrichtingen. Lieren en elastieken is ook geen probleem.
Bij slecht weer kunnen we uitwijken naar zondag 25 september - dus zet die data vast in je agenda :-)


We beginnen om 10.00u met de briefing en rond 16.00u zal het dan afgelopen zijn.


De opzet van dit treffen is net als alle andere keren. Op een rijtje:
- Alle toestellen waarvan het ontwerp 20 jaar of ouder is zijn welkom. Replicas of nieuw gebouwde toestellen van oude ontwerpen zijn toegestaan. Alle modificaties voor zover enigszins in lijn met de Vintage gedachte zijn toegestaan. We hanteren hierin geen strenge eisen of grenzen en vertrouwen er op dat iedereen zelf wel zo'n beetje kan bedenken wat het idee is.
- nieuw dit jaar: tevens zijn alle (semi)schaalmodellen van zwevers die vóór 1970 werden gebouwd welkom
- Lieren en elastieken hebben de voorkeur. Hulpmotoren zijn toegestaan. Liefst elektrisch gezien de locaties waar we vliegen, maar als we ergens vliegen waar brandstof wordt getolereerd kan dat incidenteel ook.
- Slepen bij voorkeur met elektro, wij houden van rust :-) Slepers mogen modern en/of van schuim zijn.
- Om mee te kunnen doen moet je veilig kunnen vliegen en een geldige WA verzekering kunnen overleggen. Brevet of KNVvL lidmaatschap is niet verplicht. We vliegen enkel op plaatsen waar iedereen welkom is.
- Graag van tevoren opgeven met naam/forumnaam/toestel(len)/voorkeursfrequentie. Daardoor kan iedereen van tevoren eventueel kristallen wisselen en hebben we een idee van de opkomst.
- Tijdens de treffens werken we met frequentieknijpers.
- Het is zeer wenselijk om 's morgens bij de briefing te zijn. Kom je later, meld je dan eerst bij de organisatoren.
- Publiek is altijd zonder vooraf te melden welkom.
- Aan het lidmaatschap van de Vintage Glider Group en de Treffens zijn géén kosten verbonden.


========================
Nieuw in 2011:
Het is vaak gezellig druk en dat wil wel eens wat chaotische taferelen opleveren. We willen dat het voor iedereen veilig blijft en de kans op onnodige schade zo klein mogelijk houden. Daarom zal in 2011 bij de briefing duidelijk worden gemaakt hoe de vlieggebieden liggen. Bestudeer het plaatje even, dan heb je vast een idee. Wij denken dat je hiermee nog steeds lekker vrij kunt vliegen, je zult geen last hebben van de regeltjes. Vooropgesteld dat je in staat bent een circuitje te vliegen en je vliegtuig min of meer in de juiste richting aan de grond te zetten :-)

VGTveld2_s.jpg


Rijtje kopiëren en aanvullen met je eigen gegeven :-)

1. Arjan (PH_AJH) Ka-8b, SG38, Cirrus, 2,4GHz, 3 verschillende elastieken
 
Laatst bewerkt:
Bam! Sta ik ook eens op numero uno!! :)

1. jacobbos, Jacob Bos, ASW 15, Graupner Mosquito, Multiplex Scirocco, 2,4 GHz, hoogstartlijntje
 
Niet dus....


1. Arjan (PH_AJH) Ka-8b, SG38, Cirrus, 2,4GHz, 3 verschillende elastieken
2. Jacob Bos (jacobbos), ASW 15, Graupner Mosquito, Multiplex Scirocco, 2,4 GHz, hoogstartlijn
 
Hoe staan jullie eigenlijk tegenover het toelaten van nieuwe schaalmodellen van klassieke 1:1 zwevers, dus van voor de plastic-tijd?
Ik denk dan aan mijn eigen Minimoa natuurlijk maar er zijn er veel meer, zou wellicht een leuke aanvulling zijn.
 
Hoe staan jullie eigenlijk tegenover het toelaten van nieuwe schaalmodellen van klassieke 1:1 zwevers, dus van voor de plastic-tijd?
Ik denk dan aan mijn eigen Minimoa natuurlijk maar er zijn er veel meer, zou wellicht een leuke aanvulling zijn.
Ik vind dat die er ook bij horen.
Uiteraard vanwege eigenbelang (mijn Möwe) maar ook omdat dat een toch wel erg fraaie toevoeging is aan deelneemende modellen, en toch 'vintage'.

1. Arjan (PH_AJH) Ka-8b, SG38, Cirrus, 2,4GHz, 3 verschillende elastieken
2. Jacob Bos (jacobbos), ASW 15, Graupner Mosquito, Multiplex Scirocco, 2,4 GHz, hoogstartlijn
3. DirkSchipper, Möwe, Falke (4m Horten), en Spirit. 2,4 GHz behalve de Spirit op 35 MHz.
 
Yessss!

1. Arjan (PH_AJH) Ka-8b, SG38, Cirrus, 2,4GHz, 3 verschillende elastieken
2. Jacob Bos (jacobbos), ASW 15, Graupner Mosquito, Multiplex Scirocco, 2,4 GHz, hoogstartlijn
3. DirkSchipper, Möwe, Falke (4m Horten), en Spirit. 2,4 GHz behalve de Spirit op 35 MHz.
4. Rick (Rick R) Riser, Wite, Mosquito, Cirrus75, Grp Cirrus. (kan. 77,66) Hoogstartlijn
 
Hoe staan jullie eigenlijk tegenover het toelaten van nieuwe schaalmodellen van klassieke 1:1 zwevers, dus van voor de plastic-tijd?
Ik denk dan aan mijn eigen Minimoa natuurlijk maar er zijn er veel meer, zou wellicht een leuke aanvulling zijn.

Arjan, op zich ben ik helemaal voor want ik kan niet wachten om jouw Minimoa gezien vliegen maarrrr, mag ik dan ook mijn Glasflugel Libelle meenemen? Weliswaar uit het kunststoftijdperk maar beslist een klassiker net als de minimoa. Het echte ontwerp vloog al in 1967 dus 44 jaar geleden. Eigenlijk is de vraag ook een beetje: waar leggen we de grens? Zelf ben ik voor een ruime interpretatie hoor! Een gezellig dagje vliegen is belangrijker dan de exacte types. Bij het wintertreffen van 2011 zijn we immers vanwege de harde wind ook ruimhartig omgegaan met de definitie vintage glider.
Max
 
Hoe oud is de ASH-26 eigenlijk?

Indien te jong blijft het voor mij beperkt tot de Varta en de dalmation lady...:rolleyes:
 
De volgende.

1. Arjan (PH_AJH) Ka-8b, SG38, Cirrus, 2,4GHz, 3 verschillende elastieken
2. Jacob Bos (jacobbos), ASW 15, Graupner Mosquito, Multiplex Scirocco, 2,4 GHz, hoogstartlijn
3. DirkSchipper, Möwe, Falke (4m Horten), en Spirit. 2,4 GHz behalve de Spirit op 35 MHz.
4. Rick (Rick R) Riser, Wite, Mosquito, Cirrus75, Grp Cirrus. (kan. 77,66) Hoogstartlijn
5. Johannes (Ariel), DG-100, 35MHz, kanaal 65.

En ik heb alvast mooie vliegweer besteld!

Johannes
 
Laatst bewerkt:
Volgens Wikipedia is de ASH 26 van 1993.

Max

Hmmm, dan moet ie dus nog 2 jaartjes thuis blijven...:rolleyes:

Dan maar zo:

1. Arjan (PH_AJH) Ka-8b, SG38, Cirrus, 2,4GHz, 3 verschillende elastieken
2. Jacob Bos (jacobbos), ASW 15, Graupner Mosquito, Multiplex Scirocco, 2,4 GHz, hoogstartlijn
3. DirkSchipper, Möwe, Falke (4m Horten), en Spirit. 2,4 GHz behalve de Spirit op 35 MHz.
4. Rick (Rick R) Riser, Wite, Mosquito, Cirrus75, Grp Cirrus. (kan. 77,66) Hoogstartlijn
5. Johannes (Ariel), DG-100, 35MHz, kanaal 65.
6. Louis (loeki) robbe varta fly, dalmation lady, 2,4 Ghz

Hopen dat de mooi-weer bestelling op tijd afgeleverd wordt!!
 
Tsja...lastig is dat, als je het uit wilt breiden.
Definitie van Vintage glider volgens de Vintage Sailplane Association:
A Vintage Sailplane is any glider out of production since 1958, or a more recently built glider with appearance, performance and construction characteristics similar or comparable to gliders manufactured before 1958.

Ik zou het denk ik iets oprekken, tot bijvoorbeeld eerste vlucht vóór 1968. Dan heb je de Libelle er net bij, en stopt het bij Schleicher bijvoorbeeld bij de ASK-14. Voor Schempp-Hirth zou het wat mij betreft stoppen bij 1965, dus tot en met de SHK.
Maar inderdaad...niet al te moeilijk over doen, al zou ik wel graag zien dat het karakter bewaard blijft. Een ASH-26 bijvoorbeeld is een prachtige kist maar er is in mijn beleving weinig vintage-achtigs aan (sorry Louis :-) ).
 
Laatst bewerkt:
De basisregel in de eerste post van dit draadje is helder:

Alle toestellen waarvan het ontwerp 20 jaar of ouder is zijn welkom. Replicas of nieuw gebouwde toestellen van oude ontwerpen zijn toegestaan.

1. Vanuit deze regel begrijp ik de discussie nu even niet
2. Volgens mij proberen we nu een gezellige meeting met oude kisten iets strakker te reguleren met als subdoel het karakter van onze meetings wel te behouden

Voorstel:
1. Alle modelzwevers waarvan het ontwerp 20 jaar of ouder is zijn welkom.
2. Replicas of nieuw gebouwde modellen van echte zwevers waarvan het ontwerp 40 jaar of ouder is zijn eveneens van harte welkom.

Ik lees de reacties wel!

Groet,

Jacob Bos
 
De basisregel in de eerste post van dit draadje is helder:

Alle toestellen waarvan het ontwerp 20 jaar of ouder is zijn welkom. Replicas of nieuw gebouwde toestellen van oude ontwerpen zijn toegestaan.
1. Vanuit deze regel begrijp ik de discussie nu even niet
Dit gaat over het nieuw bouwen van een oud model (bijvoorbeeld: een nieuwe, van tekening gebouwde Mosquito. Het hoeft dus geen echte originele oude Mosquito te zijn)

1. Alle modelzwevers waarvan het ontwerp 20 jaar of ouder is zijn welkom.
2. Replicas of nieuw gebouwde modellen van echte zwevers waarvan het ontwerp 40 jaar of ouder is zijn eveneens van harte welkom.

Ik zou van 2. willen maken:
Replicas of nieuw gebouwde modellen van echte zwevers van voor 1970 zijn eveneens van harte welkom.
 
Ik ben met beide definities (40 jaar of voor1970) happy. Nu nog een sleepkist die 7 kg omhoog kan brengen:D
Max
 
Eens kijken of we Gerben of Ruud kunnen strikken....die hebben elektroslepers die hun hand daar niet voor om draaien.
 
Sleepkist

Misschien dat Nico zijn Yakovlev 12-A deze klus kan klaren.
Het is wel een vintage sleepkist. :D

img1258qk.jpg




img1257m.jpg



Johannes
 
Ik zou van 2. willen maken:
Replicas of nieuw gebouwde modellen van echte zwevers van voor 1970 zijn eveneens van harte welkom.

Deze heb ik bewust niet in een jaartal gezet omdat je dan volgend jaar er 1971 van moet maken. Is ietsjes efficienter, maar mij ook om het even. Als het er om spant kijken we toch niet op een jaartje, is toch ook het karakter van de meetings.

Groet,

Jacob Bos
 
Back
Top