Static Discharge Mythe?

De staartbuis wordt bij veel RC helikopters volledig geïsoleerd van het frame en de rest van de heli door een kunststof staarthuis/boomblock. Niet alle materialen geleiden, er zijn ook veel isolerende materialen, zoals veel kunststoffen.
De riem in je heli staat zelf ook onder stroom, is ook al diverse keren daadwerkelijk gemeten ook rondom het hoofdtandwiel.
De aluminium buis zelf gaat werken als een soort opslag.
En het potentiaal verschil tussen staartbuis en frame wordt dermate groot, dat de overslag/ontlading tussen frame en staartbuis gewoon plaatsvind, wat je volgens mij ook terugziet in dat filmpje.
Het gaat dan ook niet om een paar Volt die wordt losgelaten op je elektronica.

Dat is nu juist de grap. Zo'n staartbuis met alles waar het aan verbonden is, is een slordige 100 keer inefficienter als zo'n mooie holle metalen bol en dus is die laatste aanname zelfs vrij ongegrond. Hoe vaak zie je wel niet dat zelfs de simpelste LED metertjes weer snel uitgaan bij de zogenaamd grote voltages aan statische electriciteit op een staart van een heli?

Om nog maar te zwijgen over de hardnekkige claim dat het (alle) electronica heftig zou beinvloeden (met crash tot gevolg) of zelfs alle soorten en maten ontvangers zou kunnen resetten (met dito gevolg).

Ook vloeien op een groot aantal plaatsen statische ladingen sowieso al weg.

Tel daarbij op de meer dan toevallige samenloop van geclaimde statische problematiek en het gebruik van een aantal van de meer populaire Spektrum (en in iets mindere mate JR) ontvangers en het is een bijzonder twijfelachtige zaak dat electronica zo te leiden moet hebben bij statische ontlading.

Het begint ook een beetje flauw te worden dat jullie blijven doorzagen over statische lading opzich, want dat is niet waarover ik skeptisch ben.

Het draait allemaal om de invloed dat het kan hebben en dat is bijzonder minimaal.
 
Het begint ook een beetje flauw te worden dat jullie blijven doorzagen over statische lading opzich, want dat is niet waarover ik skeptisch ben.

Het draait allemaal om de invloed dat het kan hebben en dat is bijzonder minimaal.
En jij blijft doorzagen dat de statische ontlading geen invloed kan hebben op electronica. Hoe verklaar je dan de glitch in het eerder geposte filmpje?
Of de opmerkingen van oa MrMel in het door mij gelinkte topic op helifreak?
En mijn ervaringen met mijn KDS450S?

Dus je staart en/of gyro gingen 'vreemd doen' toen jij er een nieuwe aluminium staart op zette? Des te onwaarschijnlijker dat het helemaal níets dáármee te maken had, waarbij je voor die tijd geen last had van statische ontlading(en).
Normaal heb ik geen moeite met begrijpend lezen maar bovenstaande zin kan ik weinig zinnigs van maken. Kun je uitleggen wat je bedoelt?

Ik ging ervan uit dat je wist dat de 450S een kunststof staarthuis heeft en daarmee wellicht een voldoende isolerende werking heeft tussen de staartbladen en de tail boom. De staartbladen wekken bij mijn weten ook een statische lading op. Door het monteren van de alu tail huis kan deze statische lading opeens wel in de tailboom opbouwen en bij servo en gyro terecht komen.

Dan heb je dus nog niet eens íets gemodificeerd aan je heli of (minder goede) electronica vervangen.

Vaak blijken ook bij de claims van problemen door statische ontladingen dat ándere oorzaken nog volstrekt plausibel zijn.
Heb jij dan een andere plausibele verklaring? Waarbij Silicone en aarden een blijvende oplossing vormden? Dat toevallig de glitch overging geloof ik namelijk niet.
Hoe moet ik overigens de eerste zin in voorgaande quote interpreteren, ik zie de relevantie ervan niet.
 
Hoe moet ik overigens de eerste zin in voorgaande quote interpreteren, ik zie de relevantie ervan niet.

Het was een opmerking die je zou moeten wijzen op de doorgaans normale omstandigheden in ons land, waaronder statische lading sowieso al vrij minimaal is. :rolleyes:

Dat toevallig de glitch overging geloof ik namelijk niet.

Ik beweer ook nergens dat die glitch geen oorzaak heeft en ik beweer ook niet dat bepaalde aanpassingen niet zouden helpen. Ik denk alleen dat het wat ver voert om voor het gemak maar aan te nemen dat de oorzaak statische ontlading betreft.

Als electronica niet tegen statische ontlading van een dergelijk laag niveau kan, dan ligt dat wat mij betreft aan die electronica.

Zeker wanneer aantoonbaar blijkt dat met ándere electronica geen problemen ontstaan. Dat lijkt mij net zo min toevallig.

Hebben jullie bij dit alles ooit gehoord van symptoom bestrijding in de plaats van de oorzaak en dus het echte probleem aan te pakken? Dit is daar naar mijn mening echt een klassiek voorbeeld van. :rolleyes:
 
Het was een opmerking die je zou moeten wijzen op de doorgaans normale omstandigheden in ons land, waaronder statische lading sowieso al vrij minimaal is.
Dan lees je denk ik niet goed. Of zoals vaker het geval begrijp ik je niet.
Maar dat terzijde voor zover ik me herinner was het een koude maar droge dag in februari of maart vorig jaar.

Ik beweer ook nergens dat die glitch geen oorzaak heeft en ik beweer ook niet dat bepaalde aanpassingen niet zouden helpen. Ik denk alleen dat het wat ver voert om voor het gemak maar aan te nemen dat de oorzaak statische ontlading betreft.
Doordat je geen andere zinnige oorzaak kunt verzinnen is dan de kans niet heel groot dat het idd aan statische ontlading ligt?

Als electronica niet tegen statische ontlading van een dergelijk laag niveau kan, dan ligt dat wat mij betreft aan die electronica.
Daar ben ik het zeker mee eens. Maar dan ligt het inderdaad aan onze modelbouw electronica en is het niet alleen voorbehouden aan de goedkopere merken. Zie mijn link naar het vstabi forum.

Hebben jullie bij dit alles ooit gehoord van symptoom bestrijding in de plaats van de oorzaak en dus het echte probleem aan te pakken? Dit is daar naar mijn mening echt een klassiek voorbeeld van.
tja redesign van de electronica ligt niet binnen mijn mogelijkheden. En aarden was de simpelste, goedkoopste en meest doeltreffende oplossing.
 
Mijn gequoteerde tekst is niet ongegrond..
Ik heb namelijk nog nooit een Vonk overslag waargenomen bij een paar Volt....
Spark gap - Wikipedia, the free encyclopedia
Is namelijk Fysisch onmogelijk.

Grt,
Eric

Hah! Je kunt al vonkjes zien als je je droge haren kamt, dus die aanname is wederom onzin.

Ontlading van statische electriciteit heb je in allerlei sterktes.

Het gaat om het effect ervan op electronica en de enige mij bekende situatie waarin electrostatische ontlading echt voor een risico op beschadiging van componenten kan zorgen is tijdens de fabricage van electronica.

Als electronica na fabricage nog kapot gaat door electrostatische ontlading, dan is het naar mijn bescheiden mening ook gewoon slechte electronica.
 
Doordat je geen andere zinnige oorzaak kunt verzinnen is dan de kans niet heel groot dat het idd aan statische ontlading ligt?

Zie mijn vorige post en het deel hieronder omtrent symptoombestrijding.

En aarden was de simpelste, goedkoopste en meest doeltreffende oplossing.

Klopt en ik beweer ook niet dat het een slechte oplossing is, maar je hebt bij dit soort dingen altijd meerdere mogelijkheden.

Lekt er water door een dak, dan kun je er een emmer onderzetten en die emmer regelmatig leeg gooien. Goedkoopste oplossing en direct waarneembaar effect, geen woonkamer meer die blank staat met regenwater maar een volle emmer met water. Voor zolang als dat het regent is dit een prima oplossing.
Je zou echter ook gewoon het dak kunnen repareren waar het gat zit (of de dakgoot vrijmaken zodat water goed wegloopt, wat dan ook de werkelijke oorzaak is), zodat je heel die emmer in je woonkamer niet meer nodig hebt.

Op exact identieke wijze wordt er hier naar mijn idee aan symptoom bestrijding gedaan.

Voor wat betreft fabrikanten en helicopter designs, als statische electriciteit een serieus issue zou zijn dan zou je dat terugvinden in IEDERE handleiding of bouwinstructie voor heli's, ongeacht de electronica.

Of zelfs alvast wat fysieke handigheidjes om statische electriciteit meteen al de nek om te draaien.

Dat alles ontbreekt niet voor niets. De verantwoordelijkheid ligt bij de electronica fabrikanten en over het algemeen blijkt daar ook geen probleem te bestaan.
 
Laatst bewerkt:
En hoeveel Volt genereer je dan tijdens het kammen?
Zal toch ergens tussen de 10-30.000 V moeten liggen voordat het fysisch mogelijk is om lucht als een geleider te gebruiken.
En hoe gaan hoog gevoelige componenten als Microchips om met hoge voltage pieken...
Maar jah, dan is volgens jou schijnbaar alle elektronische technologie van het moment gewoon slecht.
Vanuit die visie, kan je er altijd een Oorzaak/gevolg analyse op los laten.
Veranderd dus niet dat sommige oorzaken alleen maar zijn op te lossen door technische lapmiddelen.
Ik ga er mee stoppen, want het lijkt mij niet dat het nog toegevoegde waarde heeft.

Groet Eric
 
En hoeveel Volt genereer je dan tijdens het kammen?
Zal toch ergens tussen de 10-30.000 V moeten liggen voordat het fysisch mogelijk is om lucht als een geleider te gebruiken.

Volgens mij snap je het niet helemaal.

Menselijk haar geeft heel gemakkelijk electronen af, de triboelectrische eigenschappen zijn zeer positief zoals ze dat noemen.
Staal ter vergelijking is triboelectrisch-neutraal en silicone en teflon achtige materialen zijn juist zeer negatief triboelectrisch (die nemen dus juist graag electronen op).

Hoe verder de diverse materialen richting negatief of juist positief triboelectrisch staan, des te groter het effect wanneer die twee materialen op elkaar reageren.

Lucht wordt bij zo'n groot verschil in combinatie met een voldoende potentiaalverschil al vrij gemakkelijk een geleider wanneer ook de afstand overbrugd kan worden door een vonk.

Je hebt daarbij nu eenmaal hele grote vonken (bliksem) en hele kleine vonken (bijv. die op je haren bij het kammen) en ik hoef je daarbij hopelijk niet uit te leggen dat het voltage bij beide niet hetzelfde is. :rolleyes:
 
Ik hoef ook niet alles 100% te snappen als de praktijk uitwijst dat iets wel of niet werkt.
Heb deze uitspraak al eens eerder gemaakt...
Het getuigd ook van intelligentie, om ergens te stoppen met nadenken.
Ik heb daar persoonlijk geen moeite mee.
Ik zou als ik jou was eens contact opnemen met de betreffende RC elektronica fabrikanten, en ze uitleggen hoe het dan wel moet ;).
Want het gebeurd, en velen hebben er naar gezocht en komen allemaal uit op wat we hier hebben besproken als contra maatregel.
 
Ik hoef ook niet alles 100% te snappen als de praktijk uitwijst dat iets wel of niet werkt.

Sorry, maar dat je mij kennelijk zo'n betweter vindt doet niets af aan het feit dat er een verschil bestaat tussen symptoombestrijding en het oplossen of zelfs maar opsporen van het werkelijke probleem.

Daarvoor hoef je inderdaad niet alles 100% te snappen, maar het zou wel schelen wanneer je vervolgens de meer voor de hand liggende conclusies trekt of het een en ander verder maar in het midden laat voor wat betreft de oorzaak.

Heb deze uitspraak al eens eerder gemaakt...
Het getuigd ook van intelligentie, om ergens te stoppen met nadenken.Ik heb daar persoonlijk geen moeite mee.

Het voert veel te ver om daar dieper op in te gaan en erg relevant is dat ook verder niet, maar daar ben ik het in ieder geval zeer mee oneens.

Als je niet begrijpt waar je het over hebt, hoe kun je dan een conclusie trekken en deze vervolgens poneren als 'feit'? (Vergis je niet, ik heb geen enkel probleem met wetenschap en wetenschappelijke methoden en ik heb het ook niet over 'feit' als filosofisch betwijfelbaar fenomeen. Ik heb het over 'feit' in de zin van praktisch gezien relevant verschijnsel).

Het enige aangetoonde feit hier, zoals die emmer bij de lekage, is dat de oplossing (gedeeltelijk) werkt. Het zegt echter niet altijd alles over de oorzaak. :rolleyes:

Ik zou als ik jou was eens contact opnemen met de betreffende RC elektronica fabrikanten, en ze uitleggen hoe het dan wel moet ;).

Dat heb ik min of meer jaren geleden al eens gedaan. De meest fabrikanten vinden (al dan niet onterecht) dat er niets mis is met hun electronica en de meeste fabrikanten ontkennen dan ook dat statische electriciteit een probleem zou moeten kunnen zijn icm hun electronica.

Uiteraard hebben ze belang bij positieve praat, maar wat is nou makkelijker dan een meer neutraal natuurverschijnsel de schuld te geven van problemen die eigenlijk liggen aan electronica?

Ik heb fabrikanten de link met statische electriciteit als oorzaak van het falen van hun eigen electronica nog nooit horen leggen. Juist in tegendeel, het moet er tegen kunnen is hun devies! Dat is ook meestal het geval.

Als vervolgens verder sluitend bewijs ontbreekt, dan ga ik al snel twijfelen aan de persoon die het probleem onderzoekt en zijn conclusies als volstrekte leek trekt.
 
Voor wat betreft fabrikanten en helicopter designs, als statische electriciteit een serieus issue zou zijn dan zou je dat terugvinden in IEDERE handleiding of bouwinstructie voor heli's, ongeacht de electronica.

Wat is dit dan?
Anti static wire kit van Mikado
04358_b_0.jpg

Conductive tail boom mount van MSH
msh51121.jpg


En natuurlijk is het niet nodig voor IEDERE heli. Heeft met eerder aangehaalde materiaalkeuze en design te maken. En sommige helis zijn vanuit hun design al "geaard" dus hoef je er niks specifieks aan te doen en wordt het niet in de manual vermeld.
 
Ja, je had ook de anti-statische silicone spray kunnen noemen voor op belts, maar dat is natuurlijk niet het punt wat ik eerder maakte.

Dat bedrijven commercieel inspringen op dit soort zaken of zelf aangeven dat problemen met hun electronica op die manier verholpen kunnen worden, was niet mijn punt.

Het gaat erom dat het niet tot de standaard accessoires, onderdelen of aanwijzingen behoord van rc heli's in het algemeen.

Dat bepaalde heli's door hun design alleen al minder gevoelig zijn voor statische lading opzich onderstreept wat mij betreft alleen maar het feit dat het een vergezochte oorzaak van problemen blijft.

Uiteraard leren fabrikanten ook van fouten uit het verleden, zowel electronica- als helicopterfabrikanten.

Maar nóg wordt bij hoog en laag beweerd dat het een reusachtig hardnekkig probleem is wat niet aan electronica zelf ligt. :rolleyes:

Waarom kán dat eigenlijk niet aan de electronica zelf liggen?

Als je een apparaat maakt en het blijkt niet waterdicht te zijn, dan ligt dat toch ook niet aan het water wat erop komt? Als het doel van het apparaat dan is om nog te blijven werken onder meer vochtige omstandigheden, dan zal het apparaat dus moeten voldoen aan een bepaalde mate van waterdichtheid.

Zo is het ook met electronica op heli's en de theoretische invloed van statische electriciteit. ;)
 
Het gaat erom dat het niet tot de standaard accessoires, onderdelen of aanwijzingen behoord van rc heli's in het algemeen.
Het zit dus wel bij de standaard kit die je koopt. En het gaat in beide gevallen om de heli dus heeft niks met de gekozen electronica van doen.

Waarom kán dat eigenlijk niet aan de electronica zelf liggen?
Dat heb ik nooit gezegd. Misschien kan het makkelijk verholpen worden in de electronica maar ik zou verwachten van niet, zou toch een heel goed marketing punt kunnen zijn als een fabrikant dat kan claimen.
Maar als het wel aan de electronica ligt dan is het toch nog steeds gemakkelijk om de heli mechanisch te aarden en zo het probleem te omzijlen. Ja dat is symptoombestrijding, maar dan moet je het onderhand wel met ons eens zijn dat statische ontlading een probleem KAN zijn.

Waar in de huidige electronica zitten componenten die last kunnen hebben van statische electriciteit?
Ik zou denken aan bijvoorbeeld de potmeter, signaal draad, piezo element van de gyro of misschien zelfs de mems gyro zelf.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is symptoombestrijding, maar dan moet je het onderhand wel met ons eens zijn dat statische ontlading een probleem KAN zijn.

Hoezo dat? Zoals bij die lekkage in het dak, zegt die emmer die je vult met het water dat je opvangt wat een volgestroomde woonkamer voorkomt verder helemaal niets over de echte oorzaak van het probleem. :rolleyes:

Of je dakgoot te vol is en zorgt voor waterstromingen in richtingen waardoor het onvermijdelijkerwijs gaat lekken of dat je gaten in je dak hebt zitten is daarbij nogal een groot verschil lijkt me.

De oplossing je dak te repareren indien het stuk is, of die emmer maar vol te laten lopen omdat dat de goedkoopste, gemakkelijkste en snelste manier is het probleem 'te verhelpen' betekent feitelijk echt nog niets.

Pas als je het dak zelf bekeken hebt, het liefst tijdens een flinke bui, kun je ook zeker weten dat er geen gat in zit.

Zo zie ik dat ook bij deze discussie omtrent statische electriciteit als grote boosdoener. :rolleyes:

Overigens kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het zeer gemakkelijk zou moeten zijn een ontvanger te laten resetten in een test opstelling, wanneer een dergelijk stroompje spanning als voldoende geclaimd wordt de boel in de war te sturen.

Het enige wat je echter vindt op YouTube zijn mensen die statische electriciteit meten.

Om terug te komen op de lekkage analogie, dat is zoiets als naar buiten lopen in diezelfde regenbui en constateren dat het daar regent, zonder binnen gekeken te hebben of daar sprake is van een lekkage.

Als je een geigerteller bij een heli houdt moet je ook niet verbaasd zijn wanneer die wat gaat uitslaan, dat zegt echter net zo min wat. :rolleyes:

Het zit dus wel bij de standaard kit die je koopt. En het gaat in beide gevallen om de heli dus heeft niks met de gekozen electronica van doen.

Spijt me, maar je moet beter lezen, ik zei; "Het gaat erom dat het niet tot de standaard accessoire, onderdelen of aanwijzingen behoord van rc heli's in het algemeen."

Als zowat elke heli er last van heeft zoals gesuggereerd wordt, dan zouden we die anti-static kits bij elke heli tegen gaan komen. Blijkt er een gemakkelijke design verandering te bestaan zodat het probleem in z'n geheel een non-issue wordt, dan is het des te meer een vergezochte oorzaak voor problemen en crashes.

Waar in de huidige electronica zitten componenten die last kunnen hebben van statische electriciteit?

Je stelt daarmee eigenlijk de verkeerde vraag, want je gaat voorbij aan de vraag óf statische electriciteit de componenten in de moderne electronica uberhaupt wel kan bereiken om zodoende schade of problemen te veroorzaken.

Ook ga je voorbij aan de vraag (en die vraag is echt retorisch) of de jaren ervaring met electronica fabrikanten niet heeft geleerd hoe ze ESD effecten tot een absoluut minimum kunnen beperken.

Bij de fabricage van electronica is algemeen bekend dat met name halfgeleiders gevoelig zijn voor statische electriciteit, maar daar heeft men al lang wat op gevonden.

Enkele van de meest gevoelige componenten voor electro-statische discharge of ESD;

Light Peak Interfaces (1.25 GByte/s)
MIC, Many Integrated Core CPU 32/22 Nm High-K Metal Gates 3D stacking
ReRam, Resistive RAM of Memresistor 15Nm 100nsec nonvolatile memory
GaAs, Galliumarsenide halfgeleiders
SAW, Surface acoustic wave, filters
High Speed RF en Microwave Switches
NMOS, Negative Channel Metal-Oxide Semiconductor
SiGe, combinatie van silicium-germanium halfgeleiders
RF diodes, radio frequency (hoog frequent) diodesMMIC's,
Monolithic Microwave Integrated Circuit.
Magneto Resistive-head.
datatransferkopje van een harddisk MOSFET
PIN diodes
Laser diodes

..zoals je ziet, te veel om op te noemen dus en dus is het niet meer dan logisch dat electronica tegen dergelijke invloed al goed beschermd wordt;

http://www.ce-mag.com/archive/01/Spring/Lee.html

Dat sommige fabrikanten alsnog blijken te falen is toch echt aan hun electronica te wijten. Dat het niet gaat om extreme voltages onderstreept ook de bovenstaande website nog eens. Dat de genoemde methoden niet beschermen tegen de brute invloed van heftige bliksem lijkt me dan ook duidelijk.

Om bij dit alles nog maar eens terug te komen op de lekkage analogie van eerder, lijkt het me ook overduidelijk dat een goed dak voldoende bescherming moet bieden tegen een potentieel overstroomde woonkamer.
 
Laatst bewerkt:
Spijt me, maar je moet beter lezen, ik zei; "Het gaat erom dat het niet tot de standaard accessoire, onderdelen of aanwijzingen behoord van rc heli's in het algemeen."

Als zowat elke heli er last van heeft zoals gesuggereerd wordt, dan zouden we die anti-static kits bij elke heli tegen gaan komen. Blijkt er een gemakkelijke design verandering te bestaan zodat het probleem in z'n geheel een non-issue wordt, dan is het des te meer een vergezochte oorzaak voor problemen en crashes.

En natuurlijk is het niet nodig voor IEDERE heli. Heeft met eerder aangehaalde materiaalkeuze en design te maken. En sommige helis zijn vanuit hun design al "geaard" dus hoef je er niks specifieks aan te doen en wordt het niet in de manual vermeld.

Torque tube helis hebben er zowieso al geen last van. Nitro helis ook niet door de "zelfsmerende" werking of ander belt materiaal.
Compleet carbon en alu helis ook niet.
Blijft over de modellen die weliswaar carbon en alu gebruiken maar waarbij de tailboom met kunststof gemonteerd word en dus geisoleerd is zoals de MSH Protos, Mikado Logo, Compass 6HV.
Eerste 2 heb ik de standaard oplossing al voor laten zien.
Van de 6HV is het ook algemeen bekend, How To: Grounding the 6HV - HeliFreak

Bekijk ook hier eens de bijlage
HeliFreak - View Single Post - Static discharge sticky
En de rest van het topic.

Quasti, ik ben weer eens je punt kwijt als ik alles teruglees.
Vandaar deze vragen.
Kan een heli statische lading opbouwen?
Kan de statische lading overslaan naar de electronica?
Kan de overslag van statische lading dan de electronica negatief beinvloeden?
 
Laatst bewerkt:
In sommigge delen van de wereld zal static geen probleem is, waar het altijd wat vochtiger in de lucht is.
Sommigge dagen is de static heel erg, als je een tshirt over je hoofd trekt.
Op zo een dag zouden er problem voor kunnen komen, als het heel droog weer is, met vrieskou ofzo.

Natuurlijk hebben mensen geen problemen als ze alleen met lekker weer vliegen.

Quasti heeft wel een punt, als Futaba ontvangers hier geen last van hebben.
Futabas hebben frequency hopping techniek, Spektrum maakt hier geen gebruik van.
Ik weet niet hoe kwetsbaar dit het digitale signaal maakt, ik heb geen inzicht in het algoritme van beide merken.

Het zou dus een Spektrum hype kunnen zijn, zoals Quasti zegt.
Danny G denkt er anders over, die heeft zelfs storing in zijn servos.

1 ding zeg ik je : static wil je voorkomen, iemand raken met je heli is geen optie.

Wat gebeurt er met static : je heli gaat zelf vliegen, en reageert niet meer op de besturing.
Dat is heel eng, aangezien ze wel 100 kilometer per uur kunnen vliegen.
 
NU buiten een welles nietjes spelletje heb ik als beginner toch best wat opgestoken.

De staartbuis van mijn HK450 is geisoleerd van de rest (plastieken fitting) en ik ben van plan een DX8 te gaan kopen of een Aurora 9 (daar ben ik nog niet helemaal uit).

Bij de eerste zender zou ik me dus zorgen moeten maken over "static" als ik tussen het gehakketak door alles kunnen volgen heb:rolleyes:

Stevo
 
Hehe, naar mijn mening is het merk zender niet van toepassing voor je zorgen.
En met deze zomer hoef je je nog minder zorgen te maken.
Maar je hebt zelf de keuze, de isolatie weghalen door een draadje oid te trekken. Of wachten totdat er in de toekomst misschien iets gebeurt.
 
Maar je hebt zelf de keuze, de isolatie weghalen door een draadje oid te trekken. Of wachten totdat er in de toekomst misschien iets gebeurt

mmm, dan is een draadje met 2 kabelschoentjes een kleine moeite.

Ga ik beslist doen.

Dank

Stevo
 
Back
Top