Static Discharge Mythe?

Niet vergeten te vijlen en door te meten.
Ikzelf voel me beter met een carbon fiber tailboom,
zo weet ik zeker dat deze tot het einde recht is, aangezien ze breken en niet buigen.
 
Niet vergeten te vijlen en door te meten.

Zal de tailboom wat opschuren op de plaats waar het kabelschoentje komt, is nu blauw geanodiseerd (dacht dat dit proces niets afdeed aan de geleiding maar dat is weer een andere discussie)

Stevo
 
Quasti, ik ben weer eens je punt kwijt als ik alles teruglees.

Ik geef echt al letterlijk antwoord op die vragen die je stelt. Dus lees het nog maar een keer.

Torque tube helis hebben er zowieso al geen last van. Nitro helis ook niet door de "zelfsmerende" werking of ander belt materiaal. Compleet carbon en alu helis ook niet.

Ahum, volgens de ingewijden zouden statische ontladingen ook kunnen plaatsvinden door het gebruik van carbon fiber bladen en dat wordt ook geclaimd gebeurd te zijn bij torque tube helicopters en ook nitro heli's.

Aangetoond en bewezen is het echter net zo goed niet.

Ironisch is het ook dat veel torque tube gebruikers die eerder (zogenaamd) last hadden van storing of volledige lock out door statische ontlading door een belt aandrijving vervolgens weer keihard ontkennen dat statische ontladingen vanaf carbon fiber bladen mogelijk zouden zijn.

Toch vreemd voor een fenomeen met zoveel 'gelovigen', wanneer geclaimde feiten elkaar tegenspreken. ;)

Feit blijft daarbij ook dat áls we voor het gemak even aannemen dat electronica uberhaupt al reageert op statische ontlading (een echte ontlading; een stroomshock dus! en niet het statisch opgeladen raken van een heli opzich), dan zou de aandrijving of kortgezegd de bron van die statische lading echt niet uitmaken. :p:rolleyes:

Bewegende delen kunnen statische electriciteit opwekken, of je daarbij nu met een wollen draad langs een ballon gaat of met je eigen hand over de ballon wrijft maakt niets uit. Alleen staat of valt het hele idee van static lock-out vervolgens nog steeds met overslaan van de ontlading of vonk en een invloed die electronica lam zou leggen.

Kortom, het blijft een hoop speculatief gedoe, zonder enig definitief bewijs. :rolleyes:

Tel daarbij op het opvallende toeval omtrent het gebruik van bepaalde ontvangers of electronica en de samenloop van de populariteit daarvan (+ de reactie van de fabrikanten daarop), plus vervolgens de grote hoeveelheid heli's die ik zelf vlieg en waarbij ik echt nog nooit ook maar aanwijzingen gehad heb van problemen in de context van statische electriciteit en je maakt mij niet wijs dat statische electriciteit echt een reëel probleem vormt.

Ik vlieg daarbij echt met zowat alles en van elk materiaal.

Het grootste verschil naar mijn idee, áls er al een kern van waarheid in zit in statische problemen, dan zit het hem in de keuze van electronica.
 
Maar je hebt zelf de keuze, de isolatie weghalen door een draadje oid te trekken. Of wachten totdat er in de toekomst misschien iets gebeurt.

Als je op een dergelijke manier preventief handelt naar een in feite nog altijd onbewezen potentieel probleem, dan noemen ze dat meestal gewoon bijgeloof. :p

Even serieus, symptoombestrijding of niet, het geeft des te meer aan dat deze discussie nog altijd nergens over gaat.

Toon voor de verandering eens aan dat die geclaimde invloed op electronica bestaat, bij voorkeur in een dubbelblinde herhaalbare test.
 
Tsjonge, nog een Henri Zikken? :? :hammer:

Ja, door statische lading kunnen je ontvanger, regelaar en de elektronica in servo's of gyro compleet resetten. Sterker nog, een goede hickup van een servo kan je ontvanger op tilt helpen met alle gevolgen van dien.

Niet geloven? Moet je het gewoon proberen. Wollen truitje, ballon, kammetje op een koolstof staaf en een wollen handschoen. Ballon goed over je trui wrijven, kammetje tegen de ballon en het koolstof staafje met het andere uiteinde boven je ontvanger houden. Hou er rekening mee dat je een nieuwe ontvanger kunt gaan kopen. Elektrostatische schade in micro-elektronica ziet er gewel(da)dig uit. De elektronica lijkt het vaak nog te doen maar kan op (korte) termijn de meest vreemde storingen geven als gevolg van de opgelopen schade.

Een close-up van hoe zo'n schade ruit ziet:
ams1117_esd_sm.jpg


Middelste component compleet weggebrand:
ams1117_calib.jpg
 
Om maar even voor het gemak in analogiën te blijven denken. Je hebt nu in feite bewezen dat water uit de kraan ook voor nattigheid zorgt als je dat over je voorhoofd gooit. :rolleyes:

Dit is niet bepaald waar we het over oneens zijn.

Dat bepaalde ontvangers op een dergelijke manier stuk kunnen gaan, dat wil er bij mij zelfs ook nog wel in.

Of dat in de praktijk door statische ontlading ook gebeurd, daarover bestaat bij mij de grote skepsis.

Overigens neem ik aan dat jij niet in Singapore woont en dat de foto's hierboven niet per sé van een ontvanger hoeven te zijn. Wel spijtig dat je de foto's zodoende volledig buiten hun context plaatst;

http://www.bunniestudios.com/blog/?p=212

Goed, je suggestie dat het hier om een beschadigde ontvanger zou gaan, was dus sowieso al niet naar waarheid.
 
Laatst bewerkt:
Of dat in de praktijk door statische ontlading ook gebeurd, daarover bestaat bij mij de grote skepsis.

Mijn heli ging eens uit zichzelf vliegen voordat ik van dit probleem had gehoord.
Gelukkig reageerde de heli nog wel op throttle hold, de besturing werkte totaal niet meer, bleef gewoon door vliegen.
Sindsdien heb ik een carbon fiber tailboom.
 
Ik weet niet op welk antwoord je nu uit bent? :? Er zijn diverse praktijkvoorbeelden en ervaringen voorbij gekomen maar je kunt kennelijk alleen in de door jou voorbedachte vakjes denken. De twee voorbeelden die ik gaf met de afbeeldingen hebben betrekking op hoe ESD schade er uit ziet op een silicium drager. Niet dat dit een specifiek geval van een rc ontvanger is. Dat maak jij er van.

Ook geen zin om hier verder met je over te discussiëren want als iemand een antwoord geeft dat niet bij jouw verwachting of visie past, deugt het niet of verdraai je het met iets dat niet genoemd is. Je zou de discussies van Henri Zikken eens moeten lezen. Met hem zou jij het prima kunnen vinden. Die denkt en doet net zo. :yes:
 
Laatst bewerkt:
Net alles doorgelezen, volgens mij zit iedereen gigantisch langs elkaar te praten

De vraag van quasti is niet OF esd bestaat, ook niet of het voorkomt
De vraag is eigenlijk "moeten wij als eindgebruiker genoegen nemen met electronica die hier blijkbar gvoelig voor is, terwijl dit gewoon afgeschermd kan worden"

Om bij het dak te blijven, als hier een foutje in zit zoals bv te kleine dakafvoeren, dan ga je toch ook de bouwer om opheldering vragen? Je hebt immers ondertussen al 10 x een natte vloer gehad
Alleen zijn we van daken gewend dat ze het goed doen, blijft een probleem bestaan komt er 'vanzelf' iemandmet verstand van zaken bij kijken

Nu zijn wij modelbouwers natuurlijk al een beetje raar
We halen electronica uit de doos/zak, trekken de stekkers eraf, solderen er vanalles aan vast, bouwen nog iets om en vinden het dan de normaalste zaak van de wereld als het onderdeel niet werkt en gaan een andere halen..
Waarom zorgt de fabrikant niet dat er al stekkers aan zitten, scheelt een eventueel fout geinstalleerd apparaat
 
Tel daarbij op het opvallende toeval omtrent het gebruik van bepaalde ontvangers of electronica en de samenloop van de populariteit daarvan (+ de reactie van de fabrikanten daarop), plus vervolgens de grote hoeveelheid heli's die ik zelf vlieg en waarbij ik echt nog nooit ook maar aanwijzingen gehad heb van problemen in de context van statische electriciteit en je maakt mij niet wijs dat statische electriciteit echt een reëel probleem vormt.

Ik vlieg daarbij echt met zowat alles en van elk materiaal.
Hoe was het ook alweer? Ik heb nog nooit een zwarte zwaan gezien dus ze bestaan niet...

Het grootste verschil naar mijn idee, áls er al een kern van waarheid in zit in statische problemen, dan zit het hem in de keuze van electronica.
Volgens de logfiles van de Vstabi en het vstabi forum zal na een statische ontlading de mogelijke volgende foutmeldingen in de log komen.

Sensor Data Checksum Error Each Data packed from the sensor carries a checksum. If this checksum does not match with the
calculated checksum, this error is thrown. Since packets are repeated very fast, this is not a complete
control lost. The sensor data is going to hold until a valid checkum is calculated. This error pints to
some wiring problems of the sensor. It also may occur if static discharges hit the sensor or the connection to the sensor.


RC Input of channel 3 out of range
Channel 3 actively recived a Signal that is out of the specified Signal range of 0.8ms .. 2.2ms. These
Signals are ignored, but point to a serious problem with the configuration. Make sure you never leave

the valid signal range of the inputs. Invalid inputs will trigger the missing signal error as well, because

there is no usable signal anymore. This has to be done in this way, because bad connections tend to

create invalid signals because of glitches.

Met de opmerking dat als dit continu gebeurt op alle kanalen het mogelijk is dat het door statische ontlading komt.


De vraag van quasti is niet OF esd bestaat, ook niet of het voorkomt
De vraag is eigenlijk "moeten wij als eindgebruiker genoegen nemen met electronica die hier blijkbar gvoelig voor is, terwijl dit gewoon afgeschermd kan worden"
Tja, Mikado koos voor de Anti Static mod ipv hun vstabi aan te passen.
Voorgaande error codes doen mij ook geloven dat het eerder in de manier van servos aansturen en datacommunicatie zit.
De servo ontvangt pulsen van een bepaalde lengte. Kan me goed voorstellen dat een ESD puls hier roet in het eten kan gooien.
 
Laatst bewerkt:
Nu word het nog gekker, wat ik lees in het Graaffgenerator linkje.
De doorslagspanning van lucht is 3 miljoen volt per meter,
de ontvanger zit 5 cm van de tail boom op mijn heli.
150.000 volt is er dus nodig geweest voor een storing in dit geval ?, dat vind ik nogal wat.
Hoe wou je daar je elektronika tegen afschermen?
 
Nu word het nog gekker, wat ik lees in het Graaffgenerator linkje.
De doorslagspanning van lucht is 3 miljoen volt per meter,
de ontvanger zit 5 cm van de tail boom op mijn heli.
150.000 volt is er dus nodig geweest voor een storing in dit geval ?, dat vind ik nogal wat.
Hoe wou je daar je elektronika tegen afschermen?

Ja... maar een vonk krijg je alleen door heel hoog voltage.. vaak is dat weinig amperage. een tailboom met belt erin=vandegraaff generator... 150kv is zo opgewekt met een statische ontlading... ;)
 
Nu word het nog gekker, wat ik lees in het Graaffgenerator linkje.
De doorslagspanning van lucht is 3 miljoen volt per meter,
de ontvanger zit 5 cm van de tail boom op mijn heli.
150.000 volt is er dus nodig geweest voor een storing in dit geval ?, dat vind ik nogal wat.
Hoe wou je daar je elektronika tegen afschermen?

Zonder nou te ver off topic te gaan over wat de doorslagspanning van lucht nu eigenlijk betekent (dat gaat namelijk over onweer door neerslagstromen (hagel en regen) die reageren op de electrische velden op onze aarde en positief danwel negatief geladen raken door opwaartse en neerwaartse stroming; het eindresultaat is dan een zeer heftige bliksem), kun je de boel ook gewoon omdraaien.

Met die 5cm afstand betekent het in praktijk dus dat je sowieso nooit last zult hebben van een ontlading naar je ontvanger, aangezien die níet die 5cm kan overbruggen.

Heli's wekken namelijk echt geen duizenden volts spanning op. Anders zou je bij het aanraken van de heli als deze draait toch ook een megaopdonder moeten (kunnen) krijgen. :rolleyes:

In principe zou je echter aan een paar volt op de verkeerde plaats genoeg moeten hebben om electronica te beinvloeden, maar daar zijn al maatregelen voor genomen om dat tegen te gaan. Soms kennelijk niet afdoende, maar meestal wel.

Overigens wordt je stelling name door het aarden van een helicopter natuurlijk ook al ontkracht, ongeacht de hoogte van de spanning kun je op een dergelijke manier wél een (impact van een) ontlading voorkomen.

Ook is het weer curieus dat áls we er in alle pessimisme vanuit gaan dat er 150.000 volt opgewekt kan worden door een helicopter met aandrijfriem, dat dan kleinere heli's niet minstens zo gevoelig moeten zijn voor dit fenomeen (en dan met name de theoretische ontlading).

Ergens klopt er overduidelijk iets niet. :rolleyes:

Student zei:
Om bij het dak te blijven, als hier een foutje in zit zoals bv te kleine dakafvoeren, dan ga je toch ook de bouwer om opheldering vragen? Je hebt immers ondertussen al 10 x een natte vloer gehad
Alleen zijn we van daken gewend dat ze het goed doen, blijft een probleem bestaan komt er 'vanzelf' iemandmet verstand van zaken bij kijken

Exact mijn punt en ik beweer daarbij voor de duidelijkheid dus niet dat het niet kan regenen ofzo.

Ja... maar een vonk krijg je alleen door heel hoog voltage.. vaak is dat weinig amperage. een tailboom met belt erin=vandegraaff generator... 150kv is zo opgewekt met een statische ontlading... :wink:

Nee, dat is dus niet zo. Je kunt al vonkjes krijgen bij het kammen van droog haar. Het voltage daarvan stelt echter niets voor.

Hoe was het ook alweer? Ik heb nog nooit een zwarte zwaan gezien dus ze bestaan niet...

Ja, dat is een bijzonder grappige paradox als je daar wat beter over nadenkt (ik heb iets nog nooit gezien, dus het bestaat wel klinkt namelijk net zo goed niet logisch!), maar het probleem is helemaal niet mijn eigen waarneming, maar het ontbreken van een sluitend bewijs voor de gemaakte statische ontlading claims.

Daarnaast lijkt me ook dat wanneer ik met al mijn heli's en met alle tijd die in besteed heb ze te vliegen nog nooit een dergelijk probleem ben tegengekomen, dat het dan hoogstwaarschijnlijk geen groot probleem betreft.

De nuance is niet dat iets niet zou bestaan.
 
Laatst bewerkt:
Mijn heli ging eens uit zichzelf vliegen voordat ik van dit probleem had gehoord.
Gelukkig reageerde de heli nog wel op throttle hold, de besturing werkte totaal niet meer, bleef gewoon door vliegen.
Sindsdien heb ik een carbon fiber tailboom.

Maar je bent wel blijven vliegen met die DX6i. ;)
 
Zonder nou te ver off topic te gaan over wat de doorslagspanning van lucht nu eigenlijk betekent (dat gaat namelijk over onweer door neerslagstromen (hagel en regen) die reageren op de electrische velden op onze aarde en positief danwel negatief geladen raken door opwaartse en neerwaartse stroming; het eindresultaat is dan een zeer heftige bliksem), kun je de boel ook gewoon omdraaien.
Dat is vergelijk tussen hoe de generator zijn elektrisch lading opwekt en hoe dat in de natuur met onweer gaat. Dat is een anderssoort vergelijk dan de theorie waar het om draait. Je vergelijkt appels met peren maar het is wel allebei fruit. :yes:

Met die 5cm afstand betekent het in praktijk dus dat je sowieso nooit last zult hebben van een ontlading naar je ontvanger, aangezien die níet die 5cm kan overbruggen.
Geen 5cm maar wel micrometers of via andere wegen als bedrading van servo's naar de ontvanger. Energieniveau's zijn dus duizenden keren lager maar richten enorme schade aan op het inwendige van chips (zie eerdere voorbeeldfoto's :p). Een ontlading kan ook via geleiders op een andere plek terecht komen.

Heli's wekken namelijk echt geen duizenden volts spanning op. Anders zou je bij het aanraken van de heli als deze draait toch ook een megaopdonder moeten (kunnen) krijgen. :rolleyes:
Dat zal je nog vies tegenvallen hoe hoog die spanning op kan lopen. :yes: De spanning is vaak erg hoog, het vermogen is echter beperkt. Maar een paar duizend volt kun je heel snel halen. :yes: Praktijkvoorbeelden genoeg (ga ik niet plaatsen want voor jou toch niet relevant :D).

In principe zou je echter aan een paar volt op de verkeerde plaats genoeg moeten hebben om electronica te beinvloeden, maar daar zijn al maatregelen voor genomen om dat tegen te gaan. Soms kennelijk niet afdoende, maar meestal wel.
Beschermen tegen een elektrostatische ontlading vergt heel veel meer middelen dan een condensatortje, diodetje en/of weerstandje. Ik kan je garanderen dat tegen ESD geen afdoende maatregelen zijn genomen in RC elektronica.


Beetje offtopic:
Even dan om zelf te testen. Heb je een helikopter met riemaandrijving op de staart? Zo ja, isoleer de staartbuis dan met een stukje tape. Neem een leeg jampotje, maak in het deksel een gaatje. Maak van een stukje ijzerdraad aan één kant een oog van zo'n 3cm diameter. Vouw van aluminiumfolie twee strips van 6cmx5mm, maak aan een kant aan het einde een ruim gaatje. Hang deze twee strips aan het oogje dat je gemaakt hebt. Neem een rubber dopje of veel isolatietape en doe dat in het gaatje van het dekseltje. Steek het ijzerdraadje erdoor. Zorg dat de stripjes aluminiumfolie los hangen. Sluit het jampotje. Toer je heli op (eventueel hoofdbladen eraf halen) en hou het ijzerdraadje bij de staartbuis maar het potje recht (ijzerdraadje kun je dus eventueel buigen). Zie hier, de aluminium stripjes wijken van elkaar en elektrostatische lading is aangetoond.

static_detection-simple_electroscope.gif
 
Maar je bent wel blijven vliegen met die DX6i. ;)

Ja, wel lekker met die oranje ontvangertjes van 6 dollar per stuk.
Binnenkort heb ik 4 helis, en ik wou er nog een paar bijkopen.
Ik wil best Futaba hebben, alleen kan het niet betalen.
Futaba is gewoon beter, en duurder.

Met Spektrum had ik de goedkoopste, en tog alle mogelijkheden.
Futaba is een topmerk = downgrader merk.
Ze strippen mogelijkheden voor hun goedkopere modellen, uiteindelijk ben je duur uit, wil je alles goed hebben van Futaba.

Spektrum = upgrader merk.
Direct alles ok.

Toen de tijd wist ik niks van static problemen.
Verder heb ik een hekel aan goede tijden slechte tijden.
Vergelijkingen krijg ik ook koppijn van.
 
Back
Top