soundmodule USM-RC

Hallo,
Bij het afsluiten van het draadje over de verstelbare motorsteun heb ik verwezen naar een nieuw draadje over het selecteren, het opbouwen, het plaatsen enhet programmeren van een soundmodule. Ik heb dit draadje primair geschreven om voornamelijk onervaren liefhebbers/gebruikers van soundmodules wat op weg te helpen met deze materie. Wanneer meer ervaren gebruikers er ook nog wat aan hebben, is dat mooi meegenomen.

1. Keuze bepaling
Bij opzoeken naar info over sound modules op het internet bleek al snel dat er een redelijk groot aanbod is van zeer eenvoudig tot zeer uitgebreid.

•Bij de eenvoudige types spreekt men veelal over een sound simulator ook wel sound generator genoemd
Eenvoudig gezegd is een soundgenerator een electronisch opgebouwd circuit op basis van een stelsel van PIXAXE chips en andere elctronische componenten. Door dit stelsel wordt een electronisch geluid gegenereerd (generator) terwijl door het verdraaien van een potmeter dit geluid in toonhoogte en snelheid kan worden aangepast en waardoor b.v. het geluid van een eenvoudige dieselmotor wordt gesimuleerd.
Om een en ander te verduidelijken, kunt u onderstaande hyperlink aanklikken om een demonstratiefilmpje op You Tube te bekijken.
SufFJyLrDrM[/media] Bond's NEW Marine Engine Sound Unit (take 2)‬‏ - YouTube

De volgende hyperlink toont een voorbeeld van een sound simulator als afgewerkt product.
Light & Sound Effects :: Model Engine Sound Effects - Technobots - Electronic & Mechanical Components

•Bij de uitgebreide types wordt niet meer gesproken van generators of simulators, maar van modules. Deze modules zijn te vergelijken met een printplaat van een mp3 speler waarop geluiden via een USB kabel vanaf de pc worden gedownload. De op deze module geïnstalleerde software is zeer uitgebreid waardoor niet alleen echt motorgeluid doch ook een grote keuze aan bijgeluiden zoals, scheepshoorn, ankerwinde, misthoorn, kanongeluid, torpedo en echo etc.etc. kunnen worden opgeslagen.
Het motorgeluid is bovendien zo gedetailleerd op te slaan dat bij het veranderen van het toerental het bijbehorende motorgeluid ook wordt aangepast. Ook het opschakel en terugschakel geluid van b.v. vrachtwagens is apart in te geven.
Het spreekt voor zich dat de aanschaf van een soundmodule aanmerkelijk duurder is dan die van een eenvoudiger simulator .

Mijn keuze is ondanks het hogere aanschaf bedrag toch gevallen op de soundmodule en niet op de soundgenerator

2. Welke soundmodule

In totaal heb ik een 3 tal soundmodules bekeken en vergeleken.
1 uit de UK en 2 uit Duitsland
a) Action Electronics
b) Soundmodul
c) BEIER-Electronic

Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de USM-RC van de Firma B uit Duitsland
Waarom?
•De mogelijkheden die deze module biedt
•de ondersteuning via Internet zowel van de fabrikant als via het forum
•de prijs/kwaliteit verhouding.
Bovendien kun je als beginner beschikken over een groot aantal door de fabrikant beschikbaar gestelde geluiden (op cd rom) waarmee je kunt oefenen en die voor een deel ook blijvend bruikbaar blijken.
De module heb ik rechtstreeks bij B E via Internet besteld en deze had ik keurig verpakt binnen een week in huis in Belgie. De module is ook te bestellen bij een Internet winkel in NL.

De levering omvat:
Module USM- RC met USB data kabel
Luidspreker 50mmø, 16Ω, 3 watt
CD-ROM met software
Geschreven handleiding (duits)
Doosje met schroevendraaiertjes
Patch kabeltjes 2 stuks

Let op!
De keuze voor BE is mijn keuze, dit wil niet zeggen dat dit de “beste keuze” is en zullen er lezers zijn die daarover een andere mening hebben. Een discussie daarover is echter niet het doel van dit draadje.

3. Luidspreker behuizing

Om een zo’n optimaal mogelijke gluidweergave te krijgen, is het aan te bevelen om de luidspreker in een box te bouwen en niet los in de boot te plaatsen. In het forum had ik daar al eerder wat over gelezen (een koker van Pringles, @Roel?).
Ik heb gekozen voor pvc hulpstukken uit de bouw. Het resultaat vind ik perfect.
De “box” bestaat uit een lijmmof voor een afvoerpijp van 50mm ø inwendig
In deze mof bevinden zich halverwege een drietal nokjes. Het luidsprekertje past precies in de mof en rust op de nokjes. Om te voorkomen dat het luidsprekertje tussen de nokjes door kan schuiven, heb ik een 2 tal veerringen gebruikt uit inbouwspotjes.
Deze veerringen heb ik geïsoleerd met krimpkous.
Het luidsprekertje wordt tegen de nokjes geplaatst en van achteren opgesloten door een veerring. Aan de andere zijde van de nokjes wordt ook een veerring geplaatst waardoor het luidsprekertje nu stevig zit opgesloten. Aan de achterzijde van de box is een dekseltje gemonteerd dat gemaakt is door een ring van 8 mm van een pijp af te zagen en op een abs plaatje te lijmen. Met 2 kleine schroefjes wordt dit dekseltje in de “box bevestigd. De luidsprekerdraadjes worden zijdelings naar buiten gevoerd. Aan de voorzijde is mof zover ingekort dat het luidsprekertje ± 10mm naar binnen ligt. De voorzijde is afgedicht met “vershoudfolie” om stof en/of waterdruppels tegen te houden.

Onderstaand een paar afbeeldingen die e.e.a. zullen verduidelijken.

Afb. 1kunststof lijmmof
full

Afb.2 veerring luidspreker
full

Afb.3 box + luidspreker+geïsoleerde veerringen + afdekplaatje achterzijde
full

Afb.4 bovenaanzicht samenbouw
full

Afb.5 zijaanzicht samenbouw
full

Afb.6 luidsprekerbox ingebouwd in boot
full


4. Selecteren van geluiden
Op het internet zijn de “engine voices” (motorgeluiden) van vele motoren te vinden. Om het juiste type van de motor te weten te komen van de door Damen Shipyards gebouwde Drumbeat of Devon, heb ik contact opgenomen met de werf. Het bleek geen probleem de motorgegevens van de boot te verkrijgen.
Helaas was deze motor nu net niet op internet te vinden, maar wel een type dat er heel dicht bij komt.
Het you tube filmpje gedownload met een free download programma en het geluid van het filmpje met een converter omgezet naar een wav. bestand. Dit om het geluid verder te kunnen bewerken in (het op de CD meegeleverde programma) “Goldwave”.
Voor diegenen die wat moeilijkheden hebben met de Duitse taal, is er ook een gratis versie in het Engels van internet te downloaden. Goldwave is een zeer uitgebreid en na enig oefenen gebruiksvriendelijk programma met bijna onbegrensde mogelijkheden voor het bewerken van geluiden.
De geluiden die op de soundmodule opgeslagen kunnen worden zijn onder te verdelen in 3 groepen
De motorgeluiden: b.v. starten van motoren, stationnair draaien, langzaam voorruit, halve kracht, volle kracht, achteruit en stilleggen
Bijgeluiden: b.v. sirene, misthoorn, generator, etc.
Toevalsgeluiden: b.v. wind, marifoon, meeuwen, klotsend water, golven etc.
De toevalsgeluiden worden afgespeeld in een zogeheten random dus willekeurig.
Om alle geluiden draadloos te kunnen in en uitschakelen worden er wel uitvoerige eisen gesteld aan de zender. Deze moet voorzien zijn van 1 (of meerdere) multiswitches en/of lineaire proportionele schuifkanalen. Mijn zender Futaba F14 is uitgerust met een 12 kanaals multiswitch en 2 extra proportionele schuifkanalen.
In de USM-RC is een decoder ingebouwd welke perfect de signalen decodeert die door andere fabrikaat multiswitches (encoders) worden doorgegeven. De merken van deze multiswitches zijn op internet terug te vinden .
Daar ik al eerder een encoder en decoder had aangeschaft om o.a. de verlichting aan te sturen, maak ik geen gebruik van deze optie op de USM-RC.
Het is aan te bevelen om alle geselecteerde geluiden in een apart mapje op te slaan op de pc.
Dit mapje is te openen vanuit Goldwave en zo heb je snel de beschikking over die geluiden voor het bewerken daarvan. Inkorten van geluid, kopieren en mixen met andere geluiden, aanpassen van de geluidsterkte en toonhoogte etc.etc.

5. Demonstratie van Goldwave

Om het bovenstaande wat inzichtlijker te maken, heb ik een korte demonstratie video gemaakt waarop te zien is hoe geluiden vanuit een bestandsmapje in goldwave bewerkt worden en opgeslagen. Die bestanden kunnen dan later worden gedownload naar de soundmodule USM-RC.
De geluiden die ik gebruikt heb, staan op de CD van de USM-RC
Ik heb deze eerst vanaf de CD op de harde schijf van mijn pc gezet in een mapje genaamd “sounds modelbouw “. Het filmpje laat zien hoe de geluiden in goldwave worden geladen en bewerkt en opnieuw worden opgeslagen.
Goldwave is een uitgebreid programma en het filmpje is slechts een eenvoudig voorbeeld. Vanzelfsprekend zijn er andere geluid bewerkingsprogramma's te gebruiken.
Ik heb het filmpje op youtube gezet. Te downloaden door aanklikken van onderstaande hyperlink.


6. Het downloaden van geluiden naar de soundmodule
Ook hiervan heb ik een klein voorbeeld gemaakt waarin te zien is hoe de geluiden die ik voor mijn project heb opgeslagen vanuit een bestandsmap worden ingelezen op de soundmodule USM-RC.
•De video toont in als 1e beeld het openen van de software van de soundmodule
•Van de getoonde geluiden worden nu de motorgeluiden naar de geluidmodule geladen
•Klik op het mapje achter anlassgeräusch (startgeluid)
•Zoek in het bestand dit geluid op en klik op openen
•Het geluid wordt op de module opgeslagen
•Dit herhaal je tot alle geluiden zijn opgeslagen
•Om te controleren of het juiste geluid is opgeslagen, kun je nog op het groen pijltje klikken achter het geluid om het af te spelen
•Als alle geluiden zijn geladen klik je op “Sound in das Soundmodul übertragen” en als dat klaar is klik je nog op “ Konfiguration in das Soundmodul übertragen”
•(In dit voorbeeld doe ik dat niet, daar anders de opgeslagen geluiden op mijn module worden gewist en vervangen door de in het voorbeeld ingebrachte geluiden).De module moet hiervoor via een USB kabel op de pc zijn aangesloten.
•Na de motorgeluiden kun je zo ook de bijgeluiden en toevalsgeluiden laden en konfigureren.
•Na het laden van alle geluiden moet je nog de konfiguratie van de kanalen, van de vaargeluiden en van de toevalsgeluiden uitvoeren, maar dat gaat in dit voorbeeld te ver.
•De video is te bekijken door het aanklikken van onderstaande hyperlink. Aan de onderzijde van het geopende blad ziet u de startknop van het filmpje


7. Demonstratie filmpje Drumbeat of Devon

•Ik rond dit draadje af met een klein filmpje van mijn boot. In dit filmpje laat ik de geluiden horen en de verlichting wordt in en uit geschakeld naar gelang de vaar- en of ligpositie van de boot.
•Wanneer u het filmpje start ziet u de boot bij avond in de “haven” (badkuip).
•Het filmpje is opgenomen met de video functie van mijn fototoestel. De geluidweergave is daardoor niet optimaal.

1.De boot ligt in de badkuip (lees haven) en de harbour sounds worden afgespeeld
2.De dekverlichting wordt ingeschakeld en u hoort de marifoon oproep van de Drumbeat naar Maasapproach.
3.De noodstroomgenerator wordt gestart
4.De navigatie verlichting en de verlichting in het stuurhuis gaat aan
5.De radar wordt aangezet
6.De bakboord motor wordt gestart en even daarna de stuurboord motor
7.Het vertreksignaal weerklinkt
8.De motoren gaan in de vaarstand (langzaam-half-vol)
9.Het blauwe identificatie knipperlicht +sirene worden ingeschakeld
10.Bij aankomst bij een te controleren visserschip worden de motoren in de vrijstand gezet
11.De 2 verticale rode lichten met daartussen 1 verticaal wit licht worden ontstoken, ten teken dat de drumbeat beperkt is in de mogelijkheid tot manoevreren (rule 27; vessel restricted in its ability to manoevre)
12.De verlichting wordt een voor een uitgeschakeld
13.De motoren worden stilgelegd
14.De marifoon oproep is nogmaals te horen
15.Einde van het filmpje


Wel, dit is alle info. Ik hoop dat deze bruikbaar is voor jullie huidige of toekomstige bouwprojecten.

Groetjes en succes, jopiejo01
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jopiejo01,

Dit is een prima handleiding en heb genoten van de filmpjes.
Voor mij is het uitstekend bruikbaar !!

Groet, Cees
 
@ Indoorvlieger, ceewee, Vincent 1979,
Bedankt voor jullie positieve reactie. Ceewee, wanneer u nog info nodig hebt, laat maar weten.
 
Jopie, dank voor deze uitleg! Heel erg duidelijk.
Ik heb de Soundswitch 1 van Graupner, die volgens mij exact hetzelfde is als "jouw" soundmodule. Alleen staat het merk "Graupner" er op....

Ik heb een vraag:
Hoe sluit je de multiswitchdecoder op de geluidsmodule aan of IS de geluidsmodule de multiswitchdecoder en moet je hem gewoon op de ontvangeruitgang voor de multiswitchdecoder aansluiten? (In mijn geval kanaal 7 van m'n FC16)
 
Sounmodule USM-RC

Hallo Roel,
Ik heb even op de site van Graupner gekeken en ik denk dat u gelijk hebt dat het dezelfde modules zijn. De fabrikant is echter Beier Electronics en niet Graupner, wanneer ik juist ben geïnformeerd.

Quote: Ik heb een vraag:
Hoe sluit je de multiswitchdecoder op de geluidsmodule aan of IS de geluidsmodule de multiswitchdecoder en moet je hem gewoon op de ontvangeruitgang voor de multiswitch decoder aansluiten? (In mijn geval kanaal 7 van m'n FC16) unquote.

Yeap, de geluidsmodule bevat een ingebouwde decoder. Zoals ik in mijn draadje heb vermeld, gebruik ik die momenteel niet, daar ik al eerder voor de aanschaf van de module een decoder had geïnstalleerd voor het schakelen van de verlichting
Om de decoder van de module te gebruiken dien je gebruik te maken van de nautic modus. De module herkent zeker en vast de Graupner Nautic–Expert Module 4108. Ik zal in wat stappen aangeven wat verder te doen.

Klik op het icoontje van de module : het startblad opent; klik op Konfiguration (zie pijl)
screenshot 1
full


Vink in het nieuwe scherm: Digital Betrieb en ook Prop.#3: Nautic Modus aan
screenshot 2
full


Klik vervolgens op Nautic Modus in het zelfde scherm (screenshot2)
In het nieuw geopende scherm vinkt u aan de rechterzijde het type van de zender cq de multiswitch aan. Om helemaal zeker te zijn dat het kalibreren tussen de encoder en decoder goed verloopt is het raadzaam ook het vakje Fehlerkorrektur aan te vinken. De overdracht van gegevens zal wat langzamer verlopen, maar evt storingen worden rapper voorkomen.
In de linker kolom vult u in naar believen de funkties in die de schakelaars dienen te vervullen.
Noteer de ingegeven funkties op een papier om te voorkomen dat een funktie 2 x wordt ingegeven. Een funktie (schakelopdracht) mag maar door 1 schakelaar worden gegeven.
Screenshot 3
full



De servopatchkabel die u op kanaal 7 van de FC 16 hebt aangesloten sluit u aan het proportionele kanaal #3 (X2/3) van de soundmodule.

Succes met het programmeren en testen van geluiden en signalen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Roel
Geduld is een schone kunst
Er zijn mooie geluiden te downloaden en als je opgeeft wat voor geluid u nog zoekt, kijk ik in mijn archief en stuur het u toe
 
ik heb voor m'n te bouwen opduwertje, in engeland, een allan bond sound generator gekocht.
deze is ook nog instelbaar voor het aantal cilinders, geeft een heel realistisch geluid bij het starten en het gasgeven en ook als de motor even stil licht dan stop deze automatisch.
groetjes piet
 
@ Roel
Geduld is een schone kunst
Er zijn mooie geluiden te downloaden en als je opgeeft wat voor geluid u nog zoekt, kijk ik in mijn archief en stuur het u toe

@Joop:
Gelukkig heb ik een zoon die journalistiek studeert. Via zijn school kan ik aan veel geluidseffecten komen.
En geduld hebben we als modelbouwer (en zeker als scheepsmodelbouwer!!) allemaal hard nodig...:D
 
@ Piet, goede keuze. Ik heb met Alan diverse keren gesproken over de generator
In die periode kon hij max een vier cilinder petroleum motor simuleren.
Hij was wel bezig met het ontwikkelen van een 8 kanaals sondmodule, maar kon geen datum opgeven wanneer deze beschikbaar zou komen. Naar mijn weten is die nog steeds in het test stadium?
Wanneer je uitsluitend een motorgeluid wilt produceren is uw keuze een perfecte keuze. Veel succes en plezier met het bouwen van de boot. Maak er als die klaar is ook eens een filmpje van, dat is leuk en...leerzaam voor anderen.
Gr. Joop
 
Zo...

Na een dagje frunniken met goldwave heb ik een motorgeluid wat me bevalt.
Het stationair en het "optoeren" is geen grobleem, maar het ging me meer om het starten en stoppen. Daar zitten bij een Caterpillar toch wat meer kuchjes en proestjes in dan het nogal "cleane" geluid van de Soundswitch.
Dus maar eens begonnen met wat mixen. Op de CD die Graupner bij de switch levert (en ik denk dat dat ongeveer dezelfde is als degene die Joop heeft :rolleyes: zitten ook geluiden van voertuigen, lokomotieven en andere schepen. Varierend van een stoomschip tot een 12 cylinder speedboot.
Met name het proestjes en kuchjes van de loks zijn goed te gebruiken, en wat luchtstoten van de vrachtwagens om de diesel te starten.
Mijn soundswitch ligt overigens in de RV-162, een patrouilleboot van de KMar.
Ook wilde ik er een paar "persoonlijke noten" aan geven, dus van zoonlief z'n memorecorder geleend en wat teksten ingesproken.

Het volgende probleem deed zich echter voor:
die memorecorder neemt in stereo op, en dat lust de soundswitch niet. En juist met tekst wilde ik een paar geluiden mee beginnen!

Denkdenkdenk... Oké, dan eerst een "standaardgeluid" van de CD op Goldwave gezet. In dit geval een scheepshoorn die met 0,2 seconden stilte begint. Die 0,2 seconde heb ik laten staan, de rest verwijderd.
Daarachter plakte ik mijn tekst. "Oké Jan, slinger de kar maar aan!"
Vervolgens weer even stilte, daarna een paar luchtstoten om de ene diesel te starten en dan het "standaard" dieselstartgeluid wat ik had uitgekozen. Dat vervolgens gekopieerd, en met 3 seconden verschil door de eerste startcyclus gemengd.

Dan krijg je dus twee diesels die 3 seconden na elkaar starten en vervolgens stationair lopen. Het stationaire deel heb ik gekopieerd en weer er achter geplakt en dat gemixt met een paar andere geluiden, zodat je in het begin een wat onregelmatig lopende diesel hebt waar nog wat kuchjes in zitten.
Het laatste deel lopen ze netjes, en dat kan vloeiend overgaan in het geluid wat gegenereerd wordt als je gas geeft.

Het stoppen van beide motoren in feite ook op die manier gedaan, behalve dat de tekst op het laatst komt.
Het "kale" stopgeluid op Goldwave gezet, gekopieerd, en met 2 seconden verschil gemixt. Ook daar weer wat andere geluiden doorheen gemengd, en vervolgs met pitch en equaliser het geluid langzaam lager laten worden, langzamer en zachter, tot het met een zwak gereutel wegsterft. Dan even stilte, en dan de tekst: "Zo Jan... tijd voor de koffie!" (Het is tenslotte een patrouilleschip van de Koninklijke Marechaussee, nietwaar ;))

Met "random" heb ik ook geëxperimenteerd. Op zich wel aardig, maar sommige geluiden slaan op sommige momenten als een tang op een varken.
Een kwestie van goed selecteren dus.

De "geluiden op commando" laten nog even op zich wachten.
Voordat ik fouten maak, eerst zaken goed uitpuzzelen...
 
Hallo Roel, u leert veel in 1 dag:o. Ik heb er wat langer over gedaan. Misschien te maken met de leeftijd:rolleyes:
De gevolgde methode is, denk ik de juiste. De persoonlijk ingesproken teksten heb ik rechtstreeks gedaan in Goldwave met de recording functie en de microfoon van mijn webcam. Dit werkt perfect. Als de opname klaar is kunt u die ook in 1 keer opslaan in 8 bit mono. Probeer het maar eens. Wat de random geluiden betreft, dat klopt ook, mijn ervaring is bovendien dat deze alleen nut hebben in de modus "stand" en vaargeluid "uit".
 
Hallo Joop.

Met een webcam is het uiteraard makkelijker. Alleen... Ik heb geen webcam op mijn computer zitten. (bewust niet)

Maar op deze manier gaat het ook. En met zo'n duidelijke instructie voor Goldwave als hierboven leer je best snel.:)
 
Hier een filmpje van de geluiden tot nu toe.

Goldwave op de CD was helaas niet compatable met Windows 7, dus heb ik een een demoversie van Internet gedownload.

Die versie heeft echter maar een beperkte gebruikstijd, en die tijd is nu op.
Helaas... Een van mijn zoons zal daar ongetwijfeld "een crackje" voor hebben, maar die is er nu een paar dagen niet.
Dus zitten nog wat dingen in de geluiden die niet mooi zijn.
Zoals het stopgeluid: dat klinkt op het einde alsof er water in de brandstofleidingen zit... rochel, kuch proest... (tijd voor grondig motoronderhoud!) Dat ga ik dus nog veranderen.
Ook een van de aanroepen naar een ander schip klinkt alsof ik chronisch keelpijn heb. Iets teveel pitch omlaag gegeven.

Dit zijn alleen nog maar de motorgeluiden en de "toevalsgeluiden"; de geluiden op commando komen nog.

Kanaal van roeltlv106 - YouTube
 
@ Roel
Roel ik gebruik de gedownloade demoversie van Goldwave ook. Ik begrijp het probleem niet! Mij wordt ook iedere keer dat ik het programma start, gevraagd of ik het programma wil kopen "buy now". Ik klik dan op de daar onderstaande knop "OK" en het programma opent iedere keer zonder probleem. Ik doe dit nu al maanden.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een vraag aan Joop en Roel,

Geeft de sound module ook de mogelijkheid een schakeling ( stroom ) te maken na een bepaald punt in het geluid??

In mijn geval: Ik heb een rook generator in het model gebouwd met fan die de rook uit blaast, zou na mogelijk zijn de fan pas aan te schakelen na het opstarten van de motor.

bvd, Robert
 
Hmmm.... Via een omweg zou dat mogelijk moeten zijn in digitale modus:
Maar dan zou je de module moeten foppen door in de stand "achteruit" je rookgenerator te koppelen aan de functie "achteruitrijlicht".
En dan de module laten denken dat "vooruit" "achteruit" is, dus de draden van je regelaar naar je motor ompolen. Dat is in de digitale modus.

Maar volgens mij is dat een bijzonder omslachtige manier.
Ik gebruik de Soundswitch voorlopig nog analoog.
Ik heb een schakelaar tussen de - van de voeding en uitgang X1/6. Die schakelaar wordt door een mini-servo bediend en zorgt dat het motorgeluid aan gaat.
Regelaar in neutraal. schakelaar aan en: "....pruttelpruttel-proest, sis, tjoeketjoeke...broeeeeemmmmm...." Stationair geluid.
Diezelfde schakelaar kan je natuurlijk ook gebruiken om die fan van jou te activeren.
Niet helemaal exact wat je wilt, maar het komt in de buurt.

Een derde mogelijkheid is nóg simpeler, en daar heb je geen rookgenerator voor nodig: zorg ervoor dat, wanneer je de motorgeluiden start, er een enorme kortsluiting ergens in je systeem ontstaat.
Dan heb je in korte tijd veel rook, en waarschijnlijk ziet die rook er ook als motorrook uit: zwarter dan die "steriele" rook uit zo'n rookgenerator.
Nadeel is: het is een vrij kostbare methode....:schrik:
 
Back
Top