Hallo,
Bij het afsluiten van het draadje over de verstelbare motorsteun heb ik verwezen naar een nieuw draadje over het selecteren, het opbouwen, het plaatsen enhet programmeren van een soundmodule. Ik heb dit draadje primair geschreven om voornamelijk onervaren liefhebbers/gebruikers van soundmodules wat op weg te helpen met deze materie. Wanneer meer ervaren gebruikers er ook nog wat aan hebben, is dat mooi meegenomen.
1. Keuze bepaling
Bij opzoeken naar info over sound modules op het internet bleek al snel dat er een redelijk groot aanbod is van zeer eenvoudig tot zeer uitgebreid.
•Bij de eenvoudige types spreekt men veelal over een sound simulator ook wel sound generator genoemd
Eenvoudig gezegd is een soundgenerator een electronisch opgebouwd circuit op basis van een stelsel van PIXAXE chips en andere elctronische componenten. Door dit stelsel wordt een electronisch geluid gegenereerd (generator) terwijl door het verdraaien van een potmeter dit geluid in toonhoogte en snelheid kan worden aangepast en waardoor b.v. het geluid van een eenvoudige dieselmotor wordt gesimuleerd.
Om een en ander te verduidelijken, kunt u onderstaande hyperlink aanklikken om een demonstratiefilmpje op You Tube te bekijken.
SufFJyLrDrM[/media] Bond's NEW Marine Engine Sound Unit (take 2)‏ - YouTube
De volgende hyperlink toont een voorbeeld van een sound simulator als afgewerkt product.
Light & Sound Effects :: Model Engine Sound Effects - Technobots - Electronic & Mechanical Components
•Bij de uitgebreide types wordt niet meer gesproken van generators of simulators, maar van modules. Deze modules zijn te vergelijken met een printplaat van een mp3 speler waarop geluiden via een USB kabel vanaf de pc worden gedownload. De op deze module geïnstalleerde software is zeer uitgebreid waardoor niet alleen echt motorgeluid doch ook een grote keuze aan bijgeluiden zoals, scheepshoorn, ankerwinde, misthoorn, kanongeluid, torpedo en echo etc.etc. kunnen worden opgeslagen.
Het motorgeluid is bovendien zo gedetailleerd op te slaan dat bij het veranderen van het toerental het bijbehorende motorgeluid ook wordt aangepast. Ook het opschakel en terugschakel geluid van b.v. vrachtwagens is apart in te geven.
Het spreekt voor zich dat de aanschaf van een soundmodule aanmerkelijk duurder is dan die van een eenvoudiger simulator .
Mijn keuze is ondanks het hogere aanschaf bedrag toch gevallen op de soundmodule en niet op de soundgenerator
2. Welke soundmodule
In totaal heb ik een 3 tal soundmodules bekeken en vergeleken.
1 uit de UK en 2 uit Duitsland
a) Action Electronics
b) Soundmodul
c) BEIER-Electronic
Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de USM-RC van de Firma B uit Duitsland
Waarom?
•De mogelijkheden die deze module biedt
•de ondersteuning via Internet zowel van de fabrikant als via het forum
•de prijs/kwaliteit verhouding.
Bovendien kun je als beginner beschikken over een groot aantal door de fabrikant beschikbaar gestelde geluiden (op cd rom) waarmee je kunt oefenen en die voor een deel ook blijvend bruikbaar blijken.
De module heb ik rechtstreeks bij B E via Internet besteld en deze had ik keurig verpakt binnen een week in huis in Belgie. De module is ook te bestellen bij een Internet winkel in NL.
De levering omvat:
Module USM- RC met USB data kabel
Luidspreker 50mmø, 16Ω, 3 watt
CD-ROM met software
Geschreven handleiding (duits)
Doosje met schroevendraaiertjes
Patch kabeltjes 2 stuks
Let op!
De keuze voor BE is mijn keuze, dit wil niet zeggen dat dit de “beste keuze” is en zullen er lezers zijn die daarover een andere mening hebben. Een discussie daarover is echter niet het doel van dit draadje.
3. Luidspreker behuizing
Om een zo’n optimaal mogelijke gluidweergave te krijgen, is het aan te bevelen om de luidspreker in een box te bouwen en niet los in de boot te plaatsen. In het forum had ik daar al eerder wat over gelezen (een koker van Pringles, @Roel?).
Ik heb gekozen voor pvc hulpstukken uit de bouw. Het resultaat vind ik perfect.
De “box” bestaat uit een lijmmof voor een afvoerpijp van 50mm ø inwendig
In deze mof bevinden zich halverwege een drietal nokjes. Het luidsprekertje past precies in de mof en rust op de nokjes. Om te voorkomen dat het luidsprekertje tussen de nokjes door kan schuiven, heb ik een 2 tal veerringen gebruikt uit inbouwspotjes.
Deze veerringen heb ik geïsoleerd met krimpkous.
Het luidsprekertje wordt tegen de nokjes geplaatst en van achteren opgesloten door een veerring. Aan de andere zijde van de nokjes wordt ook een veerring geplaatst waardoor het luidsprekertje nu stevig zit opgesloten. Aan de achterzijde van de box is een dekseltje gemonteerd dat gemaakt is door een ring van 8 mm van een pijp af te zagen en op een abs plaatje te lijmen. Met 2 kleine schroefjes wordt dit dekseltje in de “box bevestigd. De luidsprekerdraadjes worden zijdelings naar buiten gevoerd. Aan de voorzijde is mof zover ingekort dat het luidsprekertje ± 10mm naar binnen ligt. De voorzijde is afgedicht met “vershoudfolie” om stof en/of waterdruppels tegen te houden.
Onderstaand een paar afbeeldingen die e.e.a. zullen verduidelijken.
Afb. 1kunststof lijmmof
Afb.2 veerring luidspreker
Afb.3 box + luidspreker+geïsoleerde veerringen + afdekplaatje achterzijde
Afb.4 bovenaanzicht samenbouw
Afb.5 zijaanzicht samenbouw
Afb.6 luidsprekerbox ingebouwd in boot
4. Selecteren van geluiden
Op het internet zijn de “engine voices” (motorgeluiden) van vele motoren te vinden. Om het juiste type van de motor te weten te komen van de door Damen Shipyards gebouwde Drumbeat of Devon, heb ik contact opgenomen met de werf. Het bleek geen probleem de motorgegevens van de boot te verkrijgen.
Helaas was deze motor nu net niet op internet te vinden, maar wel een type dat er heel dicht bij komt.
Het you tube filmpje gedownload met een free download programma en het geluid van het filmpje met een converter omgezet naar een wav. bestand. Dit om het geluid verder te kunnen bewerken in (het op de CD meegeleverde programma) “Goldwave”.
Voor diegenen die wat moeilijkheden hebben met de Duitse taal, is er ook een gratis versie in het Engels van internet te downloaden. Goldwave is een zeer uitgebreid en na enig oefenen gebruiksvriendelijk programma met bijna onbegrensde mogelijkheden voor het bewerken van geluiden.
De geluiden die op de soundmodule opgeslagen kunnen worden zijn onder te verdelen in 3 groepen
De motorgeluiden: b.v. starten van motoren, stationnair draaien, langzaam voorruit, halve kracht, volle kracht, achteruit en stilleggen
Bijgeluiden: b.v. sirene, misthoorn, generator, etc.
Toevalsgeluiden: b.v. wind, marifoon, meeuwen, klotsend water, golven etc.
De toevalsgeluiden worden afgespeeld in een zogeheten random dus willekeurig.
Om alle geluiden draadloos te kunnen in en uitschakelen worden er wel uitvoerige eisen gesteld aan de zender. Deze moet voorzien zijn van 1 (of meerdere) multiswitches en/of lineaire proportionele schuifkanalen. Mijn zender Futaba F14 is uitgerust met een 12 kanaals multiswitch en 2 extra proportionele schuifkanalen.
In de USM-RC is een decoder ingebouwd welke perfect de signalen decodeert die door andere fabrikaat multiswitches (encoders) worden doorgegeven. De merken van deze multiswitches zijn op internet terug te vinden .
Daar ik al eerder een encoder en decoder had aangeschaft om o.a. de verlichting aan te sturen, maak ik geen gebruik van deze optie op de USM-RC.
Het is aan te bevelen om alle geselecteerde geluiden in een apart mapje op te slaan op de pc.
Dit mapje is te openen vanuit Goldwave en zo heb je snel de beschikking over die geluiden voor het bewerken daarvan. Inkorten van geluid, kopieren en mixen met andere geluiden, aanpassen van de geluidsterkte en toonhoogte etc.etc.
5. Demonstratie van Goldwave
Om het bovenstaande wat inzichtlijker te maken, heb ik een korte demonstratie video gemaakt waarop te zien is hoe geluiden vanuit een bestandsmapje in goldwave bewerkt worden en opgeslagen. Die bestanden kunnen dan later worden gedownload naar de soundmodule USM-RC.
De geluiden die ik gebruikt heb, staan op de CD van de USM-RC
Ik heb deze eerst vanaf de CD op de harde schijf van mijn pc gezet in een mapje genaamd “sounds modelbouw “. Het filmpje laat zien hoe de geluiden in goldwave worden geladen en bewerkt en opnieuw worden opgeslagen.
Goldwave is een uitgebreid programma en het filmpje is slechts een eenvoudig voorbeeld. Vanzelfsprekend zijn er andere geluid bewerkingsprogramma's te gebruiken.
Ik heb het filmpje op youtube gezet. Te downloaden door aanklikken van onderstaande hyperlink.
6. Het downloaden van geluiden naar de soundmodule
Ook hiervan heb ik een klein voorbeeld gemaakt waarin te zien is hoe de geluiden die ik voor mijn project heb opgeslagen vanuit een bestandsmap worden ingelezen op de soundmodule USM-RC.
•De video toont in als 1e beeld het openen van de software van de soundmodule
•Van de getoonde geluiden worden nu de motorgeluiden naar de geluidmodule geladen
•Klik op het mapje achter anlassgeräusch (startgeluid)
•Zoek in het bestand dit geluid op en klik op openen
•Het geluid wordt op de module opgeslagen
•Dit herhaal je tot alle geluiden zijn opgeslagen
•Om te controleren of het juiste geluid is opgeslagen, kun je nog op het groen pijltje klikken achter het geluid om het af te spelen
•Als alle geluiden zijn geladen klik je op “Sound in das Soundmodul übertragen” en als dat klaar is klik je nog op “ Konfiguration in das Soundmodul übertragen”
•(In dit voorbeeld doe ik dat niet, daar anders de opgeslagen geluiden op mijn module worden gewist en vervangen door de in het voorbeeld ingebrachte geluiden).De module moet hiervoor via een USB kabel op de pc zijn aangesloten.
•Na de motorgeluiden kun je zo ook de bijgeluiden en toevalsgeluiden laden en konfigureren.
•Na het laden van alle geluiden moet je nog de konfiguratie van de kanalen, van de vaargeluiden en van de toevalsgeluiden uitvoeren, maar dat gaat in dit voorbeeld te ver.
•De video is te bekijken door het aanklikken van onderstaande hyperlink. Aan de onderzijde van het geopende blad ziet u de startknop van het filmpje
7. Demonstratie filmpje Drumbeat of Devon
•Ik rond dit draadje af met een klein filmpje van mijn boot. In dit filmpje laat ik de geluiden horen en de verlichting wordt in en uit geschakeld naar gelang de vaar- en of ligpositie van de boot.
•Wanneer u het filmpje start ziet u de boot bij avond in de “haven” (badkuip).
•Het filmpje is opgenomen met de video functie van mijn fototoestel. De geluidweergave is daardoor niet optimaal.
1.De boot ligt in de badkuip (lees haven) en de harbour sounds worden afgespeeld
2.De dekverlichting wordt ingeschakeld en u hoort de marifoon oproep van de Drumbeat naar Maasapproach.
3.De noodstroomgenerator wordt gestart
4.De navigatie verlichting en de verlichting in het stuurhuis gaat aan
5.De radar wordt aangezet
6.De bakboord motor wordt gestart en even daarna de stuurboord motor
7.Het vertreksignaal weerklinkt
8.De motoren gaan in de vaarstand (langzaam-half-vol)
9.Het blauwe identificatie knipperlicht +sirene worden ingeschakeld
10.Bij aankomst bij een te controleren visserschip worden de motoren in de vrijstand gezet
11.De 2 verticale rode lichten met daartussen 1 verticaal wit licht worden ontstoken, ten teken dat de drumbeat beperkt is in de mogelijkheid tot manoevreren (rule 27; vessel restricted in its ability to manoevre)
12.De verlichting wordt een voor een uitgeschakeld
13.De motoren worden stilgelegd
14.De marifoon oproep is nogmaals te horen
15.Einde van het filmpje
Wel, dit is alle info. Ik hoop dat deze bruikbaar is voor jullie huidige of toekomstige bouwprojecten.
Groetjes en succes, jopiejo01
Bij het afsluiten van het draadje over de verstelbare motorsteun heb ik verwezen naar een nieuw draadje over het selecteren, het opbouwen, het plaatsen enhet programmeren van een soundmodule. Ik heb dit draadje primair geschreven om voornamelijk onervaren liefhebbers/gebruikers van soundmodules wat op weg te helpen met deze materie. Wanneer meer ervaren gebruikers er ook nog wat aan hebben, is dat mooi meegenomen.
1. Keuze bepaling
Bij opzoeken naar info over sound modules op het internet bleek al snel dat er een redelijk groot aanbod is van zeer eenvoudig tot zeer uitgebreid.
•Bij de eenvoudige types spreekt men veelal over een sound simulator ook wel sound generator genoemd
Eenvoudig gezegd is een soundgenerator een electronisch opgebouwd circuit op basis van een stelsel van PIXAXE chips en andere elctronische componenten. Door dit stelsel wordt een electronisch geluid gegenereerd (generator) terwijl door het verdraaien van een potmeter dit geluid in toonhoogte en snelheid kan worden aangepast en waardoor b.v. het geluid van een eenvoudige dieselmotor wordt gesimuleerd.
Om een en ander te verduidelijken, kunt u onderstaande hyperlink aanklikken om een demonstratiefilmpje op You Tube te bekijken.
SufFJyLrDrM[/media] Bond's NEW Marine Engine Sound Unit (take 2)‏ - YouTube
De volgende hyperlink toont een voorbeeld van een sound simulator als afgewerkt product.
Light & Sound Effects :: Model Engine Sound Effects - Technobots - Electronic & Mechanical Components
•Bij de uitgebreide types wordt niet meer gesproken van generators of simulators, maar van modules. Deze modules zijn te vergelijken met een printplaat van een mp3 speler waarop geluiden via een USB kabel vanaf de pc worden gedownload. De op deze module geïnstalleerde software is zeer uitgebreid waardoor niet alleen echt motorgeluid doch ook een grote keuze aan bijgeluiden zoals, scheepshoorn, ankerwinde, misthoorn, kanongeluid, torpedo en echo etc.etc. kunnen worden opgeslagen.
Het motorgeluid is bovendien zo gedetailleerd op te slaan dat bij het veranderen van het toerental het bijbehorende motorgeluid ook wordt aangepast. Ook het opschakel en terugschakel geluid van b.v. vrachtwagens is apart in te geven.
Het spreekt voor zich dat de aanschaf van een soundmodule aanmerkelijk duurder is dan die van een eenvoudiger simulator .
Mijn keuze is ondanks het hogere aanschaf bedrag toch gevallen op de soundmodule en niet op de soundgenerator
2. Welke soundmodule
In totaal heb ik een 3 tal soundmodules bekeken en vergeleken.
1 uit de UK en 2 uit Duitsland
a) Action Electronics
b) Soundmodul
c) BEIER-Electronic
Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de USM-RC van de Firma B uit Duitsland
Waarom?
•De mogelijkheden die deze module biedt
•de ondersteuning via Internet zowel van de fabrikant als via het forum
•de prijs/kwaliteit verhouding.
Bovendien kun je als beginner beschikken over een groot aantal door de fabrikant beschikbaar gestelde geluiden (op cd rom) waarmee je kunt oefenen en die voor een deel ook blijvend bruikbaar blijken.
De module heb ik rechtstreeks bij B E via Internet besteld en deze had ik keurig verpakt binnen een week in huis in Belgie. De module is ook te bestellen bij een Internet winkel in NL.
De levering omvat:
Module USM- RC met USB data kabel
Luidspreker 50mmø, 16Ω, 3 watt
CD-ROM met software
Geschreven handleiding (duits)
Doosje met schroevendraaiertjes
Patch kabeltjes 2 stuks
Let op!
De keuze voor BE is mijn keuze, dit wil niet zeggen dat dit de “beste keuze” is en zullen er lezers zijn die daarover een andere mening hebben. Een discussie daarover is echter niet het doel van dit draadje.
3. Luidspreker behuizing
Om een zo’n optimaal mogelijke gluidweergave te krijgen, is het aan te bevelen om de luidspreker in een box te bouwen en niet los in de boot te plaatsen. In het forum had ik daar al eerder wat over gelezen (een koker van Pringles, @Roel?).
Ik heb gekozen voor pvc hulpstukken uit de bouw. Het resultaat vind ik perfect.
De “box” bestaat uit een lijmmof voor een afvoerpijp van 50mm ø inwendig
In deze mof bevinden zich halverwege een drietal nokjes. Het luidsprekertje past precies in de mof en rust op de nokjes. Om te voorkomen dat het luidsprekertje tussen de nokjes door kan schuiven, heb ik een 2 tal veerringen gebruikt uit inbouwspotjes.
Deze veerringen heb ik geïsoleerd met krimpkous.
Het luidsprekertje wordt tegen de nokjes geplaatst en van achteren opgesloten door een veerring. Aan de andere zijde van de nokjes wordt ook een veerring geplaatst waardoor het luidsprekertje nu stevig zit opgesloten. Aan de achterzijde van de box is een dekseltje gemonteerd dat gemaakt is door een ring van 8 mm van een pijp af te zagen en op een abs plaatje te lijmen. Met 2 kleine schroefjes wordt dit dekseltje in de “box bevestigd. De luidsprekerdraadjes worden zijdelings naar buiten gevoerd. Aan de voorzijde is mof zover ingekort dat het luidsprekertje ± 10mm naar binnen ligt. De voorzijde is afgedicht met “vershoudfolie” om stof en/of waterdruppels tegen te houden.
Onderstaand een paar afbeeldingen die e.e.a. zullen verduidelijken.
Afb. 1kunststof lijmmof
Afb.2 veerring luidspreker
Afb.3 box + luidspreker+geïsoleerde veerringen + afdekplaatje achterzijde
Afb.4 bovenaanzicht samenbouw
Afb.5 zijaanzicht samenbouw
Afb.6 luidsprekerbox ingebouwd in boot
4. Selecteren van geluiden
Op het internet zijn de “engine voices” (motorgeluiden) van vele motoren te vinden. Om het juiste type van de motor te weten te komen van de door Damen Shipyards gebouwde Drumbeat of Devon, heb ik contact opgenomen met de werf. Het bleek geen probleem de motorgegevens van de boot te verkrijgen.
Helaas was deze motor nu net niet op internet te vinden, maar wel een type dat er heel dicht bij komt.
Het you tube filmpje gedownload met een free download programma en het geluid van het filmpje met een converter omgezet naar een wav. bestand. Dit om het geluid verder te kunnen bewerken in (het op de CD meegeleverde programma) “Goldwave”.
Voor diegenen die wat moeilijkheden hebben met de Duitse taal, is er ook een gratis versie in het Engels van internet te downloaden. Goldwave is een zeer uitgebreid en na enig oefenen gebruiksvriendelijk programma met bijna onbegrensde mogelijkheden voor het bewerken van geluiden.
De geluiden die op de soundmodule opgeslagen kunnen worden zijn onder te verdelen in 3 groepen
De motorgeluiden: b.v. starten van motoren, stationnair draaien, langzaam voorruit, halve kracht, volle kracht, achteruit en stilleggen
Bijgeluiden: b.v. sirene, misthoorn, generator, etc.
Toevalsgeluiden: b.v. wind, marifoon, meeuwen, klotsend water, golven etc.
De toevalsgeluiden worden afgespeeld in een zogeheten random dus willekeurig.
Om alle geluiden draadloos te kunnen in en uitschakelen worden er wel uitvoerige eisen gesteld aan de zender. Deze moet voorzien zijn van 1 (of meerdere) multiswitches en/of lineaire proportionele schuifkanalen. Mijn zender Futaba F14 is uitgerust met een 12 kanaals multiswitch en 2 extra proportionele schuifkanalen.
In de USM-RC is een decoder ingebouwd welke perfect de signalen decodeert die door andere fabrikaat multiswitches (encoders) worden doorgegeven. De merken van deze multiswitches zijn op internet terug te vinden .
Daar ik al eerder een encoder en decoder had aangeschaft om o.a. de verlichting aan te sturen, maak ik geen gebruik van deze optie op de USM-RC.
Het is aan te bevelen om alle geselecteerde geluiden in een apart mapje op te slaan op de pc.
Dit mapje is te openen vanuit Goldwave en zo heb je snel de beschikking over die geluiden voor het bewerken daarvan. Inkorten van geluid, kopieren en mixen met andere geluiden, aanpassen van de geluidsterkte en toonhoogte etc.etc.
5. Demonstratie van Goldwave
Om het bovenstaande wat inzichtlijker te maken, heb ik een korte demonstratie video gemaakt waarop te zien is hoe geluiden vanuit een bestandsmapje in goldwave bewerkt worden en opgeslagen. Die bestanden kunnen dan later worden gedownload naar de soundmodule USM-RC.
De geluiden die ik gebruikt heb, staan op de CD van de USM-RC
Ik heb deze eerst vanaf de CD op de harde schijf van mijn pc gezet in een mapje genaamd “sounds modelbouw “. Het filmpje laat zien hoe de geluiden in goldwave worden geladen en bewerkt en opnieuw worden opgeslagen.
Goldwave is een uitgebreid programma en het filmpje is slechts een eenvoudig voorbeeld. Vanzelfsprekend zijn er andere geluid bewerkingsprogramma's te gebruiken.
Ik heb het filmpje op youtube gezet. Te downloaden door aanklikken van onderstaande hyperlink.
6. Het downloaden van geluiden naar de soundmodule
Ook hiervan heb ik een klein voorbeeld gemaakt waarin te zien is hoe de geluiden die ik voor mijn project heb opgeslagen vanuit een bestandsmap worden ingelezen op de soundmodule USM-RC.
•De video toont in als 1e beeld het openen van de software van de soundmodule
•Van de getoonde geluiden worden nu de motorgeluiden naar de geluidmodule geladen
•Klik op het mapje achter anlassgeräusch (startgeluid)
•Zoek in het bestand dit geluid op en klik op openen
•Het geluid wordt op de module opgeslagen
•Dit herhaal je tot alle geluiden zijn opgeslagen
•Om te controleren of het juiste geluid is opgeslagen, kun je nog op het groen pijltje klikken achter het geluid om het af te spelen
•Als alle geluiden zijn geladen klik je op “Sound in das Soundmodul übertragen” en als dat klaar is klik je nog op “ Konfiguration in das Soundmodul übertragen”
•(In dit voorbeeld doe ik dat niet, daar anders de opgeslagen geluiden op mijn module worden gewist en vervangen door de in het voorbeeld ingebrachte geluiden).De module moet hiervoor via een USB kabel op de pc zijn aangesloten.
•Na de motorgeluiden kun je zo ook de bijgeluiden en toevalsgeluiden laden en konfigureren.
•Na het laden van alle geluiden moet je nog de konfiguratie van de kanalen, van de vaargeluiden en van de toevalsgeluiden uitvoeren, maar dat gaat in dit voorbeeld te ver.
•De video is te bekijken door het aanklikken van onderstaande hyperlink. Aan de onderzijde van het geopende blad ziet u de startknop van het filmpje
7. Demonstratie filmpje Drumbeat of Devon
•Ik rond dit draadje af met een klein filmpje van mijn boot. In dit filmpje laat ik de geluiden horen en de verlichting wordt in en uit geschakeld naar gelang de vaar- en of ligpositie van de boot.
•Wanneer u het filmpje start ziet u de boot bij avond in de “haven” (badkuip).
•Het filmpje is opgenomen met de video functie van mijn fototoestel. De geluidweergave is daardoor niet optimaal.
1.De boot ligt in de badkuip (lees haven) en de harbour sounds worden afgespeeld
2.De dekverlichting wordt ingeschakeld en u hoort de marifoon oproep van de Drumbeat naar Maasapproach.
3.De noodstroomgenerator wordt gestart
4.De navigatie verlichting en de verlichting in het stuurhuis gaat aan
5.De radar wordt aangezet
6.De bakboord motor wordt gestart en even daarna de stuurboord motor
7.Het vertreksignaal weerklinkt
8.De motoren gaan in de vaarstand (langzaam-half-vol)
9.Het blauwe identificatie knipperlicht +sirene worden ingeschakeld
10.Bij aankomst bij een te controleren visserschip worden de motoren in de vrijstand gezet
11.De 2 verticale rode lichten met daartussen 1 verticaal wit licht worden ontstoken, ten teken dat de drumbeat beperkt is in de mogelijkheid tot manoevreren (rule 27; vessel restricted in its ability to manoevre)
12.De verlichting wordt een voor een uitgeschakeld
13.De motoren worden stilgelegd
14.De marifoon oproep is nogmaals te horen
15.Einde van het filmpje
Wel, dit is alle info. Ik hoop dat deze bruikbaar is voor jullie huidige of toekomstige bouwprojecten.
Groetjes en succes, jopiejo01
Laatst bewerkt door een moderator: