Bouwverslag Staufenbiel Cheetah

CHEETAH-1-75m-mit-HIMAX-Motor-Spinner-und-Prop-0314065M_b_0.JPG



Allez, die komt hier te staan zodra hij binnen is. :p
Krijg net bericht dat hij vanavond uit Hamburg gaat vertrekken.
Site Staufenbiel voor alvast wat foto's en een video

Maar ik was dus nog op zoek naar 'iets leuks voor erbij wat ook met wat meer wind / slechter weer te vliegen is'.
Ook met het oog op de vakantie zocht ik naar iets wat je makkelijk in de kofferbak slingert of zonder teveel problemen in de auto vol met vakantiezooi en kinders past zonder dat het eraan gaat.
En ik mag van moeders de vrouw best een vliegtuig meenemen op vakantie maar ik mag er geen kind voor thuislaten dus compact is de boodschap.
Daarnaast heb ik niet echt veel tijd meer om iets in elkaar te bouwen dus het moest ook nog eens simpel en snel in elkaar te flansen zijn.

Zodoende kwam ik langs de Cheetah van Staufenbiel, in eerste instantie zou ik voor de 'Spirit V' gaan gezien de lovende recensies op het I-net maar die is de komende tijd niet leverbaar.
Over de Staufenbiel Cheetah is niet veel te vinden op het I-net buiten een paar gebruikers ervaringen. Hij is ook vrij recent uitgebracht.
Helaas gingen die ervaringen wel over gebroken rompen. :???:
Maar aan de andere kant zal het vast niet zo zijn dat er maar 3 zijn verkocht in de tussentijd waarvan 2 slecht en 1 goed.
Dus ja, mijn ervaringen met Staufenbiel zijn altijd uiterst positief geweest dus ik heb de gok maar genomen en mezelf op zo'n ding getrakteerd.
Mocht die stuk gaan dan koop ik na de vakantie wel iets anders.
Daarbij komt ook nog dat ik geen 'Hardcore ragger' ben en overwegend netjes en zacht weet te landen. :twisted:

Zodra hij binnen is zal ik wat foto's maken en mijn bevindingen geven.
Voor het geld wat ze vragen mag je natuurlijk geen topklasse verwachten maar als het echt bagger is, is het fijn dat iemand het hier kan lezen.
Tenslotte blijven het toch gewoon harde euro's die je uitgeeft.
 
Nou, vol verwachting klopt mijn hartje.
Gisteren vertrokken uit Hamburg en volgens Track&Trace nu al onderweg vanuit Aalter (B) naar mijn voordeur :cool:

Maar goed, eerst nu het nog droog is maar met m'n zoon een goed stuk op de koersfiets.
Dan kan ik gelijk aan de klus als hij binnen komt.
 
Even opletten met de romp, die schijnt erg snel te splijten.

Cheetah von Staufenbiel - Motorsegler - RCLine Modellbau Forum

Even goed testen alvorens de eerste vlucht wordt uitgevoerd!

Over de Staufenbiel Cheetah is niet veel te vinden op het I-net buiten een paar gebruikers ervaringen. Hij is ook vrij recent uitgebracht.
Helaas gingen die ervaringen wel over gebroken rompen. :???:

Psies, maar hij is binnen en de romp ziet er an sich goed uit.
Ik zie nog wel een plekje in de staart (ingelijmd schot) waar ik nog even een druppel epoxy langs zal laten lopen.
 
Psies, maar hij is binnen en de romp ziet er an sich goed uit.

Snel he, bij mij ging het ook zo snel. Binnen 1 dag de boel al binnen, zal niet de laatste keer zijn dat ik iets bestel bij Staufenbiel...
 
Gaat prima met die lui daar!

Kist had al klaar kunnen zijn maar ik zit al heel de avond te k^tten met de software van Weatronic :mad:

Op pagina 1 moet je de servo's natuurlijk in nulstand brengen alvorens je ze in de vleugel plakt.
Is wel zo handig als je dan je nieuwe ontvanger aan de praat zou kunnen krijgen daarvoor. :rolleyes:
 
Wahbedoellu met "een neieuwe weatronic aan de praat krijgen"?
Is stroom erop niet voldoende?
Of bedoel je binden?

Ik heb ook Weatronic.

Dirk.
 
Wahbedoellu met "een neieuwe weatronic aan de praat krijgen"?
Is stroom erop niet voldoende?
Of bedoel je binden?

Ik heb ook Weatronic.

Dirk.

Yep, het binden tussen componenten met verschillende softwareversies.

Ik wil alles naar versie 2.50 brengen maar er waren wat problemen met Gigacontrol (schijnt vanochtend op gelost te zijn).
Gisteravond kon ik de laatste versie van GigaControl nergens meer vinden :confused:
 
Zo, een kleine update.
Helaas gaat alles wat electronisch is kapot in mijn handen of wil niet meewerken :mad:
Eerst de ontvanger die niet wilde binden met mijn zender.
Ontvanger had versie 2.50 en zender nog 2.35.
Toen op zoek naar de updates. updates gevonden enkel geen bijbehorende Gigacontrol kunnen vinden. :rolleyes:
Dit was vanochtend allemaal in orde (wel moet ik bij 1 andere kist nog een manier vinden om makkelijk bij de ontvanger te kunnen voor de update)

Enfin, wil ik een paar foto's maken...........Yep, fototoestel deaud :(
Maar dat maak ik nog wel goed.

Kistje is nagenoeg klaar.
Deze kist kun je makkelijk binnen een dag/weekend in elkaar steken.
Overall kwaliteit is ruim voldoende te noemen, enig punt van aandacht is inderdaad de staart.
Een schot achterin de staartboom zit met 0,7cm Chinese of Tjechische plamuurachtige lijm 'vast' en een versterkingsrib helemaal achterin de staart zat maar aan 1 kant gelijmd.

Een opmerking over de spullen die Staufenbiel aangeeft als aangewezen benodigdheden.
Servo's, goede keuze.
Plak die in de staart niet te ver naar achteren want dan gaat het dekseltje er niet goed op.
Boor het gaatje van de hevel in het roer ook uit naar 1,8mm voordat je hem erin lijmt ( :oops: ). Lijm deze hevel ook niet te ver naar achteren want A) de lengte van het stuk wat je erin lijmt is zowat even lang als de dikte van het hoogteroer en B) anders loopt de stuurstang in het gat bovenin de staart tegen de romp vast.
Dus voorzichtig het rechthoekje eruit werken anders ga je aan de bovenkant door de bespanning heen.
Voordat je de boel vastlijmt, controleer dan ook de slag van de servo, ik heb het nu zo dat de meegeleverde kwiklink blokkeert bij down op de as van de servo.
Moet ik nog even foefelen, is geen ramp (maar dan moet je wel de spullen hebben).


De Smart60 regelaar werkt prima maarrr........hij is eigenlijk net te breed.
Zoek dus een 60A regelaar van zo'n minimaal 5-7mm smaller.
Dan past deze mooi aan de zijkant vanachteren zoals in de beschrijving staat gemeld. De Smart60 past daar zeker niet zondermeer (tenzij je dus een stuk van het accuplankje afzaagt o.i.d.).
De XP2200 accu is net goed van maat maar de accu mag gerust zwaarder van gewicht zijn.
Ik heb al zoveel mogelijk van voren gestoken, zelfs de regelaar op de accu moeten plaatsen en dan nog zo'n 65 gram lood erbij.
Al met al komt hij zo rond de 1200gr. uit.

Later meer, eerst even rap naar de Gamma voor een tube epoxy.

Morgen moet er natuurlijk gevlogen worden :cool:
 
Klinkt goed allemaal. Alleen Gamma epoxy....DUUUURRRR....:D

Yep, maar krijg toch nog 20% korting middels de bonnen die je brievenbus vullen :p

Had ik ook al verteld dat mijn soldeerbout ook de geest heeft gegeven :mad:


Maar ben nu de boel aan het laden, net nog even uitgewogen en in totaal zit er nu zo'n 55 gram lood in de neus.

Nog een tip;
Voordat je de boel dicht lijmt of allesvast lijmt, de uitslagen vanuit de manual zijn maar lastig te krijgen.
Bij het hoogteroer zou ik +- 10mm moeten hebben maar meer dan 8mm down krijg ik er echt niet uit.
Ik heb een gevoel dat de servo-armpjes in de manual niet gelijk zijn aan de servo-armpjes van de Dymond 1550 :rolleyes:
Probeer dus eerst of je bij de elev. servo een armpje met 2 gaatjes erin krijgt i.p.v. 1, dat zal wellicht net lukken.

Motor geeft met de No-name 14x8 prop i.i.g. genoeg poeier.
Had net bijna een ongewilde lift off in de woonkamer toen hij bij volgas bijna uit mijn vingers glipte. :hammer:
 
zelfs met 20% korting en mijn 20% personeelskorting nog te duur. 5 minuten epoxy is bij de hema te koop voor 4.50 per tube ;)

;) = of het nu 7,50 kost of 2,50, het maakt me eigenlijk niets uit want als ik een klein beetje nodig heb zal het me worst wezen.
Bij groter of langduriger Epoxywerk heb ik nog een paar flessen R&G hars en harder staan in 5 en 40 minuten versies.


Maar on-topic.

Ik heb er mee gevlogen en ben aansluitend een paar dagen weg geweest dus heb nog niet eerder kunnen reageren.
Morgen komen de plaatjes maar gezien de camera de geest gaf is het helaas minimaal.

Vliegen met de Cheetah:
Vliegt snaarstrak, fluit leuk en kan redelijk momentum houden.
Lastig de snelheid eruit te bloeden, mooie glijhoek en remt totaal niets af.
De meegeleverde motor is ruim voldoende voor zijn taak. Met 90 graden rechtomhoog en dit stopt pas als je de motor uitzet.
Met een 2200mAh accu zo'n 3,5-4 minuten motorlooptijd.
Het is weliswaar geen echte Hotliner, wel een goed warme warmliner.
(Maar volgens mij wordt deze ook niet aangeprijsd als hotliner geloof ik.)

Reageert secuur op stuurinput van de vlieger zonder nerveus te worden en je kunt er behoorlijk gek meedoen zonder het in de lucht al stuk te maken.
Geen beginnerskist een gevorderde kan er leuk mee weg en overvoert je niet, een vergevorderde zal wellicht beter voor iets nog snellers gaan (echte hotliner o.i.d.).

Wel moest er ontzettend Up-getrimmed worden dus ik ga morgen maar eens de EWD nameten. Ik vermoed dat daar niets van klopt gezien hij wel heel, heel erg graag naar beneden wou.

De ailerons omhoog zetten en elevator 2 mm naar beneden zoals de beschrijving aangaf ging goed zolang je rechtuit ging maar zodra er maar iets gestuurd moest worden werd hij behoorlijk onhandelbaar/onstabiel.
(Dit gedrag kan wellicht ook komen door de verkeerde EWD?)
En aangezien het in NL vaak waait komt het maar vrij weinig voor dat je op final nooit iets bij moet sturen.

De eerste landing ging prima, snaarstak aankomen op final en gewoon sturen waar naar je wilt, de Cheetah luistert goed op commando's.
Bij de tweede landing kwam ik iets te vroeg op de baan (0,5-1m) zodat ik nog net in het iets hogere gras kwam i.p.v. op de mooi gemaaide baan.
Hierdoor haakte hij met een vleugel en stond die op een meter stil.
Maar dit met een best hoge snelheid dus een 2e zwakke plek kwam aan het licht.
Met de vleugels, stabilo en staart was niets aan de hand maar nader onderzoek leerde toch dat er scheuren waren ontstaan in de romp bij de vleugelbevestiging (eindlijst).
Ter plekke van het latje, welke in de romp gelijmd, was de romp een beetje ingescheurd.
Morgen zal ik dit met een beetje carbon roving en een carbonmatje verstevigen.
Als tip wil ik meegeven dat een ieder die dit model koopt deze plek ook gelijk verstevigt.

Pro:
+ fijne prijs
+ prima vliegeigenschappen
+ leuke kist om te zien en om mee rond te zooien, fluit leuk.
+ meegeleverde motorisering voldoende
+ steekt op een paar aandachtspuntjes best goed in elkaar.

Con:
- fijngevoelig op afregelen zwaartepunt
- door Staufenbiel aangerade regelaar (Smart60) past eigenlijk niet in het model.
- (onder voorbehoud) EWD lijkt niet te kloppen
- (wellicht hierdoor) ailerons up en elev. down geeft uiterst onstabiel gedrag.
- de eerder genoemde aandachtspuntjes (maar ja, alle waar naar de prijs hé)
 
Even weer een klein beetje leven inblazen.
Voor m'n vakantie nog even de scheurtjes in de romp gerepareerd, een beetje carbon roving, een carbon matje en wat dunne 50 min. epoxy en dat alles heeft een week uit mogen harden.

Ik heb net een weekje vakantie achter de rug en tijdens zo'n vakantie heb je genoeg tijd om dingen te overdenken.
Op de vreemdste momenten schieten er dingen in je hoofd.
Zo ook het vreemde, maar ergens toch verdomd bekende, gedrag van de Cheetah. :confused:

Ennieweez, tijdens mijn vakantie schoot het me ineens te binnen.
Balanceerapparaat niet uitgebalanceerd :mad:

Bij al mijn andere modellen (met grotere vleugelbreedtes) was het allemaal niet zo'n punt maar de Cheetah heb ik net voor het invliegen nog 'ff rap' uitgebalanceerd en daarbij helemaal geen acht geslagen op het feit dat bij deze zwaartepunt maar op 50mm zit.
Daarbij het feit dat deze best fijn reageerd op een klein beetje gewichtsverplaatsing heeft er dus voor gezorgd dat er te veel lood in is gegaan.
30 gram heb ik er al uit kunnen prutsen en ik ben een heel eind, de rest indien nodig probeer ik nog los te krijgen of wat schuiven met de accu. :hammer::hammer::hammer:

Dus spelende vrouw, wat heeft u geleerd?: :teacher:

Ook al zit je meer dan 20 jaar in de hobby; "Neem overal altijd gewoon de tijd voor".
Het invliegen was ook al net rap voor een regenbui.
En dan ga je dingen over het hoofd zien. :snipersmile:

Achteraf kijk je een paard in zijn kont maar alles was heel logisch.
Bij de start wou hij graag naar beneden, veel up moeten trimmen en bij vaart (na een duik) kwam hij spontaan weer up
===> Schoolvoorbeeld zwaartepunt testen zonder balanceerapparaat.
Bij ailerons up (in remstand) en een beetje richtingverandering instabiel wegduiken dito.

Morgen krijgt hij een herkansing ;)

Daarbij wordt er maandag een nieuw balanceerapparaat afgeleverd door DHL.
De oude die ik had (MPX) heb ik versleten en ben ik o.a. hierdoor beu.
Ik vond hem toch al niet zo fijn.
 
Sorry maar kan het ff niet laten :rolleyes::rolleyes:
[post514]

Ja, heb je gelijk in maar...echt heel veel ruimte is hier niet voor zo'n oplossing.
Althans, A) niet in het tijdsbestek dat ik er voor had genomen en B) als je denkt dat je goed bezig bent wil je soms wat sneller en permanenter werken...:oops:

:-D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
OK, het relaas van vandaag.
In totaal 24 gram lood uit de neus gehaald en opnieuw gebalanceerd.
De accu kon ook ietsjes naar achteren.

Er is nu veel minder up-trim nodig dan de vorige keer en het vliegt nog steeds best aardig.
Maar nog is er ruimte, de COG van 55mm is denk ik een beetje veilig gekozen van SB.
Ik vermoed dat er nog wel een mm of 3 in zit.

Hij reageert i.i.g. iets stabieler op ailerons beide up maar het is het nog niet helemaal.

Een nadeel van zo'n mooie dag als vandaag met nagenoeg geen wind.

Dat ding wil gewoon niet stoppen of afremmen! :p
Om vaart om te zetten in hoogte is hij eigenlijk nét te licht maar hoogte omzetten in vaart gaat hem heel erg goed af.
Verder reageert hij heel precies op de stuurbewegingen, je kunt er snap rolls en krappe loopings mee maken zonder bang te zijn dat hij desintegreert in de lucht.

Al met al best een leuk ding.
Met een 2200 mAh accu kun je zo'n 3 minuten motorlooptijd halen en eindig je rond de 20-35% capaciteit.
Het is me zelfs gelukt vandaag om een paar nulletjes te draaien :rolling:

Bij het landen, net als de vorige keer, ongelijk hoog gras = :nooo:
Door het lage eigen gewicht is er maar een klein polleke hoger gras nodig om hem aan het tollen te krijgen.
 
Nog een update;

Ik heb hem nl. uiteindelijk niet verkocht en ik heb er geen spijt van gehad.
De laatste weekenden best wel wat vlieguurtjes gemaakt met de Cheetah en ik begin hem steeds meer te waarderen.

Ondertussen ook een paar metingen verricht:
Bij statische meting trekt hij 80A en levert hij 3,64Kg trust.

Niet slecht voor een klein ding van 1,2kg :cool:

De Dymond 60A regelaar is dus ook een prima regelaar die best wel wat kan verduren :twisted:

Harde wind, weinig wind, het maakt hem allemaal weinig uit.
Alleen moet je er rekening mee houden dat je bij een hogere snelheid een duidelijk betere sinkrate hebt.

Daarbij, aanduiken en de roeren vol uit laten slaan of gewoon horsing around om het zo te zeggen maakt hem ook niet stuk :cool:
(Maar dan wel even de eerder genoemde punten verstevigen!)



Eindoordeel:

Verdomd leuk ding om erbij te hebben. :thumbsup:

Tips:
- Laten we eerlijk zijn; een 80A regelaar en bijbehorende LiPo's zouden meer op zijn plek zijn.
- Probeer LiPo's te vinden met zoveel mogelijk capaciteit bij een kleine afmeting. 2200mAh gaat meer is voor het leuke net te snel leeg (tussen de 2:15 en 3 minuten motorlooptijd)
 
Back
Top