Traxxas Nitro 4tec afstelling?

  • Topicstarter Topicstarter etofman
  • Startdatum Startdatum
E

etofman

Guest
Goedemiddag,

Ik heb 2e hands een vrijwel nieuwe Traxxas Nitro 4tec gekocht.
Helaas klopt de afsteling van geen kant.

Heb zelf al het een en ander geprobeerd / volgens de handleidingen op internet maar krijg het niet goed.

Probleem is voornamelijk dat zodra ik rem of de banden tegenhoudt de motor direct afslaat.
Ook valt me op dat als ik de luchtfilter eraf haal en rustig rem de gasschuif soms terug schiet naar gasgeven bij loslaten rem.

Wat kan ik tegen bovenstaande problemen doen?
En voornamelijk dat ik de auto gewoon neer kan zetten zonder dat de wielen draaien en hij blijft lopen...

Heb ook al de standaard instellignen uit het boekje geprobeerd.
(high speed needle 4 slagen uit)
low speed needle gelijk aan middelste deel
Weet alleen niet hoe de idle speed moet staan maar hier heb ik al verschillende mogelijkheden geprobeerd.

Ik hoor het graag, bedankt alvast!

Groeten Edwin
 
Hoi,

ik denk dat als je effe de stickies (boven aan in dit forum) leest je een heel eind komt.

Groeten,

Ton
 
Afslaan bij remmen is vaak je stationair schroef. Deze gewoon ff iets indraaien.
Kijk even in je carburateur als je het luchtfilter er vanaf haalt.
je hoort een spleetje te zien van ongeveer 1 mm als je je gas en je rem loslaat.. Motor gewoon uitlaten... En als je hem opd e grond zet en hij slaat af, zou kunnen wijzen op een kapotte koppeling..

Kijk eerst even of je stationairschroef goed staat.. Als dat het oplost ben je klaar, zo niet kun je altijd je koppeling nog even nakijken.
 
Goedemiddag,

Ik heb 2e hands een vrijwel nieuwe Traxxas Nitro 4tec gekocht.
Helaas klopt de afsteling van geen kant.

Vrijwel nieuw? met alle problemen hieronder betwijfel ik het. Als het chassis er nieuw uit ziet hoeft het niet zo te zijn dat alles nieuw is.

Heb zelf al het een en ander geprobeerd / volgens de handleidingen op internet maar krijg het niet goed.

Probleem is voornamelijk dat zodra ik rem of de banden tegenhoudt de motor direct afslaat.

Goed dat je dat deel noemt, dat betekent dus dat bij stationair de wielen draaien en de auto al langzaam weg rijdt. Ik zeg dat het je koppeling is (wat ook in de stickies genoemd wordt

Ook valt me op dat als ik de luchtfilter eraf haal en rustig rem de gasschuif soms terug schiet naar gasgeven bij loslaten rem.

Dat kan, als je het gas laat schieten kan het zijn dat omdat de gashendel iets doorschiet ook de servo iets doorschiet. Doe je het bij een langzame beweging en er is een punt dat die op vol gas schiet lijkt het de potmeter in je zender te zijn die op dat punt even geen contact maakt.

Wat kan ik tegen bovenstaande problemen doen?
En voornamelijk dat ik de auto gewoon neer kan zetten zonder dat de wielen draaien en hij blijft lopen...

Zoals ik al zei, de koppeling na lopen, mogelijk een gebroken veertje of een gesmolten koppelingschoen

Heb ook al de standaard instellignen uit het boekje geprobeerd.
(high speed needle 4 slagen uit)
low speed needle gelijk aan middelste deel
Weet alleen niet hoe de idle speed moet staan maar hier heb ik al verschillende mogelijkheden geprobeerd.

Ik hoor het graag, bedankt alvast!

Groeten Edwin

Afstellen heeft geen nut als je koppeling loopt te etteren. Mocht je koppeling na reparatie in orde zijn en de motor nog niet goed lopen zou ik ook de compressie laten controleren en uiteraard wil een verse gloeiplug ook werken.

O ja, geef ook even aan welke brandstof je gebruikt, niet alle brandstoffen laten de motor even gemakkelijk lopen.
 
Bedankt voor de reacties. Ben de stationair schroef steeds meer gaan indraaien. Maar zonder succes. Remmen of banden stil houden doet de auto gelijk afslaan.

In principe als ik de banden tegenhoud zou die moeten doorslippen toch? (de koppeling) en niet de auto doen afslaan)

Ik heb wel gezien in de stickys hoe en wat met de koppeling maar hoe kan ik dit het beste controleren? Staat er ergens een duidelijke uitleg?

Bedankt!

Ps, ik kom uit Waddinxveen (Zuid-Holland) Dus mochtt er iemand zo vriendelijk zijn en tijd over hebben hoor ik dat graag. Vergoeding wordt uiteraard voor gezorgd.

Groeten Edwin
 
Nogmaals, afstellen met de naalden heeft geen zin als je koppeling niet werkt.

Als je de wielen tegen houdt de motor slaat af dan ontkoppelt die niet goed, hetzelfde als je bij een normale auto remt (de wielen tegen houdt) en vergeet te ontkoppelen.

Controle is simpel, trek de motor eruit, op het uiterste punt van de koppeling zit een schroef, schroef die los en je kunt het deel met het tandwiel eraf trekken. Controleer als de lagers goed lopen en controleer de 2 of 3 schoentjes als ze gesmolten zijn of als er 1 naar buiten bungelt.
 
Het is misschien niet onverstandig om eens de koppeling te controleren. Zet de auto met de wielen van de grond (bij gebruik van startkist zijn ze al van de grond) en start de auto dan maar dan zonder gloeistarter er op. Als de wielen gelijk beginnen te draaien zit het probleem in de koppeling kan ook gammele koppelingslagers zijn.


heb bovenstaande ergens gevonden.
Als ik hem start zonder gloeistarter erop draaien de wielen gelijk al, ook al druk ik de knop maar 1 seconde in.
Defecte koppeling dus??
 
Ik heb de motor eruit gehaald en de koppeling + huis eruit genomen.
De 2 schoentjes en het huis zien er naar mijn idee nog goed uit, alleen het veertje is gebroken. (tenminste, deze zat er los in en is niet aangespannen rondom de 2 schoentjes). Ik neem aan dat dit veertje rondom de 2 schoentjes zit en de 2 schoentjes bij elkaar houdt?

Ben niet heel bekend met modelbouw maar weet wel nog ongeveer hoe een koppeling werkt van een scooter vroeger.

Ik heb dus gewoon een nieuw veertje nodig lijkt mij?

Graag jullie reactie.
Als het niet duidelijk is kan ik eventueel wel een foto maken maar neem aan dat dit voldoende is.

gr. edwin
 
Je kunt ook de uiterste winding van de veer met een tangetje ombuigen zodat je weer een oogje krijgt om de 2 uiteindes van de veer weer in elkaar te haken.
 
Je kunt ook de uiterste winding van de veer met een tangetje ombuigen zodat je weer een oogje krijgt om de 2 uiteindes van de veer weer in elkaar te haken.

Is een nieuw veertje niet beter?
Zodat die niet heel snel weer springt?
De schoentjes zijn daarin tegen toch ook wel wat versleten.
Zeker 3/4mm schat ik.

Maandag even informeren wat dit moet kosten en wat de levertijd is.

Bedankt.
 
Back
Top