Lichte roll neiging bij looping 600E pro

Als ik met mijn 600e pro een looping maakt, dan heeft deze een roll neiging. Het is niet erg veel maar wel vervelend. Als ik de lichte roll beweging niet tijdens de looping corrigeer dan komt de heli uit de looping onder een hoek van zo’n 10 a 15 graden .

Als ik een stall turn maakt heb ik heer geen last van. De 600 heeft een stabiele hoover en vliegt verder ook prima. Als ik een looping maak met mijn 500 esp dan is deze wel recht.

Kan het zijn dat het veroorzaakt word doordat de lipo’s inverted een stuk hoger boven de rotorblad zit dan bij een 500 esp?
Heeft iemand enig idee waarom?

Werner
 
Een heli ziet geen verschil tussen pootjes onder of pootjes boven, vlieggedrag zou hetzelfde moeten zijn
Als hij tijdens ff gewoon rechtuit gaat, zal hij dat op zn kop ook doen

Dus, of je doet onbewust een tikkie tegen je stick leunen
Of, in het geval van fbl, er zit ergens iets raars in je fbl unit
 
Een heli ziet geen verschil tussen pootjes onder of pootjes boven, vlieggedrag zou hetzelfde moeten zijn

Mijn gevoel zegt dat het wel uitmaakt. Als je accu onder de rotor hang of hij leunt er bovenop. De ene keer zit cog onder de ander keer boven. COG boven je rotor is m.i. instabieler.


of je doet onbewust een tikkie tegen je stick leunen

Heb ik ook even gedacht, zoiets heb ik eerder eens gehad. Maar dan zou ik het dus ook moeten hebben met 500 esp en dat is niet het geval.

in het geval van fbl, er zit ergens iets raars in je fbl unit

Ik heb de flybar versie.


Het raare is dat in hoover de heli erg stabiel is, dus afstelling kan het niet zijn lijkte me.

Aan de snelheid van de looping light volgens mij ook niet. Je zou een looping ook langzaam moeten kunnen doen.

Werner
 
Mijn gevoel zegt dat het wel uitmaakt. Als je accu onder de rotor hang of hij leunt er bovenop. De ene keer zit cog onder de ander keer boven. COG boven je rotor is m.i. instabieler.
Lijkt me correct en als je met genoeg snelheid een looping maakt kan dat ook zo blijven ivm de g-kracht.
Misschien in hover bepaalde trims gezet die parten spelen wanneer de heli op z'n kop gaat? of invloed van de wind?
Als het kan zou je eens kunnen kijken of het zich in een inverted hover ook voordoet.
 
Trimmen tijdens hover en de heli zal zeker raar gaan doen inverted.

Zou kunnen dat de swash niet helemaal geleveld is bij mid/high/low stick of dat je paddles niet helemaal netjes zijn uitgelijnd.
 
@chrisdv
Mijn snelheid is niet bijzonder hoog. Ga eens proberen met hogere snelhied. Inverted hooveren is nog niet aan de orde. Gaat al wel steeds beter op de sim.

@anko
Ik heb geen noemenswaardige trim. Wel heb ik met subtrim de hevels recht gezet. Ik zal deze week de swash nakijken en de paddles eens goed nakijken.
 
Laat me raden, hij helt naar rechts na je looping? Dan is het het effect van de draairichting van je hoofdrotor.
 
Twee dingen die je kunt checken:

Ligt je zwaartepunt goed? Verhoodge G-krachten (zoals tijdens een looping) vergroten het "kantelend moment" als het zwaartepunt niet goed ligt. Aangezien de rolneiging naar links is en je een rechtsdraaiende rotor hebt zou ik zeggen dat je zwaartepunt wat te ver naar achteren ligt.

Andere optie is dat je mechanische phasing niet helemaal goed staat, en dan zou je je swashdriver een klein beetje van boven gezien LINKSom (EDIT: sorry, nog een dom foutje, ben teveel aan linksdraaiende rotors gewend) moeten verdraaien t.o.v. de as (of je gebruikt wat virtuele draaiing in je zender, zeg, 10%). Je kunt helaas NIET stellen dat als je swashdriver haaks staat, dat het daar dan niet aan kan liggen, de 90 graden faseverschuiving van het gyroscopisch effect, waar iedere heli mee stuurt, is alleen in theorie 90 graden, in werkelijkheid ligt het er iets naast, vrijwel altijd is het iets meer dan 90 graden en dan zou jouw rolneiging naar links bij achterover geven reeds verklaard zijn. Ik gok zelf dan ook op deze laatste optie.

Helaas is er niet een "test" om te bepalen welke van de twee het is, bij beide oorzaken word de rolneiging erger naarmate je er harder aan trekt.

Andere optie is inderdaad, wat hier al gesuggereerd werd, dat je wat tegen je stick leunt tijdens de looping. Als dat het geval is, is er maar een oplossing: oefenen....

Dan is er nog een laatste optie, en dat is dat je last hebt van "induced flow roll" maar dat is voor een flybar heli nogal onwaarschijnlijk, en voor een E-stab heli uitgesloten. Dat treed eigenlijk alleen merkbaar op bij non-Estab rigids. Toch kan het zijn dat het bij extremere G-krachten ook bij een Flybar heli merkbaar is.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Ligt je zwaartepunt goed? Verhoodge G-krachten (zoals tijdens een looping) vergroten het "kantelend moment" als het zwaartepunt niet goed ligt. Aangezien de rolneiging naar links is en je een rechtsdraaiende rotor hebt zou ik zeggen dat je zwaartepunt wat te ver naar achteren ligt.

Ik heb inderdaad het zwaartepunt wat te ver naar achteren zitten. Dit is eenvoudig aan te passen met de lipo's. Ik hoop het deze week of in het weekend te testen.

vrijwel altijd is het iets meer dan 90 graden en dan zou jouw rolneiging naar links bij achterover geven reeds verklaard zijn. Ik gok zelf dan ook op deze laatste optie.

Ok, maar dan zou ik het toch ook bij een hoge stall turn moeten hebben, of niet?

Andere optie is inderdaad, wat hier al gesuggereerd werd, dat je wat tegen je stick leunt tijdens de looping.

Dit kan het m.i. niet zijn omdat ik het met de 500 esp niet heb.


Toch kan het zijn dat het bij extremere G-krachten ook bij een Flybar heli merkbaar is.

Als het alleen met extremere g-krachten optreed, dan zal dit het ook niet zijn. De loopings die ik vrij rustig.


Ik ga eerst het zwaartepunt op orde brengen. Dit is het simpelste te doen en moet uiteindelijk toch gewoon goed zijn. Als dat niet de oplossing is gaan ik eens kijken naar die verdraaiing.


groeten,

Werner
 
Ik had niet verwacht dat je met een achterlijk zwaartepunt zou vliegen, het was slechts een theoretische optie, maar eentje die controleerbaar is. Dus dat is een goede kandidaat.

Je zou inderdaad ook bij een hoge stall turn iets last moeten hebben van links rollen bij het ingaan en het uitkomen.
Echter, dat is heel lastig te zien: als jij voor jouw ogen vlak aan vliegt, wil dat niet altijd zeggen dat dat ook echt vlak is (perspectief-fout) en het is maar een "kwart loop" dus de afwijking is ook maar een kwart van wat er bij een volle loop optreed. Dan zit je in de opwaartse baan, daarna de neerwaartse, en nu kom je met de laatste kwart loop weer horizontaal. Kun jij dan nog goed beoordelen of je wel of niet weggerold bent? Waarschijnlijk niet. Bij een volle loop is de totale beweging waarschijnlijk wat korter qua tijdsduur, en aangezien je in dezelfde richting invliegt EN uitvliegt, is een hoekafwijking nu veel duidelijker te zien.
M.a.w: dat het je bij de stall turn niet opvalt, wil niet zeggen dat het niet optreed....

Ook dat het met een andere heli niet optreed, is geen garantie, dat kan ook liggen aan bijvoorbeeld dat de phasing bij je 500 net een tikkeltje beter staat dan bij je 600, of om maar een ander voorbeeld te noemen: je vliegt bijvoorbeeld al langer met die 500, die wellicht net een rolneiging de anderte kant uit heeft, dat heb je altijd onbewust gecorrigeerd en nu doe je dat onbewust nog steeds met een merkbaar resultaat tot gevolg.
Beetje gezocht, maar niet onwaarschijnlijk en zeker niet onmogelijk.

Maar ondanks bovenstaand, zwaartepunt en verdraaiing (phasing) zijn wel de meest waarschijnlijke kandidaten.

Succes in elk geval

Groet, Bert
 
Back
Top