Heel vreemd probleem met Futaba T12FG 2,4GHz

Na 2 1/2 jaar probleemloos funktioneren lijkt het als of ik nu een probleem heb met mijn zender. Het gaat om de Futaba T12FG met originele Futaba 2,4 GHz module.
Afgelopen zondag nog gevlogen zonder probleem, maandag zender accu geladen verder niets verandert.
Wilde gisteravond gaan vliegen en zag bij de roerencontrole direkt voor de 1e vlucht dat mijn hoogte roeren flink naar beneden stonden :confused:
De trims en andere instellingen stonden nog allemaal als normaal. Ik kon de roeren zelfs met de trimschakelaar plus de servomidden instelling in het modelmenu nog niet eens meer in de midden krijgen :confused:
De andere stuurfunkties (gas, rudder, rol, retracts en flaps) werkten wel goed.
Bij nogmaals goed kijken naar de roerbewegingen zag ik dat bij het bewegen van de ailerons ook de hoogteroeren een beetje meebewogen :confused:
Dacht in eerste instantie aan een defecte ontvanger (originele Futaba 7 kanaals) dus ander model uit de auto genomen. Hier zit een Orange Futaba compatible ontvanger in. Maar ook hiermee exact hetzelfde probleem :evil:
Op de servomonitor van de zender is het probleem goed te zien. Zelfs bij een nieuw aangemaakt model (dus absoluut zonder mixers enz en de trims op 0) staat de uitslag van de hoog funktie al direkt op +73 en is ook te zien dat de uitslag iets verandert bij gebruik van de ailerons.
Op alle andere, in de zender geprogrammeerde modellen is het zelfde probleem zichtbaar (dus verandering van de neutraal positie van hoogte roeren en meebewegen hoogteroeren bij gebruik van ailerons).
Heeft er iemand een verklaring (of beter nog; een oplossing) voor dit probleem of heeft dit ook al eens meegemaakt?
Ik heb al even de accu losgemaakt en opnieuw ingeplugt zonder verbetering. Bestaat er iets van een komplete "reset" voor deze zender? Kon dat in de manual niet ontdekken. Hoop nog op een simpele oplossing omdat ik dit weekend naar een vliegshow in Duitsland wilde gaan en vandaar uit nog twee weken vakantie in Duitsland. Uiteraard met enkele vliegtuigen in de caravan. Als ik de zender moet opsturen heb ik die dus zeker niet op tijd terug...
Grtz, Hans
 
Hans,

Heel zeker dat het de zender betreft? Heb je de servo al eens vervangen? Wellicht dat de servo een tik heeft gehad met het vervoer???

Heb je ook al op andere modellen getest?

Groet

Stefan
 
Heeft niets met de servo's te maken omdat de afwijking ook zichtbaar is op de servo-monitor van de zender. Dit is een bekend probleem van de T12 FG en de FX-30. Even contact opnemen met de servicedienst (Corrien) en die zorgt voor een oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Heeft niets met de servo's te maken omdat de afwijking ook zichtbaar is op de servo-monitor van de zender. Dit is een bekend probleem van de T12 FG en de FX-30. Even contact opnemen met de servicedienst (Corrien) en die zorgt voor een oplossing.

Kan dit probleem ook optreden tijdens het vliegen of is die kans klein?
 
Heeft niets met de servo's te maken omdat de afwijking ook zichtbaar is op de servo-monitor van de zender. Dit is een bekend probleem van de T12 FG en de FX-30. Even contact opnemen met de servicedienst (Corrien) en die zorgt voor een oplossing.

Bingo :music:
Een slecht kontakt tussen stick en printplaat bleek dus inderdaad de oorzaak!
Even de zender opengemaakt en de stekkers van de sticks even los en opnieuw ingestoken op de print en voila; alles werkt weer zoals het hoort! (Overigens zaten de stekkers nog perfekt op hun plaats :confused:. Het was dus niet zo dat deze geheel of gedeeltelijk los waren geschoten of zo....)

In ieder geval heel erg bedankt voor de tip! :worship::worship::worship:

Grtz, Hans

Quote uit PM verwijdert op verzoek afzender.
[mod]
Modedit emil:
Op zich nobel om een quate te plaatsen, echter een pb is een pb, dat maak je niet openbaar zonder eerst te overleggen!
Hoewel deze wellicht een oplossing bevat, heb hem onherkenbaar gemaakt, van wie deze pb afkomstig is.[/mod]
ps; hoop alleen dat dit probleem zich in toekomst niet op eens tijdens een vlucht voordoet....
 
Laatst bewerkt:
als dit slechte contacten betreft zou ik er wel even actie op ondernemen.

je moet er niet aan denken dat je slechte contacten krijgt tijdens het vliegen.

spreek corrien even aan wat er mee te doen!!

mvg Hans
 
Inmiddels al even een PM naar Corrien gestuurd.
Waarschijnlijk toch wel wenselijk om verdere aktie te ondernemen om herhaling te voorkomen.....
Ben er nu niet meer zo helemaal gerust op.... (vlieg hoofdzakelijk met redelijk snelle EDF jets).
 
Hallo Hans,

Heb ongeveer hetzelfde probleem gehad met mijn zender MPX-EVO.
Bij het bewegen van de stick, op de hoogte, begon deze ook raar te doen...geen uitslag,dan wel uitslag of de servo begon te trillen....
Tx opgestuurd naar Corrien, wat bleek een van de draadjes aan de potie vd hoogte was aan het doorslijten....alle draden potie vervangen, probleem opgelost.
Een goede raad, laat uw zender door een deskundige nazien, kan je een model en andere narigheid sparen.
Grtz
Ammo
 
Laat even weten als je wat gehoord hebt.

Uiteraard was het antwoord, dat de zender moet worden ingestuurd voor reparatie.

Laat ik voorop stellen, dat dit probleem nooit plotseling ontstaat tijdens het vliegen, maar direkt bij het aan zetten. Het verschijnsel komt bij dit knuppelmechaniek zo heel af en toe voor (tot nu toe heb ik er een stuk of vijf gehad). Het is geen slecht kontakt, maar overspraak tussen de stekerpennen. Dit uit zich óf in een afwijkend nulpunt óf in een geringe mix tussen beide knuppelfuncties. De stekers losnemen en opnieuw monteren verhelpt het probleem, maar dit is uiteraard geen 100% betrouwbare oplossing.

In service werden bij deze perikelen tot vorig jaar de knuppelkabels vervangen, vanaf begin dit jaar is er besloten de kabels vast te solderen. Dit wordt overigens bij een controlebeurt preventief gedaan (kosteloos).
 
Geldt dit "probleem" ook voor de t10cg?
Zo ja, is het verstandig om hem een servicebeurt te laten geven? ( ik heb nu overigens nergens last van)
Bedankt.
:bye:
 
De T10CG heeft een ander knuppelmechaniek, waarvan de kabels zijn gesoldeerd. Hierbij doet dit probleem zich niet voor.
 
Back
Top