Bouwkit Antonov AN-2 EPP

Ik zocht een leuk kistje "parkflyertje" om op vakantie en s' avonds op een weilandje om de hoek wat te kunnen vliegen.
Onze vriend "Plotterwelt" heeft een leuk tweedekkertje in zijn Toko.
Antonov AN-2 EPP

Spanwijdte 1.20 m, gebouwd ca 230 gram, eind gewicht ca 500 gram ,inclusief accu, electronica etc. en gemaakt van het bijna onverwoestbare EPP.

full


full


Dus mij maar een vleugel uit laten trekken en een kitje gekocht. Meteen maar compleet met de electronica erbij, ESC en motor. Een 4 kanaals Corona RP4S1 had ik nog liggen, evenals de 4 servo's. Er komen uiteraard ook rolroeren op.
Het kitje bevat de standaard spulletjes om het kistje te bouwen.

Johan zei dat het heel makkelijk was om de rolroeren te "snijden"
Een weerstand draadje, een kroonsteentje en een variabele voeding.:-?
Heeft iedereen natuurlijk zo in keukenkast staan. ;-)
Maar een staaldraadje kon ook.
Ha, dat klonk al beter.
Een stukje 0,5 mm staaldraad had ik nog wel.@
Een variabele voeding...........? Totdat mijn oog viel op mijn powerpanel.
Hm..... als mijn plug gloeit, dan trekt hij ruim 3 Amp!! En ik kan de gloeispanning regelen.:idea:
Hier het meetresultaat met het 0,5 mm stukje staaldraad.
@ 0,3 mm verenstaal, pianodraad of een gitaarsnaar.

full


Wat staat me te doen??
Ik moet de V groef voor de rolroeren maken maar er moet een dun laagje blijven staan om te kunnen scharnieren.
De holtes voor de servo's moeten gemaakt worden en een kanaaltje waar de servokabels door lopen naar de romp.
Het kroonsteentje langs een lat laten glijden voor een strak resultaat. De diepte is met het kroonsteentje goed in te stellen.

De mesjes gemaakt om de EPP te "snijden".

full


Op een afval stukje, als je dat hebt, de juiste temperatuur zoeken. Anders laag beginnen en geleidelijk de temp. opvoeren.

full


Ziehier het resultaat.

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Arnold,

ziet er toch allemaal erg goed en leuk uit, maar waarom het boze rode gezichtje bij het onderwerp ? Het leek mij dat dit aantoont dat er ergens iets mis is met de kit of zo ?

Ik volg sowieso je bouwdraadje, ziet er mooi uit.

Groetjes,

Davy
 
Hey Arnold,
waarom het boze rode gezichtje bij het onderwerp ?

Groetjes,

Davy

Hoi Davy,

Had ik ook gezien, is al gewijzigd, dit :D hoort erbij!
PS. De slecht startende/lopende motor afgelopen zaterdag was........een dubbelgeslagen clunckslang.:hammer:
 
Laatst bewerkt:
Hallo Arnold

Dat met de powerpanel is een goed idee.

Die hebben vele nog thuis liggen of in gebruik .

Zo kan je mooie elastikflaps maken. ;)

Staal draadje mag 0,3 zijn met minder stroom , het snijden moet langsam gaan voor mooie resultaten .

Mvg Johan
 
Hier dan weer een update van de Antonov.

Een aardige constructietekening.

full


Het uitsnijden van de rolroeren is perfect gelukt. Een mooie v-groef die best goed scharnierd.

full


Ik heb bruislijm bijgehaald. Daar kun je heel goed de EPP mee verlijmen.
Ik kwam tot de ontdekking dat Pattex PU vrijwel wit uitbruist.

full


Het was tijd om de vleugel te gaan verlijmen.
Ik heb de twee korte latjes voor de vleugelversteviging vervangen door een latje uit een stuk.

full


Vooraf de te lijmen oppervlakte licht innevelen met water. Dat bevordert het fijn uitbruisen van de lijm.
De groeven dun insmeren met lijm, evenals de raakvlakken van de twee vleugelhelften.
Op je werkblad een stuk transparant folie leggen, waar ze de bloemen mee inpakken! Anders zit je vleugel aan je tafel vast geplakt.;)

Dan was de romp aan de beurt. Eerst wat doorvoerkanaaltjes voor de servodraden gemaakt. Dat heb ik ook voorin de neus gedaan voor de motordraden. Zo heb ik geen draden aan de buitenkant van de romp lopen.

Ik doe dat met een dun koperen buisje, ca 10 mm doorsnede. De rand heb ik scherp gemaakt. Een soort appelboortje dus.

full


Vervolgens het kielvlak mooi recht en haaks op de romp lijmen.

full


Alle vlakken waar het richtings en hoogteroer komt heb ik wat afgeschuind.

full


Dan heb inmiddels al wat van de kleurstelling verklapt.

De romp wordt (is) zilver. De vleugels worden geel en de struts en het richtingroer rood.
(Spuitbussen van de Action, € 1.95 voor een grote bus :))
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Antonov klaar

Weer wat geknutseld vandaag.

De machinekamer;

full


De vleugels ingelijmd;
full


Het spuiten is inmiddels ook klaar.
De servo's gemonteerd en de struts verlijmd met de vleugel.

full


De electronica erin, het totale gewicht komt nu op 535 gram.
Het CG ligt op 45 mm.
Regelaar; 25 Amp. motor 880 KV, 238 watt, accu 1250 mAh 2s.
Eigenlijk hoort er een 4 blads prop op. (weet iemand waar die te koop zijn??)
Met deze prop 9x7 trekt de motor 11,5 Amp. Dan kan ik zelfs "prophangen"

De eerste foto in de buitenlucht.
full


Misschien morgenavond de maiden, anders wordt het volgende week.

full
Dit is toch wel mooi he.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is veel te zwaar voor de antonov .

Meer als een GWS moet daar niet op .

Dan ook gelijk maar een intrekbaar landingsgestel. :D

Maar alle gekheid op een stokkie.
Zijn 4 blads electro propjes eigelijk wel te koop? Zoja, waar??

Vanavond naar het veld.......maar teveel wind in Brabant. Er zat net een onweersbui in de buurt.
Maar goed "hij" weet nu waar het veld is.

Het is een leuk toestelletje geworden, licht en niet al te groot. Kan makkelijk mee op vakantie.

(Wel nog even lekker met de Piper rond gekachelt.)
 
Antonov maiden

Vanmiddag de maiden gedaan met de Antonov.

De domping van de motor was te weinig waardoor er even erg veel werk te doen was om hem in bedwang te houden. Helemaal down getrimd.
Half gas en wat down was er al mee te vliegen.
Wat direct opviel was de vergevingsgezindheid van het toestelletje.
Ondanks de ongewilde loopings kwam hij toch steeds weer in een vlakke baan zonder "eruit" te vallen.

Ter plekke de domping wat vergroot door met een stanlymes een paar mm meer van het EPP te snijden en met snelle bruislijm weer te verlijmen.
Hoogteroer weer op nul en vliegen met die hap.

Het was al beter maar er moest nog teveel down getrimd worden.
Desondanks vliegt het kistje erg fijn, rustig en ook erg langzaam. Het zweefvermogen viel ook niet tegen.
Verder hoefde er maar weinig bijgetrimd te worden, zowel rolroeren als richting maar een paar tandjes.

Thuis gekomen de downtrust (domping van de motor) nog verder vergroot, dus de as van de motor nog verder naar beneden laten wijzen, waardoor je op ongeveer 6 a 7 mm uit komt t.o.v. de orginele stand.

Al met al een leuk toestelletje waarmee je op een relatief klein veldje goed uit de voeten kunt. Fijn voor op vakantie, een stille "zomer" avond, etc.
 
Hallo Arno

Het jij de 5 mm hoek niet gelijk weggesneden dan .:D

Zo was mijn maiden namelijk ook toen .

Ik heb er toen 5 mm onder aangetekend en bovenop nul uit laten lopen .
deze hoek heb ik er toen afgesneden en zo vliegt hij goed bij mij.

Deze verandering staat ook in de beschrijving.

Mvg Johan
 
Hallo Arno

Het jij de 5 mm hoek niet gelijk weggesneden dan .:D

Zo was mijn maiden namelijk ook toen .

Ik heb er toen 5 mm onder aangetekend en bovenop nul uit laten lopen .
deze hoek heb ik er toen afgesneden en zo vliegt hij goed bij mij.

Deze verandering staat ook in de beschrijving.

Mvg Johan

Hoi Johan,

Ik had er wel wat van afgesneden, misschien iets te "zuinig" geweest.

Maar nu zal hij wel helemaal vlak vliegen.
 
arnold

wel een hele late reactie op je bericht.
maar als je misschien dunne draad nodig hebt om te snijden.
wij hebben op het werk een draadvonkmachine,dat werkt met een een draad van 0.2 mm dik,er zit 20 km op een rol,dus als je wat nodig hebt laat het me maar weten.

groeten humphry
 
arnold

wel een hele late reactie op je bericht.
maar als je misschien dunne draad nodig hebt om te snijden.
wij hebben op het werk een draadvonkmachine,dat werkt met een een draad van 0.2 mm dik,er zit 20 km op een rol,dus als je wat nodig hebt laat het me maar weten.

groeten humphry

Hoi Humphry,

Een late reactie, PBtje gestuurd.
 
Back
Top