Hulp gevraagd: Ik zoek een >5m zwever

Ik ben een vrij onervaren zwever (3e seizoen), en heb me dit seizoen vooral met de Simprop Intention geamuseerd. Naast deze zwever heb ik een electro sleper gebouwd (Pilatus Porter 272cm, Axi 5345/14 HD op 12 cellen) waar mijn zwager mee leert slepen op onze club. Op de Intention staat een sleepkoppeling, dus we hebben ons op beperkte schaal in het slepen kunnen bekwamen. Voor volgend seizoen zoek ik naar een nieuwe
uitdaging voor mezelf en voor de sleper.

Wat zoek ik :
* Een rustige zwever, liefst >5m
* Geen KTW, enkel slepen
* Liefst met veel instelmogelijkheden (x-kleppen vleugel ?) (ik pruts nogal graag met instellingen)
* Ik denk dat voor onze sleper (en ik bedoel dan vooral de piloot) 7 a 7,5 kg voorlopig de limiet is. Als we meer ervaring hebben zou meer misschien nog wel kunnen. Maar dat zien we in 2013 dan wel weer ...
* Acro en hellingzweven zoek ik voor deze kist zeker niet, enkel thermiek en rustig glijden.
* Als budget limiet had ik € 2500 in gedachten, al mag goedkoper uiteraard ook :)
Zelf ben ik al aan het zoeken geweest (o.a. op de site van BIGGS), maar vind tussen de bomen het bos niet meer.
Flugzeuge > Scale-Segler > Fertigmodelle > Modelle A-H > ASW 28-18/5000 GFK
ASH 26
Paritech Modellbau DG 600 / 16 Evolution
Scale Modellbau - Erich Schatz
TANGENT - Model technology - Models - Nimbus 4

Alle input is dus meer dan welkom.

Alvast bedankt,
Bert
 
Een oldtimer vind ik ook leuk, maar dat zou ik liever voor later bewaren. Enig idee wat een rustige moderne kist is, van boven de 5m maar onder de 7kg ?

Bert
 
een 5 meter thermiek kist

Daar zijn er een heleboel van. Hou twee dingen in de gaten: op de eerste plaats het gewicht waarbij 5-6 kg wel het maximum is. Het andere ding waar je op moet letten is het vleugelprofiel. Wanneer het HQ profielen zijn een profiel met minimaal 3% welving (HQ3/13 of 3/14 o.i.d) Ga bij de kist die Johannes noemde voor het SD profiel.

Veel van dit spul is te koop in Duitsland. Veelal zijn toestellen daar uitgelegd op hellingvliegen en hebben de wat snellere profielen aan boord. Voor het thermiekvliegen in ons vlakke landje zijn die wat minder geschikt en zeker wanneer je daar wat minder ervaring in hebt.
 
Zelf zat ik recent ook in dubio wat betreft zweverkeuze.

Het is geen makkelijke vraag en vergt een hoop voorzoekwerk en een goede kennis van wat je nu zelf eigenlijk zelf wilt.

Wil je wat meer naar scale toe, wil je puur thermiek, wil je een allrounder.
In Duitsland kun je veel modellen vinden maar zoals Arno schreef is het aanbod hellingzwevers daar veel groter (en zijn ze voor gebruik in het vlakke NL vaak ongeschikt / minder geschikt).
Ik heb in de vorige eeuw eens een grotere zwever gehad met een flinke vleugelbelasting en hellingprofiel.
Met een beetje wind ging het goed maar bij weinig wind werd het een behoorlijke bitch met maar 2 standen; oerend hard of slechte glijhoek. :)
Het vliegen leek bijna op dat van zo'n Chinese Discus van 2,65mtr span, gewoon niet leuk eigenlijk.

Een indicatie voor zoiets kan o.a. de vleugelbelasting zijn.
Sommige (schaal-)kisten hebben (ondanks hun spanwijdte) soms een vleugelbelasting van rond de 100g/dm3.
Dat zijn nu niet echt meer thermikschleichers te noemen maar zegt ook zeker niet dat ze waardeloos vliegen.

Een Thermik XXL met 4.95m span (of Thermik XXXL zoals die in de USA veel wordt genoemd) is inderdaad een goede keuze. Met de D-box vleugel of in vol CFK kun je daarmee op de helling en ook vrij rustig thermieken.
De FS 5000 van Klemm zou ook iets kunnen zijn voor je en is weer beter dan de XXL.

In ieder geval zoals ik nu heb geleerd de laatste weken zal het compromis meer bij de vlieger moeten liggen dan bij het vliegtuig ;)
 
bedankt alvast voor de info. Om een en ander nog moeilijker te maken zou ik liefst een moderne scale kist kopen. Op het internet (foto's) lijken de Ash-31 en de Nimbus4 de modellen die me visueel het meeste aanspreken. Maar of ik binnen die modellen een versie ga vinden die beantwoord aan mijn eisen (rustig, niet al te zwaar) is me nog een grote vraag.
De heren van BIGGS zitten vandaag in Sint-Tuiden, en ik ga alvast daar eens kijken en luisteren. Hopelijk maakt ook dat me weer iets wijzer. Mocht dat zo zijn, zal ik er straks zeker over berichten.

Dank, en groetjes, Bert
 
bedankt alvast voor de info. Om een en ander nog moeilijker te maken zou ik liefst een moderne scale kist kopen. Op het internet (foto's) lijken de Ash-31 en de Nimbus4 de modellen die me visueel het meeste aanspreken. Maar of ik binnen die modellen een versie ga vinden die beantwoord aan mijn eisen (rustig, niet al te zwaar) is me nog een grote vraag.
De heren van BIGGS zitten vandaag in Sint-Tuiden, en ik ga alvast daar eens kijken en luisteren. Hopelijk maakt ook dat me weer iets wijzer. Mocht dat zo zijn, zal ik er straks zeker over berichten.

Dank, en groetjes, Bert

Dat veranderd de boel wel een beetje ja :)

Maar als je naar Biggs gaat kun je inderdaad in 1 middag veel wijzer worden dan 10 pagina's in dit topic ;)
 
Eigenlijk is de zelf opgelegde gewichtslimiet van 7 à 7,5 kg de beperkende factor, daarboven zijn er genoeg interessante opties.

Vanuit mijn ervaring zou ik alleen de 6 meter Tangent Nimbus4 kunnen noemen. Dit is echter zendertechnisch (alleen al 10 servo's in de vleugels) en vliegtechnisch ( tamelijk korte romp) niet de eenvoudigste kist.
Er bestaan ook 5,2 meter Nimbussen (Nimbi ?) van H-Model en Wildflug, deze zijn echter erg iel.
 
Er bestaan ook 5,2 meter Nimbussen (Nimbi ?) van H-Model en Wildflug, deze zijn echter erg iel.

Dat viel me inderdaad ook op bij die 5.3 mtr Nimbus bij Airworld.
1,6 mtr romplengte op 5,30 mtr is idd wel kort als de meeste 3,5 mtr zwevers al zo tussen de 1,4 en 1,5 mtr zitten.
 
liefst een moderne scale kist kopen.

Die van + 5 meter ga je niet vinden onder de 7 kilogram :nooo:

Dit staat geschreven op de site van HB modellbau ( Heiko Baumgärtner ) en gaat over één zijner modellen nml de Puchacz ( UHU ) met 5,2 meter spanwijdte...

Wer ein originalgetreues Flugbild / Geschwindigkeit haben will, nicht unter 15 kg !
Die Leichtversion liegt nicht so satt in der Luft und wird vom Wind beeinflusst.
Es sieht majestätischer aus, wenn der UHU auch bei Wind unbeeindruckt seine
Landebahn einhält - Alle machen Platz und Halten den Atem an !


Superlicht is dus niet altijd gunstig .... >>>> Alleen bij ideale omstandigheden, maar die zijn er praktisch nooit
 
Laatst bewerkt:
ik had beloofd om gisteren nog te berichten over het bezoek aan de BIGSS, maar dan zou ik nog in overvloed hebben nagekwijld in mijn klavier :-). Daar gewoon een middagje staan kijken is gewoonweg enorm rustgevend en bevredigend! Dit heeft me nog meer overtuigd dat ik mijn focus van vliegen naar zweven wil leggen.

De mooiste kisten daar vond ik de ASH-26 en ASH-28, maar ik vrees dat die te zwaar gaan worden voor onze sleper, of toch voor onze sleepkunsten.
Wat me ook opviel was dat er tussen de verschillende ASH-26 toestellen onderling nog een gigantisch verschil blijkt te zijn. Zowel visueel als in de lucht merkte ik dat op.

Na jullie input gelezen te hebben, vraag ik me af of de Nimbus 4 (6m) van tangent een goede keuze zou zijn voor wat ik zoek. Heeft hier iemand ervaring mee ?
Ik maak me idd wel een beetje zorgen over het wel erg lage gewicht en de zichtbaarheid van de smalle vleugels op grote hoogte.

Een andere optie die ik nog steeds overweeg, is de ASH-31 van Eirch Schatz. Die heeft wel Styro/Abachi vleugels. Zou dat een nadeel zijn, en zo ja, welk ?

Groetjes, Bert
 
Die van + 5 meter ga je niet vinden onder de 7 kilogram :nooo:

Bijdrage 6 was misschien niet helemaal compleet maar de gemiddelde duitser keilt zijn kist van een berg af :rolleyes: Behalve een vlot profiel is wat massa dan ook wel handig en dat is nu net het tegenovergestelde van wat wij plattelanders willen (en soms zoeken, zoals hier)

Maar ze zijn er wel hoor ;)
 
Back
Top