bericht van de KNVvL

Status
Niet open voor verdere reacties.
Danny,
Volgens mij zijn FPVers, gewoon modelbouwers, die in alle gelederen hun modelhobby beoefenen en soms een camera op hun model schroeven. (dan zijn het opeens "die verdomde FPVers" en even later die levensgevaarlijke "helievliegers met die ondingen" en dan vervolens die "vliegende granaten met die gilmotoren").
Inzake specifiek FPV zijn er, volgens wat ik gelezen heb op dit Forum, wel degelijk toenaderingen om de FPV aktiviteiten met de daarvoor ingestelde instanties te bespreken. Werd ook aangegeven dat de regelgevingen dermate achterhaald zijn, dat een meer up to date en relaterend aan de huidige stand van zaken/techniek wenselijk is.

Maar goed, als er steeds meer mensen dit forum de rug toekeren, (en daarmee wordt niet alleen "FPV" bedoeld) zal er alhier ook steeds minder op dit vlak bekend komen.
Kunnen we lekker over niks boos worden en leuteren over non info en vermoedens.
 
Hoeveel FPV'ers denk je dat er lid zijn van de KNVVL ?
Hoeveel FPVers denk je die er vliegen in club verband ?

Zou het geen zin hebben een eigen bond te starten dan? Kennelijk staat fpv niet hoog genoeg op de lijst bij de knvvl.
Had al een keer verwezen naar de FPV UK
Noem het wellicht naief maar het lijkt mij dat je als georganiseerde groep fpv-ers meer voor elkaar krijgt (dan op de knvvl wachten)
En je kunt er lijkt mij beter pro-actief aan werken dan maar afwachten totdat de overheid zelf wakker schrikt.
 
Inzake specifiek FPV zijn er, volgens wat ik gelezen heb op dit Forum, wel degelijk toenaderingen om de FPV aktiviteiten met de daarvoor ingestelde instanties te bespreken. Werd ook aangegeven dat de regelgevingen dermate achterhaald zijn, dat een meer up to date en relaterend aan de huidige stand van zaken/techniek wenselijk is.
Vervelende is natuurlijk dat de ambtelijke molen langzaam draait. Maar concrete dingen als met wie er gespreken worden gevoerd en wat de doelstelling precies is heb ik nog niet gezien.
Als daar nou eens openheid in kwam dan zijn alle andere discussie overbodig in afwachting van de nieuwe regels. Of anders het voorstel voor de nieuwe regels fatsoenlijk inhoudelijk bespreken.
En totdat die regels veranderd zijn lijkt het mij verstandig dat de fpv-ers zich tot dat moment houden aan de huidige regels.
 
De KNVvL is toch alleen adviserend orgaan voor de wetgeving? De KNVvL is toch niet de wet? Dus de beperkingen die de KNVvL oplegt zijn alleen voor toepassing voor KNVvL leden? De rest heeft zich te houden aan de reguliere wetgeving. Toch? ;)
 
Als we allemaal maar op 1W 2.4Ghz gaan zenden want ja stel je voor dat je te weinig bereik hebt dan is het hek echt van de dam. Dan kan niemand meer normaal de 2.4ghz band gebruiken. Of andere banden.

Wordt eens Wakker Alwin.

Wat denk je dat je buurman aan het doen is met zijn wireless routertje op 2.4 welke op zolder geen ontvangst meer heeft !
Is zo een booster van 4 watt voor te koop, waar denk je dat al die mooie antennes voor zijn op 2.4 en 5.8.
NIET gemaakt voor de FPV'ers !!!! nee voor de consument en bedrijven die een grotere afstand willen overbruggen.

De boer naast jullie vliegveld heeft een 2.4 ghz monitor om de koe hangen......

Nomaals verdiep je eens wat beter in de materie aub.
 
Goh mijn account is nog niet gedelete dus maar even reageren.

De starter van dit topic doet generalisaties. Generalisaties doen doorgaans geen recht aan zaken. Zo ook nu weer worden we over 1 kam geschoren. Ik vind dit echt niet kunnen. Dit gaat tever.

Een fpv kist kost aardig wat duiten, iig voor mij. Waarom zou ik dan domme dingen gaan doen met de kans mijn kist nooit meer terug te zien? Ik vind het zo'n vreemd idee dat een FPV-er geen ruk om zijn materiaal zou geven.

De enkeling die heeeel illegaal doet met zo'n verwegvlieg module werkt met een rc ontvanger die over de 100 euro kost, camera 50 euro, vliegtuig $$$, Setup $$$. Daarmee is een fpv toestel al snel duurder dan een kist zonder. Het zou dus zomaar kunnen dat wij fpv-ers nog veel zuiniger met ons spul zijn.

Verder snap ik niet dat dezelfde mensen maar mogen blijven generaliseren in hun uitspraken. wanneer worden zij eens hard op de vingers gemept? Of is het zo dat de ene dat hier wel mag en de ander niet. Nuances Cheeta, het leven is niet zwart wit maar omvat alle kleuren van het spectrum.

Mag mijn account nu worden gedelete? Dat hoeft toch geen 24 uur te duren?!
 
De KNVvL is toch alleen adviserend orgaan voor de wetgeving? De KNVvL is toch niet de wet? Dus de beperkingen die de KNVvL oplegt zijn alleen voor toepassing voor KNVvL leden? De rest heeft zich te houden aan de reguliere wetgeving. Toch? ;)
De regeling modelvliegen is gewoon de WET, weliswaar opgesteld in samenwerking met de knvvl.

Dit is duidelijk zat en zegt dat ENKEL vliegen op camera niet mag. Kennelijk vinden sommigen dit nog discutabel maar de knvvl zelf legt het zo uit. Als je het er niet mee eens bent met die uitleg... ik ben geen jurist dus zou niet weten wat je dan kunt doen. Maar als er problemen ontstaan en de knvvl blijkt gelijk te hebben met hun uitleg dan heb je toch zelf ook een probleem als je 5km verderop aan het vliegen was.
b. de vlucht wordt slechts uitgevoerd onder omstandigheden en op locaties waarbij er vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelvliegtuig en het luchtruim daaromheen;
c. de bestuurder houdt tijdens de gehele vlucht goed zicht op het modelvliegtuig;
 
Dan hang je bij je buurman een verrekijker om zijn nek.
Zo heeft meteen niemand meer wat te piepen want met zon ding kun je alles mijlenver zien.
 
Zeker zinnig sven, het lijkt mij dat dat de zichtgrens al oprekt maar wellicht nog steeds te beperkt is. Ook zal vliegen en verrekijker vasthouden lastig zijn :) of je krijgt hele mooie constructies. En daarnaast kun je er nog over discussieren of het wel veilig is om op grote afstand de controle over te laten nemen door de buddy. Maar kennelijk heeft de knvvl dat beeld. Terugpraten is dan zinniger.

Punt is wel duidelijk, huidige regelgeving word als te beperkt ervaren. Probeer daarom georganiseerd tot een verbetering te komen.
De fpv-ers kunnen natuurlijk ook underground gaan en een eigen gesloten forum starten maar daar bereik je zeker niet mee dat het legaal word.
 
Laatst bewerkt:
En als de camera aanboord nu eens op een pan/tilt installatie staat?
Dan heb ik als piloot beter zicht van de omgeving dan de spotter. ;)

Kortom er zijn wel zoveel manieren om het een en ander aan te kaarten,
maar dan moet die KNVvL daar wel voor open staan.
 
Dan hang je bij je buurman een verrekijker om zijn nek.
Zo heeft meteen niemand meer wat te piepen want met zon ding kun je alles mijlenver zien.

Als de we verrekijkert dan op de trackert monteren wijst ie meteen de goede kant op !

act_Safari_1000596_dames_verrekijkers_400.jpg
 
De regeling modelvliegen is gewoon de WET, weliswaar opgesteld in samenwerking met de knvvl.

Dit is duidelijk zat en zegt dat ENKEL vliegen op camera niet mag. Kennelijk vinden sommigen dit nog discutabel maar de knvvl zelf legt het zo uit. Als je het er niet mee eens bent met die uitleg... ik ben geen jurist dus zou niet weten wat je dan kunt doen. Maar als er problemen ontstaan en de knvvl blijkt gelijk te hebben met hun uitleg dan heb je toch zelf ook een probleem als je 5km verderop aan het vliegen was.
Ben het niet met je eens. De KNVvL brengt een advies uit en zorgt voor aanvullende richtlijnen. Zie ook de meest recente Regeling Modelvliegen.

De regeling is in nauw overleg met de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) tot stand gekomen. In het kader van deregulering en zelfregulering zijn inhoudelijke normen met betrekking tot de constructie en besturing uit de Regeling modelvliegtuigen niet overgenomen. Het is aan de sector om de inhoudelijke normen zelf in te vullen. Daarbij wordt de bestuurder van een modelvliegtuig geadviseerd, teneinde op een verantwoorde wijze de modelvliegsport te beoefenen, veiligheidsmaatregelen te nemen, zoals die bijvoorbeeld zijn opgenomen in het basis veiligheidsreglement modelvliegsport van de KNVvL.

Ik denk dat het grote aantal wildvliegers voor meer gevaarlijke situaties zorgt dan de selecte groep FPV'ers...
 
@ Cheeta:
Goed bezig, ik denk dat je nog veel moet leren. als men zo verder gaat om met alles wat men doet regeltjes en wetten op te stellen mag je binnenkort niks meer buiten betalen dan.
Ooit nog gehoord van vrijheid? Dit begint hier zo langzamerhand te verdwijnen. Het enige wat nog mag en kan is binnen de lijntjes lopen. en mooi ja knikken.
Alles en iedereen wordt al genoeg aan banden gelegd. Een beetje gezond verstand en voorzichtigheid is de beste oplossing om iedereen op een verantwoorde manier zijn ding te laten doen.
als iedereen maar blijft zeuren over FPV vliegen en de gevaren zou het wel eens kunnen dat men slapende honden wakker maakt en volledig gedaan is met FPV vliegen.
Ik doe het modelvliegen al 25 jaar en als ik de mentaliteit nu vergelijk met 25 jaar geleden is er heel veel verandert. Vroeger zouden de mensen een stoppen als je aan het vliegen bent om een babbeltje te doen en te vertellen hoe tof dat dit wel is, echter nu door verschillende zeurpieten wordt alles in een slecht daglicht gesteld en onstaat er heel veel onverdraagzaamheid. Door de steeds toenemende regels zijn er al een heleboel vliegclubs in Belgie verdwenen.
Hou alles over deze hobby nu eens positief en zorg ervoor dat dit kan blijven bestaan ipv altijd te staan roepen over illegaliteit.

Johan
 
Helemaal mee eens Danny,
Ik denk dat iedereen (en ook de modelbouwer die op dat moment even met zijn FPV model speelt) in de geest van de regelgeving akteerd. Ik heb me intussen wel de moeite getroost om eens bij de "FPVers " te gaan kijken ( zouden er meer moeten doen kan ik als advies geven) en heb daar helemaal niemand iets zien doen, wat ook maar enig gevaar/storend/overlast gevend, voor de omgeving is of kan zijn. (ik ben ook Veron lid geweest, weet best nog wel een klein beetje wat zend signalen doen).

Ik zou eigenlijk willen vragen om dergelijke discussies bij het begin al tegen redelijkheid en parate (real life) ervaring te toetsen. Discussieren over vermoedens en verkeerde aannames zou mogelijk in een ander deel van dit Forum kunnen plaats vinden.
Zo zonde dat telkens WEDERKEREND hetzelfde verhaal wordt afgestoken en het draadje nu of morgen gewoon weer gesloten zal zijn.
Als het nu door mensen gedaan wordt die eerst eens in levende lijve dit onderdeel van modelbouw bekeken heeft is het een ander verhaal.

Stoppen met deze discussie waarbij de hoofdrolspeler duidelijk geen idee heeft waar hij/zij het over heeft.
 
Uhm dit
Regeling van de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 2 december 2005, nr. HDJZ/LUV/2005-2297, Hoofddirectie Juridische Zaken, houdende nadere regels voor vluchten met een modelvliegtuig (Regeling modelvliegen)

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van defensie; Gelet op artikel 5.7 van de Wet luchtvaart en artikel 56 van het Luchtverkeersreglement;
Klinkt voor mij toch als wetgeving.
bron: Regeling Modelvliegen
 
De Regeling modelvliegen is heel duidelijk. Er staat "zicht op het vliegtuig", en dus niet "zicht uit het vliegtuig" en er wordt gesproken over een maximale hoogte van 300 meter.

Dat is de wet. Geen KNVvL regeltje. Is dus keurig geregeld zoals het meeste is dit land met wetten keurig is geregeld.

Het is, lijkt mij, niet nodig iemand die daar op wijst af te branden.

Het is ieder zijn goed recht om te proberen de wet aan te passen. Bedenk wel dat zoiets niet "even" is gebeurd.

Een andere optie is om je niets van de wet aan te trekken. Dat is een optie en is ieder zijn eigen keuze. Het is net zo iets als te hard rijden. Vaak gaat het goed, maar soms niet en dan kost het veel geld.

In deze, en andere discussies over dit onderwerp lopen de emoties van voor- en tegenstanders soms hoog op.

Laten we proberen het met elkaar leuk te houden.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top