Honey Bee FP2 4-in-1 proportional trimmer "doet niets"

Hi allemaal,

Sinds gisteren heb ik een Honey Bee FP2. Daarvoor heb ik altijd gevlogen met een kleine en goedkopere coaxiaal helikopter. Toen ik dit eenmaal min of meer onder de knie had wil ik graag overstappen naar een FP.

Nu heb ik al het een en andere gelezen hier op het forum en heb ook het e-book "Leren vliegen met de Hony Bee FP" gekocht en gelezen. Ondanks dit alles blijf ik met een probleem zitten.

De helikopter blijft naar links draaien. Volgens de handleiding moet ik de proportional trimmer dan naar links te draaien. Echter gebeurt er totaal niets wanneer ik dit doe. Ook niet als ik hem de andere kant op draai.

Als ik de gain daarin tegen verdraai gaat de tail motor harder draaien. Echter nog niet hard genoeg om hem niet meer te laten draaien. Ook als ik de trimmer op de afstandsbediening helemaal naar rechts zet gaat de tail motor harder draaien maar nog niet genoeg om te zorgen dat de helikopter niet meer naar links draait.

Nu heb ik gelezen dat het normaal is dat hij iets naar links gaat als je laag bij de grond zit maar als ik opstijg dan draait hij in de lucht ook nog tenzij ik behoorlijk tegen gas geef met de rudder stick.

Zelfs als ik de helikopter in mijn had vasthoud dan voel ik dat de helikopter naar links trekt.

Wat moet er precies gebeuren als ik aan de proportional trimmer zit bij de 4-in-1? Het effect wat ik heb met de gain trimmer is dat niet wat ik normaal zou moeten hebben met de proportional trimmer?

Misschien vergeet ik iets vergeten ben maar naar mijn idee heb ik alles uitgevoerd zoals in de boekjes. De helikopter lijkt verder wel helemaal in evenwicht dus dat lijkt me niet het probleem te zijn.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Proportional is de mix tussen gas/staart

Dus als je hoovert en de staart staat stil, en je geeft dan gas moet de staart ook stil blijven ong
Verdraait hij moet je aan de prop draaien
Gain is gevoeligheid, daarmee kun je de staart strak maken. Proberen zo hoog mogelijk te zetten, zonder dat de staart heen en weer slaat

Is de heli toevallig 2e hands?
Klinkt alsof de staartmotor zijn vermogen niet levert
Zitten de bladen er toevallig niet verkeerdom op?
 
Proportional is de mix tussen gas/staart

Dus als je hoovert en de staart staat stil, en je geeft dan gas moet de staart ook stil blijven ong
Verdraait hij moet je aan de prop draaien
Gain is gevoeligheid, daarmee kun je de staart strak maken. Proberen zo hoog mogelijk te zetten, zonder dat de staart heen en weer slaat

Is de heli toevallig 2e hands?
Klinkt alsof de staartmotor zijn vermogen niet levert
Zitten de bladen er toevallig niet verkeerdom op?

De helikopter is inderdaad 2e hands.
Dat betekend dus dat ik een nieuwe staartmotor moet halen?
Klopt het dan wel als ik de rudder stick gebruik hij wel de andere kant op gaat? Hoe kan ik testen of de staartmotor nog goed is?
Volgens de plaatjes van de handleiding zitten de bladen er goed op.

Bedankt voor je hulp!
 
Je weet dat, als je de proportional versteld hebt, de 4-in-1 opnieuw geïnitialiseerd moet worden? Batterij loskoppelen, even wachten en weer opnieuw aansluiten, anders werkt de nieuwe instelling niet.

Willem.
 
Ik zou een nieuw staartmotortje monteren ;)

De staartmotortjes werken érg hard en gaan helaas gewoon niet zo lang mee :D
Bij mij (op beide 4in1's) de gain op "kwart voor drie" en de proportional op "vijf voor vijf", als je de ontvanger in de inbouwpositie houdt.
Heb nog nooit aan beide schroefjes gedraaid :p als de staart het niet meer bij kon houden; staartmotor vervangen :rolleyes: en klaar.

Staartrotor kun je niet verkeerd om monteren, tenminste de nokjes op de staartrotor moeten in het tandwiel vallen en aangezien die maar aan 1 kant zitten :???: ...

Wél even kijken of de staartrotor de juiste kant opdraait (als je vanaf de rechterkant kijkt; tegen de klok in.

Heb geen idee hoe je de motortjes kunt testen. Zijn ook niet zo kostbaar (als je er tenminste aan kunt komen :mad: )

Groet,
Robbie
 
Test is heel simpel: als ze de staart niet kunnen houden = overleden.

Dit zijn trouwens vaak brushed motortjes, die moet je eigenlijk eerst even in laten lopen om ze langer mee te laten gaan.
De koolborstels moeten dan nog even inslijten.

doe je door hem even 1 accu 1/4 of 1/2 gas te laten draaien.
Dus niet vliegen, en zo in laten lopen
 
Test is heel simpel: als ze de staart niet kunnen houden = overleden.

Dit zijn trouwens vaak brushed motortjes, die moet je eigenlijk eerst even in laten lopen om ze langer mee te laten gaan.
De koolborstels moeten dan nog even inslijten.

doe je door hem even 1 accu 1/4 of 1/2 gas te laten draaien.
Dus niet vliegen, en zo in laten lopen


Ligt eraan of ze echte koolborstels hebben, of meer metalen of koolstof stripjes die tegen de collector klemmen. Bij kleinere motoren worden die ook wel gebruikt, en dan heeft inlopen weinig zin.
 
Ik zou een nieuw staartmotortje monteren ;)

De staartmotortjes werken érg hard en gaan helaas gewoon niet zo lang mee :D
Bij mij (op beide 4in1's) de gain op "kwart voor drie" en de proportional op "vijf voor vijf", als je de ontvanger in de inbouwpositie houdt.
Heb nog nooit aan beide schroefjes gedraaid :p als de staart het niet meer bij kon houden; staartmotor vervangen :rolleyes: en klaar.

Staartrotor kun je niet verkeerd om monteren, tenminste de nokjes op de staartrotor moeten in het tandwiel vallen en aangezien die maar aan 1 kant zitten :???: ...

Wél even kijken of de staartrotor de juiste kant opdraait (als je vanaf de rechterkant kijkt; tegen de klok in.

Heb geen idee hoe je de motortjes kunt testen. Zijn ook niet zo kostbaar (als je er tenminste aan kunt komen :mad: )

Groet,
Robbie

Bedankt allemaal voor jullie hulp.
@Rubberenrobbie, de staartrotor draait met de klok mee, ik kijk tegen de achterkant van de rotor aan. Dus rechts als ik voor de helikopter sta, of bedoel je rechts als ik er achter sta?

Ik heb de stekker op de 4-in-1 controller omgedraaid maar dan draait de staartrotor heel hard en onrustig. Als ik dan de Gain aanpas is hij nog steeds heel overdreven onrustig en maakt hij veel lawaai. Om deze reden heb ik hem weer terug gedaan en nu draait de helikopter niet meer rond en lijkt hij goed te vliegen (heb hem niet meer buiten kunnen testen en binnen is niet heel veel plek maar hij draait niet meer rond). Betekent dat dat de staartrotor stuk is als hij het af en toe wel goed doet?

Helaas is de staart motor nergens op voorraad dus heb nog geen nieuwe besteld (als iemand weet waar hij op voorraad is hoor ik dat graag).
 
Kan ook een slecht contact zijn geweest als hij het nu, na omkeren en weer terug zetten van de stekker wel goed vliegt. Maar een staartmotor achter de hand hebben is geen overbodige luxe. Die gaan altijd kapot op een moment dat het je niet uitkomt...
 
@Kobold:

Ik bedoel met de rechterkant als je achter de helikopter staat, dus met de staart naar je toe wijzend. Als je dan vanaf de rechterkant tegen de staartrotor aankijkt (dan zit dus de staartboom 'achter' de rotor, moet deze tegen-de-klok indraaien. Op de ontvanger én op de staartmotor zitten "de rode draad boven".

Misschien is het gemakkelijker om je het volgende in te beelden: als reactie op het draaien van de hoofdrotor van bovenaf gezien met-de-klok mee wil de romp de andere kant opdraaien. De staartmotor moet dit tegengaan, dus moet "tegen de rompbeweging" ingaan = tegeninblazen.

Als de staartmotor het af en toe wel goed doet, is deze helaas op zijn einde, bovendien als deze er helemaal de brui aangeeft, terwijl je vliegt is er geen redden meer aan :rolleyes:

Ik heb zojuist mijn laatste staartmotortje gemonteerd, ben dus ook zoekende naar onderdelen voor de Honey Bee. Het is gewoon waardeloos dat de onderdelen slecht tot niet leverbaar zijn :(

Uiteindelijk is de Honey Bee helemaal niet zo'n slechte helikopter (heb ik wel eens anders over gedacht ;)), er is ook weinig alternatief. Bijvoorbeeld de Walkera Ufly-S (dit is ook een single-blade FP), welke veel geavanceerder, en kwetsbaarder is, vliegt niet beter.

Groet,
Robbie
 
qua onderdelen: kijk eens naar de piccolo v2 van ikarus.

die 2 zijn redelijk hetzelfde, als ik mij niet vergis, de staartmotor zal dan ook niet veel verschillen
 
@Rubberenrobbie, zo'n vermoeden had ik al en ze draaien goed. Vandaag even geprobeerd te vliegen en het lukt aardig totdat ik verkeerd lande en me blades een hap missen.

Ondertussen al nieuwe blades besteld ga ze morgen halen. Samen met een stel reserve onderdelen (behalve tail motor wantdie is nog steeds nergens op voorraad).

Verder vraag ik me af hoe de tail rod op zijn plaats blijft. Aan de kant van de rotor blades zit een metalen ring met schroef doe je vast draait dus dat is logisch. Aan de andere kant zit alleen een plastic zwarte ring. Ik vraag me af of daar ook niet zo'n metalen ring met schroef hoort.
 
Ondertussen ben ik er achter dan wanneer ik mijn proptional instel, ik de batterij moet loskoppelen en weer aansluiten. Dan werkt de aanpassing perfect.

Bedankt voor jullie hulp
 
Back
Top