Probleem KDS450s

Hallo,

Heb vorige week besloten deze hobby leven in te blazen en na wat onderzoek en advies forumleden :thumbsup: thuis gekomen met KDS450s..
Heb geen ervaring met heli behalve coax.
Ik heb nu een aantal keer met t ding gevlogen en dat gaat redelijk(geen idle-up en D/R op 50%, dus rechttoe rechtaan).
Ik twijfel toch aan de kwaliteit van deze machine want hetgeen mij als eerste opviel is dat toen ik spinup deed de heli behoorlijk veel vibreerde(tot aan liftoff). Nader bekeken zag ik dat de main rotor van bovenaf gezien een O-patroon maakt, dus niet strak om de eigen as draait.
Heb vervolgens dat ding grotendeels uit elkaar gehaald en:
-main rotor shaft bekeken en vervangen(was recht,
laten draaien zonder rotor assembly erop en dat zag er goed uit)
-Main gear wheel vervangen
-de riemgeleiders wat afgesteld want aan een kant lag de riem er elke keer naast ondanks dat deze goed op spanning stond.
-uiteraard alles weer in mekaar gezet en wat goed vast moet zitten ook echt goed vastgezet maar toch:onweer:...
Ding maakt nog steeds dat O-patroon en vibreert erop los.. enig mechanisch inzicht vertelt mij dat dit niet hoort.... help??
 
Heb geen verstand van heli's, maar het kan een onbalans zijn. Het ene rotorblad zwaarder dan het andere dus. Er bestaat voor heli's toch ook zoiets als balanceren, net zoals bij propellors?
 
Aan onbalans heb ik gedacht, dus ook getest zonder bladen, positie van paddels aangepast, bladhouders eraf etc.
Afwijking blijft..(ook bij lage toerentallen)
 
veel heli's hebben een "bladestopper", oftewel een klein rond plaatje op het middenstuk van de kop staan. Het komt wel eens voor dat deze niet in het midden geboord is, dan krijg je dit ook

of de lagers zitten niet goed, zou te voelen moeten zijn als je een beetje aan de hoofdas rommelt. Normaal mag deze op/neer links/rechts etc gewoon geen speling hebben. Een piets kan in sommige gevallen, teveel is funest.

de kop zelf kan nog verkeerd in elkaar zitten, als aan 1 kant het druklager niet goed zit, staat 1 blad verder uit het midden dan de ander...

of simpelweg onbalans in de bladen, deze moeten aan een boutje precies in evenwicht zijn. (uitbalanceren)

Bladen te strak aangedraait, dan kunnen ze zich niet "zetten". deze horen zodanig strak dat het blad net niet omslaat als je de heli op zn zij zet.

Veel heli's trillen trouwens tijdens het optoeren... tot een bepaalt toerental bereikt is en daarna zie jer er niets meer van.
Als alleen de staartvin nog heftig resoneerd (dus de staart zelf om te sturen is strak, maar je ziet de vin heel snel trillen) dan zit er een onbalans in de staartbladen
 
Vraag niet waarom maar wissel je bladen eens om dus het ene blad van de ene bladhouder naar de andere. Én hoe strak aangedraaid heb je je bladen zitten ? Soms wil het wel eens helpen om ze een klein tikkie vaster te zetten maar ze moeten wel te bewegen zijn .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kds s

allemaal waar,:D TIP plaats je woonplaats in je profiel. wie weet woont er 1 dichtbij en kan hij je tips geven, of even helpen.

en als het opgelost is? dan horen we het graag.
echter???
:rolleyes: je schrijft -de riemgeleiders wat afgesteld want aan een kant lag de riem er elke keer naast ondanks dat deze goed op spanning stond.

staart buis krom? of staart rotor niet recht op de buis.
als de buis naar boven/beneden afwijkt dan loopt de belt niet horizontaal. bij de c versie kan dat geen kwaad omdat die met tandwielen op het hoofdwiel komt.. maar bij de s versie moet ie wel recht zitten.
belt te strak is ook geen 100%
pas al ie zonder te verplaatsen bij het optoeren/hooveren goed blijft zitten naar dat evt O-patroon??? gaan zoeken.
 
Nader bekeken zag ik dat de main rotor van bovenaf gezien een O-patroon maakt, dus niet strak om de eigen as draait.

Ik hoop dat je bedoelt het centrum van de hoofd as want de rotor hoort een O-patroon te maken. ;)

Ok als het het centrum is dan heb dit geintje ook een keer gehad en toen was i.d.d. de hoofd-as krom.
Maar die heb je al vervangen. Zeg je.

Als je de bladestopper eraf haalt draait het midden van de rotor dan nog steeds in een O-patroon. Zo nee dan andere bladestopper kopen.

Volgens mij is er niks anders dan een kromme as die dit patroon kan veroorzaken. Of het moeten hele slechte hoodfd-as lagers zijn.
 
Bedankt voor de hoeveelheid reakties, ben een paar dagen weg geweest(zonder multimedia..8)) Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat eraan mankeert, zoals ik al eerder beschreef als de 'kale' hoofdas draait zie ik geen problemen dus de lagers lijken ok. Onbalans van de bladen lijkt me in dit geval ook niet de boosdoener want ik konstateerde het toen de boel draaide zonder bladen. Hoofdas is kaarsrecht en t is niet optisch zoals een off-center bladestopper. Vervelend verschijnsel maar ook leerzaam.
Misschien n idee om de boel van swashplate tot bladestopper geheel te vervangen om het een en ander uit te sluiten. Tot die tijd nog lekker oefenen om dat ding (gecontroleerd) te vliegen..

PILOTPIET, bedankt voor de tip om mn woonplaats te vermelden in mijn profiel..
Had n paar weken terug mijn account iets te gehaast aangemaakt en heb er niet meer aan gedacht.
 
hallo,

heb je wel naar de flybar van dat ding gekeken?
als je m ziet trillen zonder blades, dan kan dit ook de boosdoener zijn?
 
Als je de bladestopper eraf haalt draait het midden van de rotor dan nog steeds in een O-patroon. Zo nee dan andere bladestopper kopen.
Of de 'bladestopper' er af laten want wat heb je er aan? Het is eigenlijk ook een 'bladegripstopper' waardoor aluminium bladegrips kunnen buigen bij een crash.
Bij mijn 450 sport zit dat ding er dus niet meer op en m'n compass heli heeft er niet eens een.
hallo,

heb je wel naar de flybar van dat ding gekeken?
als je m ziet trillen zonder blades, dan kan dit ook de boosdoener zijn?
+1 na (weder)opbouw best altijd eerst optoeren zonder de rotorbladen en met de flybar en controleren of alles in orde is en nieuwe bladen even balanceren.
 
Of de 'bladestopper' er af laten want wat heb je er aan? Het is eigenlijk ook een 'bladegripstopper' waardoor aluminium bladegrips kunnen buigen bij een crash.
Hier snap ik niet echt wat je bedoelt, hoezo bladegripstopper en buigen bij crash?
De bladestopper is bij mijn weten enkel bedoeld om makkelijk met de hand de rotor te kunnen stoppen als je heli weer op de grond staat. En wellicht komt het enkel uit de tijd dat de brandstof helis nog de bladen aandrijven ook al draait deze stationair. Bij elektro zou het dus als overbodig beschouwd kunnen worden.
 
Maak de ball link op de blade grip maar eens los en probeer de bladegrip rond te draaien, dat gaat niet omdat die 'bladestopper' in de weg zit. In een crash kan dat ook gebeuren met een goede kans dat je heli daardoor meer shade oploopt. Op mijn 450 is dat ook gebeurd en moest ik ze vervangen voor 25,- (oke, incl lagers die je toch nodig hebt maar je kan het voorkomen)
paar voobeelden mbt onnodige schade door de head button:
Head button - RC Helicopter Wiki
head button - HeliFreak
Lose the head button or pay the price. - HeliFreak
 
Een heli is ook niet gemaakt om te crashen, hij is gemaakt om te vliegen...
Wat is de kans dat je tijdens een crash de bladegrip zover omhoog jaagt dat hij klem komt te zitten in de bladestopper?
Dan heb is de crash erg enthousiast geweest

Ik vind die dingen geweldig, ik heb namelijk het geduld niet om het rustig uit te laten draaien.
Ik heb ze op al mn heli's, nooit problemen mee gehad. Maar ik crash dan ook niet veel (1 keer in 3 jaar)

Voor TS:
Er is een reden dat hij dit doet.
Dit is terug te volgen. Altijd.
- Misschien zit er ruimte tussen de as en de kop (dus waar je de hoofdas in de kop duwt)
- misschien zit dit gat niet in het midden
- misschien de kop zelf krom

kun je redelijk snel zelf testen en zien, dan weet je ook wat de oorzaak van je probleem was.
Vind ik zelf vaak belangrijker dan de reparatie zelf
 
Een heli is ook niet gemaakt om te crashen, hij is gemaakt om te vliegen...
Net zoals een auto ook is gemaakt om te rijden en niet om te crashen maar er rekening mee houden voor het geval er wel iets mis gaat is toch niets mis mee?
Rijd je liever in bijvoorbeeld een oude fiat 500, die gemaakt is om te rijden, zonder gordels op de autosnelweg? Of zit je dan liever in een nieuwe wagen uit het d-segment met alle veiligheidsopties?

Bij bepaalde rc-heli ontwerpen (of misschien alle eigenlijk wel?) wordt er ook wel rekening mee gehouden dat een crash kan gebeuren en dat de heli er dan nog goed vanaf komt. Daarnaast worden al die onderdelen los verkocht.
Dat je maar eens in de drie jaar crasht zegt niet veel: misschien blijf je keurig doen wat je kent, neem je minimaal risico, vlieg je weinig, heb je veel geluk of ben je gewoon erg goed :)
Kijk hoe Tareq Alsaadi "3D" kan vliegen, maar die prakt ook regelmatig een heli of kan hij dan juist niet vliegen?
 
Ik doe van alles met dat ding, maar dingen die ik niet ken of nog niet voldoende beheers doe ik heel hoog.
Dan heb je voldoende ruimte om te corrigeren als je even een brainfart hebt.

En als ik een slechte dag heb (je kent dat wel, minder gevoel met het apparaat, niets lukt zoals normaal etc) doe ik ook alleen dingen die ik al voldoende beheers.

Ik vind sleutelen leuk, maar wel voor onderhoud.
sleutelen om schade te repareren heb ik een hekel aan

En iedereen heeft zo zijn eigen methodes om schades te beperken :mrgreen:
 
Net zoals een auto ook is gemaakt om te rijden en niet om te crashen maar er rekening mee houden voor het geval er wel iets mis gaat is toch niets mis mee?
Rijd je liever in bijvoorbeeld een oude fiat 500, die gemaakt is om te rijden, zonder gordels op de autosnelweg? Of zit je dan liever in een nieuwe wagen uit het d-segment met alle veiligheidsopties?

Daar kan ik het HELEMAAL mee eens zijn!

Maar deze vond ik toch wel weer grappig:

Kijk hoe Tareq Alsaadi "3D" kan vliegen, maar die prakt ook regelmatig een heli of kan hij dan juist niet vliegen?

[GEINMODE]De strekking is dat de gemiddeld goedkope turkse budget luchtvaart prijsvechter goede piloten heeft, want ze crashen vaak.

De Red Arrows zijn maar een zielig stelletje stumpers, want ze crashen bijna nooit.... of het zijn gewoon angsthazen die veel te voorzichtig zijn.... of....[/GEINMODE]

Niet al te serieus nemen, maar hoe je het wend of keert: Tareq kan heel veel, maar een heli een heli laten blijven, is niet een van zijn sterkste punten. Hoe je het ook wend of keert, dan kun je in elk geval niet goed genoeg vliegen voor je eigen vliegstijl. Zonder wat af te doen aan zijn vliegkunsten: als ik zoveel geld ter beschikking had, en zoveel minachting voor materiaal, lag mijn "niveau" ook stukken hoger dan het nu ligt....
Maar met alleen veel geld, dus zonder die minachting voor het materiaal, had ik precies zo gevlogen als dat ik nu doe, ik had alleen meer heli's gehad....

Alle bewondering (eigenlijk niet) voor wat hij presteert hoor, en prachtig als je het kan, nog mooier de vluchten dat de heli heel blijft.

Maar toon me iemand die het allemaal "van een krantenwijk betaalt" en half zo goed vliegt, en daar heb ik WEL bewondering voor!

Helaas vind zoiets nogal veel navolging. In mijn ogen is iemand als Tareq, de "Jackass" van het helivliegen. Geheel mijn persoonlijke mening.

Groet, Bert
 
Voldoende hoogte is zeker een goede methode, wel wat gemakkelijker te doen naarmate de heli groter is zodat je ook nog een beetje ziet wat je er gebeurd ;)
Een andere methode voor mezelf is dat ik binnenkort naar de opticien ga, m'n zicht op afstand is niet slecht maar laat toch wat te wensen over en is voor mij crash oorzaak nummer 1; desondanks crash ik mijn 450 en 500 heli's gelukkig zelden want dat schade herstel is inderdaad vervelend.
 
Even tussendoor...
Volgens mij heb ik de boosdoener gevonden: De rotorkop, krom(denk ik).
Als ik ALLES erafhaal en enkel de rotorkop op de main shaft zet(en vastmaak;)), dan is de afwijking goed te zien. Haal ik m eraf en enkel de hoofdas laten draaien lijkt t ok.. Ik heb de gehele rotor-unit ontleed maar krijg m niet meer in elkaar (kwaliteit is echt troep, zowel schroeven als plastic..paar dingen kapot).
Heb toch even de tijd terwijl ik op nieuwe servo wacht.. 6 vluchten en 1 zeer bescheiden crash(1e vlucht) en al n servo lam...Ik heb volgens mij toch een pech-exemplaar te pakken.:hammer:
 
.

Maar toon me iemand die het allemaal "van een krantenwijk betaalt" en half zo goed vliegt, en daar heb ik WEL bewondering voor!

Groet, Bert


idem dito
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top