RCRCM Typhoon

Fotor

Forum veteraan
Ik ben eens rustig aan het rondkijken voor een 'ultieme' hellingzwever. Ik ga jaarlijks naar de Wasserkuppe en heb afgelopen jaar in de Alpen gevlogen. Als het goed weer is (de zgn 'endless lift') loop ik met mijn Fantasy tegen het probleem aan dat ik op een gegeven moment niet harder meer durf te vliegen, het blijft toch een vleugel van schuim/hout. Wat betreft vliegeigenschappen bevalt de Fantasy bijzonder goed, maar hij kan niet hard genoeg voor het echt goede weer. Nu dus op zoek naar een echte mannenbak.

De eisen
- Spanwijdte ca 2 meter (alles tussen 1,5 en 2,5 meter is oke). Dat houdt het transport naar moeilijke plekken (via gondelliften of steile wandelpaadjes) makkelijk en het houdt de kosten nog een beetje in de hand.
- Ik moet zonder nadenken een eind vertikaal kunnen duiken zonder me zorgen te hoeven maken over de sterkte. Het moet dus een stevig vliegtuig zijn. Voldoende versterkt glas of carbon.
- Er moet een motor in. Zodoende kan ik ook bij magere omstandigheden of op onbekende hellingen het ding zonder problemen naar beneden gooien. Hij hoeft niet vet gemotoriseerd te worden, het is maar een 'verzekerings'kwestie. Een motor zorgt dat ik niet eerst een andere kist naar beneden hoef te gooien om de omstandigheden te proeven. Alleen dit model hoeft mee naar boven.
- 4 Kleppen vleugel. Dat maakt het landen op kleine of moeilijke veldjes heel veel aangenamer omdat je met butterfly veel gerichter en langzamer binnen kunt komen.
- Mogelijkheid tot ballasten voor het aanpassen aan de omstandigheden.
- Het zou een voordeel zijn als 4xS3150 in de vleugel past, die heb ik nl nog liggen uit de Elefant.

Die eis voor een motor nekt me een beetje. Er zijn zat mooie ragbakken te vinden, maar de meesten hebben een zeer smalle romp waar net 2 servo's in passen. EMC-Vega geeft voor een aantal kisten een motorisering als mogelijkheid (wel zelf de neus afzagen), verder vindt ik weinig.

De opties die ik tot nu toe gevonden heb.
- MiniMach van EMC-Vega
- Mach 2 van EMC-Vega
- Sunbird van EMC-Vega
- Typhoon van EMC-Vega
- Raketenwurm F5F van Stratair (is dat wel een hellingkist, of is het meer een pylonracer??)

Kleiner is prettiger voor de portemonnee, groter vliegt over het algemeen beter en heeft meer doortrek. Ik neig dus naar de Mach 2 / Typhoon.

Ik hoor graag ervaringen/meningen over bovenstaande toestellen. Ook hoor ik graag andere opties. Misschien kan een motor best in sommige andere modellen of zie ik goede opties over het hoofd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
PAf Opus.

Ook geschikt voor DS en daarmee zeker onbeperkt aan te duiken. Gan ballast aan tot 3.3kg, voor de sterke lift en harde wind ;)

Gerben
 
Kleiner is prettiger voor de portemonnee, groter vliegt over het algemeen beter en heeft meer doortrek. Ik neig dus naar de Mach 2 / Typhoon.

Ik hoor graag ervaringen/meningen over bovenstaande toestellen.

Dag Raymond,
Ik kan je vertellen dat de Typhoon zeer strak vliegt.
Twee clubgenoten vliegen ermee.
Hij is snel en langzaam te vliegen. Gaat bijna haaks de bocht om.
Laat zich mooi landen met de remkleppen.
Op de wasserkuppe is de Typhoon ook in z'n element.:cool:

Deze Typhoons zijn uitgevoerd met een Poly-Tec aandrijving met vertraging.
Dat betekend als de brandweer omhoog.:wink:

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groet,
Gerhard
 
Zozo. Een echte mannenkist dus.

Hier een draadje dat vol staat met kandidaten:
2m Hangflieger

De toevoeging van een brushless maakt de keuze wel wat lastiger. (En doet trouwens ook flink afbreuk aan het testosteronniveau van de kist...)

Fraaie kisten:

Starling pro Elektro
Voll-GFK Elektro-Starling PRO in Sonderlackierung Blockmuster b/
978_0.jpg

Doet een beetje OPUS-achtig aan.

PACE VXH of Desire in de E uitvoering:
LeskyComposite
vx48.JPG


Mini-Graphite
Mini Graphite von FVK
Mini%20Graphite.jpg


Je kunt natuurlijk ook gewoon iets heel impulsiefs doen, en de brushless wens doorstrepen:
Sloperacer ::Jart EPP
Jart-M70-Header-2.jpg


Een Espresso of Cappuccino van Valenta lijkt me ook prachtig!
espresso-a.jpg


En als het wat kleiner mag: een Dart van Mibo!
dart-e-2600.jpg


Mibo heeft trouwens ook de Minivision:
http://www.thommys.com/zweckmodelle/segler/minivision.html
minv6.jpg
 
Laatst bewerkt:
Deze lijkt mij sterk genoeg.
Spanwijdte?
Prijs?,... nee niet geschikt.
Maar wel een kist om je geen zorgen te maken of alles heel blijft.



Johannes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, de Stingray was ook de eerste waaraan ik dacht. Alleen budget, grootte, ... net niet ... maar vliegen? 200%!!!

vanaf 1:22 een klein stukkie,
op 2:05 weer,
2:45,
als je het over doorzetten hebt: vanaf 3:00,
spannend op 3:35 ...

Overtuigend genoeg? ;-)
Wel even op 1080p full screen bekijken!

Dirk

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat gaat dat ding HART! En wat een doortrek! Fantastisch om zo'n ding een keer te mogen vliegen. Wel zonde hoeveel vliegtuigen naar de kl*te gaan bij het landen. Is met wind mee landen echt de enige optie daar?
 
Is met wind mee landen echt de enige optie daar?
Geen idee, ik heb er nooit gevlogen. Maar ik heb wel vaker filmpjes van die plek gezien, en dan landden ze wel anders. Geen idee waarom ze nu allemaal bergop landen.

Het is hier. Omdat het vrij hoog is (2400m) is de vliegsnelheid oha. een stuk hoger dan wat wij (en zij?) gewend zijn. Misschien speelt dat een rol mee met het hoge aantal schade landingen.
Maar ook het is een filmpje gemaakt door publiek. Daarin zijn actiemommenten vaak geconcentreerder dan in de werkelijkheid.

Het is een jaarlijks evenement. Meer info hier.

Maar ... nu weer :ontopic:
Dirk.
 
Heren, dank voor alle opties. De keuze wordt al een stuk uitgebreider (en daarmee lastiger).

De Mini Graphite en Mini Vision lijken me niet 'hardcore' genoeg. Zeker goede allround modellen, maar bij deze kist ben ik meer op zoek naar de snelheidskant. Een goede allround kist heb ik al met de Fantasy.
De Opus vind ik niet zo mooi met zijn te korte neus en V-staart. Ik weet niet waarom, maar ik ben niet zo van de V-staarten.
Een Jart, jaaaaaa, maar als je daar elektro in zet is die mooie puntneus eraf. Dat kan dus echt niet.
Die Stingray, je zuster, wat een gaaf ding! Zo'n doortrek heb ik nog niet eerder gezien. Maar meer dan 2000 euro voor alleen het model gaat me iets te ver.
De toevoeging van een brushless maakt de keuze wel wat lastiger. (En doet trouwens ook flink afbreuk aan het testosteronniveau van de kist...)
Ik heb een kist niet om het testosterongehalte van mijn medevliegers op te peppen, maar voor het gevoel in mijn eigen ballen. En als die samentrekken omdat ik mijn kist van een Alp gooi in ruwe en onbekende condities is dat niet lekker. Bij goede condities haal ik mijn shot toch wel, ook met die motor erop (die ik dan uiteraard niet gebruik).

Ik vind de Typhoon nog steeds een erg mooi ding, maar ook de Pace Desire is kwijlwaardig (wel een stukkie duurder met €670). We denken er nog even over.
 
Hee Raymond,

Ik wist wel dat die Stingray buiten budget ging vallen, maar ik vond toch nodig om te laten zien wat er kan tegenwoordig. :rolleyes:

Over die Pace's. Alle versies zijn volledig "vollgasfest" zoals de Duisters dat uitdrukken. Gewoon 500m loodrecht naar beneden laten knallen en dan gewoon vol up geven. Geen centje pijn. Ook de 6m-versie niet.
De prijs is er natuurlijk ook naar.
En alle Pace's hebben nog een nadeel meen ik: levertijd van meer dan een jaar. Tja, je zult maar populair zijn?!

Je vind overigens zo nu en dan wel 2e hands Pace's en Stingray's.

Dirk.
 
Laatst bewerkt:
Pace

De Pace VX is een mooi toestel voor je wensen.
Ik heb een VXH de middelste qua gewicht, 2200 gr vliegklaar.
Met een goede helling vreselijk lekker en strak te vliegen.
Voor iets mindere condities te zwaar naar mijn smaak.
Als de levetijd niet zo exorbitant lang was zou ik nog een VXL bestellen.
Nu denk ik aan een Needle 100" kijk op Willkommen in Thuro's Werkstatt
Snel, transportabel, betaalbaar en vrij vlot leverbaar.

Succes, Rick
 
Er bestaat ook een Stingray van X-models uit Italie. Deze is iets kleiner dan die van WAM, ook volledig kunststof, en in verschillende sterkteklassen te krijgen.
De prijs is vliegklaar ruim minder dan de helft vergeleken met de WAM Stingray. De vliegkwaliteiten van de kleine Stingray zijn ook zeer goed, doe maar eens een zoekaktie op YouTube. ( [media=youtube]Xt44oMx9KcE[/media] )
Deze Stingrays worden ook wel eens opgebouwd met elektro-aandrijving.

Thommy Seidel is de Duitse vertegenwoordiging voor deze Stingray. De kist is in allerlei designs leverbaar.

Stingray 2,9m - Thommys.com
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laatst bewerkt:
en een librato? :p wat sterker maken misschien om de hevige stuff te overleven.
 
Mooi om zien welke snelheden deze toestellen halen.

En ik die ooit met een Grunau Baby heb leren op helling vliegen in Duitsland.
Dat was gewoon een beetje ter plaatse hangen bij felle wind.

Johan.
 
Een jaar levertijd voor een Pace ga ik niet uitzitten. Zoveel geduld bezit ik bij lange na niet.
Is tweedehands een optie?
Ja, op zich wel. Ik zal het eens in de gaten houden. Bij de opties die je noemt zijn de exemplaren die bij me passen al verkocht.
Bestaat er ook een PCM Erwin in elektro uitvoering?
Zie ik niet op de site.
Er bestaat ook een Stingray van X-models uit Italie. Deze is iets kleiner dan die van WAM
Maar nog steeds 2,9 meter. Dat is nog best een aardig ding.
en een librato? :p wat sterker maken misschien om de hevige stuff te overleven.
Ik wil zelf niets sterker hoeven maken. Als een kist niet sterk genoeg is voor het werk dat ik voor ogen heb los je dat niet 'even' op met een beetje plakwerk. Zo'n kist moet van binnen goed verstevigd zijn of gewoon vol carbon. Bovendien ben ik niet zo'n glas/carbon plakker.
 
Back
Top