Fotor
Forum veteraan
Ik ben eens rustig aan het rondkijken voor een 'ultieme' hellingzwever. Ik ga jaarlijks naar de Wasserkuppe en heb afgelopen jaar in de Alpen gevlogen. Als het goed weer is (de zgn 'endless lift') loop ik met mijn Fantasy tegen het probleem aan dat ik op een gegeven moment niet harder meer durf te vliegen, het blijft toch een vleugel van schuim/hout. Wat betreft vliegeigenschappen bevalt de Fantasy bijzonder goed, maar hij kan niet hard genoeg voor het echt goede weer. Nu dus op zoek naar een echte mannenbak.
De eisen
- Spanwijdte ca 2 meter (alles tussen 1,5 en 2,5 meter is oke). Dat houdt het transport naar moeilijke plekken (via gondelliften of steile wandelpaadjes) makkelijk en het houdt de kosten nog een beetje in de hand.
- Ik moet zonder nadenken een eind vertikaal kunnen duiken zonder me zorgen te hoeven maken over de sterkte. Het moet dus een stevig vliegtuig zijn. Voldoende versterkt glas of carbon.
- Er moet een motor in. Zodoende kan ik ook bij magere omstandigheden of op onbekende hellingen het ding zonder problemen naar beneden gooien. Hij hoeft niet vet gemotoriseerd te worden, het is maar een 'verzekerings'kwestie. Een motor zorgt dat ik niet eerst een andere kist naar beneden hoef te gooien om de omstandigheden te proeven. Alleen dit model hoeft mee naar boven.
- 4 Kleppen vleugel. Dat maakt het landen op kleine of moeilijke veldjes heel veel aangenamer omdat je met butterfly veel gerichter en langzamer binnen kunt komen.
- Mogelijkheid tot ballasten voor het aanpassen aan de omstandigheden.
- Het zou een voordeel zijn als 4xS3150 in de vleugel past, die heb ik nl nog liggen uit de Elefant.
Die eis voor een motor nekt me een beetje. Er zijn zat mooie ragbakken te vinden, maar de meesten hebben een zeer smalle romp waar net 2 servo's in passen. EMC-Vega geeft voor een aantal kisten een motorisering als mogelijkheid (wel zelf de neus afzagen), verder vindt ik weinig.
De opties die ik tot nu toe gevonden heb.
- MiniMach van EMC-Vega
- Mach 2 van EMC-Vega
- Sunbird van EMC-Vega
- Typhoon van EMC-Vega
- Raketenwurm F5F van Stratair (is dat wel een hellingkist, of is het meer een pylonracer??)
Kleiner is prettiger voor de portemonnee, groter vliegt over het algemeen beter en heeft meer doortrek. Ik neig dus naar de Mach 2 / Typhoon.
Ik hoor graag ervaringen/meningen over bovenstaande toestellen. Ook hoor ik graag andere opties. Misschien kan een motor best in sommige andere modellen of zie ik goede opties over het hoofd.
De eisen
- Spanwijdte ca 2 meter (alles tussen 1,5 en 2,5 meter is oke). Dat houdt het transport naar moeilijke plekken (via gondelliften of steile wandelpaadjes) makkelijk en het houdt de kosten nog een beetje in de hand.
- Ik moet zonder nadenken een eind vertikaal kunnen duiken zonder me zorgen te hoeven maken over de sterkte. Het moet dus een stevig vliegtuig zijn. Voldoende versterkt glas of carbon.
- Er moet een motor in. Zodoende kan ik ook bij magere omstandigheden of op onbekende hellingen het ding zonder problemen naar beneden gooien. Hij hoeft niet vet gemotoriseerd te worden, het is maar een 'verzekerings'kwestie. Een motor zorgt dat ik niet eerst een andere kist naar beneden hoef te gooien om de omstandigheden te proeven. Alleen dit model hoeft mee naar boven.
- 4 Kleppen vleugel. Dat maakt het landen op kleine of moeilijke veldjes heel veel aangenamer omdat je met butterfly veel gerichter en langzamer binnen kunt komen.
- Mogelijkheid tot ballasten voor het aanpassen aan de omstandigheden.
- Het zou een voordeel zijn als 4xS3150 in de vleugel past, die heb ik nl nog liggen uit de Elefant.
Die eis voor een motor nekt me een beetje. Er zijn zat mooie ragbakken te vinden, maar de meesten hebben een zeer smalle romp waar net 2 servo's in passen. EMC-Vega geeft voor een aantal kisten een motorisering als mogelijkheid (wel zelf de neus afzagen), verder vindt ik weinig.
De opties die ik tot nu toe gevonden heb.
- MiniMach van EMC-Vega
- Mach 2 van EMC-Vega
- Sunbird van EMC-Vega
- Typhoon van EMC-Vega
- Raketenwurm F5F van Stratair (is dat wel een hellingkist, of is het meer een pylonracer??)
Kleiner is prettiger voor de portemonnee, groter vliegt over het algemeen beter en heeft meer doortrek. Ik neig dus naar de Mach 2 / Typhoon.
Ik hoor graag ervaringen/meningen over bovenstaande toestellen. Ook hoor ik graag andere opties. Misschien kan een motor best in sommige andere modellen of zie ik goede opties over het hoofd.
Laatst bewerkt door een moderator: