Met dank aan de snelle UPS is de Typhoon vandaag al gearriveerd. Hij is gaaf!
Wat verdere detailbeelden
De vleugelverbinder, massief koolstof
Hoogteroer pendel
De servo's voor hoogte- en richtingroer zitten in de romp net achter de vleugel
Flap servo
Hoezen voor de nodige bescherming tijdens transport en opslag
4 stukken messing zorgen voor 250g of 500g ballast
Tijdens het uitvinden welk snoertje voor welke servo was bleken de servo's van de rechtervleugel niet te werken. De + en - bleken verkeerd om gesoldeerd te zijn in de aansluiting aan de rompzijde. Ik wilde niet de stekker uit de romp hoeven halen, dus heb het als volgt opgelost:
Beide stekkers krijgen een verlengsnoertje waar + en - omgedraaid zijn.
Op het hoogteroer zat veel speling, het roer kon nogal heen en weer bewegen door een te ruime passing van de verbinder in de staart. Ik heb (op aanraden van Sloperacer) wat dunne CA in het midden op de carbon verbinder laten lopen en dit rondom uitgesmeerd. Hierdoor wordt de verbinder net een haartje dikker. De speling is nu vrijwel helemaal weg.
Nu programmeren, uitwegen en dan vliegen! Ik heb het vliegtuig al even ruw in de zender gezet, en van de 6 servo's moest de draairichting van 5 worden omgedraaid. Maar ja, de servo's zijn dan ook door een Engelsman geinstalleerd. Zelfs dit doen ze verkeerd om! Verder viel op dat de flaps meer dan 90 graden uitslag kunnen halen. Ik beperk het tot een graad of 80. Wel goed denken aan het intrekken van de flaps bij de landing, want ze steken fors onder de romp uit bij volle uitslag.