(niet meer zo) Verscheurd door twijfel! [UPDATE]

Als ik kijk welke beginners het meest snel vooruitgang boeken en ook het snelst zelfstandig vliegen dan zijn dat de electro vliegers met een toestel uit schuim. Op een of andere manier is het laagdrempeliger waardoor gewoon meer gevlogen wordt. Men stapt sneller in de auto om nog even naar het veld te gaan o.i.d
Heb inmiddels volledig afstand gedaan van het brandstofspul en daar helemaal geen spijt van. Ik zie in electro eigenlijk alleen maar voordelen. De enkele nadelen die nog genoemd worden, als moeten wachten op de lader, zie ik in de praktijk niet resulteren in minder vliegen. Ik zie electrovliegers gewoon meer vliegen bij ons op het veld.
Voor jou als beginner: Electro dus 100% zeker weten !

Modelvoorstel:

Hype You Can Fly

http://www.hoelleinshop.com/PRODUCT...ticle&ProdNr=KY022-2080R&t=10&c=41456&p=41456
 
Laatst bewerkt:
Een van de opmerkingen die ik hoorde vwb de mentor is dat die op zich ZO makkelijk vliegt dat het vervolgens wel eens tegen kan vallen wanneer je over stapt op een nieuw vliegtuig.
Je moet eerst leren vliegen. Dat kun je het beste met een eenvoudig te vliegen kist doen. Dan maak je de meeste vlieguren en de minste crashes. Dan kun je daarna steeds lastiger te vliegen kisten kopen. En natuurlijk, als je na je Mentor een F16 jet zou gaan vliegen, dan zou dat erg lastig zijn want die Mentor vliegt wat vriendelijker.

MAAR! Is dat dan maar een reden om meteen een F16 jet te kopen, want als je daarmee kunt vliegen kun je overal mee vliegen?

Nee, dat is niet handig. Als je van een mentor overstapt naar een wat moeilijker te vliegen kist, dan zul je natuurlijk weer even moeten wennen (misschien weer even met een instructeur aan de kabel een paar vluchtjes met je nieuwe kist?). Maar je kunt al wel sturen, dus je zult snel gewend zijn aan je nieuwe kist.

Als je meteen met een lastiger te vliegen model begint, maak je het jezelf veel lastiger, want je moet eerst leren sturen en landen en dat is dan meteen een heel stuk lastiger.



En natuurlijk zijn er genoeg mensen met methanol hoogdekkers begonnen, want 'vroeger' waren er nog geen foam electrokistjes.
 
En natuurlijk zijn er genoeg mensen met methanol hoogdekkers begonnen, want 'vroeger' waren er nog geen foam electrokistjes.

Yep.... en afgezien van dat een oude charter met zijn lekker stijve vleugels een stuk beter vliegt dan de meeste huidige foamies (heb ook zo'n ding en vind het maar een dwarrelbak):

Van die mensen bleef 90% minimaal 10 jaar vliegen en als er gestopt werd was dat meestal om reden van gezin of dergelijke maatschappelijke redenen.

Van wat ik nu om me heen zie, stopt de helft binnen een paar jaar, om reden van "tijd voor wat anders" (lees: ik heb de boel kapot en weet niet hoe ik nu verder moet....)

Ik zie dat net zo hard bij de helivliegers: ARF begonnen is vaak binnen een paar jaar stoppen. Mensen die vanaf het begin zelf gebouwd hebben, blijven veel langer vliegen, hebben vaak ook meer plezier van het vliegen ongeacht het niveau.
Dat je tweede of derde heli of vliegtuig ARF is, doet dan minder ter zake, de basis ligt er al.

Maar: dit ging toch over electro versus brandstof, en dan vooral voordelen/nadelen? Niet over ARF of houtbouw?

In mijn ogen: we zijn net als in veel andere aspecten van techniek, met zijn allen lekker aan het "veronnozelen". Als eenmaal de makkelijkere weg gekozen word, is het veel moeilijker om op een hoger niveau te komen, dan wanneer je gelijk aan het begin de moeilijke hindernissen neemt.
Men wil "vandaag kopen, gisteren vliegen", en dat is dé manier voor snel maar weinig bevredigend succes, waardoor de hobby snel zijn aantrekkingskracht verliest.

Groet, Bert
 
Men wil "vandaag kopen, gisteren vliegen", en dat is dé manier voor snel maar weinig bevredigend succes, waardoor de hobby snel zijn aantrekkingskracht verliest.
Dat is denk ik voor iedereen weer anders, maar ik denk dat er nog een andere reden is voor het verschijnsel dat jij beschrijft.

Een andere reden dat er meer mensen 'afhaken' dan vroeger is misschien dat de hobby veel toegankelijker is geworden.

Je hoeft niet meer eerst bij een club te gaan en dan op de bouwavonden samen met andere clubleden met veel geduld een kist te bouwen van balsa latjes aan de hand van een verkreukelde tekening, waaraan je misschien wel een half jaar aan het bouwen bent. Ja, als je eenmaal zover bent dat je dan vliegt, dan moet je het ook wel erg leuk vinden, want anders was je er al niet eens aan begonnen of veel eerder afgehaakt.

Tegenwoordig kan iedereen via het interweb voor een paar honderd euro een vliegtuigje + afstandsbediening + lader bestellen en min-of meer meteen vliegen (met of zonder hulp van een club). Logisch dat door die lage drempel ook dat veel meer mensen dat doen. En daar zullen ook veel mensen bij zijn die twee vluchtjes maken en de kist dan crashen en op zolder gooien.
 
Van wat ik nu om me heen zie, stopt de helft binnen een paar jaar, om reden van "tijd voor wat anders" (lees: ik heb de boel kapot en weet niet hoe ik nu verder moet....)

Dat is sowieso een beetje iets van deze tijd denk ik, de hele "wegwerp cultuur". In mijn geval zal daar niet zo snel sprake van zijn. De hobby is voor mij veel meer dan vliegen of sleutelen of bouwen. Het gaat mij ook om het contact, lekker buiten zijn in de zomer, vrienden maken en creatief zijn.

Maar: dit ging toch over electro versus brandstof, en dan vooral voordelen/nadelen? Niet over ARF of houtbouw?

Ik moet mijn vliegtuig nog uitzoeken, dus ook discussie tusen RTF, RR, ARF, Houtbouw, enz enz is welkom hoor :D
 
wel, ik heb met beide vroeger gevlogen en nu terug een keuze gemaakt.

brandstof is meestal een groter en zwaarder toestel. Foutjes worden afgestraft en je hebt meer kans om schade te berokkenen met een zwaarder toestel dan met een electro foampje. Dus meer zenuwen, stress etc...

Ik heb gekozen voor minder stress, en dus een electro foam. Hiermee plan ik mijn brevet te halen op een veel makkelijkere manier en daarna kan ik solo doen wat ik wil - dus terug 40 size toestellen als ik daar denk klaar voor te zijn (wel electro)

dat speelt bij mij ook mee.

Patrick
 
Tsja, om op post #45 en #44 te reageren:

Veel mensen denken dat ik van het type "vroegah was alles beter" ben, maar dat ben ik niet. Ik verwelkom vernieuwingen, nieuwe materialen en technieken.

ECHTER: helaas word het paar oude schoenen weggegooid voordat de nieuwe gekocht zijn, ofwel, er komt nieuwe techniek beschikbaar en we stappen er massaal op over (op zich niet erg) onderwijl alle oude kennis en techniek overboord gooiend (wel erg).

Dat is ook de reden waarom ik een paar posts terug schreef: dat je tweede of derde model ARF is, is niet zo erg, de basis ligt er dan al.

Want dat is voor mij de grootste demotiverende factor: niet het gebrek aan kennis op zich, want iedereen moet het leren. Het gebrek aan logica en de feitelijk onjuiste kennis die de hobby binnen sluipt, vanwege die laagdrempeligheid.

Mensen die (zoals hier ook een aantal keer gemeld is) brandstofmotoren afraden omdat je altijd aan het prutsen bent en ze vaak afslaan, bijvoorbeeld.
Mensen die al een tijdje heli vliegen en van mening zijn dat je zonder heading hold niet KUNT vliegen...
Dat soort onnozelheden krijgt door de laagdrempeligheid juist voet aan de grond. Het gevolg is dat over tien jaar een beginner les krijgt van iemand die het zelf ook niet goed weet, en presto, het verval zet in.

Een leuk voorbeeld is de film "Idiocracy" die een paar weken terug uitgezonden is (flauwe film, maar wel een grappig uitgangspunt).

Daarom pleit ik ervoor, en raad ik iedereen aan, om TOCH die eerste stappen met een klassiek houtbouw model te doen, met als het even kan gewoon een simpele brandstof motor (geloof me, ALLE A-merken hebben een instap serie die goed loopt, simpel in te stellen is en gewoon goed voldoet, óók voor een beginner).
Niet alleen omdat het leuker is (al geloof ik stellig dat je uiteindelijk meer plezier hebt aan de hobby als je goed beslagen ten ijs komt) maar ook, omdat anders over 25 jaar de mensen met kennis alleen nog maar chagrijnige ouwe mannetjes als ik zijn, die er helemaal geen zin meer hebben om die jonge snotapen alles voor te moeten kauwen.

Ik weet het, het klinkt zwartgallig, maar in een hoop beroepsgroepen (waaronder de mijne) is het al gewoon een dagelijks feit, dat de ouwe garde er geen zin meer in heeft, en de jonge garde (omdat 25 jaar geleden besloten is dat met de moderne technieken de opleidingseisen teruggeschroefd kunnen worden) een hoop basis kennis mist.

Die kant gaan we helaas met de hobby nu ook op en dat gaat me eerlijk gezegd, best wel een beetje aan het hart.

Groet, Bert
 
Hoi Whuzz, (wat is je echte naam?)

welkom bij onze club.
Ik heb net je verhaaltje eens een beetje bekeken.
We vliegen op de club met verschillende modes. Dat heeft te maken met de historie van diverse clubleden.
We geven daarom ook les in verschillende modes, maar we willen de overhand toch wel richting mode 2 duwen (meeste instructeurs)
Ik zie je eerstdaags wel op het veld, ijs en weder dienende ben ik er komende zaterdagmiddag.

Mvrgr Frank
 
Hoi Whuzz, (wat is je echte naam?)

welkom bij onze club.
Ik heb net je verhaaltje eens een beetje bekeken.
We vliegen op de club met verschillende modes. Dat heeft te maken met de historie van diverse clubleden.
We geven daarom ook les in verschillende modes, maar we willen de overhand toch wel richting mode 2 duwen (meeste instructeurs)
Ik zie je eerstdaags wel op het veld, ijs en weder dienende ben ik er komende zaterdagmiddag.

Mvrgr Frank

Voor mijn echte naam, zie PB! :)

Ik ga ook Mode 2 vliegen. (= gas + rudder links, hoogte + aileron rechts, toch?) Degene die me gaat trainen vliegt met dezelfde zender als ik en als ik het goed gezien heb afgelopen weekend, ook in Mode 2, ik zal het hem voor de zekerheid even vragen!

Ik ben er zaterdag ook als het goed is, om net als de afgelopen weekenden te kletsen, te kijken en mensen "lastig te vallen" met mijn vragen :D
Tot zaterdag alvast :D
 
Hoe zit het met de zelfbouwers onder ons? Maakt het (veel) verschil in mogelijkheden, complexiteit en kosten tussen zelfbouw voor brandstof of zelfbouw voor electro?
Ik schat dat je bij kleine modellen meer vindt in het electrosegment, en bij de grote (>150 cm) meer in brandstof. Je vindt denk ik moeilijker een klein brandstofmodel dan een groot electromodel. Maar die grens schuift nog steeds naar boven op...
 
Daarom pleit ik ervoor, en raad ik iedereen aan, om TOCH die eerste stappen met een klassiek houtbouw model te doen, met als het even kan gewoon een simpele brandstof motor (geloof me, ALLE A-merken hebben een instap serie die goed loopt, simpel in te stellen is en gewoon goed voldoet, óók voor een beginner).
Groet, Bert

Helemaal waar Bert.

We leven toch al in een zeer "snelle" maatschappij.
Zo is het ook met het beginnen met vliegen.
Hup naar de winkel, een bonk geld op tafel en (na een uurtje knutselen) zijn we klaar voor de maiden.
Voeling met het toestel is er m.i. maar weinig.

Neem op zijn minst jezelf voor om ook eens een kistje zelf te bouwen.
Het is een geweldige ervaring om de eerste vlucht te maken met een zelfgebouwd toestel. Zelfs met en electromotor. ;)

Dus alle aankomende modelvliegers, lees eens de draadjes op het forum van mensen die een bouwverslag hebben gemaakt van hun "droom" vliegtuig.
Zelfs het opknappen van een oud kistje is al de moeite waard.

Dus naast het feit dat ik tot het "uitstervend" ras behoor dat met Nitro op 35 MHz vliegt, ja, ja, bouw of restaureer ik zelf ook nog regelmatig een Balsakist.
Misschien heeft dat met jeugd te maken.
ADHD. Altijd Door Hobby Druk. :D
 
Tja, het is inderdaad hartstikke leuk om je toestel zelf te bouwen. Maar dat was topicstarter al van plan toch?
Ik denk dat het handig is om te beginnen met een schuimpje (makkelijk repareren en niet gauw kapot) en ondertussen beginnen met een houtbouw kit.
Als je moet leren vliegen met je eerste eigen houtbouw, dan is het niet fijn als je daar schade mee vliegt. En schade vlieg je in het begin wel eens - misschien niet meteen als je instructie krijgt, maar dan wat later wel...
 
Het zelf bouwen van een toestel dat gaat er echt wel van komen. Maar een van de grote voordelen van de ontwikkelingen van de laatste jaren lijkt me nou juist dat je niet meer per se met een zelfbouw model hoeft te beginnen!
 
Natuurlijk is het gemakkelijk als je met een "schuimpie" begint.
Ik kook graag maar een kant en klare salade in de super is errruuuug handig.

Ik heb ook een paar "schuimpies". Ze zijn licht, en makkelijk om mee te nemen op vakantie bijv. of even nog een paar vluchtjes s'avonds.
Dan neem je die hele toestand van startkist en brandstof niet mee. Dus ben ik toch niet helemaal aan het uitsterven ????

De moraal van het verhaal is dus dat je in eerste instantie moet doen wat je prettig vindt.


psst, even onder ons;
(ik heb een 1,5 mtr. Cessna van EPP (electro) met flaps en verlichting en dat vliegt me toch lekker en heeft een leuk vliegbeeld :wink:) ik bedoel maar
 
Laatst bewerkt:
Dus kiezen

Ja, dat klopt.
Maar daar is dit Forum voor. Je krijgt een hele hoop adviezen en daaruit haal je wat jou het beste lijkt. Wat jou het prettigst lijkt.

Heb je je oog laten vallen op bijv. een Multiplex Mentor. Dan kun je uit de adviezen wel opmaken of dat een goede keuze is.
Evenzo de zender keuze.

Vanmiddag een leerling met een Hype "YOU CAN FLY" op het veld gehad.
Leuk kistje vliegt goed. En in een mum van tijd vliegklaar.
En zo zijn er legio voorbeelden.

Succ6.

Hopelijk ben je nu niet meer zo hevig "verscheurd" door twijfel. :D
 
Laatst bewerkt:
Hoe liggen de verhoudingen bij de club van je keuze, en welke richting gaat de club op?
Wat is hun verwachting qua geluidslimieten/vergunningen?
Waar hebben ze veel ervaring (= ook materialen/onderdelen mee) en kennis van?
Welke kant gaat modelvliegen op, wat is de toekomst? (Ik weet, dit is bijna een retorische vraag).
 
Laatst bewerkt:
waar hier niet over gesproken wordt is het milieu aspect
bij ons op de club is daar veel gaande geweest over brandstof vliegen.
er zijn nu afspraken gemaakt met gemeente etc. daarover.
er mag tot 7uur in de avond gevlogen worden met brandstof en dat nog met een totaal aantal uren per week.
met electro hebben we daar geen enkel probleem
terwijl er een aantal modellen zeker meer decibels maken dan dat een brandstof doet.
maar daar wordt niet over gesproken
wel moet ik melden dat we vliegen op de hei en het een militair terrein is (was).
maar met het brandstof vliegen kan je in de toekomst meer met dit soort milieu vergunnigen te maken krijgen.
maar ieder zijn keuze
ik vlieg toch met plezier electro en vind de grote brandstofkisten ook erg mooi (bij een ander dan )

succes allen
 
Hoe liggen de verhoudingen bij de club van je keuze, en welke richting gaat de club op?
Wat is hun verwachting qua geluidslimieten/vergunningen?
Waar hebben ze veel ervaring (= ook materialen/onderdelen mee) en kennis van?
Welke kant gaat modelvliegen op, wat is de toekomst? (Ik weet, dit is bijna een retorische vraag).

Dat is een goed punt, waar ik zelf ook al bij stil gestaan heb. Volgens de mensen van de club zijn er de komende jaren geen problemen met vergunningen te verwachten. Van de twee boerderijen in de omgeving is er één zelf lid van de club en met de andere is een goede relatie. Ook doet de club veel aan PR, wat helpt om de verhouding met de gemeente goed te houden.

De verhouding is (naar mijn schatting, maar dat is gebaseerd op slechts een maandje ervaring nu) ongeveer 30-70 in het voordeel van brandstof.
Een flink aantal van de jonge beginners is nu echter met electro begonnen... de toekomst? Ik vermoed meer en meer electro.

Voor wat betreft het milieu-aspect, dat is bij deze club meer een gewetenskwestie dan een vergunning-probleem denk ik. Er wordt zelfs met jets gevlogen en ook daar zijn geen klachten over. Dus hangt dat van mijn eigen geweten af.
Ik weet het één en ander van het fabricageproces van LiPo's en durf te stellen dat een lipo minstens net zo veel vervuiling oplevert als een brandstofmotor. Alleen gebeurt die vervuiling in azie en niet locaal op je club.
Mij is het om het even. Misschien tegen de tijd dat we met brandstofcellen gaan vliegen laat ik dat aspect meewegen ;)
 
Back
Top