(niet meer zo) Verscheurd door twijfel! [UPDATE]

Mmm.. of het nu een accu is of een tankje met vloeistof... het hobbelt in ons geval in een koffiemolen door de lucht ;)

Maar dat electro he.... Volgens mij is die rare fbl 550 verhoudingsgewijs wel de meest krachtige heli bij de helischool? :p

Niet eens verhoudingsgewijs.... daar staat waarschijnlijk meer effectief asvermogen in dan in mijn BO 105 (en die weegt 12 kilo....)

Nee, dat is al een paar jaar duidelijk: als je serieus vermogen wilt, moet je het niet in de brandstof zoeken maar in de Electro.... Dat is overigens een argument pro electro wat hier nog niet naar voren gekomen is...

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon met electro beginnen. Dan hoef je teminste niet te rommelen met afstellen van motoren en kun je je meer richten op het leren vliegen (electro doet het 'altijd'). Daarnaast kan een electro multiplex easystar, mentor of funcub meer harde landingen hebben dan een brandstof calmato of andere houtbouw kist. Dus je bent ook minder bezig met schade repareren!

Dat je met electro veel accu's nodig hebt is ook niet helemaal waar want je kunt toch niet uren achter elkaar fysiek vliegen. Dat hou je als beginner gewoon niet vol omdat je je teveel moet concentreren. Dus 10 minuten vliegen en dan even een half uurtje ouwehoeren met andere vliegers voordat je weer genoeg energie hebt. En een lipo laad je (op het veld) in minder dan een half uur. Maar wil je wel continue vliegen dan kun je dat dus gewoon.

Electro is gewoon gebruiksvriendelijker en eenvoudiger. Dat is voor een beginnende vlieger een belangrijk pluspunt! Als je drie zaterdagen achter elkaar met je brandstofmotor aan het prutsen bent en de motor er in de lucht steeds mee stopt wordt je als beginner ook niet blij (je wilt gewoon vliegen..)

Als je eenmaal kunt vliegen kun je altijd nog overstappen naar brandstof modellen, of dat nu kleine methanol kistjes zijn of enorme schaalkisten met 5-cylinder stermotoren. Als je nu een electrokist, een lader en een paar lipo's koopt dan wil dat helemaal niet zeggen dat je nooit meer brandstof kunt gaan vliegen.

Brandstofmodellen hebben ook accu's (voor de ontvanger en de servo's en bij benzine-modellen voor de ontsteking) en die moeten ook geladen worden. Dus de lader die je bij je beginners electro kist hebt gekocht kun je daar zo weer voor gebruiken.

Ik gebruik nog steeds de lader die ik ooit gekocht heb toen ik begon met vliegen met hele kleine electro shockfliers. Tegenwoordig vlieg ik veel met grote brandstofkisten waar drie accu's in zitten en die drie accu's laad ik dus met mijn ouwe trouwe graupner ladertje.

Het geluid... tja. Hoe kijken de ervaren vliegers hier tegenaan? Ik als beginneling ben nog erg onder de indruk van alle geluiden. Jets, viertakts, etc, het klinkt prachtig.
Maar als je een paar jaar vliegt, is geluid dan nog erg belangrijk? Of gaat het je dan eigenlijk alleen nog om het vliegen op zich?
Ik vind een 5-cylinder stermotor of een turboprop ook nog steeds enorm stoer klinken. MAAR! Ik zou er niet mee beginnen als eerste kist!

Je hebt nog een heel 'modelbouw' leven voor je, waarin je tientallen verschillende kisten kunt bouwen en vliegen. Laat je eerste kistje nou gewoon een eenvoudig electro trainertje zijn waar je gewoon zonder gezeur heel veel vlieguren mee kunt maken. Lekker belangrijk hoe het klinkt of hoe het er uit ziet. Als je maar leert sturen, de kist maar altijd werkt en je eventuele schade simpel en snel kunt repareren.

Ik wil alleen maar zeggen dat je nu geen definitieve keuze hoeft te maken tussen electro of brandstof. Je kunt ALTIJD eenvoudig overstappen. Of beide aandrijvingen naast elkaar gebruiken (zoals ik bijvoorbeeld doe.)

1) Als ik een middagje ga vliegen, wil ik veel vliegen. Dat lukte me slecht met electro, omdat m'n 4 Lipo's na een uurtje allemaal leeg waren en ik op de lader moest gaan wachten.
Ik weet niet hoe jij laadt, maar ik zet na de eerste vlucht mijn eerste lege accu meteen aan de lader. Die is dan een half uur later weer vol en dan zet ik meteen de volgende accu aan de lader. Daarnaast vlieg ik niet een hele zaterdag aan 1 stuk door. een paar accu's in een uur leegvliegen doe ik af en toe wel eens, maar niet een aantal uren achter elkaar. Daar zitten ook wat rustigere uren tussen. Ik ken ook niemand die de hele zaterdag alleen maar aan het vliegen is. (continue je kist in de lucht). Dus moet je echt zo veel wachten op je lader? Ik niet namelijk. En ik heb maar 2 accu's voor mijn electro-kisten.

2) Ondanks de vette bende vind ik het gepruts met brandstofmotortjes een fascinerend onderdeel van de hobby. Het valt me ook op dat als er toeschouwers komen kijken, ze vrijwel altijd als eerste over de brandstof motortjes beginnen te vragen.
Ik ook, ik pruts graag met brandstofmotoren. Maar ik heb ook wel eens weken achter elkaar met een motor lopen prutsen die niet goed wilde lopen, continue afsloeg in de lucht, niet wilde starten, etc. Nou. Als je daardoor een paar keer schade vliegt en een paar keer naar het veld rijdt en je motor niet gestart krijgt (na 2 uur tegen de prop slaan!) dan ben je het wel zat met brandstofmotoren. Dan verlang je naar je electrokistje waarbij je gewoon de accu inplugt en wegvliegt! Ik heb ook wel maanden alleen met mijn electrokistjes gevlogen omdat ik het helemaal gehad had met mijn brandstof kisten. Ik wilde gewoon vliegen en niet elke keer prutsen!

Nogmaals, ik vlieg met benzine (dus geen methanol!) en electro. Maar ik zou een beginner altijd electro aanbevelen.

Maar na gesprekken met mijn instructeur en wat leeswerk denk ik dat de Mentor wel eens té makkelijk kan zijn. Leuk om mee te beginnen, maar ik wil wel een toestel waarmee ik in elk geval één heel seizoen kan vliegen zonder er op uitgekeken te raken.
als je niet kunt vliegen is niets 'te' makkelijk. Een kist kopen die spannender vliegt betekent gewoon dat je meer schade vliegt. Je wilt een kist waar je een seizoen mee kunt vliegen. Ik vraag me al af of een beginner een multiplex mentor een heel seizoen heel kan houden? Want je kunt hem ook maar zo een keer door een stuurfout de grond in vliegen. Pak een brandstof calmato en dat risico wordt al een stukje groter. Maargoed.

En als je dan een beetje kunt sturen dan kan ik me niet voorstellen dat je op bijvoorbeeld een multplex mentor uitgekeken raakt. Dan heb je de verkeerde hobby gekozen. Ik zou nog best een keer zo'n foam hoogdekker (funcub of mentor) erbij willen hebben voor de fun. Gewoon alleen maar op zijn kop, laag, over het veld vliegen en strakke figuren vliegen met zo'n foamy. Hardstikke leuk toch? Of een Funcub en dan lekker helemaal dwars slippend 'uit de lucht komen vallen' met de flaps uit! Even de grond aantikken, vol het gas erop, een halve rol en inverted weer verder vliegen. Ofzoiets. Ik kan me prima vermaken met een eenvoudig hoogdekkertje! (terwijl ik al weer een paar jaar met grote kunstvlucht modellen vlieg).

Ik ken hele geoefende vliegers (bijvoorbeeld jarenlange ervaring met grote kunstvlucht modellen, grote zwevers en jets) die regelmatig rond scheuren met een easystar en daarbij ontzettend veel lol hebben.

De hobby heet modelvliegen. Het gaat om het vliegen! En een zenuwachtige kunstvluchtkist zal bepaalde figuren wat strakker vliegen. Dat wil niet zeggen dat je met een foamy hoogdekker die figuren niet kunt vliegen en dus beperkt ben. Geloof me. Het verveelt echt niet. Het is WEL verslavend en dus wil je steeds complexere/grotere kisten gaan vliegen. Maar niet omdat andere kisten je vervelen.

teminste.. bij mij niet. Het is af en toe heerlijk om even gewoon met het verstand op nul keihard rond te raggen met bijvoorbeeld een funjet van 100 euro. Met een model van 3000 euro waar je 9 maanden aan gewerkt hebt doe je dat niet zo snel. Teminste. Ik niet.

Laatst bewerkt:
Er is maar een opmerking die stees weer terug keert en waar ik me enorm aan kan storen:

Die over onwillige motoren of afslaan in de lucht.
Ik ben nu ruim 30 jaar met modelbouw bezig, de motoren zijn er alleen maar beter en betrouwbaarder op geworden.
Als jochie van 12 jaar heb ik al geleerd om een motor in te laten lopen (gewoon uit het instructieboekje, zonder hulp van anderen) en ik heb echt wel de eerste twee motortjes niet helemaal 100% zoals het hoort behandeld.
Maar vanaf dat ik begon te vliegen (twee jaar na begin hobby) heb ik nooit meer echt last gehad met onwillige motoren of afslaan in de lucht. Als dat gebeurt, heb je gewoon je spul niet voor elkaar!
En als je gewoon bj een club leert vliegen, leren ze je ook hoe je met motoren om moet gaan, dus dan hoeft je dat NIET te overkomen....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Beide optie,s kunnen je hobby redelijk lastig maken .
Rokende elektro motoren en regelaars en niet willen starten slecht lopende motoren .
Begin met een elektro kist te vliegen en een 50 watt lader .
Accu 2200mah 3s lipo een stuk of 3 a 4 .

En leer vliegen bij normaal vliegen kun je best tussen de 15 en 30 min vliegtijd halen .
Kun je een beetje vliegen koop je er een brandstof tuigje bij ,op elke club kun je vast wel goedkoop wat kopen zo ook hier op het forum 2e hands dan .
En zo kun je beide kanten bekijken .
Ik zelf dacht dat ik ook redelijk met motoren overweg kon .
Maar model motoren zijn toch wat anders dan een normale 4 tact .

Wel zag ik op mijn club de beste motor vliegers toch overgaan naar elektro .
Zelfs mensen die de motor starten met een knipje tussen de vingers op de spinner .
Groeten Wiebe.

Nog even een re van deze zijde.

Ten eerste de opmerking van Brutus. Daar ben ik het helemaal met hem eens. Een motor die in de lucht afslaat is gewoon niet goed afgesteld. Heb in mijn prille brandstofbegin wel eens uren lopen pielen met afstellen maar dan liep hij wel goed. In de lucht is bij mij ook nog niks afgeslagen. Probleem is dat mensen soms de tijd niet nemen om alles goed af te stellen. Daarmee bedoel ik alle checks die standaard zouden moeten zijn zoals:
- laat de motor een (half) minuutje op idle lopen en ga dan ineens naar volgas. Stottert de motor of slaat hij juist af? Te arm of te rijk
- Til de kist op idle 45 graden naar boven en onder, slaat hij af? Niet goed afgesteld
- Check de temperatuur van de motor na een minuut volgaslopen op de grond
- Etcetcetc

Veel mensen nemen de tijd niet om goed af te stellen maar willen snel de lucht in. Ook zaken checken zoals de staat van de tank, brandstofleidingen, gloeiplug, vuil in de carb, etc hoort er gewoon bij. En dat is ook wat veel mensen niet doen. Die bouwen alles in en klaar, niet meer naar om kijken. Mijn brandstofkisten krijgen ieder jaar minimaal 2 keer een 'grote beurt' om alles te checken en eventueel te vervangen.

Tenslotte zie je tegenwoordig veel dat (methanol)motoren veel te arm staan afgesteld. ja het 'jankt' lekker en je hebt wat meer rpm's maar het is ozo slecht. Iets rijker (niet te rijk!!!) schaad niet. Ja je moet wat meer poetsen maar who cares. Klein voorbeeld. Mijn wega ME163 met 10cc motor bijvoorbeeld. Die loopt van het moment van opstijgen tot vlak voor het landen 5 minuten volgas, na het landen kan ik de kop van de motor gewoon vasthouden zonder mijn vingers te branden. Dat is dus niet te arm afgesteld.

Ten tweede (wordt een lang verhaal zo) even over de opmerking van Wiebe. Ook daar kan ik me prima in vinden. Waarom moet het altijd een keuze zijn tussen electro of brandstof? Ik vlieg ook beide en zal dat ook nog lang blijven doen. Electro voor het 'ik ga snel even vliegen' of omdat brandstof niet logisch is (zoals op de HET me163, Parkmaster, Funjet, etc). En brandstof op de grote speedmodellen omdat het zo lekker klinkt :).
Ik ben ook begonnen met electro en ben daarna brandstof erbij gaan vliegen. Om de starten zonder vliegervaring zou ik ook met een easystar of iets dergelijks beginnen. Alle basics onder de knie? Iets pakken wat je leuk vind, electro of brandstof.

En ja, steeds meer brandstofvliegers gaan over op electro, jammer, worden we een uitstervend ras. En dat met 30 jaar ;). Behoor ik al tot 2 typen dinos: de 35mhz en de methanolbende :).

En ja, steeds meer brandstofvliegers gaan over op electro, jammer, worden we een uitstervend ras. En dat met 30 jaar ;). Behoor ik al tot 2 typen dinos: de 35mhz en de methanolbende :).

+1!

Zo had ik het nog niet eens bekeken, maar inderdaad: vanaf nu kunnen wij ons het "dubbel D" (dubbele dynosaurus) ras noemen, en ik zal die titel met ere dragen.... langzaam sterf ik uit....

Groet, Bert

Hahaha, en een nieuwe club is geboren. Zal het maar niet zeggen tegen mijn vriendin dat mijn cupmaat (dubbel D) groter is :p.

Maar inderdaad, ik sterf lekker langzaam mee uit. Anti-hype is toch een mooi iets :).

En weer back on topic voor de mods weer boos beginnen te kijken ;)

Ten eerste de opmerking van Brutus. Daar ben ik het helemaal met hem eens. Een motor die in de lucht afslaat is gewoon niet goed afgesteld. Heb in mijn prille brandstofbegin wel eens uren lopen pielen met afstellen maar dan liep hij wel goed. In de lucht is bij mij ook nog niks afgeslagen. Probleem is dat mensen soms de tijd niet nemen om alles goed af te stellen.
Deze opmerking en die van Brutus.. Tuurlijk, als je ervaring hebt en een motor GOED kunt afstellen, dan zal deze niet afslaan. MAAR! We praten hier over een beginner!

Vandaar: Electro, dan hoef je nog niet meteen na te denken over het afstellen van motoren, maar kun je eerst nadenken over het leren vliegen. Want daar gaat het toch om. De hobby heet Modelvliegen, niet ModelMotortjesAfstellen.

Maargoed, dat is mijn mening maar hoor. En nogmaals, ik vlieg ook brandstofkisten (alleen geen methanol :))

Deze opmerking en die van Brutus.. Tuurlijk, als je ervaring hebt en een motor GOED kunt afstellen, dan zal deze niet afslaan. MAAR! We praten hier over een beginner!

Vandaar: Electro, dan hoef je nog niet meteen na te denken over het afstellen van motoren, maar kun je eerst nadenken over het leren vliegen. Want daar gaat het toch om. De hobby heet Modelvliegen, niet ModelMotortjesAfstellen.

Maargoed, dat is mijn mening maar hoor. En nogmaals, ik vlieg ook brandstofkisten (alleen geen methanol :))

Nou.... ik heb een vliegschool voor heli's, en daar leer ik wel degelijk mensen een motor afstellen....
Zelf heb ik het ook geleerd op de club destijds....
Bij modelauto racen is het afstellen van motor, vering, stuurgeometrie toch ook JUIST een deel van de hobby? Speedboten idem!
Ga je je 1:1 sportvlieg brevet halen, dan zul je ook met het mengsel moeten spelen tijdens de vlucht.... daar hoort het er ook bij...

Sorry, maar ik zie de waarde van de onderstreepte zin niet.... wil je geen motoren afstellen? koop electro! Alle voordelen en nadelen zijn hier wel ongeveer genoemd. Maar ga niet zeggen dat afstellen niet bij de hobby hoort. Dan moet je ook alleen kant en klaar toestellen aanbevelen, want het heet modelvliegen, niet modelvliegtuigjes bouwen.... alsof dat een andere hobby zou zijn?????

Beetje onzin om het zo te stellen. Is echt niet lullig bedoeld: er zijn nu eenmaal mensen die meer of minder gevoel voor het afstellen hebben. Maar 90% van de A-merk vliegtuigmotoren is voor iedere beginner af te stellen. Probleemloos!

Voor heli's is het toegegeven iets lastiger, maar ook niet heel veel. En in alle gevallen geld: als je motr niet goed of niet makkelijk af te stellen is, dan is er iets niet in orde met plugkeuze, propkeuze, koeling of brandstof.... Terug naar het instructieboek/bouwtafel en er eens goed naar kijken! Meestal lost het zichzelf dan wel op. Maar als je daar geen tijd of aandacht aan wilt besteden, ja, dan kun je inderdaad beter electro kopen.

Is ABSOLUUT niet persoonlijk bedoeld, dus s.v.p. laat nou niemand zich aangesproken voelen, maar het is gewoon zoals het is, en het is een keuze voor ieder apart. Het is alleen niet terecht om dingen die geen nadeel zijn, maar een kwestie van gevoel, kennis en/of smaak, toch als nadeel op te voeren...

Of het om een beginner gaat of niet, doet niet ter zake: ik heb leren vliegen in een tijd dat electro nog volledig in de kinderschoenen stond, en hooguit bruikbaar voor een zwever. En toch herinner ik mij niemand uit mijn beginjaren, die de brui aan de hobby gaf omdat die vermaledijde motortjes zo lastig af te stellen waren.... Ook motoruitval was niet direct een iedere middag terugkerende gebeurtenis, zelfs niet als je het over de gehele club bekeek.

Groet, Bert

Uiteraard zit ik niet voor het leven vast aan de keuze voor electro of brandstof. Uiteindelijk lijkt het me heel gaaf om een jet te hebben, of een heuse benzine stermotor. Het gaat me voornamelijk om de eerste paar jaar. Laten we zeggen de komende 5 jaar, waarin ik wil leren vliegen, goed leren vliegen, beter leren vliegen en een eigen vliegtuig bouwen (vanuit een bouwpakket).

Het gaat mij er voornamelijk om dat ik niet een keuze maak waar ik binnen de eerste paar jaar spijt heb en een nogmaals een hele boel "opstart spullen" moet kopen. Ik vermoed dat ik het geld in die tijd hard genoeg nodig zal hebben voor de nodige reparaties ;)

De opmerkingen om eerst maar eens voor electro te gaan zodat ik me wellicht beter kan concentreren op het vliegen voordat ik mijn aandacht ga richten op brandstof met al het afstellen en sleutelen dat er bij hoort vind ik wel een goede.
Een van de opmerkingen die ik hoorde vwb de mentor is dat die op zich ZO makkelijk vliegt dat het vervolgens wel eens tegen kan vallen wanneer je over stapt op een nieuw vliegtuig.

electro is het gemakkelijkst om te beginnen. je moet niets afstellen en zo.
Natuurlijk opletten met lipo laden !

ik heb zelf de multiplex mentor op electro gekocht en ik kon er direct mee weg.Natuurlijk batterij plat is stoppen met vliegen.
Mijn 2de wordt zeer zeker een nitro, omdat ik dat gewoon leuker vind.
zoals je zelf al zei, een warbird op elctro, is voor mij geen sensatie….

maar ik hou mijn mentor bij, dan heb ik 2 types…. op electro EN nitro…

Hoewel ik op mijn club aan 220 volt kan laden, heb ik bij ieder model twee lipo's. In de praktijk betekent dat dat ik maar heel zelden op de club laad. Dat doe ik 's avonds thuis wel, zonder haast.
Als je zwaarder electro vliegt wordt het natuurlijk een stuk duurder om die dikke lipo's dubbel te hebben...
Maar je kan ook rustig met electro beginnen en de brandstof voor latere grotere modellen bewaren.

Uitstervend ras??

Veel voor en tegens van de brandstofmotor versus elctro.

Geknoei op het veld - een heerlijk snorrende verbrandingsmotor (liefst 4 takt)
Je komt met je kistje op het veld, accu erin en vliegen - motor wil niet goed lopen, 10 minuten later vlieg je pas.
Je vliegt 10 minuten en je accu is leeg - je vliegt 10 minuten, tankt en ben weer weg. (OK, een nieuwe accu is ook zo geplaatst maar na 2 accu's moet je toch weer ruim een 1/2 uur laden)
En zo kun je doorgaan.
Ik ken al mensen die van electro toch weer terug komen op een brandstofkist. (erbij wellis waar)

Ik vlieg het allebei. En behoor bij dat "uitstervende nitro ras"
Nog erger zelfs 35 MHz en Nitro. (Waarom zou ik mijn 10 ontvangers gaan vervangen voor 2,4 GHz en overal electromotoren op monteren.??

Wat is er nou leuker een Solex of een electrische fiets? Allebei zou ik zeggen.
Of een electrische Porsche?? Het komt eraan maar waar blijft de lol van klungelen met je motor, de vette handen en de reuk van verbrandde wonderolie??

Kortom; electro is verdraaid handig, nitro is verdraaid leuk. Kies zelf maar.;)

Niet relevant voor beginner: zo'n beetje alle snelheidsrecords zijn bij vliegtuigen in elektrische handen. Hoe dat zit bij heli's weet ik niet.

OK, een nieuwe accu is ook zo geplaatst maar na 2 accu's moet je toch weer ruim een 1/2 uur laden
Natuurlijk ga je niet pas laden nadat je twee accu's hebt leeggevlogen. De eerste laadt op als je met de tweede aan het vliegen bent...

Ben destijds gegroeid met Taifun dieseltjes, Fox glow plug en OS en Enya.
Maar geef mij nu maar electro, als je de rekening maakt op jaarbasis weet je wel wat het goedkoopst uitkomt.
Het geluid maakt mij niet uit, niet meer, vroeger was dat anders.
En je kan nog steeds mooie toestelletjes bouwen in balsa.
Maar eenieder zijn plezier, prefereer in geval van brandstof motoren nog steeds de tweetakten als de huidige viertakten, veel meer pit in de motor en afslaan gebeurd meestal als je de tank hebt leeggevlogen.
Houd het bij electro, omdat ik graag met twee motorige toestellen ga vliegen in de verdere toekomst, minder kans voor uitval van een der motoren, probeer die maar eens te landen met uitgevallen motor, 80% eindigt het op een chrash.

Johan.

Hoe zit het met de zelfbouwers onder ons? Maakt het (veel) verschil in mogelijkheden, complexiteit en kosten tussen zelfbouw voor brandstof of zelfbouw voor electro?

Niet relevant voor beginner: zo'n beetje alle snelheidsrecords zijn bij vliegtuigen in elektrische handen. Hoe dat zit bij heli's weet ik niet.

Volgens mij ook electro. De TDR van Jan Henseleit zelf gaat ruim over de 200 km/u in horizontale vlucht.. staan wel filmpjes van op youtube.

Back