Ik zou gewoon met electro beginnen. Dan hoef je teminste niet te rommelen met afstellen van motoren en kun je je meer richten op het leren vliegen (electro doet het 'altijd'). Daarnaast kan een electro multiplex easystar, mentor of funcub meer harde landingen hebben dan een brandstof calmato of andere houtbouw kist. Dus je bent ook minder bezig met schade repareren!
Dat je met electro veel accu's nodig hebt is ook niet helemaal waar want je kunt toch niet uren achter elkaar fysiek vliegen. Dat hou je als beginner gewoon niet vol omdat je je teveel moet concentreren. Dus 10 minuten vliegen en dan even een half uurtje ouwehoeren met andere vliegers voordat je weer genoeg energie hebt. En een lipo laad je (op het veld) in minder dan een half uur. Maar wil je wel continue vliegen dan kun je dat dus gewoon.
Electro is gewoon gebruiksvriendelijker en eenvoudiger. Dat is voor een beginnende vlieger een belangrijk pluspunt! Als je drie zaterdagen achter elkaar met je brandstofmotor aan het prutsen bent en de motor er in de lucht steeds mee stopt wordt je als beginner ook niet blij (je wilt gewoon vliegen..)
Als je eenmaal kunt vliegen kun je altijd nog overstappen naar brandstof modellen, of dat nu kleine methanol kistjes zijn of enorme schaalkisten met 5-cylinder stermotoren. Als je nu een electrokist, een lader en een paar lipo's koopt dan wil dat helemaal niet zeggen dat je nooit meer brandstof kunt gaan vliegen.
Brandstofmodellen hebben ook accu's (voor de ontvanger en de servo's en bij benzine-modellen voor de ontsteking) en die moeten ook geladen worden. Dus de lader die je bij je beginners electro kist hebt gekocht kun je daar zo weer voor gebruiken.
Ik gebruik nog steeds de lader die ik ooit gekocht heb toen ik begon met vliegen met hele kleine electro shockfliers. Tegenwoordig vlieg ik veel met grote brandstofkisten waar drie accu's in zitten en die drie accu's laad ik dus met mijn ouwe trouwe graupner ladertje.
Het geluid... tja. Hoe kijken de ervaren vliegers hier tegenaan? Ik als beginneling ben nog erg onder de indruk van alle geluiden. Jets, viertakts, etc, het klinkt prachtig.
Maar als je een paar jaar vliegt, is geluid dan nog erg belangrijk? Of gaat het je dan eigenlijk alleen nog om het vliegen op zich?
Ik vind een 5-cylinder stermotor of een turboprop ook nog steeds enorm stoer klinken. MAAR! Ik zou er niet mee beginnen als eerste kist!
Je hebt nog een heel 'modelbouw' leven voor je, waarin je tientallen verschillende kisten kunt bouwen en vliegen. Laat je eerste kistje nou gewoon een eenvoudig electro trainertje zijn waar je gewoon zonder gezeur heel veel vlieguren mee kunt maken. Lekker belangrijk hoe het klinkt of hoe het er uit ziet. Als je maar leert sturen, de kist maar altijd werkt en je eventuele schade simpel en snel kunt repareren.
Ik wil alleen maar zeggen dat je nu geen definitieve keuze hoeft te maken tussen electro of brandstof. Je kunt ALTIJD eenvoudig overstappen. Of beide aandrijvingen naast elkaar gebruiken (zoals ik bijvoorbeeld doe.)
1) Als ik een middagje ga vliegen, wil ik veel vliegen. Dat lukte me slecht met electro, omdat m'n 4 Lipo's na een uurtje allemaal leeg waren en ik op de lader moest gaan wachten.
Ik weet niet hoe jij laadt, maar ik zet na de eerste vlucht mijn eerste lege accu meteen aan de lader. Die is dan een half uur later weer vol en dan zet ik meteen de volgende accu aan de lader. Daarnaast vlieg ik niet een hele zaterdag aan 1 stuk door. een paar accu's in een uur leegvliegen doe ik af en toe wel eens, maar niet een aantal uren achter elkaar. Daar zitten ook wat rustigere uren tussen. Ik ken ook niemand die de hele zaterdag alleen maar aan het vliegen is. (continue je kist in de lucht). Dus moet je echt zo veel wachten op je lader? Ik niet namelijk. En ik heb maar 2 accu's voor mijn electro-kisten.
2) Ondanks de vette bende vind ik het gepruts met brandstofmotortjes een fascinerend onderdeel van de hobby. Het valt me ook op dat als er toeschouwers komen kijken, ze vrijwel altijd als eerste over de brandstof motortjes beginnen te vragen.
Ik ook, ik pruts graag met brandstofmotoren. Maar ik heb ook wel eens weken achter elkaar met een motor lopen prutsen die niet goed wilde lopen, continue afsloeg in de lucht, niet wilde starten, etc. Nou. Als je daardoor een paar keer schade vliegt en een paar keer naar het veld rijdt en je motor niet gestart krijgt (na 2 uur tegen de prop slaan!) dan ben je het wel zat met brandstofmotoren. Dan verlang je naar je electrokistje waarbij je gewoon de accu inplugt en wegvliegt! Ik heb ook wel maanden alleen met mijn electrokistjes gevlogen omdat ik het helemaal gehad had met mijn brandstof kisten. Ik wilde gewoon vliegen en niet elke keer prutsen!
Nogmaals, ik vlieg met benzine (dus geen methanol!) en electro. Maar ik zou een beginner altijd electro aanbevelen.
Maar na gesprekken met mijn instructeur en wat leeswerk denk ik dat de Mentor wel eens té makkelijk kan zijn. Leuk om mee te beginnen, maar ik wil wel een toestel waarmee ik in elk geval één heel seizoen kan vliegen zonder er op uitgekeken te raken.
als je niet kunt vliegen is niets 'te' makkelijk. Een kist kopen die spannender vliegt betekent gewoon dat je meer schade vliegt. Je wilt een kist waar je een seizoen mee kunt vliegen. Ik vraag me al af of een beginner een multiplex mentor een heel seizoen heel kan houden? Want je kunt hem ook maar zo een keer door een stuurfout de grond in vliegen. Pak een brandstof calmato en dat risico wordt al een stukje groter. Maargoed.
En als je dan een beetje kunt sturen dan kan ik me niet voorstellen dat je op bijvoorbeeld een multplex mentor uitgekeken raakt. Dan heb je de verkeerde hobby gekozen. Ik zou nog best een keer zo'n foam hoogdekker (funcub of mentor) erbij willen hebben voor de fun. Gewoon alleen maar op zijn kop, laag, over het veld vliegen en strakke figuren vliegen met zo'n foamy. Hardstikke leuk toch? Of een Funcub en dan lekker helemaal dwars slippend 'uit de lucht komen vallen' met de flaps uit! Even de grond aantikken, vol het gas erop, een halve rol en inverted weer verder vliegen. Ofzoiets. Ik kan me prima vermaken met een eenvoudig hoogdekkertje! (terwijl ik al weer een paar jaar met grote kunstvlucht modellen vlieg).
Ik ken hele geoefende vliegers (bijvoorbeeld jarenlange ervaring met grote kunstvlucht modellen, grote zwevers en jets) die regelmatig rond scheuren met een easystar en daarbij ontzettend veel lol hebben.
De hobby heet modelvliegen. Het gaat om het vliegen! En een zenuwachtige kunstvluchtkist zal bepaalde figuren wat strakker vliegen. Dat wil niet zeggen dat je met een foamy hoogdekker die figuren niet kunt vliegen en dus beperkt ben. Geloof me. Het verveelt echt niet. Het is WEL verslavend en dus wil je steeds complexere/grotere kisten gaan vliegen. Maar niet omdat andere kisten je vervelen.
teminste.. bij mij niet. Het is af en toe heerlijk om even gewoon met het verstand op nul keihard rond te raggen met bijvoorbeeld een funjet van 100 euro. Met een model van 3000 euro waar je 9 maanden aan gewerkt hebt doe je dat niet zo snel. Teminste. Ik niet.