Nieuw projekt: F-84G 'Thunderjet'

Om er zeker van te zijn niet met lege handen te zitten het komende jaar heb ik weer een leuke uitdaging gevonden: de F-84G 'Thunderjet' van PHantasy in BLue!

Foto-XI83FNIH.jpg


Hier een paar foto's van 'toentienogheelwas'.......

Foto-JPF3XVY6.jpg


Foto-IKXBT3JR.jpg


En hoe 'ie er nu uitziet....

GroteFoto-UTDEY8P8.jpg


Deze jet is ontworpen en gebouwd voor PHantasy in BLue door Sjoerd Hiemstra en Ray Struik in 1995 met een eerste vlucht in 1998!
Dit was dus in een tijd dat er nog niets bekend was over jets, geen Skygate, geen Skymaster geen Airworld geen Jet Legend geen Fei Bao etv.om de kunst af te kijken, ook was er niets op de markt wat jet related produkten betreft dus alles moest zelf gemaakt en uitgevonden worden.
De aandrijving was een 1ste generatie AMT airstart Pegasus met een stuwdruk van (toen0) een kleine 13 kg!
Het totaal gewicht van de Thunderjet kwam ver over de 20 kg (leeg dus!!) waardoor destijds een luchtvaartregistratie voor dit model is aangevraagd : PH-XMD

Na meer dan honderd succesvolle vluchten maakte in 2009 een stall tijdens de landing een eind aan zijn succesvolle leven.
Het airframe was 'beyond repair'.
Besloten werd om de Thunderjet geheel nieuw op te bouwen, alle rompmallen waren er nog, en dan gelijk een poging doen om de kist beduidend lichter te maken, ik schat nu rond de 17 kg uit te komen...

De schaal is 1:5, het voorbeeld staat in het MLM Soesterberg, de Thunderjet heeft van 1951 tot 1956 in Nederlandse dienst gevlogen.

GroteFoto-CJ7QPJSY.jpg



gr.

Frank
 
Laatst bewerkt:
Dit wordt weer een leuk project Frank en ga ik zeker volgen :yes:

Succes alvast.


Grt,
Berto.
 
Heerlijk!!

Wordt weer lekker smullen deze winter..


Succes met het renovatie project! ;)



Groet,
Kevin
 
Hoi Frank,

Je hoeft je echt niet te vervelen deze winter als ik het zo zie en lees.
Ik heb al een tijd een 3/4 F16 op zolder staan die een boomtop gepakt heeft, ook zo'n winter project.

Maar die moet nog maar even wachten ;).

Groeten,
Peter
 
Hoi Peter,
(aangenaam kennis maken op Lwd) gewoon zien dat je goed bezig blijft, daar hebben de meeste bouwers/vliegers doorgaans geen problemen mee :D: projecten zat!

Wat de thunderjet betreft zijn alle epoxy/carbon delen al gesopt, de vleugeldelen beplankt en een nieuwe canopy getrokken.
Hier de oude romp met daarachter de nieuwe delen, vleugels en op de voorgrond de nieuwe cockpit op de mal,

full


full


gr.

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Frank,

We zijn ooit begonnen met 11Kg trust. Ook een keer met 30+ graden gevlogen en dat ging maar net na een run van 250meter tijdens de start.
Na een tijdje wat meer toeren erop en dus bijna 13Kg.

Qua gewicht was hij 24,5kg leeg:mad:. Destijds al een nieuwe romp gemaakt in de techniek van de T33, dus weinig glasmat en veel koolstof. Ook de bouw methode aangepast, je leert veel van de eerste, dit schilde veel gewicht en ja ik denk ook dat het rond 17 á 18kg leeg gaat wegen.:banana:

Groeten Ray
 
Rolroeren en flaps zijn inmiddels uit de vleugel gesneden,

full


de flaps voorzien van een neus lijst en in vorm geschuurd,

full


En de rolroeren voorzien van penscharnieren,

full


In de vleugel zijn bussen ingelijmd,

full


Zodat de rolroeren altijd nog te demonteren zijn,

full


daarna zijn de flaps aan de beurt om in de scharnieren te hangen,

gr.

Frank

(grappig toch: een kist van 24.5 kg (komt nog 4L peut bij!) heeft goed gevlogen met 13 kg stuwdruk!)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Da`s ook wel een hele mooie verwijderbare oplossing :D

(grappig toch: een kist van 24.5 kg (komt nog 4L peut bij!) heeft goed gevlogen met 13 kg stuwdruk!)
Tja, tegenwoordig is de tendens hoe meer hoe beter, had het er toevallig ook al over in mijn JL L--39 draadje.

Maar je bent lekker aan het knutselen zo, laat die foto`s maar komen :yes:
 
Zo he, gelijk de gang erin! :D Mooie historische jet!

Heb ook zitten kijken naar die bussen voor de Robart scharnieren van Toni Clark, erg slimme oplossing! Helaas alleen voor de grote maten scharnieren... ;)

Veel plezier met de bouw verder,
Grt, Ramses
 
Hey Frank!

Deze gaan we even volgen hoor! Je had t er al over op leeuwarden, aangenaam kennis te maken en leuk dat je een verslag bij gaat houden!

T schiet al aardig op, flinke basis gelegd!

Grt mel
 
historie!!!

Zo allereerst een arbotje bij deze.

En laat ik nu net voor een half uur geleden wat beeldmatriaal gevonden hebben.
Jaja bewegend op Deelen.
Ja echt van deze kist. Wie weet met Ray en Sjoerd.:banana:
Zodra ik er uit ben hoe ik het op de pc krijg volgt het filmpje wel.
Dat zijn beelden van een demovlucht tijdens het modelvliegerskamp op Deelen.

Groeten Han.
 
Laatst bewerkt:
Verder met de flaps, ze moeten mooi strak passen met een zo klein mogelijke kier tussen de vleugel,
dus eerst het schuim in de vleugel goed hol schuren, da's nog een redelijk nauwkeurig werkje,

full


Om een mooie scherpe rand als aansluiting te krijgen kan je het balsa waarmee de vleugel ingedekt niet goed gebruiken. Dus ter plekke van de rolroeren en flaps is een strip 0.8 triplex 'ingezet'

full


en zo heb je met de flaps 'in'

full


en de flaps 'full' en mooi strakke aansluiting,

full


gr.

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi project (dat je daar de ruimte nog voor hebt)
Gaan we weer volgen :D

Dat is toch die kist waar in het begin "problemen" waren met het hoogteroer responce ? experiment met karteltape op het stabilo ??
 
Dat is toch die kist waar in het begin "problemen" waren met het hoogteroer responce ? experiment met karteltape op het stabilo ??

Klopt, na controle/ doorrekenen door Gerhard Reinsch bleek dat een, voor deze toepassing, niet geschikt profiel was gekozen, hij heeft een ander profiel voorgesteld en nadat er nieuw stabilo gemaakt was heeft het probleem zich niet meer voorgedaan!

gr.

Frank

( je geheugen is nog prima mijnheer Kennis :mrgreen: )
 
Back
Top