Om er zeker van te zijn niet met lege handen te zitten het komende jaar heb ik weer een leuke uitdaging gevonden: de F-84G 'Thunderjet' van PHantasy in BLue!
Hier een paar foto's van 'toentienogheelwas'.......
En hoe 'ie er nu uitziet....
Deze jet is ontworpen en gebouwd voor PHantasy in BLue door Sjoerd Hiemstra en Ray Struik in 1995 met een eerste vlucht in 1998!
Dit was dus in een tijd dat er nog niets bekend was over jets, geen Skygate, geen Skymaster geen Airworld geen Jet Legend geen Fei Bao etv.om de kunst af te kijken, ook was er niets op de markt wat jet related produkten betreft dus alles moest zelf gemaakt en uitgevonden worden.
De aandrijving was een 1ste generatie AMT airstart Pegasus met een stuwdruk van (toen0) een kleine 13 kg!
Het totaal gewicht van de Thunderjet kwam ver over de 20 kg (leeg dus!!) waardoor destijds een luchtvaartregistratie voor dit model is aangevraagd : PH-XMD
Na meer dan honderd succesvolle vluchten maakte in 2009 een stall tijdens de landing een eind aan zijn succesvolle leven.
Het airframe was 'beyond repair'.
Besloten werd om de Thunderjet geheel nieuw op te bouwen, alle rompmallen waren er nog, en dan gelijk een poging doen om de kist beduidend lichter te maken, ik schat nu rond de 17 kg uit te komen...
De schaal is 1:5, het voorbeeld staat in het MLM Soesterberg, de Thunderjet heeft van 1951 tot 1956 in Nederlandse dienst gevlogen.
gr.
Frank

Hier een paar foto's van 'toentienogheelwas'.......


En hoe 'ie er nu uitziet....

Deze jet is ontworpen en gebouwd voor PHantasy in BLue door Sjoerd Hiemstra en Ray Struik in 1995 met een eerste vlucht in 1998!
Dit was dus in een tijd dat er nog niets bekend was over jets, geen Skygate, geen Skymaster geen Airworld geen Jet Legend geen Fei Bao etv.om de kunst af te kijken, ook was er niets op de markt wat jet related produkten betreft dus alles moest zelf gemaakt en uitgevonden worden.
De aandrijving was een 1ste generatie AMT airstart Pegasus met een stuwdruk van (toen0) een kleine 13 kg!
Het totaal gewicht van de Thunderjet kwam ver over de 20 kg (leeg dus!!) waardoor destijds een luchtvaartregistratie voor dit model is aangevraagd : PH-XMD
Na meer dan honderd succesvolle vluchten maakte in 2009 een stall tijdens de landing een eind aan zijn succesvolle leven.
Het airframe was 'beyond repair'.
Besloten werd om de Thunderjet geheel nieuw op te bouwen, alle rompmallen waren er nog, en dan gelijk een poging doen om de kist beduidend lichter te maken, ik schat nu rond de 17 kg uit te komen...
De schaal is 1:5, het voorbeeld staat in het MLM Soesterberg, de Thunderjet heeft van 1951 tot 1956 in Nederlandse dienst gevlogen.

gr.
Frank
Laatst bewerkt: