Monsterbeetle ombouwen naar XL

  • Topicstarter Topicstarter RenédS
  • Startdatum Startdatum
R

RenédS

Guest
Had mijn Beetle al omgetoverd naar volledig aluminium :)

Beetle ligt nu compleet uit elkaar maar zo was hij.

DSC01381.jpg


DSC01383.jpg


en ook het 26cc blokje laten tunen door RonW :thumbsup: :twisted:

RoteQtuned2.jpg


RoteQtuned3.jpg


RoteQtuned1.jpg


Een RoteQ tuning met een Elcon teflon koppeling, een Speed tec Tuning Isolator.


RonW was bezig met het vernieuwen en verbeteren van de nieuwe XL draagarmen voor en achter.
Ik heb dus ook RonW benaderd dat ik zijn setje draagarmen wilden hebben:yes:

De voordelen van deze draagarmen zijn:

Het Design is op een aantal punten verbeterd.
Alle onderdelen passen op de gewone FG en Elcon delen.
Alle draaiende delen hebben meer vlees dan welk merk ook
Ze zijn gemaakt uit 12mm kwaliteits aluminium.
Zit een vast toespoor in van 3 graden.
Achterdraagarmen zijn gewijzigd bij de aansluiting op de draagarm houders aan de auto.
Voorheen was dit 1 stuk waar op den duur naast de slijtbussen veel zand in kwam waardoor bij onderhoud de pennen moeilijk te verwijderen waren.
Ook het design is gewijzigd voor meer stevigheid.
Bij de achterdraagarmen heb je nog wel draagarm bevestigers nodig ala Elcon 18504 of Zeller of MCF.
De koper mag zelf aangeven hoe hij de schokbreker bevesting wilt hebben, M4 of zoals elcon M5.
Ik ben voor M4 gegaan omdat ik de bevestiging van GPM dempers heb opgeboord naar M4.


De voor onderdraagarmen zijn kleiner geworden zodat ze minder last hebben van obstakels die op de grond liggen.
En bij het inveren geen problemen met de stuurstangen die de armen raken.
Schokbrekeraansluiting krijgt 3 aansluitpunten in de onderdraagarmen.
Waarvan er 2 te gebruiken zijn voor de monster uitvoering en 3 voor de buggy modellen.
De boven voordraagarmen zijn bijna net zo groot als de monster uitvoering.
Hiermee kun je dan met 2 schokbrekers, 1 grote schokbreker of buggy model schokbrekers rijden.
De schokbrekers kunnen bovendien erg plat liggen, hier is in de boven draagarmen veel ruimte voor gecreeerd.
De bovendraagarmen moeten voorzien worden van een kogelkop.
Hierbij kan een keuze worden gemaakt met een 6mm of 5mm aansluiting. (Elcon werkt met 5mm.).


En als er hobbyisten zijn die interesse hebben in de nieuwe draagarmen kunnen RonW benaderen voor verdere info.:teacher:

Omdat toch alles al uit elkaar ligt heb ik ook maar gelijk het differentieel uit elkaar gehaald en de shimringen vernieuwd en de tandwielen nagekeken en het vet natuurlijk vervangen.

8f16e309.jpg


d000ccc6.jpg


1bdd8f3e.jpg


Met een schroefdraad tapper de koperen messing ring eruit gehaald.

9269594d.jpg


En met de juiste bout de naaldlager eruit geperst.

2f3845fb.jpg


Heb alle lagers van de beetle vervangen voor nieuw.

Ook ben ik natuurlijk gegaan voor een XL bodemplaat en die heb ik ook via RonW besteld bij Alu Tec.
De bodemplaat heet inmiddels Alu-Tec 5mm Evo 1 Offroad Chassis 535
Deze bodemplaat kost normaal 129€ bij Alu-Tec zelf, alleen Ron mag ze hier in nederland verkopen voor 119 €
Dus de Alu-Tec producten hier in NL gaan allemaal via Ron.

Het verschil is goed te zien in de lengte :)

DSC01440.jpg


Maar let ook op de achterkant waar het differentieel komt, net iets breder en steviger.

DSC01439.jpg


Even netjes gepolijst en gepoetst8-)

DSC01442.jpg



Eerst maar met de achterkant begonnen.

Hier het eerste setje draagarmen achter van RonW.

DSC01434.jpg



DSC01433.jpg


Diff geplaats met de verhoogde diff steunen.

DSC01524.jpg


DSC01523.jpg


Ondanks de verbreding van de Alu Tec plaat achter nog genoeg ruimte voor de draagarmen.

DSC01454.jpg


XL vlinder met XL draagarmen (even andere pennen gebruikt)

DSC01525.jpg


Blokje ook weer gemonteerd.



DSC01547.jpg


De Elcon XL kogelaandrijving.


DSC01548.jpg


8f2f7046.jpg



De GPM LST LOSI Dempers komen uit Hong Kong en het rijgedrag met deze dempers is duidelijk verbeterd.



64672111.jpg


Heb in de tussentijd ook de Dominator even onder handen genomen.

Het bochtje even met de brander verhit voor het hitte effect.

4454cf3a.jpg


IMG051.jpg


Zal binnenkort weer verder gaan, eerst weer even verder hobbyen.:wink:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm, heb zo de indruk dat er eeen pakketje onderweg is:banana:

dus we gaan heel snel verder. :D
 
Te paard vanaf Spanje met een pakketje, dan komt hij 5 december wel aan :p
 
Ik heb een pakketje binnen:banana:
en was net ff begonnen met polijsten en moet zeggen dat ze er super uitzien w.b. het ontwerp.
zodra dat klaar is komen de foto's.
 
De draagarmen voor.

IMG063.jpg


IMG064.jpg


IMG065.jpg


de draagarmen grotendeels gepolijst, omdat ik snel de auto in elkaar wilt hebben zal ik bij de volgende keer de armen goed onderhanden nemen.

Ron, het ontwerp is super.
 
Eindelijk had ik de tijd ervoor om alles in elkaar te zetten, laat even weten wat jullie ervan vinden ;)

Alles lag op m'n werkbank klaar en kon dus ook gelijk beginnen met het monteren van de nieuwe draagarmen :D

De kogellager ging moeiteloos in in de draagarm :)

IMG093.jpg


IMG095.jpg


Na het monteren van de draagarmen zag het er al geweldig uit.

IMG098.jpg


Met de fusees wordt het plaatje al een stuk completer :D
IMG100.jpg


IMG101.jpg


IMG102.jpg


IMG103.jpg


IMG104.jpg


De GPM Losi dempers gingen zonder al te veel moeite op op de draagarmen en ze hebben ook duidelijk meer bewegings vrijheid dan de standaard draagarmen :D

IMG105.jpg


IMG106.jpg


IMG107.jpg


IMG108.jpg


IMG109.jpg


Met de Carson banden erop gemonteerd lijkt het helemaal een MonsterBeetle.......Het is een MonsterBeetle XXL :banana:

IMG110.jpg


IMG111.jpg


IMG112.jpg


IMG113.jpg


En je zag het al aan het spoilertje, ik heb gekozen voor de Monster stickers.

IMG114.jpg


IMG115.jpg


IMG116.jpg


IMG117.jpg


IMG118.jpg


IMG119.jpg


IMG120.jpg


Nu nog de puntjes op de i gaan zetten, uitlaatje met Hittebestendige lak spuiten, een aantal delen gekocht voor de mechanische remmen voor zodat ik het setje weer compleet kan maken en kan gaan monteren.
 
De voorwielen heb ik in m'n haast omgewisseld, ga ik natuurlijk niet mee rijden.

Wat betreft de toespoor en uitspoor dat is vanwege de achterwiel aandrijving.

Toespoor - Wikipedia
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top