Hoi mensen, sinds een paar weken ben ik ook besmet met het R/C virus en heb een tijd geleden een Tamiya M05 (fiat 500 abarth assetto corse) gekocht.
Deze heb ik toen standaard opgebouwd maar ondertussen is het chassis gekogellagerd en is er een brushless set (Speedpassion inspire 3000kv) ingekomen (top = 40kph) en stond gister ochtend de postbode aan de deur met een erg leuk pakketje uit Hongkong.
Het leek me dus wel tijd om mezelf (na al vele topics gelezen te hebben) voor te stellen en direct een upgrade verslag van mijn M05 te maken.
Mijn naam is Roy en ben ondertussen 28. Woon in het verre zuiden....van Limburg.
Dan nu het interessante, het upgrade verslag. Ik heb ook een aantal foto's gemaakt want ja, plaatjes kijken is toch het leukste.
Eerst een foto met body en zender ernaast (Spektrum Dx3C).
En dan de cadeautjes van de postbode:
Veel alu spullen en een setje shocks.
Het chassis voor de upgrades
De velgen zijn niet meer echt netjes (hebben al een aantal crashes meegemaakt) maar daar heb ik een net setje voor liggen voor de show (het oog wil ook wat natuurlijk).
Eerst het demonteren van de standaard onderdelen:
Stuurinrichting verwijderd
Stuurinrichting in zijn geheel gedemonteerd
Voorwiel ophanging verwijderd
Doorgaans rij ik voor de fun op een groot parkeerterrein, vandaar de grote lading kiezel die zich in het chassis heeft "verstopt"
Orginele ophanging en bumper:
Nieuwe front lower arms gemonteerd, handig dat deze met asjes en clipjes gaan ipv schroeven, scheelt in de slijtage en uiteraard geen dolgedraaide schroefgaten meer
Om de volgorde niet te logisch te maken, ook de stuurinrichting gemonteerd
Omdat bleek dat de onderdelen van de voorwiel ophanging niet 100% in elkaar passen (ondanks dat dit allemaal van hetzelfde merk is) heb ik de armen los moeten maken om de ophanging te monteren.
Resultaat:
Uiteindelijk bleek dat de C-Hub en Lower arm elkaar dusdanig in de weg zaten dat er wat aanpassing nodig was, dus hier en daar een randje bewerkt met een vijl.
Wel zonde van het mooie blauw, maar gemonteerd is het bijna niet te zien en het moet wel werken.
Rechter ophaning weer aan het chassis vast:
Beide ophangingen weer op hun plek met de nieuwe voorbumper mount:
Met de voorkant weer netjes opgebouwd was de achterkant aan de beurt
Nu nog standaard:
Achterkant netjes kaal gemaakt:
Achterwiel ophanging weer op zn plek, helaas nog niet met de alu hubs omdat er bij de omschrijving niet bij stond dat de standaard lagers niet passen, dus die zijn besteld en onderweg, tot die tijd maar even de standaard hub er weer tussen, door de linkage set is deze zeer handig te vervangen dus niet zo'n groot punt.
Shocks voor geplaatst:
Shocks achter:
Detail foto van de upper arm link:
Detail foto stuurinrichting (hier nog met standaard upper arm):
Chassis na een weekend sleutelen:
Heb de auto even snel kunnen testen en hij rijd er een stuk strakker door, vooral de shocks zijn een duidelijke verbetering, ik ga nog wat experimenteren met de soepelere en stuggere veren en het camber en toe in/out maar zoals eerder opgemerkt wordt er niet geraced met dit chassis maar voor het plezier en de hobby op parkeerplaatsen gereden (samen met een maat).
Naast deze M05 heb ik nog een TL-01 2e hands op de kop weten te tikken maar die heeft vanavond schade opgelopen dus die komt een volgende keer langs.
Ik hoop dat jullie er wat aan vonden, tot de volgende keer.
Deze heb ik toen standaard opgebouwd maar ondertussen is het chassis gekogellagerd en is er een brushless set (Speedpassion inspire 3000kv) ingekomen (top = 40kph) en stond gister ochtend de postbode aan de deur met een erg leuk pakketje uit Hongkong.
Het leek me dus wel tijd om mezelf (na al vele topics gelezen te hebben) voor te stellen en direct een upgrade verslag van mijn M05 te maken.
Mijn naam is Roy en ben ondertussen 28. Woon in het verre zuiden....van Limburg.
Dan nu het interessante, het upgrade verslag. Ik heb ook een aantal foto's gemaakt want ja, plaatjes kijken is toch het leukste.
Eerst een foto met body en zender ernaast (Spektrum Dx3C).

En dan de cadeautjes van de postbode:

Veel alu spullen en een setje shocks.
Het chassis voor de upgrades

De velgen zijn niet meer echt netjes (hebben al een aantal crashes meegemaakt) maar daar heb ik een net setje voor liggen voor de show (het oog wil ook wat natuurlijk).
Eerst het demonteren van de standaard onderdelen:
Stuurinrichting verwijderd

Stuurinrichting in zijn geheel gedemonteerd

Voorwiel ophanging verwijderd

Doorgaans rij ik voor de fun op een groot parkeerterrein, vandaar de grote lading kiezel die zich in het chassis heeft "verstopt"
Orginele ophanging en bumper:

Nieuwe front lower arms gemonteerd, handig dat deze met asjes en clipjes gaan ipv schroeven, scheelt in de slijtage en uiteraard geen dolgedraaide schroefgaten meer

Om de volgorde niet te logisch te maken, ook de stuurinrichting gemonteerd

Omdat bleek dat de onderdelen van de voorwiel ophanging niet 100% in elkaar passen (ondanks dat dit allemaal van hetzelfde merk is) heb ik de armen los moeten maken om de ophanging te monteren.
Resultaat:

Uiteindelijk bleek dat de C-Hub en Lower arm elkaar dusdanig in de weg zaten dat er wat aanpassing nodig was, dus hier en daar een randje bewerkt met een vijl.

Wel zonde van het mooie blauw, maar gemonteerd is het bijna niet te zien en het moet wel werken.
Rechter ophaning weer aan het chassis vast:

Beide ophangingen weer op hun plek met de nieuwe voorbumper mount:

Met de voorkant weer netjes opgebouwd was de achterkant aan de beurt
Nu nog standaard:

Achterkant netjes kaal gemaakt:

Achterwiel ophanging weer op zn plek, helaas nog niet met de alu hubs omdat er bij de omschrijving niet bij stond dat de standaard lagers niet passen, dus die zijn besteld en onderweg, tot die tijd maar even de standaard hub er weer tussen, door de linkage set is deze zeer handig te vervangen dus niet zo'n groot punt.

Shocks voor geplaatst:

Shocks achter:

Detail foto van de upper arm link:

Detail foto stuurinrichting (hier nog met standaard upper arm):

Chassis na een weekend sleutelen:

Heb de auto even snel kunnen testen en hij rijd er een stuk strakker door, vooral de shocks zijn een duidelijke verbetering, ik ga nog wat experimenteren met de soepelere en stuggere veren en het camber en toe in/out maar zoals eerder opgemerkt wordt er niet geraced met dit chassis maar voor het plezier en de hobby op parkeerplaatsen gereden (samen met een maat).
Naast deze M05 heb ik nog een TL-01 2e hands op de kop weten te tikken maar die heeft vanavond schade opgelopen dus die komt een volgende keer langs.
Ik hoop dat jullie er wat aan vonden, tot de volgende keer.