Graupner Amigo II (verslag)

  • Topicstarter Topicstarter Jon van Dijk
  • Startdatum Startdatum
Jan Hein, (en Raymond) gefeliciteerd met de geslaagde maiden! :-).

Zag er goed uit, maar....
Hoeveel wind stond er? Ik zag de bomen op de achtergrond niet echt zwaaien, volgens mij viel het wel mee.
Wat me opviel t.o.v. mijn Amigo is de glijhoek van de jouwe, veel stijler dan mijn toestel. Ik heb de hele middag met mijn eigen gevlogen en die moest ik bijna met een geweer naar beneden halen..
Nu kan dat natuurlijk door jou motoropzet komen met de draaiende prop maar het verschil viel mij echt op..

Ik wens je vele mooie vluchten met de Amigo toe!

Groeten,

Paul.
 
JH, moest je hier niet zelf vertellen hoe de eerste vluchten verlopen zijn??

Tja Raymond, eigenlijk zat ik op het filmpje te wachten. Maar inderdaad, hij vloog goed. Baalde wel van het loszittende opzetje. Maar verder ging het prima zolang jij die zender in je handen had. Zal proberen om de ongerechtigheden er nog uit te halen. Voor mijn gevoel lag het zwp nog wat te ver naar voren en werkten de remkleppen minder goed dan ik verwacht had. Dan kan de "up" trim weer in de normale stand. Het stabilo kan ook nog wat beter vastgezet worden. Motor op de linker schuif gezet. Ook wat side thrust inbouwen.
De motor is gelukkig sterk zat voor dit kistje.
Op de foto's en in het filmpje is trouwens ook goed te zien dat ik daar niet lekker op mijn gemak stond te sturen. Was aan het eind ook doodop. Moet veel meer vliegen......
De volgende keren zal het wel wat makkelijker gaan omdat ik nu weet dat ie goed vliegt. De effectiviteit van de roeren is ook voldoende, maar het is nog een zwabberig ding.
Raymond bedankt voor de hulp en het leuke filmpje.

Groeten, JH
 
Wat me opviel t.o.v. mijn Amigo is de glijhoek van de jouwe, veel stijler dan mijn toestel.

Daag me nou niet uit Paul :D
Het is inderdaad de schuld van dat opzetje, maar daar wordt aan gewerkt..... De raderen draaien.
Dan moet ik nog maar zien of die gleihoek nog zo stijl zal zein als dat ie nu is. (Of is het glijhoek, steil en zijn ?)

Er zit inderdaad veel meer in, maar geef me de tijd. Is het goed als ik dit draadje een beetje levend hou ? Da's een beetje op mijn nivo.
Tot slot nog even een plaatje.


full


Groet, JH
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daag me nou niet uit Paul :D
Het is inderdaad de schuld van dat opzetje, maar daar wordt aan gewerkt..... De raderen draaien.
Dan moet ik nog maar zien of die gleihoek nog zo stijl zal zein als dat ie nu is. (Of is het glijhoek, steil en zijn ?)

Er zit inderdaad veel meer in, maar geef me de tijd. Is het goed als ik dit draadje een beetje levend hou ? Da's een beetje op mijn nivo.
Tot slot nog even een plaatje.


full


Groet, JH


Prachtige kist Jan Hein, veel plezier ermee en je heb nog twee maanden om te sleutelen en meer te vliegen;)

groet



Terence
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank jullie wel voor de complimenten.

Zou wel willen dat ik ook zo goed zo kunnen vliegen. Wordt regelmatig gebeld, maar altijd is er wel een smoes om niet te kunnen. Het is net als trekken aan een dood paard....
Je mag nog van geluk spreken als de AMIGO niet in de kast verdwijnt en er weer een nieuwe op de plank gezet wordt. HELP....mijn vloot wordt te groot.
Een troost: er gaat nooit wat kapot.:D
 
Goed vliegen leer je alleen maar door (heel veel) te vliegen. Dat is althans mijn mening, hoe meer hoe beter ,-).
En begrijp me aub niet verkeerd Jan Hein, ik wil je echt niet uitdagen hoor. :-). Jou Amigo vliegt prima maar ik denk dat er meer uit te halen is. (Misschien toch eens mijn motor ideetje overwegen, werkt nog steeds perfect...)
En dat ''zwabberen'' hoort bij het kistje, dat maakt hem nou juist zo'n leuk ding :-).

Groeten,

Paul.
 
Klopt helemaal Paul.
Het ligt helemaal aan mezelf. Ik moet echt een schop onder mijn k*nt hebben.
Ik vergeet ook nooit meer de tip van @F3Japio: Je moet met één kist vliegen tot je er dood en doodziek van wordt. Heb ik gedaan met de DRIFTER. Kon ermee lezen en schrijven. Met lekker thermisch weer vloog ik mee met de F3J heren. Ja, zo kan het ook....... met een kistje van 50 guldentjes.
Helaas is er na die tip toch weer de klad in gekomen.:oops: sorry Jaap.
Krijg nu wat meer tijd, nu nog de zin. Als het eenmaal lekker gaat komt de lol er vanzelf weer in.
De trekprop gaat er weer uit. Nog eens experimenteren met de duwklapvariant. Anders wordt het een pure zwever. Om jouw variant achteraf in te bouwen wordt een beetje bezwaarlijk. Dat had ik dan eerder moeten doen. Een heel leuk idee trouwens. (Op die vele kV's na....)
Later zal ik weer de AMIGO III maken, die hier nog in een doos ligt. Die krijgt de motor in de neus.
Zal de vorderingen met de II hier nog blijven plaatsen.

Groeten, JH
 
Goede morgen Jan Hein,

Jammer dat de klad er een beetje in gekomen is met jou.. Het is toch zo'n leuk werk dat vliegen :-).

Het zal allicht beter gaan met een duw-klapprop maar je blijft toch wel meer weerstand houden dan met mijn systeempje. Achteraf inbouwen mag geen probleem zijn. Het zijn enkel een aantal gaatjes die je moet boren en weer af moet werken, niets moeilijks. En het gejoel dat ik in het begin had door het 5000kv motortje is allang voorbij. Ik heb er nu een 3000kv op zitten met een aangepaste 5x5 prop (een centimeter ingekort) en dat gaat prima. Tuurlijk, het geeft iets meer lawaai dan een normaal motortje maar het is heel acceptabel, en dat vindt eigenlijk iedereen die hem nu hoort.
Ik kan met deze setup, met een 3s 1300Mah accu, minimaal 5 keer naar een respectabele hoogte klimmen. Ik heb wel eens aan één accu genoeg gehad om een hele middag te vliegen ;-).
Waar het mij eigenlijk om gaat is dat de Amigo zo'n heerlijk kistje is met uitstekende vlieg- en thermiek eigenschappen, het zou jammer zijn om daar op in te leveren door een motor-opzet die net teveel weerstand geeft.
Maar goed, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken, ik wil niemand dwingen....

Succes met je mooie kistje!

Groeten,

Paul.
 
Voor mijn gevoel lag het zwp nog wat te ver naar voren
Ik denk juist dat het zwaartepunt nog wat naar voren moet. Het afvangen na de duikproef was erg flauw, is normaal duidelijker bij dit soort vliegtuigen. De tegenvallende glijhoek kan ook komen doordat hij uit zichzelf niet langzaam genoeg gaat vliegen, als je de neus iets naar beneden doet blijft hij een beetje in een dalende lijn vliegen ipv dat hij de neus terug omhoog trekt voor het 'floaten'. Zolang je nergens aan kwam bleef hij goed op één snelheid, maar na wat sturen was het net of de trim veranderd was. Als het zwaartepunt iets naar voren gaat zal hij meer één snelheid willen gaan vliegen ( moet ook weer niet te erg worden natuurlijk).
 
ik vond ook dat ie er zwakjes uit kwam...


@JH, misschien kan je iets ontwerpen ,zodat je je opzet pyloontje doormiddel van een boutje kan vastzetten in de eerste rib? (verzonken kopje) als de vleugeltjes dan wat open gaan, zit ie nog altijd aan 1 vleugel vast...
 
Ik ben er nog helemaaaaaal niet over uit. Aan de afstelling doe ik even niks. Het hoogteroer is door Raymond een ietsje "up" getrimd. Ga wat schuiven met de accu, want die kan nog verder naar voren geplaatst worden. Mijn boerengevoel zegt dat het zwp nog iets naar achteren moet omdat ik dat op de waag een paar mm voor het originele zwp heb neergelegd. Maar ik vertrouw op het oordeel van Raymond, die heeft er meer verstand van.

De motor moet anders geplaatst worden want zoals het nu is ben ik er niet tevreden over. Nog gekeken naar de staart om een opklapbaar geval te maken, maar daar is geen plek meer omdat daar de stuurstangen in vast zitten.
Dus: als de klapprop er is knutsel ik een duwertje. Dat kost niks en maak ik het bokje wat beter vast. Zo, dat de elastieken wat meer om vast te houden hebben. Nu had ik niks om vast te zetten. De elastieken zaten zo dicht tegen de prop aan dat ik bang was dat die de handel zouden doorsnijden. (Te krap gemaakt)
Daarna heb ik nog 2 opties: gewoon als pure zwever laten of de zaag in de neus.....

Bedankt voor het meedenken.

Groet, JH
 
Laatst bewerkt:
Laten we hem binnenkort eens proberen aan het elastiek, zonder motor opzet. Gaan we ook wat knoeien met het zwaartepunt. We gaan het gewoon proberen, zowel naar voren als naar achteren. Dan zien we snel genoeg wanneer hij het beste vliegt en het beste presteert.
 
ook van mij gefeliciteert janhein hij vliegt schitterend hoor :yes: en n motertje in t neusje zou meschien niet verkeert zijn janhein! zo,n pylon geeft ook veel weerstand bovenop!! zonder dat zal hij veel strakker vliegen en beter gaan steken:yes:
 
en n motertje in t neusje zou meschien niet verkeert zijn janhein! zo,n pylon geeft ook veel weerstand bovenop!! zonder dat zal hij veel strakker vliegen en beter gaan steken
Zelf ben ik een voorstander van een rugmotoropstelling en ik weet dat dat tegen het algemene gevoel in is maar ik spreek dit toch tegen!:)
Mijn mening: een uitstaande propeller (al of niet draaiend) is inderdaad de dood in de pot, maareen nette pylon met motortje en goede klapprop levert geen relevant meer weerstand op.
Wel heel belangrijk bij een duwpropopstelling, Dirk zei het ook al maar het kan niet genoeg benadrukt worden, is dat je zorgt voor begrenzing van de voor en achterklapbeweging van de prop.:rolleyes:
Mocht je meer belangstelling hebben voor mijn bevindingen, kijk dan even onder mijn profiel/albums/Hanebijter.
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel Peter,

Nog nooit in jouw profiel gekeken, laat staan de "hanebijter" gezien.
Leuke opstelling zo. Dat was mijn idee ook in 2e instantie. Zou het gemaakt hebben van tri- of multiplex, maar dit ziet er prachtig uit. De klapprop moet er zeker op.
Van het duitse zusterforum nog een plaatje gejat van een alternatief opzetje.

full


Zelf had ik het idee om iets te maken in de trant van het oorspronkelijke opzetje, maar werkt niet naar mijn genoegen.
Vervolgens dus de duwvariant maar heb ook al een geamputeerde neus getekend met een klein spinnertje .
Voorlopig gaan we even door met het plan van Raymond om eerst te kijken wat de zweefversie in zijn mars heeft.

Toch wil ik graag wat meer over jouw duw opzet weten: constructie, bevestiging enz.

Groeten, JH
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een goede rubber lijn, volgens mij JH zelf ook wel. JH heeft zelfs een heel schattig klein elektro liertje, zullen we die weer eens uit de kast halen? Ik heb hier een goede accu staan.
 
@JHvdK, ja wat kan ik nog voor details verduidelijken (heb nog twee foto's geplaatst van de huidige opstelling op Hanebijter-0(is pre-Hanebijter) en de Bak(2mtr; heeft ook gevlogen met neusmotor maar pylon is veel prettiger).
Bouw: momenteel bouw ik mijn vleugelbevestigingen als volgt: middenpasstuk wordt apart gebouwd en met twee breekboutje op een vlakke rompbovenkant geschroefd.
Vleugel met pen aan weerszijde van het middenstuk.
Dit levert een breekboutbevestiging op voor harde klappen en het gemak van een gedeelde vleugel met pennen zonder het in mijn ogen lelijke elastiek.(Niets verder ten nadele van elasiekbevestiging: technisch natuurlijk helemaal ok)
Het middenpas-stuk geeft daarnaast een goede toegang tot het rompmidden en het is mogelijk (zie Paardebijter) met een centrale servo kleppen te bedienen.
De pylon is een restje cf buis: in de laatste versie met een opgelijmd kopje van triplex/multiplex stukjes en in vorm geschuurd.
Buis verlijmd in bodemplaat van middenpasstuk en een hoger geplaatst steunstukje.
Motorbevestiging door en door met maar 2 boutjes: blijkt voldoende.
Ik gebruik standaard klappropbladen van Aeronaut omdat die veel mooier zijn dan de weinige duwbladen die geleverd worden en meer maten hebben.
Let op de mee ingeklemde pasgemaakte alu plaatjes als begrenzers van het klappen.
(mijn eerste proepopstelling had dit niet: een blad klapte voorbij het asmidden: onbalans en in een splitsekonde komplete motor uit elkaar! famous moments te remember:oops:)
Bedrading expres buiten de stick gehouden voor easy field maintenance rondgeplakt met isolatietape (kan netter).
Ik gebruik geen extra spinners en stroomlijning: helpt allemaal niks.
full

1 a twee graden upthrust tov de koorde lijkt een prettige instelling als uitgangspunt.
Misschien heb je hier iets aan.:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar heb ik zeker wat aan Peter.
Hoe dik is de CF buis? Zou ik die ook nog tussen de 2 vleugelhelften in kunnen frommelen? Zo ziet het er wel geinig uit. Zo'n middenstuk is trouwens ook makkelijk te maken. 2 losse pennen en klaar is JH. Die 2 aluplaatjes moet ik nog even naar kijken, want ik ben niet van de metaalbewerking. Een stalen pen buigen kost me al de meeste hoofdbrekens......
Dankjewel voor het meedenken. (Zo leer je nog eens wat).

Groeten, Jan-Hein.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top