HC RCG 26cc benzinemotor

Ik heb hetzelfde motortje gekocht en op een SU 26 van Goldberg geschroefd.
Inmiddels had ik de timing op 28 graden gezet (stond op 25 af fabriek), de bougie door een echte CM6 vervangen en een inlaat kelk gemonteerd om de lucht uit de romp te zuigen.

Dit weekend heeft ie volgens de manual een half uurtje op 2500 rpm gelopen en heb ik een poging gedaan de naalden juist af te stellen.
Hij loopt perfect: idle stabiel op 1800 rpm, prima transitie naar volgas en ook volgas geen problemen (7500rpm op een 18x6).
Alleen als ik vol gas geef na meer dan 5 seconden idle gelopen te hebben krijg ik hem niet beter afgesteld dan:
- afslaan door te weinig brandstof
- langzaam viertaktend naar volgas

Ik heb de 'metering valve' iets bijgesteld volgens de Walbro service manual maar dat heeft weinig effect gehad.

Ik zie iets over het hoofd: weet iemand wat? Of moet ik gewoon eens een uurtje gaan vliegen ermee?

Groet,
Michel
 
Er zijn inderdaat een hoop producten die beweren versleten motoren weer als nieuw te laten lopen
Kijk maar is op tel sel
Wat natuurlijk nooit waar blijkt want versleten is versleten
Van TSL is juist bij onderzoeken gebleken dat het inderdaat de levensduur van een motor heel erg verlengt
Ze zeggen ook niet dat het een oude motor als nieuw maakt
Maar dat het een nieuwe motor veel langer mee laat gaan
Doen jouw lagers het 5 jaar dan met TSL 10 jaar




Ik heb al zonder dat spul al 5 jaar garantie op mijn motoren.

Meng ik iets anders dan olie bij mijn benzine is de garantie weg.

In geen motorfabrikant adverteerd er mee.
Er is al zoveel spul op de markt geweest en als dan de TUV het onderzoekt schijnt alleen de fabrikant er beter van te worden.

Mvg Johan
 
Inmiddels heb ik het euvel al gevonden: de Reed kleppen zaten er ondersteboven in.... rare jongens die Chinezen.
Ze openden naar het carter toe en blijkbaar blijft daar dan bij idle een plasje benzine liggen met bovenstaand effect.

Nog een tip: als aanzuigen van benzine met aan slaan moeizaam gaat of helemaal niet: soldeer het gaatje op de choke klep dicht dan doet ie ut wel :-)

Wat TSL aangaat geloof ik best dat het de slijtage bij viertakt motoren vermindert. Bij tweetakt doet de olie dat al lijkt me dus ik hou het bij een scheutje Belray.
 
Eerste benzinemotor vragen; Sebart Katana S 120

[EDIT]Vanaf hier begon ik een nieuw topic, ik kon het vorige topic niet meer terugvinden. Met behulp van de mods lukte dat wel, en zij hebben het allemaal samengevoegd[/EDIT]


Hoi,

van een forumgenoot heb ik een Sebart Katana S 120 overgenomen. Ik was op zoek naar een testaparaat voor mijn RCG 26cc benzinemotor (van Hobby King) en deze gaat dat worden. De motor ligt hier al een tijdje op de plank, dus er zal wel een nieuw membraan in de carburateur moeten. Ik heb ooit methanol gevlogen, sinds 5 jaar alleen electro. Vroegâh veel met brommers gerommeld, dus motoren zijn me niet vreemd. Maar ik zit toch met wat vragen. Daarvoor dus dit topic.

Ik heb een reso pijp van MVVS, en ik heb een uitlaatflens gemaakt uit RVS. Ik heb een wat bochtjes en rechte stukken gekocht om een spruitstuk te solderen (van Krumscheid, bij Lindinger). Ik weet dat de lengte van het geheel belangrijk is, maar van deze onbekende Chinese motor is uiteraard geen standaard pijplengte bekend. Al de Amerikanen die blij zijn met deze motoren op diverse fora, vliegen met de standaard versterker erop (ik durf het geen demper te noemen...) Hoe bepaal ik de juiste lengte, of hoe gok ik op een redelijke lengte om mee te beginnen?

Daarnaast heb ik een 18x6 prop voor de motor. Deze of de 18x8 wordt aangeraden. Is het verstandig om met een kleiner maatje te beginnen voor het inlopen?

Ik heb de tankinbouw à la de Toni Clark catalogus bijna klaar, daar verwacht ik weinig problemen.

De choke wil ik niet met een servo bedienen, maar met een trekstangetje in de motorkap. Heb ik goed begrepen dat de choke weer uit gezet moet worden voordat je de motor echt start? Dus alleen choken om de benzine aan te zuigen? Zo ja, dan maar ik de bediening bereikbaar 'door de prop heen', door de opening aan de voorkant. Zo niet, dan zal er een bediening via de zijkant moeten komen.

Ik las ergens dat het laatste deel van de slag van de gasklep nutteloos is, omdat dan de gasklep al minder weerstand geeft dan de as waar die op zit. Kent iemand dat effect, en is het dus logisch de slag van de servo te beperken, zodat de hele slag van de servo ook verandering van toerental tot gevolgd heeft?

Dan het uitzetten van de motor. Hij heeft een electronische ontsteking, dus ik wil gewoon een schakelaar op de zijkant van het toestel. Net zoals de schakelaar voor de besturing. Ik zie niet echt een reden om hem vanaf de zender uit te kunnen zetten. Starten vanaf de zender zou leuk zijn, maar dat wordt wat te ingrijpend!

Dank voor alle input,

Hugo
 
Laatst bewerkt:
de beste manier om je uitlaat lengte te bepalen is simpelweg testen op een proefstand met een toerenteller in de hand .

de manier van starten is :

choke dicht
aanslaan tot hij loopt en meteen weer afslaat
choke open
aanslaan tot hij loopt

heel simpel dus .

suc6
 
Groffe instelling .

full


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank jullie wel, dat is nuttig. Plotterwelt, heb je die in een iets groter formaat? Ik kan hem net niet goed lezen. Op de Krumscheid site kan ik heb niet zo gauw vinden.

Dank,

Hugo
 
Super, dank je. Ik maak hem dan rond de 600mm om mee te beginnen. Als de boel eenmaal ingelopen is, kunnen we er echt werk van maken met proefopstelling en toerentalmeters en zo.

Hugo
 
Met gemak! Nee, sorry. Ik zat reviews te lezen, en daar draaide iemand 8,2k met een 16x8. En niet met een 18x6, zoals ik heb. Verkeerd gelezen!

Nog input op de overige vragen?

Dank,

Hugo
 
Membramen gaat niet kapot na 1 jaar staan als de motor nog niet heeft gelopen .

Na het eerste lopen altijd benzine in de tank laten.

En neem een killswitch op je ontsteking zodat je hem kan uitzetten via de zender .

Mvg Johan
 
Hmmm, da's wel vloeken in de kerk, een RGC motor op Pé's forum. Maar wie weet... Dank voor de input.

Johan, wat is de reden voor een killswitch volgens jou? Ik heb niet zo heel veel kanalen meer over na richting, gas, 2x hoogte en 2x rol... Gebruik je dan een servootje en een mechanische schakelaar, of iets opto-coupler achtigs? Ik begreep dat ik de stuurspanning en de ontstekingsspanning strikt gescheiden dien te houden.

Dank,

Hugo
 
De choke wil ik niet met een servo bedienen, maar met een trekstangetje in de motorkap. Heb ik goed begrepen dat de choke weer uit gezet moet worden voordat je de motor echt start?
Choke 'door de prop heen' bereikbaar maken is prima. Starten van een benzine-motor gaat als volgt: Ontsteking aan en Choke-klep dicht, slaan tot de motor een keer ploft, choke uit, slaan tot de motor loopt. Dus je hoeft niet met de choke te prutsen als de prop draait!

Ik las ergens dat het laatste deel van de slag van de gasklep nutteloos is, omdat dan de gasklep al minder weerstand geeft dan de as waar die op zit. Kent iemand dat effect, en is het dus logisch de slag van de servo te beperken, zodat de hele slag van de servo ook verandering van toerental tot gevolgd heeft?
Je hebt deels gelijk. Het laatste stukje van de slag van de gasklep doet veel minder dan het eerste stukje van de slag. Maar als ik jou was zou ik eerst eens gaan vliegen met een servo die de gasklep volledig kan openen/sluiten. Dan merk je vanzelf wel hoe dat werkt. Als je merkt dat het laatste deel van de slag van de knuppel weinig doet kun je op je zender gewoon een gascurve in programmeren die het tegenovergesteld doet.

Dan het uitzetten van de motor. Hij heeft een electronische ontsteking, dus ik wil gewoon een schakelaar op de zijkant van het toestel. Net zoals de schakelaar voor de besturing. Ik zie niet echt een reden om hem vanaf de zender uit te kunnen zetten.
Ik vloog vroeger mijn brandstofkisten ook zonder electronische killswitch. Totdat ik een keer een probleem had dat het gas hoog-stationair bleef staan en ik niet kon landen. Gas terug-trimmen hielp niet meer. Gelukkig had die kist een servo-bediende choke zodat ik vanaf mijn zender de choke kon bedienen om de motor uit te zetten. Teminste dat dacht ik want toen ik de choke erop zette ging de motor niet direct uit, maar bleef 'ie pruttelen. Dus dat was erg lastig landen.

Ik heb ook wel eens collega vliegers rondjes zien vliegen tot de tank leeg was (meer dan 25minuten). En dan stopt de motor altijd met lopen als je NET even niet geconcentreerd ben na 25min cirkeltjes vliegen. en hij stopt NET aan de verkeerde kant van het veld.

En ik heb ook wel eens iemand een grote (2.6mtr) kist zien "landen" met het gas er een kwart op omdat het gas niet meer dicht wilde. Ik kan je vertellen dat dat ook niet tof is!

Daarnaast is het natuurlijk een ontzettend veilig idee dat je ten alle tijden met 100% zekerheid de motor af kunt zetten als jij dat nodig vindt.

Ik heb dus tegenwoordig in al mijn kisten een electronische killswitch zitten.
Ik gebruik deze: SM-Modellbau online Shop - Zndschalter 3, GPN/Uni 1010

Die sluit je aan tussen je ontstekings-accu en je ontsteking (in plaats van een schakelaar in de romp) en je plugt hem in je ontvanger. Ik heb mijn zender zo geprogrammeerd dat ik een schakelaar op de zender om moet zetten EN het gas dicht moet hebben voordat de killswitch de motor uitzet. Zo voorkom ik dat ik per ongeluk de verkeerde schakelaar omhaal tijdens de vlucht.

Ik gebruik die killswitchs van sm-modellbau nu al een paar jaar in mijn brandstofkisten en ze werken gewoon PERFECT! Ze kosten niet veel en zijn ze lichter dan de gemiddelde heavy-duty schakelaar. Daarnaast heb ik weer een lelijke en gevoelige mechanische schakelaar minder in de romp. Ik weet niet hoe de circuits van de ontvanger en van de ontsteking gescheiden zijn, maar ik heb ze ook gebruikt toen ik nog 35mhz vloog en ik heb nooit wat van storing gemerkt.
 
Laatst bewerkt:
OK, uitzetten vanaf de zender, dus. Ik denk even over die electronische killswitch, misschien trek ik wel de carburateur helemaal dicht. M'n zender heeft die functie op een extra schakelaar; als je gasknuppel op stationair staat en je zet die schakelaar om, dan trekt'ie de carburateur nog wat verder dicht. Dat ga ik eerst maar eens proberen. Ik heb wel 7 kanalen, maar dan moet ik gaan rommelen met de accuaansluiting...

Hugo
 
Da's waar. Ik heb ooit 20 minuten half gas gevlogen met m'n telemaster omdat de (dure nieuwe Hitec) gasservo er de brui aan had gegeven. Dus maar rommelen met de ontvangeraccuvoeding, parallel aan deze electrische schakelaar of zo.

Hugo
 
Back
Top