Vleugels uitbalanceren

Geometrie

De ene kist zal gevoeliger reageren op asymmetrisch gewicht als een ander.
Heeft allemaal met de geometrie en de stabiliteitsfactor te maken.

Ergens heb ik een foto liggen van een DC3 Dacota die twee verschillende vleugels heeft.
Langst de ene kant de originele DC3 vleugel en aan de andere kant een DC2 vleugel.
Verschil in lengte 1.5m en gewicht 170kg.
Om maar te zeggen dat goede ontwerpen veel kunnen verdragen.

Vermijd van gewicht in de tippen aan te brengen.
Probeer het zo dicht mogelijk bij het geometrische zwaartepunt te brengen.
Kwestie van de inertie binnen de perken te houden.
 
Johannes,
Dat is nou een leuk experiment voor het aerodynamica forum :-) Ik weet wel dat de twee gewichten even snel vallen maar zou gewichtsverschil in een vleugel a-symmetrisch geen overtrekken kunnen veroorzaken.....?
Om bij gewichtsverschil rechtuit te vliegen zul je wel de rolroeren moeten trimmen, waarbij de zwaarste kant extra lift nodig zal hebben, dus rolroer naar beneden, dus eerder overtrekken. Toch?
Zodra het mooi weer is ga ik het proberen :cool:
 
hoi intresante discussie .
aurectar je bedoelde de dc 2 1/2
hier het verhaal met foto's
dc2half
oke nu even weer ontopic . dit geldt dus niet alleen voor zweef toestellen maar is het niet zo dat het ene toestel er meer last heeft dan het anderre toestel ?

of zit ik nu fout te denken.

mvg sander
 
Als ik nu een een gewicht van 3 gram en een gewicht van 3 kg tegelijk laat vallen, welke van deze twee gewichten valt sneller? :p
Tja, als je ze laat vallen (uit je hand) dan gaan ze even snel natuurlijk.
Maar als ze ieder aan een (even grote) vleugel vastzitten hebben ze te maken met luchtweerstand, en dan gaat de zwaarste wél sneller.
En als die vleugels dan aan elkaar vast zitten dan beïnvloeden ze elkaar weer... waardoor als de éne versnelt, de andere automaties vertraagt...
 
Ik ben het uitbalanseren van de vleugels in de meeste bouwbeschrijvingen tegengekomen. Bij rustig vliegen is onbalans er snel uit te trimmen.
Bij het vliegen van meerdere loopings komt gewichtsverschil in de vleugels dan toch weer duidelijk naar voren. De zwaardere vleugel zal dan uit de bocht vliegen.
 
Tja, als je ze laat vallen (uit je hand) dan gaan ze even snel natuurlijk.
Maar als ze ieder aan een (even grote) vleugel vastzitten hebben ze te maken met luchtweerstand, en dan gaat de zwaarste wél sneller.
En als die vleugels dan aan elkaar vast zitten dan beïnvloeden ze elkaar weer... waardoor als de éne versnelt, de andere automaties vertraagt...

Dat snap ik omdat gewicht = kracht.
Maar het ging om het eerste moment, geen lift.
Verder is het zo dat de lift krachten en het zwaartepunt de balans zoeken.
Net zo als met de proef van het hoog liggende zwaartepunt.
Natuurlijk zijn er grenzen aan maar waar die ergens liggen ga ik uitproberen, puur uit interesse.

Johannes
 
klopt exact .
@ Arjan
dus een parachute met een kilo er aan valt even snel als dezelfde parachute met 500 gram er aan ?

Bij mijn weten werken vleugels net zo op dat moment (en ja praktijk ervaring )
3 gram op de tippen zul je niet zo snel merken bij rustig vliegen ,maar bij de snelle hotliners die even snel wat loopings trekken wel .

En verschil in tipverdraaiing , dan heb je niet goed gebouwd of je arf gecontroleerd.
Ik streef tussen links en rechts gelijk .dat is het voordeel van zelfbouw ,dan kun je dit maken ,zoniet slordig gebouwd .

De vleugels van de metrick verschillen onderling maar 1 gram vanaf de bouwplank . Het toestel laat dan ook enkelt zijn neus zakken en valt als ik niks doe over naar een linker bocht bij overtrek (de linker vleugel is dan ook die 1 gram zwaarder)
Maar tijdens het vliegen is de linker en rechterbocht gelijk ,daar merk je dus niks van .
 
Maar het ging om het eerste moment, geen lift.
Neu... het ging om het moment van overtrek.
Dus: beide vleugels hebben een voorwaartse snelheid, en als ze beginnen te vallen zal de zwaarste misschien sneller vallen, maar de zwaarste zal óók meer voorwaartse snelheid vasthouden. Daardoor zal de zwaarste sneller gaan dan de lichtste, en dat zou (als dit zich allemaal afspeelt op de grens van overtrek) zo maar eens het verschil kunnen betekenen in overtreksnelheid...

De vleugels van de metrick verschillen onderling maar 1 gram vanaf de bouwplank . Het toestel laat dan ook enkelt zijn neus zakken en valt als ik niks doe over naar een linker bocht bij overtrek (de linker vleugel is dan ook die 1 gram zwaarder)
Ik geloof eigenlijk niet dat 1 gram een merkbaar verschil maakt, zelfs niet bij een klein model. Als hij links sneller overtrekt... tja spijt me, maar dan zit er een afwijking in je vleugel... :rolleyes:
 
een looping is een in meskant gevlogen bocht ,maar dan vertikaal .door de centrifugaal krachten zal de zwaardere vleugel eerder uit de richting gedrukt willen worden en moet je meer gaan corrigeren .


wat de metrick betreft ,helaas bart daar zit geen verschil in de vleugels .Ik vindt het wel knap van je dat je dat door je beeldscherm denkt te kunnen ruiken :D .

op het moment van overtrek staat een zwever zowat stil tov de lucht . en zal hij vertikaal vallen . nu werken de vleugels als een vertikale rem(parachute) de zwaardere vleugel zal sneller vallen.Nu zal dus het vleugeloppervlak tov de lucht verticaal verkleinen en wordt het over 1 vleugel wegvallen gezien waarop dus de complete massa van het vliegtuig werkt in zijwaartse richting gezien vanuit het vliegtuig. Op dit moment dragen de vleugels helemaal niks meer
, Het kielvlak wordt dan de "parachute"en zorgt er voor dat Het vliegtuig neuswaarts naar beneden gaat en het profiel van je vleugels weer gaat werken .
Alleen is dit proces wel erg veelhoogte verliezend .Als je dus de vleugels goed gelijk gebouwd hebt en het gewicht dus tussen links en rechts gelijk (ongeveer )
zal het toestel dus bij overtrek zijn neus laten zakken en eerder weer vliegsnelheid opbouwen en dus minder hoogte verliezen tov het vorige geval .

een vliegende vleugel goed uitegeballanceerd gaat bij overtrek als een wippende eend door door de lucht . als hier ook verschil in zit tussen links en rechts zal hij dan ook over de zwaardere kant weg vallen .

En hiermee ben ik klaar.
Uitbalanceren is mijn devies op ;better safe than sorry.

Grofweg kan ik zeggen als je seks hebt zonder voorbehoeds middelen moet je niet raar kijken dat je vrouw of vriendin zwanger raakt .
:D
 
Laatst bewerkt:
een looping is een in meskant gevlogen bocht ,maar dan vertikaal .
...en zonder zijdelingse krachten. Je kan dus niet zeggen dat het toestel uit de bocht vliegt, want er IS geen bocht.
Ik vindt het wel knap van je dat je dat door je beeldscherm denkt te kunnen ruiken :D .
Zoals ik schreef, ik ben ervan overtuigd dat je zelfs aan een klein toestel een verschil van 1 gram niet kan merken. De conclusie: er is een andere assymmetrie in het toestel.
op het moment van overtrek staat een zwever zowat stil tov de lucht .
Mis. als de overtreksnelheid bijvoorbeeld, ik zeg maar wat, 20 km/u is, dan is op het moment van overtrek de snelheid dus 20 km/u. Hij gaat dus niet vertikaal vallen, maar volgens een parabolische baan. Beide vleugels hebben nog een zekere voorwaartse snelheid - ik beschreef het al eerder.
Als het was zoals jij beschrijft, dan zou een overtrek resulteren in een abrupte draai om de dwarsas met de neus 90º naar beneden - zoals wanneer je het toestel vlak uit je hand zou laten vallen. De werkelijkheid is veel geleidelijker - afhankelijk van hoe abrupt de overtrek is natuurlijk.
Veel toestellen (en vooral de vliegende vleugels die je er ook nog bij haalt) hebben trouwens wash out, waardoor de tippen later overtrekken dan de root, wat de stall nog wat geleidelijker maakt.
 
Grofweg kan ik zeggen als je seks hebt zonder voorbehoeds middelen moet je niet raar kijken dat je vrouw of vriendin zwanger raakt .
:D
Serge, ik kan je verklappen dat als je oud genoeg wordt, dat probleem vanzelf verdwijnt. :cool:
 
@ Arjan
dus een parachute met een kilo er aan valt even snel als dezelfde parachute met 500 gram er aan ?

Nee, op termijn natuurlijk niet. Maar het allereerste stukje (voordat de parachute iets begint te doen) wel.
Ook een knikker van 3 gram en een knikker van 1 kilo met gelijke afmetingen vallen het eerste stuk even snel, totdat de luchtweerstand een rol begint te spelen. En bij een overtrek hebben we het over dat allereerste stukje.

Ik ben wel benieuwd wat Johannes hier op gaat zeggen.
 
@ serge
Grofweg kan ik zeggen als je seks hebt zonder voorbehoeds middelen moet je niet raar kijken dat je vrouw of vriendin zwanger raakt .

Dus als ik het begrijpt als ik mijn vleugels uit balanceer raakt mijn vrouw niet zwanger. Tje en wij maar bij de dokter lopen waarom ze niet zwanger wordt ligt het aan mij ik balanceer mijn vleugels. Ik ga nu onbalans brengen en naar bed :rolleyes:
 
Hoe dan ook ,gezien wat ik ervaren heb , ik balanceer .

@Bart ik noem nergens een tijdspanne .Wat ik wil omschrijven is het geen wat je ziet gebeuren ,Als ik alles letterlijk op moet schrijven ,gooi ik mijn pen de hoek in ,want dan heeft het begrijpelijk uitleggen geen zin meer .

nergens maar dan ook nergens zeg ik dat het overtrekken abrupt gebeurt .dat je vliegtuig nog steeds voorwaarts gaat ben ik met je eens ,maar voor je profiel is er geen aanstroming meer en dat is overtrek .zodra je dat kwijt bent heb je eigenlijk alleen nog maar kynetische massa en luchtweerstand en de vleugels zijn dan je geopende parachutes in de vorm van 2 planken waarvan de de 1 zeg een 10 gram zwaarder is . die valt dus sneller . zo simpel als een klontje . als dit niet gezien wil worden , prima .
dat een zwaarte kracht een 10m/s in het kwadraat is weet ik ook en in het luchtledige zal een veer van een kip dan net zo snel vallen als aambeeld van 150kg

,maar je hebt nog steeds luchtweerstand en dat wil niemand hier zien .

Maar ik ben er klaar mee ,jullie vechten het maar uit
 
@ serge

Dus als ik het begrijpt als ik mijn vleugels uit balanceer raakt mijn vrouw niet zwanger. Tje en wij maar bij de dokter lopen waarom ze niet zwanger wordt ligt het aan mij ik balanceer mijn vleugels. Ik ga nu onbalans brengen en naar bed :rolleyes:

:murder:

Met balanceren voorkom je erger ,oftewel balanceren is vergelijkbaar met voorbehoedsmiddel in de begrippen.
 
nergens maar dan ook nergens zeg ik dat het overtrekken abrupt gebeurt .
op het moment van overtrek staat een zwever zowat stil tov de lucht . en zal hij vertikaal vallen .
Ofwel het gebeurt abrupt en zal hij verticaal vallen;
ofwel het gebeurt niet abrupt en dan gebeurt het volgens een parabolische baan.
Je concept van overtrek klopt volgens mij niet echt. Maar ik heb het sterke vermoeden dat je dat van mij niet zal willen aannemen... :cool:
 
Best wel Bart ,maar dan wel mondeling .Iets op schrift/typen duidelijk neerzetten op een rap tempo is niet mijn sterkste punt. Dit doe ik liever tijdens een bakje koffie .
En lange verhalen neerzetten duurt mij te lang (mijn typsnelheid is niet hoog ,maar wel vaak 2 aanslagen per keer ,dat kost veel gummen)
Daardoor kom ik inderdaad wat rot over .
 
Volgens mij kan Raymond hierover meer vertellen.
Bij een passagiersvliegtuig mag het brandstofverschil tussen linker en rechter vleugel
zeker 300 kg zijn. Afhankelijk van hoe groot het toestel is.
Dit heb ik ooit ergens gelezen.

Johannes
 
Back
Top