besturing/werking Heli/Servo's

Ik ben begonnen met deze fantastisch hobby en heb nu een vraagje.

Ik ben begonnen met een kleine HM Genius CP en heb nu een klein vraagje over de besturing.

Heb wat geoefend en zag een naar mijn idee merkwaardige werking van de servo's/besturing en vroeg me af of dat zo hoorde.
(de heli heb ik schakelaar 2 in de OFF mode gezet zodat hij zich als een normale 3d helicopter gedraagt, dit voor diegene die het apparaat kennen)

Als ik bijvoorbeeld naar voren stuur zie ik de de plate bovenop van positie wijzigen (logisch) als ik de stick dan weer loslaat (en dus weer naar het midden gaat) zie ik dat de plate in die positie blijft staan en dus ondanks dat de stick in het midden staat altijd vooruit zou blijven vliegen. Wil ik dus weer stil komen te hangen zal ik eerst de stick naar achter moeten trekken zodat de plate weer recht komt. Dit is ook zo links en rechts.
Als ik de motor dan helemaal stil zet dan reset de plate weer zich naar het midden.
Is dit normaal? Dan snap ik waarom heli vliegen zo moeilijk is.

Ik vergelijk het even met een stuur van een auto, ik stuur naar links, laat het stuur weer recht komen maar de auto blijft naar links gaan. Om dus weer recht te komen zal ik dus eerst naar rechts moeten sturen om weer recht te komen. Je ben dan dus constant aan het corrigeren eigenlijk.

Ik had dus eigenlijk verwacht dat als je de stick loslaat de servos ook weer in hun rust positie zouden komen te staan zodat je als het ware weer teruggaat naar de basis, dat kan nu ook maar dan moet eerst de motor volledig stilstaan.

Ik kan dit gedrag veranderen door de switch 2 in de ON stand te zetten waardoor hij allerlei zaken zelf gaat corrigeren maar dan leer ik het denk ik verkeerd als ik straks met een grotere heli ga oefenen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoord, alvast bedankt.

(p.s. ik heb al gezocht op het forum maar kon er eigenlijk niet over vinden.)
 
Ik ken de HM Genius niet, en kan specifiek hierover dus ook niets zeggen, maar normaal is wel dat de servo`s terug komen met de stick naar de middenstand.
De enige uitzondering hierop is de tailrotor, die wordt bestuurd via de gyro, en als die in HH mode staat komt deze servo niet terug als hij niet vliegt.
Ik neem eigenlijk aan dat dit verhaal voor jouw heli ook geldt, waarom de servo`s niet met de stick terugkomen zou ik zo niet kunnen verklaren, vooropgesteld dat alles goed en soepel beweegt.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat de servo`s zoveel weerstand ondervinden dat ze haast niet terug kunnen komen.....alles moet heel soepel bewegen.

Succes en grtz,
Jan
 
Als ik me niet vergis is een Genius een FBL heli (flybarless) en dan is ie electronisch gestabiliseerd.
Ik kan hem verder ook niet, dus specifieke bedieningsmogelijkheden ken ik al helemaal niet

HHet gedrag van jouw servo's is echter redelijk normaal: Als je dit op de grond test, en je stuurt naar voren, bewegen de servo's in de corresponderende richting. Echter de heli beweegt niet (want staat gewoon op de grond) en als je dan de stick loslaat, heeft de electronica in de heli niet die gewenste beweging naar voren gedetecteerd. Die blijft dus door sturen. Ook al heb je nog een extra stabiliserende stand, als het FBL is zal deze stabilisatie nooit volledig uitgeschakeld zijn.

Zou je heli in de lucht geweest zijn, dan had jouw stuurcommando een reactie van de heli tot gevolg gehad, en had loslaten van de stick onmiddelijk tot terugkeren van de servo's geleid, omdat de electronica een commando ontving, en een corresponderede reactie van de heli heeft waargenomen.

Heeft niks met wrijving te maken, en er is dus met 99.99999% waarschijnlijkheid niks mis met je heli of haar servo's.

Dat de swashservo's zich resetten als de motor uit gaat is alleen maar mooi, want het zorgt er voor dat niet de swash in de hoek staat als je de rotor opstart.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Als ik me niet vergis is een Genius een FBL heli (flybarless) en dan is ie electronisch gestabiliseerd.

In dat geval is het gedrag van jouw servo's redelijk normaal: Als je dit op de grond test, en je stuurt naar voren, bewegen de servo's in de corresponderende richting. Echter de heli beweegt niet (want staat gewoon op de grond) en als je dan de stick loslaat, heeft de electronica in de heli niet die gewenste beweging naar voren gedetecteerd. Die blijft dus door sturen.

Zou je heli in de lucht geweest zijn, dan had jouw stuurcommando een reactie van de heli tot gevolg gehad, en had loslaten van de stick onmiddelijk tot terugkeren van de servo's geleid, omdat de electronica een commando ontving, en een corresponderede reactie van de heli heeft waargenomen.

Heeft niks met wrijving te maken, en er is dus met 99.99999% waarschijnlijkheid niks mis met je heli of haar servo's.

Groet, Bert

Aha, dan geldt dus mijn verhaal van de gyro in HH voor alle servo`s :D ook weer wat geleerd.
Grtz,
Jan
 
De servos kunnen vrij bewegen en als ik in de stand ga dat hij zogenaamd 6-assig wordt dan keren de servos wel meteen terug. Dat ik alleen maar op de grond bezig ben dat klopt en dat hij dus (niet goed) de beweging detecteerd klopt dus ook wel.

Ik heb namelijk ook het gevoel dat als hij even los komt de besturing ook beter/makkelijker word.

We gaan gewoon door met oefenen en als ik het zo lees hoef ik me geen zorgen te maken dat er iets mis is. Bedankt!
 
Aha, dan geldt dus mijn verhaal van de gyro in HH voor alle servo`s :D ook weer wat geleerd.
Grtz,
Jan

Grotendeels wel, maar het ligt bij FBL wel wat gecompliceerder dan dat
Het precieze hoe en wat weet ik ook niet hoor, en voor het voorlopige begrip van wat er gebeurt aan boord van je heli is die "heading hold vergelijking" tamelijk goed bruikbaar.

Groet, Bert
 
Back
Top