Bouwverslag Ziroli P-38j 114"

Ziroli geeft aan dat de kist tussen de 17,2 en 19,5 kg zal gaan wegen. Indekken met 2,5 of 2mm denk ik. Moet ook niet te dusn zijn, anders gaat het golven met de g4 erop.QUOTE]

hoi Ronald,
vergeet dat maar, dat zegt Zirolli ook van zijn P-61 Black Widow (gelijke spw.), maar iedereen die die kist heeft gebouwd komt uit op ongeveer 22 kg of meer.
Die Amerikanen construreren en bouwen veel te zwaar, met als gevolg dat er weer dikke motoren op moeten.
Het kan veel lichter, bvb mijn P-61 Black Widow (3,10m) van eigen tekening is 7% groter dan die van Zirolli, maar wel even 15% lichter (18,7 kg), doordat de constructie totaal anders en lichter is.
Heb net de tekening af voor mijn nieuw projekt;
A-26 Invader. Spw. 3,60m, geschat gewicht 22 a 23kg.
Ben eerst de eigenbouw elektrische retracts aan het bouwen en dan komt de houtbouw van het model aan de beurt.

Advies; volg de tekening niet precies qua materiaal, maar probeer lichter te bouwen, o.a. door i.p.v ply, veelal lichter materiaal te gebruiken, zoals populieren triplex en balsa triplex.

veel succes.
groetjes,
Jan
 
Laatst bewerkt:
Ziroli geeft aan dat de kist tussen de 17,2 en 19,5 kg zal gaan wegen. Indekken met 2,5 of 2mm denk ik. Moet ook niet te dusn zijn, anders gaat het golven met de g4 erop.QUOTE]

hoi Ronald,
vergeet dat maar, dat zegt Zirolli ook van zijn P-61 Black Widow (gelijke spw.), maar iedereen die die kist heeft gebouwd komt uit op ongeveer 22 kg of meer.
Die Amerikanen construreren veel te zwaar, met als gevolg dat er weer dikke motoren op moeten.
Het kan veel lichter, bvb mijn P-61 Black Widow (3,10m) van eigen tekening is 7% groter dan die van Zirolli, maar wel even 15% lichter (18,7 kg), doordat de constructie totaal anders en lichter is.
Heb net de tekening af voor mijn nieuw projekt;
A-26 Invader. Spw. 3,60m, geschat gewicht 22 a 23kg.
Ben eerst de eigenbouw elektrische retracts aan het bouwen en dan komt de houtbouw van het model aan de beurt.

Advies; volg de tekening niet precies qua materiaal, maar probeer lichter te bouwen, o.a. door i.p.v ply, veelal lichter materiaal te gebruiken, zoals populieren triplex en balsa triplex.

veel succes.
groetjes,
Jan

Klopt. Ik heb eigenlijk alles van licht populieren multiplex gemaakt. Heb je nog goede tips voor als ik fowler flaps wil gaan maken?
 
hoi Ronald,

Motoren;
Als je het gewicht op 18 a 19 kg kunt houden, zijn 2x 38cc Benzine meer als voldoende, en als je in die klasse lichte motoren vindt scheelt dat ook weer gewicht, zou zelfs 2x 35cc Benzine voldoende zijn.
Had mijn P-61 van te voren op 20 kg berekend, met uitgangspunt van 2x 40cc benzine, ging uiteindelijk voor 2x Laser 240-V (40cc 4-takt) en door het lichtere gewicht van deze motoren (samen 1,5 kg lichter dan de benzine motoren), werd het uiteindelijk na de bouw 18,5 kg en was 2x Laser 200-V (32cc 4-takt) precies het schaalvermogen geweest, nu is de kist wat overpowered.
Hoefde voor de balans echter i.v.m de lichtere motoren toch ook geen nodeloos lood in de neus te plaatsen, kon met de akkus alleen al het balanspunt bepalen, maar dat kwam omdat ik alles achter het balanspunt zo licht mogelijk heb gehouden en de servos zo ver mogelijk naar voren en absuluut niet in de staart, want elke gram daar zijn 2 tot 3 gram in de neus!

En zo alles bijelkaar en door licht te bouwen, kom ik dan uiteindelijk op het lichte vlieggewicht voor al mijn grote schaalkisten.
Die amerikanen kunnen met hun verstand er niet bij, dat ik mijn 1:8 4meter B-17 kan vliegen met slechts 4x 11,5cc viertakt, geloven hun ogen niet.
Dat geldt ook voor mijn P-61 Black Widow, ze kunnen gewoonweg niet geloven dat ik overpowered ben met 40cc, er zijn amerikanen die de 7% kleinere van Zirolli vliegen met 2x 62cc benzine omdat de kist veel te zwaar geconstrueerd, cq gebouwd is, dus gewicht dubbel op, bouwsel + motoren.

groetjes,
Jan

Fowler Flaps;
voor echt werkende Fowler flaps (naar achteren en naar beneden schuivend), zie o.a mijn constructie op mijn homepage www.janhermkens.nl ; Sunderland fotos 025 t/m 029.

groetjes
 
De dle 30 motoren lijken mij zeer goed voor dit model
net zo veel power als de 38 zenoah maar een stuk lichter
Ziroli modellen zijn zwaar van ontwerp omdat je in vijte een kist om een doos heen bouwd
daardoor moet er op andere deelen bespaard worden op gewicht
dus balsa ligers i p v vure of esse
Naar mijn iedee is dat een verkeerde besparing
en daar zijn menig bouwers het mee eens hier in nederland
dus voeren ze net als jij de ligers uit in vure
waardoor het gewicht wel omhoog gaat
Ik heb nu menig americaanse filmpjes gezien waarbij vleugels spontaan afbreken
met balsa liggers
Een romp hoeft niet zwaar gebouwd te worden
De modellen van yke rusticus hebben aleen spanten en liggers
ze zijn daardoor een heel stuk lichter

maar de P38 blijft een zeer mooi model
sucses verder
 
Zit te wachten op de motoren en de spullen van ziroli o.a. Gfk delen en sierra landingsgestel. Als deze onderdelen binnenzijn ga ik weer verder. Vind de constructie van de staartboom rond de vleugel erg minimaal. Heb ook berichten gelezen dat de staartboom na een heftige landing net achter de vleugel af kan knappen. Dit is dus een slecht teken en een zwak ontwerp. Ga kijken of ik de vleugel als het ware in de staartboom kan gaan steken waarbij de bovenkant van de startboom constructief gezien ook een functie heeft waarbij de krachten naar voren kunnen worden doorgegeven en dus niet alle stres op het toch al minimale (door de grote deuren) onderste deel komt te staan.
 
Hoi Ronald.

Welke motoren gaan het worden?

Sierra, goede keus, die van Robart zijn kwalitatief minder ten opzichte van Sierra.

Constructie kan heel simpel, gewoon de vleugel in 2en delen en dan met 1 tussenbuis kunnen koppelen, de beide bomen in 1 stuk laten zodat je dan de bomen tegelijkertijd met het stabilo aan de vleugel/naccelle sectie kan hangen en dan via de bomen aan de bovenkant aan de vleugel vastzekerd met breekboutjes, zo heb ik mijn beide vorige P38ers demontabel gemaakt, daarvan waren de vleugels welliswaar in 1 stuk gehouden.
Dus 2 vleugeldelen, 2 bomen, losse nacelle en 1 los compleet stabilo.
In het stabilo had ik een verbindings vierkantje gebruikt voor de richting en hoogte aansturing via closed loop, dus de servos zaten zover mogelijk in de voorkant van de bomen.

Ik hoop dat je je een beetje een idee kunt vormen.

Groet Ger.
 
Hoi Ronald.

Welke motoren gaan het worden?

Sierra, goede keus, die van Robart zijn kwalitatief minder ten opzichte van Sierra.

Constructie kan heel simpel, gewoon de vleugel in 2en delen en dan met 1 tussenbuis kunnen koppelen, de beide bomen in 1 stuk laten zodat je dan de bomen tegelijkertijd met het stabilo aan de vleugel/naccelle sectie kan hangen en dan via de bomen aan de bovenkant aan de vleugel vastzekerd met breekboutjes, zo heb ik mijn beide vorige P38ers demontabel gemaakt, daarvan waren de vleugels welliswaar in 1 stuk gehouden.
Dus 2 vleugeldelen, 2 bomen, losse nacelle en 1 los compleet stabilo.
In het stabilo had ik een verbindings vierkantje gebruikt voor de richting en hoogte aansturing via closed loop, dus de servos zaten zover mogelijk in de voorkant van de bomen.

Ik hoop dat je je een beetje een idee kunt vormen.

Groet Ger.

Hoi Ger,

Het worden twee dle55 motoren. Ik houd de constructie wel licht en wil echt fowler flaps gaan gebruiken. Helaas ben ik het punt van no return al gepasseerd dus de door jouw voorgestelde constructie kan ik niet meer toepassen. Ik denk dat ik er wel uit ga komen met die staartbomen.

Bedankt voor de tips.
 
de motoren zijn volgende week binnen, ze worden vandaag verstuurd.
 
Hey grootheid,
Nog wat aan het plakken geweest?Het landingsgestel van de p-38 ziet er zeer gelikt uit trouwens!!!
Ik ga volgende week ff glasdoek bestellen bij Dennis,Stuka gaat in de g4.

Toetie.
 
Hey grootheid,
Nog wat aan het plakken geweest?Het landingsgestel van de p-38 ziet er zeer gelikt uit trouwens!!!
Ik ga volgende week ff glasdoek bestellen bij Dennis,Stuka gaat in de g4.

Toetie.

He grote vriend,

Zekers! Zo'n mooi landingsgestel motiveert ernorm.

Foto's:
phoca_thumb_l_21112011%20001.jpg


phoca_thumb_l_21112011%20002.jpg

phoca_thumb_l_21112011%20003.jpg

phoca_thumb_l_21112011%20004.jpg


phoca_thumb_l_21112011%20005.jpg


phoca_thumb_l_21112011%20006.jpg


phoca_thumb_l_21112011%20006.jpg


Dit is echt kwaliteit van Sierra!

phoca_thumb_l_21112011%20026.jpg


phoca_thumb_l_21112011%20027.jpg


phoca_thumb_l_21112011%20028.jpg


phoca_thumb_l_21112011%20029.jpg


phoca_thumb_l_21112011%20030.jpg


phoca_thumb_l_21112011%20031.jpg


Vleugelbuizen ingelijmd

phoca_thumb_l_21112011%20032.jpg


phoca_thumb_l_21112011%20033.jpg


phoca_thumb_l_21112011%20035.jpg
 
Verder met bevestigingspunten van het stabilo op de staartbomen en de bevestiging van de staartbomen op de middensectie.
phoca_thumb_l_28112011%20002.jpg


phoca_thumb_l_28112011%20003.jpg


phoca_thumb_l_28112011%20004.jpg


phoca_thumb_l_28112011%20005.jpg


phoca_thumb_l_28112011%20006.jpg


phoca_thumb_l_28112011%20007.jpg


phoca_thumb_l_28112011%20008.jpg


phoca_thumb_l_28112011%20010.jpg


phoca_thumb_l_28112011%20011.jpg


phoca_thumb_l_28112011%20012.jpg


phoca_thumb_l_28112011%20013.jpg


phoca_thumb_l_28112011%20014.jpg


phoca_thumb_l_28112011%20015.jpg
 
jij moet eens een keer van die coke en speed af blijven, hoe vaak moet ik je dat nog zeggen!!!
 
Back
Top