Rijders/Vliegers omgeving Zaandam (Deel 8)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bijna klaar met De rustler opnieuw opbouwen en nalopen. Maar ik heb een vraag over de schokbrekers. Ik merkte dat 1 achter schokbreker wat langzamer terug kwam dan de anderen. Nou heb ik beide eraf gehaald, en de veren eraf gehaald. Ik merk dat de pootjes zonder veren niet terug gaan door de oliedruk of wat dan ook. De stand dat je ze inschuift blijven ze doodleuk. Is dit normaal? Zo niet, hoe moet een goede schokbreker werken, en hoe pleeg ik het juiste onderhoud eraan?
 
Morgen even een nieuwe foon uitzoeken.Zit te twijfelen tussen de htc desire z,of een galaxy s II.En nog enige twijfel om over te stappen naar vodafone.Heb nu kpn,maar hoor toch ook goede berichten over vodafone.
Neem de Galaxy SII, vele malen sneller dan de HTC. En nog nooit problemen gehad met Vodafone, eerder met de dataverbinding van KPN. Mijn zakelijke telefoon is al 12 jaar Vodafone waar vandaag de eerste dag dat het kon ook interwebsen op zat. En als er problemen zijn, dan zijn die op dat moment ook gelijktijdig bij KPN en T-Mobile.
 
Bijna klaar met De rustler opnieuw opbouwen en nalopen. Maar ik heb een vraag over de schokbrekers. Ik merkte dat 1 achter schokbreker wat langzamer terug kwam dan de anderen. Nou heb ik beide eraf gehaald, en de veren eraf gehaald. Ik merk dat de pootjes zonder veren niet terug gaan door de oliedruk of wat dan ook. De stand dat je ze inschuift blijven ze doodleuk. Is dit normaal? Zo niet, hoe moet een goede schokbreker werken, en hoe pleeg ik het juiste onderhoud eraan?
Beetje bijvullen Pieter
 
Bijna klaar met De rustler opnieuw opbouwen en nalopen. Maar ik heb een vraag over de schokbrekers. Ik merkte dat 1 achter schokbreker wat langzamer terug kwam dan de anderen. Nou heb ik beide eraf gehaald, en de veren eraf gehaald. Ik merk dat de pootjes zonder veren niet terug gaan door de oliedruk of wat dan ook. De stand dat je ze inschuift blijven ze doodleuk. Is dit normaal? Zo niet, hoe moet een goede schokbreker werken, en hoe pleeg ik het juiste onderhoud eraan?
Ja, dat is normaal. Is bij en gewone auto ook zo. De olie in de demper vertraagd het in en uit veren. De schroefveer duwt de demper terug.
 
En welke ollie moet eriin en hoeveel?
Ow ja, en waarom gaat de ene schokbreker trager dan de andere? Dikkere olie?
In de demper op de stang zit een zogenaamde plunjer. Hierin zit een gaatje (of meerdere) zodat de olie vertraagd van de ene naar de andere kant kan stromen. De grootte van de gaten, eventueel het aantal gaten en de dikke van de olie bepalen de demping. Luchtbellen zijn funest voor een goede demping en horen er dus niet in. Welke dikke olie, gaatjes en schroefveer je nodig hebt, ik een kwestie van voorkeur, terrein, gewicht, banden, rijstijl etc. Welkom in de wereld van de auto's. :D
 
de veren van een scdhokbreker zorgen voor het in en uitgaan, de olie in de schokbreker zorgt ervoor dat die beweging geremd wordt, dikkere olie maakt het langzamer, dunnere sneller
Als er 1 langzamer gaat dan de andere kan dit liggen aan andere olie, of misschien zijn de andere 3 wel een beetje leeg? (lek?)
goeie zaak om ze leeg te maken en opnieuw te vullen, en dan te kijken of ze allemaal hetzelfde reageren.
Je schokbrekers zorgen voor je wegligging (contact houden met de groind) en zijn dus heel belangrijk voor je snelheid en bochtgedrag:teacher:
Ow ja, en waarom gaat de ene schokbreker trager dan de andere? Dikkere olie?
 
@ Snoekie: Galaxy SII + Vodafone. Zelf heb ik de Galaxy S met Vodafone. Phone is super, terwijl het nog de voorloper is van de SII. Vodafone is ook goed, zowel de klantenservice als de dekking :yes:

Niet verder shoppen dus, gewoon doen :thumbsup:
 
de veren van een scdhokbreker zorgen voor het in en uitgaan, de olie in de schokbreker zorgt ervoor dat die beweging geremd wordt, dikkere olie maakt het langzamer, dunnere sneller
Als er 1 langzamer gaat dan de andere kan dit liggen aan andere olie, of misschien zijn de andere 3 wel een beetje leeg? (lek?)
goeie zaak om ze leeg te maken en opnieuw te vullen, en dan te kijken of ze allemaal hetzelfde reageren.
Je schokbrekers zorgen voor je wegligging (contact houden met de groind) en zijn dus heel belangrijk voor je snelheid en bochtgedrag:teacher:

Bedankt man dat je even uitlegt wat wegligging betekent. Anders had ik echt niet geweten wat dat betekent ;)
 
+1 Galaxy SII
heb hem zelf ook, fijn toestel!!!!!
@ Snoekie: Galaxy SII + Vodafone. Zelf heb ik de Galaxy S met Vodafone. Phone is super, terwijl het nog de voorloper is van de SII. Vodafone is ook goed, zowel de klantenservice als de dekking :yes:

Niet verder shoppen dus, gewoon doen :thumbsup:
 
Vanmiddag nog even op het veld gekeken, zag er goed uit :yes: Daarna even naar de garage gereden want mijn auto houd af en toe in, Sleur weet wel hoe irritant dat is. Kwam gelijk een monteur aan, proefritje gedaan en die kwam tot de conclusie dat dit niet goed was. Gelijk aan de computer gehangen, alles gereset etc. Verder geen storingen te zien :cry: Nu even aankijken of hij het weer heeft... anders ben ik de auto een aantal dagen kwijt.
Superservice daar bij die KIA toko in beverwijk... drankie met speculaas aangeboden gekregen tijdens het wachten, en ook de garantie dat ze het probleem 100% gaan verhelpen :banana:
 
aangezien je blijkbaar ook niet wist hoe een schokbreker werkt ben ik maar uitgegaan van een absoluut nulpunt.........by the way, de voorwielen? die zijn om te sturen..........:D
Bedankt man dat je even uitlegt wat wegligging betekent. Anders had ik echt niet geweten wat dat betekent ;)
 
Hier, een oud filmpje met heel veel Traxxas Slash karretjes in full size en de werking van de demper. Mooi om ook het effect van lucht in de olie te zien (vanaf 3:00). Retro maar wel hip.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aha, er zit dus nog een schijf in de olie die het toelaat de olie onder druk te zetten. Maar ik neem aan dat dat in de rc niet van toepassing is.
 
Aha, er zit dus nog een schijf in de olie die het toelaat de olie onder druk te zetten. Maar ik neem aan dat dat in de rc niet van toepassing is.
Nee, niet onder druk zetten. Alleen vetraagd de plunjer het van de ene naar de andere kant stromen van de olie. Dit is dus je demping. De olie wordt dus niet onder druk gezet maar geremd in de verplaatsing. Uiteindelijk is het verschil tussen beide kanten 0,0.

Als je een lekke schokbreker hebt, zal je auto op de schroefveer op en neer blijven tippen (zo heftig dat de oscillatie steeds heftiger wordt en alles uit elkaar valt), en wordt onbestuurbaar bij hogere snelheden en remmen. Door de oscillatie te dempen blijft je auto dus mooi stabiel op de weg.

Toevoeging: Probleem bij sommige modelbouwschokbrekers is dat het volume van de stang zodanig groot is, dat de olie daadwerkelijk onder druk komt te staan. Dan kun je net zo goed een vaste stang er tussen zetten. Dit komt o.a. voor bij de schokbrekers van de Baja SS. Die blokkeren als ze meer dan 3/4 ingeschoven worden. 8O Slecht ontwerp. :yes:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top