niet van die moeilijke woorden gebruiken Sleur, PB weet veel van heli's, maar verder heeft hij het technisch inzicht van een cavia..........je moet het simpel houden voor hem...........:murder:
Nee, niet onder druk zetten. Alleen vetraagd de plunjer het van de ene naar de andere kant stromen van de olie. Dit is dus je demping. De olie wordt dus niet onder druk gezet maar geremd in de verplaatsing. Uiteindelijk is het verschil tussen beide kanten 0,0.
Als je een lekke schokbreker hebt, zal je auto op de schroefveer op en neer blijven tippen (zo heftig dat de oscillatie steeds heftiger wordt en alles uit elkaar valt), en wordt onbestuurbaar bij hogere snelheden en remmen. Door de oscillatie te dempen blijft je auto dus mooi stabiel op de weg.
Toevoeging: Probleem bij sommige modelbouwschokbrekers is dat het volume van de stang zodanig groot is, dat de olie daadwerkelijk onder druk komt te staan. Dan kun je net zo goed een vaste stang er tussen zetten. Dit komt o.a. voor bij de schokbrekers van de Baja SS. Die blokkeren als ze meer dan 3/4 ingeschoven worden. 8O Slecht ontwerp.![]()