servo's aansluiten op ontvanger

Goedenavond allemaal!

Ik heb een paar weken terug mijn hk450 ful alloy binnen gekregen, en ben eens begonnen met het in elkaar zetten.
Ik loop nu alleen tegen een paar probleempjes aan.
Na hier en daar wat handleidingen etc. zit hij nu zo goed als in elkaar.
1: Alleen nu moet ik mijn servo's aansluiten op mijn ontvanger.(maar kon dit zover nog niet vinden..
Ik heb een turnigy 9x zender incl. ontvanger en 4 turnigy mg90s servo's.
Wie kan mij helpen? ook evt. met het instellen van de zender?

2: ik heb de staartrotor gemonteerd en gemerkt dat de propellors niet klem komen te zitten. hoort dit? of doe ik iets fout..

3: aan mijn gyro(hobbyking 401b) zit een koppeldraad waaraan ik mijn staart servo aansluit. en aan de andere kant van de gyro
een draad die ik aansluit op de ontvanger(3 kabels)
Ook komt er nog een stekkertje met een enkele gele draad. waar sluit ik deze op aan?

Dit was het tot nu toe zover..:wink:
Ik sta open voor antwoorden, kritiek etc..

Alsvast bedankt voor de hulp!

Groeten Jeroen
 
Pak de trex handleiding, dan kom je er wel uit. Enkele draad in ch5, met de draad aan de kant waar bij de andere aansluitingen de lichtste kleur draad zit

Als je gaat instellen trek 2 van de 3 draden van je motor los, om ongelukkun je voorkomen

Groeten
Martin
 
1. Op de ontvanger:
Kanaal 1: Linker tuimelschijf servo
Kanaal 2: Voorste tuimelschijf servo
Kanaal 3: ESC (Electronic Speed Controller)
Kanaal 4: Staartservo
Kanaal 5: Gyro (enkele draad)
Kanaal 6: Rechter tuimelschijf servo

2. Bladen hoeven niet vast te zitten, zorg er wel voor dat de schroeven er niet zomaar uit kunnen lopen...

Instellingen van de Turnigy 9x kan ik je niet mee helpen. Heb een standaard Esky 6ch zender waarbij je niets in kunt stellen.
De Turnigy 9x ziet er wel blits uit; en dat voor die prijs :D

Ben benieuwd naar jouw ervaringen ermee. Zit toch ook wel te denken aan een computerzender, maar de € hè...

Groet,
Robbie

De tip van Martin is een hele belangrijke (ik trek altijd alle 3 draden los maar goed), wat je ook maar af gaat stellen waarbij de accu aangesloten moet zijn. Nooit vergeten; een 450 helikopter (of groter natuurlijk) kan je zeer ernstig verwonden als hij onverwacht opspint...
 
Laatst bewerkt:
Wat ik altijd doe is 2 draden lostrekken, waarom?
1 draad merk ik met een watervaste viltstift, aan beide zijden van het stekkertje.
Zo weet ik altijd welke draden bij elkaar horen, en voorkom je dat je moter de verkeerde kant op gaat draaien, doordat je de draden verkeerd om aansluit

groeten
Martin
 
Bij mijn Esky helikopter hebben zowel de ESC als de motor een blauwe, een rode en een zwarte draad; af fabriek. Kan zelfs ik geen fouten maken bij het aansluiten...

Groet,
Robbie
 
Heb alles al nu op verschillende manieren aangesloten het lijkt nu aardig te werken..
Alleen de motor wilt nog niet draaien..
De turnigy zender ziet er blits uit maar al die instellingen word ik nog niet echt wijs uit..

Bedankt in iedergeval voor de hulp zover!
 
1. Op de ontvanger:
Kanaal 1: Linker tuimelschijf servo
Kanaal 2: Voorste tuimelschijf servo
Kanaal 3: ESC (Electronic Speed Controller)
Kanaal 4: Staartservo
Kanaal 5: Gyro (enkele draad)
Kanaal 6: Rechter tuimelschijf servo ...

Wat op welk servo-kanaal zit is afhankelijk van je zender ... elk merk zender heeft zijn eigen indeling (de ontvanger heeft hier niets in te brengen, volgt gewoon slaafs de zender) , ... hoort in de handleiding van de zender te staan, maar ja als die in het Chinees is :lol:
 
Je moet waarschijnlijk de ESC nog koppelen aan je gasstick. Dan weet de ESC wat 0% is en wat 100% is. Staat ook wel ergens bij de ESC in de handleiding.
 
Heb alles al nu op verschillende manieren aangesloten het lijkt nu aardig te werken..
Alleen de motor wilt nog niet draaien ....

Je moet echt eerst uitzoeken op welk servo kanaal wat zit bij die zender (in Heli-mode) ... en dat zo op je ontvanger overnemen ... "gas" zal standaard niet aan en stick toegewezen zijn maar aan een schuifje of draaiknop ...
 
Dat was vroeger zo... bij de huidige zenders zit t gas automatisch meegemixt op de pitch stick.;)

Haha, nee hoor.... pitch zit meegemixt op de gas stick....
Het gas heeft ook vroeger, nooit apart op een schuif gezeten. Wat men wel vaak deed was in geval van "gasvoorkeuze" (wat we nu idle-up noemen) via een schuif of draaiknop, en eventueel zelfs via een mechanische mixer in de heli, de gasschuif wat vooropening te geven. Maar dat is uit de tijd dat modelheli's nog kolengestookt waren....

Voor wie het niet gelooft: simpel voorbeeld: bij Futaba zit de ESC of gasservo op kanaal 3 van de ontvanger. Kies maar eens een willekeurig motormodel (simpele rolroertrainer bijvoorbeeld) zonder geactiveerde mixers: dan zit die ESC of gasservo nog steeds op kanaal 3, en het gas zit op dezelfde stick als waar we met heli's pitch zouden geven (afhankelijk van de stickmode).

Hoe dat allemaal software matig in elkaar steekt weet ik ook niet, maar het was altijd gebruikelijk dat het gas de basisfunctie is waar de pitch softwarematig aan vast geknoopt word.

Dat er tegenwoordig een paar goedkope heli's zijn waar van deze standaard afgeweken word door het gas op een schuifje te zetten, is iets heel anders, maar alle grote merken hebben als basisfunctie het gas op kanaal 2 (graupner) of kanaal 3 (futaba) en alle bijkomende functies zoals pitch en revo, daar parallel aan gekoppeld.

Groet, Bert
 
Bert

+1

Hitec gasservo kanaal 3 (master), Pitch wordt voorzien op kanaal 6 en mee gemixed ( slave)

Stevo
 
Dat er tegenwoordig een paar goedkope heli's zijn waar van deze standaard afgeweken word door het gas op een schuifje te zetten, is iets heel anders, maar alle grote merken hebben als basisfunctie het gas op kanaal 2 (graupner) of kanaal 3 (futaba) en alle bijkomende functies zoals pitch en revo, daar parallel aan gekoppeld. ...

En bij MultiPlex (Cockpit) zit gas op 4, en in helimode op 5 (en dan is 4 "Pitch") ... dus hoe de indeling bij de chineesjes is RTFM (na een cursus Chinees ;-))
 
... dus hoe de indeling bij de chineesjes is RTFM (na een cursus Chinees ;-))

Gezien er (blijkbaar) geen "M" (van RTFM) wordt meegeleverd bij de HK Turnigy 9X zender/ontvanger, heeft een cursus Chinees ook weinig zin :rolleyes:

Blijft denk ik alleen "try and error" over ;) (of hopelijk iemand die er al eerder mee "geprutst" heeft).

Ik was er trouwens volledig vanuit gegaan, dat de aansluitvolgorde wel gestandaardiseerd zou zijn. Zie ook de meerwaarde niet van het niet-standaardiseren.

Groet,
Robbie
 
Als ik de manual moet geloven en begrijpen, dan is de kanaalindeling voor de servo's (voor vliegtuigen) :

1. Richtingsroer
2. Hoogteroer
3. Aileron links
4. Aileron rechts
5. Gas

Maar hoe je een heli moet aansluiten is voor mij "chinees" (ondanks dat ik de Duitse versie heb bekeken) ... je moet zelf een aantal mixers programmeren, zit zo in de gauwigheid te zien geen vast heliprogramma in ...
 
Haha, nee hoor.... pitch zit meegemixt op de gas stick....
Het gas heeft ook vroeger, nooit apart op een schuif gezeten. Wat men wel vaak deed was in geval van "gasvoorkeuze" (wat we nu idle-up noemen) via een schuif of draaiknop, en eventueel zelfs via een mechanische mixer in de heli, de gasschuif wat vooropening te geven. Maar dat is uit de tijd dat modelheli's nog kolengestookt waren....

Voor wie het niet gelooft: simpel voorbeeld: bij Futaba zit de ESC of gasservo op kanaal 3 van de ontvanger. Kies maar eens een willekeurig motormodel (simpele rolroertrainer bijvoorbeeld) zonder geactiveerde mixers: dan zit die ESC of gasservo nog steeds op kanaal 3, en het gas zit op dezelfde stick als waar we met heli's pitch zouden geven (afhankelijk van de stickmode).

Hoe dat allemaal software matig in elkaar steekt weet ik ook niet, maar het was altijd gebruikelijk dat het gas de basisfunctie is waar de pitch softwarematig aan vast geknoopt word.

Dat er tegenwoordig een paar goedkope heli's zijn waar van deze standaard afgeweken word door het gas op een schuifje te zetten, is iets heel anders, maar alle grote merken hebben als basisfunctie het gas op kanaal 2 (graupner) of kanaal 3 (futaba) en alle bijkomende functies zoals pitch en revo, daar parallel aan gekoppeld.

Groet, Bert

Ook goed.. de T12FG futaba komt standaard met 3 de pitch, en 6 de throttle....;) heb last van luxeproblemen.
 
als nou kanaal 1 tot 9
9: bind batt
8: AIL
7: ELE
6: THR
5: RUD
4: GEA
3: PIT
2: AUX
1: AUX

Zou dit dan de volgorde zijn?
En hoe noem je elke servo?

De linker voorop:
De rechter voorop:
Achter de linker zit er nog 1:
En de staart servo:

Het lijkt mij dan dat op throttle de esc moet.
 
Het mooie is dat er bij niets van hobbyking een handleiding bijzit, op de website kan je die normaal gezien vinden, als er eentje is.

Welke ontvanger heb je precies?
 
ik heb de turnigy 9x zender set..
Ik heb de handleidingen van de eurgle.
Deze is bijna identiek, maar omdat ik nul ervaring heb loop ik dan nog tegen problemen aan vandaar..
 
Back
Top