10 cc te veel voor calmato?

Er zijn ook mensen die meer dan 300 km per uur vliegen met een stukje piepschuim

Het aangegeven vermogen op de doos is vrijwel altijd het minimaale vermogen wat nodig is om te vliegen
Wil je het dan leuk maken
Dan heb je tog meer nodig
Hoeveel mensen vliegen nog met een 3,5 cc motor op een robbe sjarter




=plotterwelt;2396239]Ook een manier om van je modellen af te komen.:D

Alleen niet geschikt voor iemand die net begint.
ook niet echt een veilige manier om te testen.

Op een .40 model hoort een .40 motor , heel makkelijk . ;)

Mvg Johan[/QUOTE]
 
Een os 55 is een prima op een trainer, daar heb je na het behalen van je brevet ook nog eens meer lol mee met wat extra power, zonder dat het gewicht erg toeneemt. Een .61 is een heel stuk zwaarder en dit zal je zeker merken in het vlieggedrag van het toestel.
 
De calmato sport is een zeer leuk en goed beginners toestel, en zoals anderen hier op het forum vlieg ik er nu ook nog regelmatig mee.
Voor een trainer is dit een toestel die niet vlug verveeld, en ik vlieg zoals te zien op het filmpje met een OS 70 4 t op dit toestel, misschien een beetje overpowered dat wel, maar dit bevordert nu juist de pret!;)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan het filpje embedden in het draadje door de code na het = teken te copiëren en deze tussen [you tube] en [/youtube] te plaatsen. Alle tekens aansuitend, want de code embed als een tierelier! Vandaar even de spatie.

Het stukje waar het om gaat heb ik hieronder even vet gezet....
.....outube.com/watch?v=69NBClLQBqM

Zo ziet het er dan uit... (spatie weg laten)

[you tube]69NBClLQBqM[/youtube]

Mag je het zelf plaatsen :mrgreen:

We hebben een tijd lang een goed vliegend voorbeeld op de club gehad (OLC) met een Saito .72. Ook die ging als de brandweer.... totdat de vleugel brak na twee seizoenen luchtacrobatiek.
En wat bleek? De ligger was niet verlijmd. Had de vorige eigenaar verzuimd in te lijmen.
 
Laatst bewerkt:
Hier ook les gehad met de beroemde calmato, met een 46AX er op, en ik vind dat een mooie combi.
Ik hou van een beetje power onder de knuppel. met weinig vermogen kun je niet meer dan volgas vliegen, met vermogen over kun je het gas wat dicht zetten. simpel toch ;) en als je het nodig hebt, dan heb je wat over.

Al zal 10cc wel een beetje overkill zijn op een Calmato
 
Hier ook les gehad met de beroemde calmato, met een 46AX er op, en ik vind dat een mooie combi.
Ik hou van een beetje power onder de knuppel. met weinig vermogen kun je niet meer dan volgas vliegen, met vermogen over kun je het gas wat dicht zetten. simpel toch ;) en als je het nodig hebt, dan heb je wat over.

Al zal 10cc wel een beetje overkill zijn op een Calmato

100% mee eens, zo blijft het leuk.:D

Het gaat er voor een groot deel over om op tijd de gas terug te brengen op de nodige momenten, en gas open te gooien wanneer dit gepast is!
Bijna al mijn toestellen zijn een beetje overpowered, maar heb nog nooit problemen gehad met het feit dat mijn snelheid te hoog was.:cool:
 
Hier lees ik een aantal verschillende dingen:


hoi,

mijn 6,5 cc loopt niet lekker op mijn calmato.

Heeft niet zoveel met de Calmato te maken. Behalve als het gaat om de Hype-46 motor die je erbij krijgt. Daarmee heb ik in het begin ook heel wat troubles gehad.
Uiteindelijk blijkt het dat deze motor met relatief weinig olie in de brandstof het beste loopt. Kwestie van experimenteren zeg maar.
Andere mensen andere ervaringen met deze motor?

ik heb wel pas een 10 cc motor gekocht voor de heb..
is die niet te zwaar de de calmato kwa gewicht en kwa power??

Qua gewicht hoef je je niet snel zorgen te maken, de kist kan best wat extra gewicht meeslepen.
Maar, het is een lestoestel dus zwaar qua gewicht en overpowered is geen aanrader voor een beginner. Ik zou het niet doen.

Ter info: ik heb op de Calmato gevlogen met
- Hype: prima combinatie
- OS 46SF, was overpowered. Is nu wel leuk maar om te leren altijd 1/4 gas vliegen is niet leuk.
- OS 40FP: was net te krap. Bij stil weer ging het goed, maar snelheid was er niet in te krijgen. Altijd volgas vliegen is ook niet leuk.
- OS 52FP: Vliegt perfect, goed vermogen en prima te regelen.


succes.
 
Qua gewicht hoef je je niet snel zorgen te maken, de kist kan best wat extra gewicht meeslepen.
Maar, het is een lestoestel dus zwaar qua gewicht en overpowered is geen aanrader voor een beginner. Ik zou het niet doen.

Ter info: ik heb op de Calmato gevlogen met
- Hype: prima combinatie
- OS 46SF, was overpowered. Is nu wel leuk maar om te leren altijd 1/4 gas vliegen is niet leuk.
- OS 40FP: was net te krap. Bij stil weer ging het goed, maar snelheid was er niet in te krijgen. Altijd volgas vliegen is ook niet leuk.
- OS 52FP: Vliegt perfect, goed vermogen en prima te regelen.


Je bent ook niet verplicht om altijd volgas te vliegen, heb een toestel met een te grote motor daar heb ik de gasstand van beperkt (gas gaat niet helemaail open) en zo vliegt die toch prima.
 
7.5 cc is leuk, ik heb les gegeven met een calmato boven dekker zowel onder dekker met beide 7.5 cc en die boven dekker kon ik meteen na opstijgen recht omhoog trekken zonder problemen en bij de onder dekker heeft hij er ook geen moeite meer dus is 7.5 cc best leuk
mvg cas
 
Op mijn Calmato hoogdekker had ik irvine 7,5 cc hiermee heb ik gelest. Toen deze kapot ging heb ik een OS55AX (9 cc) erop gezet en daarmee mijn brevet vlucht gedaan en gehaald. De 7,5 cc was al ruim voldoende en hiermee kon ik al goed vliegen. Nu vlieg ik al een tijdje met OS55AX die sleurt m lekker door de lucht. Ik heb niet het gevoel dat de Calmato hiermee overpowerd is en een beetje over is wel prettig. Meestal vlieg ik met half gas, af en toe loodrecht in de lucht op vol gas gaad goed. Qua gewicht zat er geen verschil in de motoren ik heb geen gewicht hoeven te verplaatsen om CG correct te houden. Een 10 cc zou ook nog wel kunnen alleen zul je dan je gashand in bedwang moeten houden.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top