Gyrocopter

Inklappen, zoals bij RC heli's gebruikelijk is, is niet handig voor een autogyro; als de bladen toevallig een beetje dezelfde kant op zitten krijg je de rotor nooit op gang.
Dat autogyrobladen verticaal moeten kunnen bewegen werd hierboven ergens door iemand beweerd en dat komt mij eigenlijk vreemd voor, ik kan me niet voorstellen wat daar het nut van zou zijn.
 
Als je deze video bekijkt kun je duidelijk zien waarom men nood heeft aan verticaal bewegende rotors.

Y4MwxHCzGbY[/media] of Autogiros - YouTube

Het fenomeen heet 'asymmetrische lift'
1 blad heeft de rotorsnelheid + vliegsnelheid.
Het andere blad heeft de rotorsnelheid - vliegsnelheid.
Door deze onbalans wil de gyrocopter naar een kant hellen.
Dit kan je voorkomen door scharnieren aan de rotor aan te brengen, zodat het blad dat wilt stijgen kan stijgen, en dat blad dat wil dalen kan dalen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het fenomeen heet 'asymmetrische lift'
1 blad heeft de rotorsnelheid + vliegsnelheid.
Het andere blad heeft de rotorsnelheid - vliegsnelheid.
Door deze onbalans wil de gyrocopter naar een kant hellen.
Dit kan je voorkomen door scharnieren aan de rotor aan te brengen, zodat het blad dat wilt stijgen kan stijgen, en dat blad dat wil dalen kan dalen.
Dat effect heb je ook op een heli... zie je daar de rotorbladen wel eens verticaal scharnieren?
Rotorbladen verticaal laten scharnieren, da's net zoiets als vleugels verticaal laten scharnieren. Niet doen dus.
>zodat het blad dat wilt stijgen kan stijgen, en dat blad dat wil dalen kan dalen<
tja dat is echt onzin, er is geen blad dat wil dalen. En als je het blad dat wil stijgen (allebei dus) omhoog laat scharnieren, tja dan gaat je autogyro dus niet mee...

Zo en nou eens naar die link kijken. Maar wat ze daar ook zeggen, heus, rotorbladen moet je niet in het vertikale vlak laten scharnieren.
 
In het eerste filmpje wordt het a-symmetrische rotoreffect geïllustreerd met beelden van een heli die verticaal opstijgt (en kapsijst) :-)... in die situatie is dus echt geen sprake van a-symmetrisch effect... maar dit terzijde.
Mogelijk dat De la Cierva bepaalde problemen heeft opgelost door zijn bladen een zekere flex mee te geven, maar zoals in het filmpje wordt uitgelegd zijn diezelfde problemen later opgelost met behulp van cyclic pitch.
Ik kan je meerdere bouwtekeningen laten zien van RC autogyro's waar een simpele starre rotor op zit.
Mogelijk dat het asymmetrische effect bestaat en een rol speelt (hoewel ik de terzakekundigheid van de makers van het filmpje een beetje in twijfel trek), maar niet in het aerodynamisch domein van een eenvoudige RC gyro. Bij heli's begint die asymmetrie een rol te spelen bij hoge snelheden, tegen 100 km/u of zo.
 
Het gaat om het snelheidsverschil tussen de bladen. Het blad dat in de vliegrichting draait heeft t.o.v. de aanstromende lucht een hogere snelheid dan het blad dat met de vliegrichting meedraait. De lift van beide bladen is dan verschillend. De scharnieren compenseren dit.

Het gebruik van fysieke scharnieren is niet altijd nodig. Flexibele bladen en/of een flexibele rotorkop nemen dan de scharnierfunctie over.
 
Het gaat om het snelheidsverschil tussen de bladen. Het blad dat in de vliegrichting draait heeft t.o.v. de aanstromende lucht een hogere snelheid dan het blad dat met de vliegrichting meedraait. De lift van beide bladen is dan verschillend. De scharnieren compenseren dit.

Dat weet ik allemaal, al een jaar of 45. Kan je me dan ook vertellen wat het verschil is tussen dit effect bij een gyro, en bij een heli? :-)
Zoals ik al schreef, ik kan je meerdere tekeningen laten zien van autogyro's (op internet te vinden) met simpele starre rotors. Al die flexibiliteit is dus niet echt nodig bij een eenvoudige autogyro.
 
Dan zal er in die simpele starre rotor waarschijnlijk ook enige flexibiliteit zitten. Als is het maar door de mogelijkheid om te buigen.
 
Tjah, dan vervangt die flexibele rotor toch die scharnieren (de flexibele rotor beweegt dan toch ook verticaal?)

Hier een foto van een echte Cierva C30A van het helicopter museum in Engeland:
2mo16r5.jpg

Op de foto kun je duidelijk de scharnieren van de rotors zien.

Maar ik ga akkoord dat je de scharnieren kunt vervangen met flexibele rotors (zoals in depron)
 
Hoi,

Zoals je kunt zien op onderstaand plaatje wordt het blad stevig vastgemaakt op het zwaartepunt van het blad met een 5 mm boutje. Er wordt zowel in de Engelstalige beschrijving als op de tekening niet gesproken over het verticaal kunnen scharnieren van het blad. Het is ook nergens te zien op filmpjes van de RPG Gyrocopter.

CIMG2062.jpg


Groetjes, Erik.
 
Jij bedoelt de hoek (pitch) van de bladen.
De bladen van een rc gyrocopter staan normaal onder een negatieve hoek vast.

Maar ik zie dat er daar een plaatje van 1mm tussen zit, zorgt dit niet voor het scharnier?

Bij een echte gyrocopter staan ze denk ik onder een positive hoek.
 
ik weet een ding en dat is dat ik eerst vloog met dezelfde rotor maar met stijve rotorbladen(onbuigbaar) en dat ik dat ding niet de lucht in kreeg. daarna de rotors "flexibel" gemaakt(wat te veel nu) maar daardoor ging hij wel de lucht in...
dus volgens mij moet er ergens wel wat flexibiliteit in zitten.

nu ja...velen beweren ook dat er profiel in moet zitten, en bij mij zijn de rotorbladen gewoon platte 3mm depron...

we experimenteren alvast verder
 
vandaag eens uitgesneden en wat rondgeschuurd. zonder gaten was die 230gram, met de gaten 130gram, ik probeer hem op 100gram te krijgen( nog wat ronder schuren enzo...
daarna plamuren en glassen mss??
11.jpg


22.jpg
 
Dankzij Chris (eclipse) vond ik de plannen van een kopie van de cierva c30.
Ik heb hem een volle romp gegeven en wat meer details (stermotor, vinnen, landingsgestel, piloot)

Enkele verbeteringen t.o.v. het originele:
- hoogte en rol wordt bestuurd door de rotor
- lager in de rotor
- sterker (volle romp, landingsgestel wat zwak doordat hij te schaal is)

Een voordeel t.o.v. mijn oude is dat de rotorbladen uit 6mm depron zijn gemaakt (flexibeler, dus geen scharnieren nodig).

Nu moet ik hem nog in het grijs spuiten en hem wat Belgische decals geven.

De c30 weegt 570gram en de minimum weegt 630 gram.

2vmawx4.jpg


De 2-bladsrotor voor de cierva, misschien komt er een experiment met 1 rotorblad.
lgkkm.jpg


d.m.v. benzineleiding kon ik een mooi scharniersysteem maken.
kczfxs.jpg


Het carbonnen plaatje werd vervangen door flexibel plastiek.
9u860z.jpg
 
wow jasper ziet er al helemaal anders uit!
is deze nu ook groter?
welke accu,motor,esc gebruik je?
mijn romp en mast zijn ook klaar+ besturing, maar heb nog geen motor en landingsgestel.

zaterdag dus met diene van vorige week wat experimenteren.
succes en tot zaterdag
 
De setup is helemaal dezelfde als de oude alleen de servos zijn 9 grams. (In de minimum zitten er 2 3.5kg Hitec servos)

De plannen heb ik 1.4 keer vergroot. De proporties heb ik hetzelfde gehouden, alleen wat optisch aangepast.

Motor: Turnigy 1200kv motor.
Prop: 9 x 3.8
Esc: 18A
Accu: 1000mAh 11,1volt lipo

Deze setup gebruikte ik op mijn 350 gram shock, dus voor deze 570 gram gyrocopter moet dit hopelijk geen probleem opleveren...
 
Dat effect heb je ook op een heli... zie je daar de rotorbladen wel eens verticaal scharnieren?

Euh.... JA!!!! Er zijn verscheidene types, zowel mandragend als RC geweest die verticale scharnieren (flapping hinges) hadden in de rotorkop. Sterker nog, de BO 105 werd juist beroemd omdat het een van de eersten was die dat NIET had....

Rotorbladen verticaal laten scharnieren, da's net zoiets als vleugels verticaal laten scharnieren. Niet doen dus.
>zodat het blad dat wilt stijgen kan stijgen, en dat blad dat wil dalen kan dalen<
tja dat is echt onzin, er is geen blad dat wil dalen. En als je het blad dat wil stijgen (allebei dus) omhoog laat scharnieren, tja dan gaat je autogyro dus niet mee...

Zo en nou eens naar die link kijken. Maar wat ze daar ook zeggen, heus, rotorbladen moet je niet in het vertikale vlak laten scharnieren.

De theorie waarmee de werking van die "flapping hinges" verklaard word, daar ben ik het ook niet mee eens, ook niet de verklaring die de la Cierva er voor gaf (om reden van dat die "flapping hinges" wel het probleem kunnen verminderen maar nooit volledig kunnen elimineren, wat de la Cierva wel claimde), maar feit is dat zijn ontwerpen wel beter vlogen met die constructie, en ook de RC heli's die ik met een dergelijke constructie vloog, vond ik absoluut niet beroerd sturen.

Een van de voordelen van flapping hinges, is dat de bladen zich individueel kunnen richten naar de resultante van centrifugaalkracht en lift (de konushoek richt zich naar de omstandigheden), waardoor de rotatie-as van het blad bij cyclische bladverstelling zuiverder in de lengterichting van het blad ligt, waardoor de stelkrachten en de terugmeldkrachten behoorlijk afnemen omdat het blad niet of nauwelijks meer op buiging belast word. Een ander voordeel is dat de heli daadwerkelijk minder gevoelig voor speed induced roll lijkt te worden, en ook windvlagen heel lichtjes minder invloed lijken te hebben.

Groet, Bert
 
Dank je Bert, daar kan ik wat mee...

@ Jasser: Rotorbladen van 6 mm depron op een toestel van 500 gram? Is dat niet zwakjes?
 
mijne is 230gram en vliegt met rotorbladen van 3mm depron met enkel een carbon staafje van 2mm vooraan... zoals op het ontworpen plan...( dit is wel schaal 1.1) die van jasper is dus 1,4x vergroot.
 
Back
Top